TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Yperlingen, onthoudt Achttiende jaar. Zaterdag 24 December 1904. Nummer 52. STUDIEKRING UITGEBREID HOOGER ONDERWIJS Onze Oude Ylaamsche Volksliederen Onwetendheid. Onze kloosters. Historie van 't onderwijs Het kantwerk. Eene treinbotsing te Maltebrugge STADSNIEUWS. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor dea buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden i fr. Annoncen; 15 cent |0 drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 ft*, per regel.Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4fr.perl00 Abt* berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten burseie dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- 0lde die voor het buitenland worden ontvangen doer den Office de PuNicité, Magdalenastraat, Bruszpl. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij gg aoderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet ogenomen. AFDEELING YPER. DINSDAG 27 DECEMBER 1904 om 20 uren, Voordracht van den heer M, VERKEST. ONDERWERP iDgangsprijs fr. 0.75. Zondagen 8, 15, 22, 29 Januari, 5, 12 Februari 1905, om 15 uren, Leergang van den heer Rafaël PETRUCCI Algemeene geschiedenis der kunst.. Zes voordrachten met licht teekening en. Ingangsprijs voor niet-leden: 4 frank. Wij lezen in Het Recht. Ik spreek van onze buitengemeenten. Men zou zeggen dat d'onwetendheid als een grauwzamen nacht over het vlaamsche land is nedergezonken I... Benden kinderen ziet men slordig langs de straten loopen, alles leerende behalve iets goeds. Zij dienen tot last der andere men seden door hunne plagerijen en guitenstre ken. Op de straat is hunne schooldaar veredelt hun geest, daar ontwikkelt hun verstand 1 Helaas!... droeve wezens die hopeloos rondzwerven, onwetende kinderen die niet mogen hopen ooit hunnen naam te zulleD kunnen zetten Jongelingen van 14 k 15 jaren loopen dolend in de wereld, niet wetende waar of waarheen. Arme telgen ge zucht onder de klauw der onwetendheid Achter haag en hoek gekropen spelen ze reeds met geld die ze hunne ouders mis schien ontstolen hebben zij vloeken en vechten en gelijken meer op redelooze dieren dan op menschen Zij die 3 maal 7 tellen trekken drinkend heen, het hart brandend naar spel en ruw vermaak, in niets vreugde vindende dan in beestigheden. Ze zijn koud en onverschillig voor alle ernstige rede, bespotten al wat schoon en edel is, en tergen weerlooze grij saards Ook zij zijn de slachtoffers der onwetend heid, zij zijn verlatene schepselen die mede lijden verdienen in plaats van afkeer. Ja, hij, die zijne oogen wil openen, moet huiveren als hij de jeugd aanschouwd. En dit moet eens de toekomst worden I Dit is Vlaanderens glorievol geslacht Dit zijn de kinderen der XX0 eeuw O onwetend Vlaanderen, hoelang zullen u de boeien nog kwellen Verplichtend onderwijs, hoelang nog zult ëijveracht en bestreden worden?... Geleerdheid licht der wereld, wanneer zult 8e ons volk redden Hal... snoode huichelaars, die roept dat het de vrijheid krenitenj is als wij da gezegend onderwijs vragen, komt naar onze buitengemeenten, spreekt tot onze jeugd, ondervraagt onze kinderen en het schaamte- rood zal uwe wangen kleuren I Zonder het verplichtend onderwijs zijn onze buitengemeenten reddeloos verloren. Van den oogenblik dat de kinderen voor goed beginnen te begrijpen, van den oogen blik dat hun geest ernstig en vatbaar wordt, moeten ze thuis blijven en ze zijn nog voor bijna niets goed. Eer zij 20 jaar zijn kunnen zij niets meer z'hebben in dien tusschentijd nooit eenig boek ter hand genomen, en nu kunnen zij noch rekenen, noch lezen, noch schrijven. Alles hebben zij vergeten, omdat zij het nooit goed hebben geleerd, En nu zij ouder geworden zijn wringen zij wanhopig de vuisten en vervloeken de onwetendheid. O, vrienden die het geluk hebt gehad de geleerdheid te genieten, gaat tot de jeugd, offert er rust en vermaak voor, -t is een heilig werk Democraten, de winter is hier, de avonden zijn lang, welaan in de buurt geleerd en onderwezen 1 Leert uwe onwetende vrienden rekenen, lezen en schrijven, enz. Zijn er in uwe buurt oude menschen wiens vingers te stijf om te schrijven en wiens oogen te oud om te lezen zijn, gaat bij zulke en leest de democratische gazetten voor. Zoo zult ge 't volk leeren en onderwijzen, zoo verspreidt ge onze gedachten, zoo maakt ge de jeugd mensch. (Je zult dit werk als een zoet apostolaat op de schouders nemen, 't is uwe plicht. Hoe dikwijls heeft De Bacherniet geschre ven dat het volk geen besef van eigenwaarde bezat, dat het niet wist dat het mensch was, dat het geeB voldoende onderwijs genoten had? Ja, Hij, de edele kampioen, wist zeer goed dat alle middeltjes goed waren om 't volk dom te houden. Hij wist dat de democratie enkel in 't on derwijs kan wassen. Hij wist dat de geleerdheid ons Vlaamsche volk zou redden. En nu dat hij in den strijd bezweken is, nu zijn woord ophouit in Vlaanderen te dreunen, nu weegt de plicht op ons, Werkt men het verplichtend onderwijs tegen zooals op mijne gemeente zoovele landbouwers doen, uit vrees geene koei- jongens meer te krijgen welnu, wij demo craten, moeten 't met dubbelen moed verde digen, want 't is enkel de vervloekte onwe tendheid, die onzen stijd lastig maakt. Democraten, wilt ge dat men ophoude ons volk te verbaesten, dat men ophoude Vlaan deren arm te houden, dat men ophoude de vaan der verdrukkers over onze broeders te zwaaien, strijd voor verplichtend onder wijs 1... Daar alleen ligt Vlaanderens ontwa king AVan den Bruele. Ieder klooster is eene handels- en kiesfa- briek de heift oazer historische kasteelen is overgegaan in handen der kloosters. Het is eene goede zaak geweest voor uwe eige naars, die in schuld zaten, en zij die hunne goederen nog aan de kloosters niet hebben verkocht, lasschen aankondigingen in de bladen, waar zij doen uitschijnen dat hunne erve opperbest past voor het inrichten van een geestelijk genootschap. Welnu, het zijn de kloosterlingen die esrediensten uitbuiten welke aan het heiden dom doen denken en welke door rechtzin nige katholieken op welsprekende wijze werden geschandvlekt. Zoo brengt men opnieuw eene uitgestrekte doode hand tot stand, dank aan behendige verrichtingen en onder vorm van naamlooze venootschappen. Onder den dekmantel eener handelsfirma, sticht men goedsdienstige werken waarvan de overste de leiding in handen heeft. Zoo is 't dat het klooster der soeurs Augustines du Sacré-Cceur de Marie, te Brussel op den Cortenberglaan gevestigd, eene naamlooze von.iotscbap is voor doel bebbende de onderneming van bebouwde of onbebouwde erven. Zoo deed zij verschil lende aankoopen. Dat is hetzelfde geval met het gesticht van het Beilig-Hart en van de Onbevlekte ontvangenis te Heverlé, dat ingericht werd als naamlooze venootschap met een kapitaal van 2 miljoen, vertegenwoordigd door een aandeel in gronden aangebracht door een priester. In Februari 1904, werd te Brussel eene venootschap gesticht onder den titel van Internationale katholieke mutualiteit. Daarin vinden wij een geheim kamenier van den Paus, Mgr. (Jrimaldi, die te Rome verblijft, een pastoor uit Frankrijk en een zaakvoer der van geestelijke goederen. Die venootschap heeft voor do9l te zorgen voor de stoffelijke belangen der geestelijkheid van alle landen zij zal zich onder andere bezighouden met de verzekeringen en andere voorzorgswerken. Ze zal een blad uitgeven ten voordeele van de mutualiteit, finantieele werken op touw zetten, enz. De inrichting is verstandig en ingewik keld om geld in te zamelen, op de gewetens te drukken en het bewind te veroveren 1831-1900. De regeering heeft aan de onderwijzers opdracht gegeven een opstel te maken, dat naar de tentoonstelling van Luik zal gezon den worden. In de reeks onderwerpen door de magis ters te behandelen, komt het volgende voor Historie van het onderwijs in uwe gemeente van 1831 tot 1900. Wij beklagen de onderwijzers die, in 't geval onbewimpeld hunne meeniug durven uitdrukken over de rol der Belgische geeste lijkheid onder de wet van 1879 en hunne ontgoochelingen omtrent de uitkomsten der wet van 1895 durven bekend maken. Om dit eens vroeger te hebben aangedrufd, zijn er onderwijzers geweest dit bittere ver volging hebben moeten lijden om de recht vaardigheid. Geen werk, dat zoo zeer uitgebuit wordt als het kantwerk. Ook weigeren de vlaam sche kantwerksters meer en meer veor de de kloosters te werken, omdat zij er haast niet betaald worden. Het blijkt nu uit een schrijven aan den Bien Public, dat de klooster-zusters deze nijverheid verre van hier, op Ceylan, hebben ingevoerd, waar het werk nog voor min geld kan uitgevoerd wof- den. Eene der zusters schrijft daarover thans het volgende Onze kantwerksters werken goed, Hare kanten worden gemakkelijk verkocht. Dank aan onze zusters, die ten Punjab gevestigd zijn, ontvangen wij uit die streek goede bestellingen. Van tijd tot tijd kunnen wij er naar België zenden. Dus komen ook de vreemde kloosters bier op onze eigene markt de konkurrentie doen. Roept maar: Leve de kloosters, werk lieden! Daarmeê zinkt uwen stand al dieper en dieper (NABIJ GENT). Van den koopwarentrein uit Kortrijk naar Gent, is Maandag, rond 6 uren, tusschen de statiën van St-Denijs-Westrem en Maltebrug ge, een waggon ontspoord en op een andere lijn terecht gekomen. De riggels werden uit gerukt en balen vlas werden uit den waggon op de baan geworpen. Op dat oogenblik kwam de reizigerstrein uit Gent. te 5 u. 15 m. ver trokken, in tegenovergestelde richting aan gereden. De machinist kon in tijds niet stop pen en de machien van den reizigerstrein sprong uit de riggels Do machinist had in tijds den stoom kunnen doen terugwerken en daardoor werden groote ongelukken voor komen. Eenige reizigers werden licht gekwetst. Al de treinen van Oudenaarde, Kortrijk en Duin- kerke moesten te De Pinte siil houden. Vele reizigers zijn te voet naar Gent gekomen. De schade is aanzienlijk en de vertraging in den dienst is aanmerkelijk. De hulptrein was om 9 1/2 uren nog niet uit Gent vertrokken, ofschoon hij reeds drie uren stond te wachten. Vele personen hebben hunnen trein te Gent gemist en zijn in de stad moeten blijven vernachten. N -B. Gedurende heel den nacht heb ben 25 mannen gewerkt om den weg schoon te maken. Zij hebben nog geheel den dag daaraan moeten werken. Men spreekt met lof van den machinist die door zijne haas tige omkeering van den stoom ongelukken heeft voorkomen. Onthoudt de comedia Maandag 11 dezer op het stadhuis gespeeld. M. VALGKE, wiens vader de gasnijver- heid hier stichtte op één tijdstip dat de groote verstanden van Brugge nog niet eens wisten wat gas was, M. VALCKE, van wien onzen burge meester niets te zeggen vond, M. VALCKE, die altijd een vader was voor zijne werklieden, M. VALCKE, wiens prijzen veel voor- deeliger waren als die der Bruggelingen, M. VALCKE, die zich nog nooit met politiek bemoeid heeft M. VALCKE werd, niettegenstaande de protestatie van de meerderheid onzer be volking, laffelijk aan de deur gezet.... omdat hij geen achterlooper der klerikale winkel is. HET WEEKBLAD EN

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1904 | | pagina 1