VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws*. Handels- en Annoncenblad. Philips Van Artevelde. Negentiende jaar. Zaterdag 25 Maart 1905. Nummer 12. Yan hier en daar. Staatslieden aan 'fc Kluchtspelers en Schijnheiligen. jtbejaaemefitsprtyB voorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voor den buiten. 8.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen; 15 cent drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 flr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 aw Afie berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureel® dezer gedrukt wor<' m eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- gUde die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastr&at, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij SB onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Onze twee hellemoeren noemen de libe ralen kluitspelers, omdat zij in hun pro gramma stellen Pensioen van 1 fr. daags aan deöSjarige werklieden. Zoo, zoo, wij zijn kluitspelers, omdat wij de afgesloofde werklieden een behoorlijk pensioen in hunnen ouden dag zouden willen geven Dat dienden de werklieden goed te ont houden In de laatste dagen verschenen weeral In het Staatsblad verscheidene koninklijke be sluiten, het burgerrecht verleenende aan een aantal vreemde onderwijzers en onderwijze ressen. Gunsten en plaatsen worden te damme- linge geworpen aan de vreemde indringers, terwijl zoovele kleine burgers zware opoffe ringen doen om hunne kinderen een deftig bestaan te bezorgen en de vreemde ratten dan nog op hunnen weg vinden. De Belgische schulden, in 1884 1 miljard 123 miljoen in 1904 3 miljard 351 miljoen Jaarlijksche Staats-inkomsten. in 1884 228 miljoen in 1904 529 miljoen voor 1905 542 miljoen De strijd voor het bestaan teeken zich van dag tot dag scherper af. De kapitalisten, misbruik makend van de machienen, door deze aan te wenden ten nadeele der werklieden werpen onmee- doogend heele menschenscharen werkeloos de straten op. Daarom tracht elk tegenwoordig een plaatske aan de staat te bekomen. Geschiedkundig Roman. Uw vader, ja, hij bezweek by het ver vullen zijner plichten hij kwam om door den haat van laffe vijanden; zijne dood was roemrijk, zijn naam zal onsterflijk blijven, en, tot in het verste nageslacht, zal zijn aandenken bij het Vlaamsche volk in zege ning zijn, want hij redde dat volk van den hongerdood en de schande. En wanneer die zelfde gemeente den zoon smeekt heure kin deren bij te staan en te beproeven het werk des Vaders te hernemen en te voltrekken, antwoordt hij koel: dat anderen die taak aanvattenik verkies de rust en de kalmte van mijn gezin boven de heilige zending mijn vaderland te verlossen I Welaan, mijne vrienden, keeren wij weder tot de gezellen en zeggen wij hun: het Vlaamsche bloed is verbasterddiegenen welke u moesten ge leiden weigeren zich aan uw hoofd te stel len. Kermt, lijdt en bezwijkt of keert de oogen naar uwe verdrukkers, kruipt en wordt de slaven der Leliaarts, uwe eeuwige vljacden; op dien prijs staat uw leven en dat van uw kroost,,.. Uwe voorrechten heb- 't Is toch zeker zeggen de menschen, zonder verder te onderzoeken in hoever het lot dezer slaven beter is. Wanneer de staatsbedienden klagen, ant woordt de minister dat zij de gelukkigen onder de gelukkigen zijn, en om zijn gezegde te staven beroept hij zich op de arbeidskrach ten die zich aanbieden voor soms enkele plaatsen. Maar het personeel begint te begrijpen dat met slaafsch en gedwee te zijn het nooit verbeteringen bekomen zal. Het maakt meer en meer zijne grieven bekent bij middel der bladen om stoffelijke verbeteringen en meer vrijheid te bekomen. Want niet tegenstaande de grondwet aan alle Belgische burgers het recht verleent zich te vereenigen, is het aan de bedienden van het ëpoor verboden eene vakorganisatie te vormen om hunne belangen te verdedigen. Dus, een ministerieel besluit berooft 75 duizend bedienden van de vrijheid. Weg met die tsarenwet, want die 75.000 vormen een heel leger, en ze kunnen dat recht, door de grondwet toegekend, gemak kelijk veroveren. De Waalsche broeders, die reeds lang den strijd aangevangen hebben, moeten weten dat de koppige Vlamingen ontwaken en nevens hen gaan strijden voor vrijheid en verbeteringen. Langzamerhand maakt Belgie zich gereed om met ongemeenen luister de heuglijke vijf en zeventigste verjaring zijner onafhanke lijkheid te vieren, Wij hebben niet noodig te zeggen dat de liberalen eenparig mee de hand aan het werk geslagen hebben om deze plechtigheid zoo luisterrijk mogelijk te maken. Hierin blijven zij volkomen hun verleden getrouw, want de liberale partij is de koningsgezinde en ben uit, torscht de ketens der onderwerping en verzaakt aan den naam van vrijen Vla ming dien uwe vaderen, eeuwen lang, met eer en trotschheid droegen.... En wanneer dan later uwe kleinzonen u vragen welk dan toch dat Vlaamsche volk was, wiens helden daden de geschiedenis zoo roemrijk vermeldt, zult gij hun kunnen antwoorden Die mach tige stam was onze stam, die helden waren uwe voorouders; zij bogen het hoofd en werden slaven omdat hij, die de macht en den invloed bezat om ze te redden, weigerde hen te ondersteunen en den stillen vrede des gezins hooger schatte dan den roem en het geluk des vaderlands.... In 's hemels naam, houd op, Vanden Bosschegij verscheurt mij den boezem klaagde Artevelde met smeekende stem. Ja, ik weet het, Philips, hernam de spreker, het valt hard zulke waarheden te hooren, en helaas! ik ben verplicht u nog verder in de toekomst te doen blikken. Weet gij welk het oordeel van het nageslacht over u zal wezen Men zal u bespottenmen zal uw aandenken hoonen; men zal zeggen, die Artevelde was zijn naam onwaardigen, nevens eenen Artevelde, Redder des vader lands, zal men u aanwijzen als een ikzuch tige, ais een man die zijne eigene rust hoo- vaderlandslievende partij bij uitnemendheid. De klerikalen veinzen eveneens eene warme geestdrift bij bet naderen van den grootschen verjaringsdag. Wij zeggen vein zen, want als men nadenkt hoe kleingeestig en onvaderlandsch onze tegenstrevers zich in vroegere gelegenheden getoond hebben, kan men bezwaarlijk aannemen, dat hunne huidige declamatiën en gazetartikelen recht zinnig hunne innerlijke gemoedsgesteltenis weergeven. Waren het de klerikalen niet, destijds meester te Antwerpen, die weigerden eene plaats te verleenen voor het oprichten van een standbeeld ter eere van Lé pold I in de Scheldestad Waren het de klerikalen niet die in 1880, bij de vijftigste verjaring onzer onafhankelijkheid, weigerden mee te leesten, omdat 's lands regeering toen liberaal was en zekere wetten hun niet bevielen Waren de klerikalen in 1879, bij de invoering der nieuwe schoolwet, niet de ergste belagers van het koningdom. Hoe is de toestand nu veranderd De klerikalen, die zich in 1880 onthielden, fees ten mee in 1905. Waarom? Omdat het staats- roer in handen is van hunne aanhangers en emdat zij thans ons landeken kunnen uitzui gen en verdrukken naar hun welbehagen. Nu zijn het de socialisten, die zich onthouden. Kleingeestigheid 1 Doch het merkwaardigste in de zaak is dat de klerikalen hedendaags aan de socia listen hunne kleingeestigheid en hun gebrek aan vaderlandsliefde verwijten. Heeft men ooit dergelijke kluchtspelers en schijnhei ligen gezien alsof eene daad kleingeestig of moedig, wordt naar gelang deze of geene partij ze bedrijft. 't Is waar, de katholieke kamerleden hebben bij monde van M. Beernaert beproeft hun gedrag te verrechtvaardigenHet was de geestelijkheid, die zich onthield in 1880, niet de katholieke partijAlsof er tusscben de klerikale partij en de geestelijkheid eenig verschil bestaat. Is de geestelijkheid bij onze ger schat dan de belangen des volks, ja ver geef mij het woord, misschien als een bloo- hartige wiens besluiteloosheid de vernietiging der gemeentelijke vrijheden na zich sleepte I Philips, lacht het u niet toe het oordeel dat men over u zal vellen Is het niet troos tend, het vooruitzicht door het nageslacht aangezien te worden als de onrechtstreek- sche bewerker van den ondergang van den Ylaamschen stam, als de oorzaak van den val des vaderlands? Vanden Bossche zweeg. Artevelde stond daar met het hoofd ten gronde, overgeleverd aan eenen hevigen zielsstrijd, niet wetende welk besluit te ne men. Eensklaps weerklonk de stem van den moedigen Gozewijn van Herzeele Ach! Mher Artevelde! klaagde hij, - geef gehoor aan onze bedenRed 1 o red het on gelukkige en diep vernederde Gent I Door dien uitroep uit zijne overweging gerukt, verhief de zoon des Wijzen Mans het hoofd en zijn blik ontmoette dien van zijne veelgeliefde pleegdochter. Hij meende in heure oogen eene opperste smeeking, een stil verwijt te lezen. Dit trof hem diep. Wati zou ook zyn pleegkind, dat hij als den appel van zijn oog tegenstrevers niet oppermachtig Zijn de geestelijken de kiesmakelaars der klerikalen niet? Zijn het de geestelijken niet, die bij middel hunner sleepdragers Woeste en Gle aan de klerikale mandaatdragers hun orde woord en hunne bevelen opdringen. Beernaert of Woeste, de Smet de Naeyer of Verhaegen, Helleput of Carton de Wiart, regelen zij niet allen hunne daden naar de wenken die zij van Rome ontvangen? De klerikalen zijn dus kluchtspelers en schijnheiligen als zij beweren dat niet zij, maar de geestelijkeu zich bij de jubbelviering van 1880 onthouden hebben. Het zijn nog maals kluchtspelers en schijnheiligen, als zij de socialisten laken wegens huDne onthou ding bij de vaderlandsche feesten van 1905. Het zijn Jannussen,mannen met twee gezich ten, die wederkeerig koningsgezind of repu blikein, grondwettelijk of grondwethatend zijn volgens den politieken toestand van het oogenblik. Gansch anders is de houding der liberale partij. De liberalen hebben niet eene grief, maar honderde grieven tegen de klerikale regeering te doen gelden en konden dus met meer gegronde redens dan da katholieken hunne medewerking aan de feesten van 1905 ontzeggen. Doch, zooals wij hooger zegden, het liberalism is innig aan Vorst en Troon gehecht en heeft immer onze grondwettelijke vrijheden hoog in eere gehouden. Het baat niet te morren, omdat de klerikalen mis bruik maken van hunne macht en onze grondwettelijke vrijheden verkrachten zoo veel en zoo dikwijls als het hun mogelijk is. Het is de verovering dier vrijheden en de heilzame gevolgen, welke zij opleverden, die wij willen herdenken. Ziedaar de eenige, de ware beteekenis der jubelfeesten van 1905. Het weldenkende Belgische kiezerskorps zal ten gepaste tijde een behoorlijk onder scheid weten te maken tusschen de belang- looze liberale vaderlanders en de klerikale schijnheiligaards. bemint, hem als een' ikzuchtige aanschou wen en hem zijne aarzeling als eene onver geeflijke zwakheid aanrekenen? Neen, neen, dat zal niet; liever den dood dan zulke vlek op zijnen naam. Die gedachten bestormen den geest van Artevelde en doen hem eene uiterste beslissing nemen. Bevend van ont roering, spreekt hij Vrienden, wat gij van mij eischt is meer dan mijn levenhet is het leven van mijne dierbare echtgenoote, van mijne teerbeminde Kerste, want zij zullen van smart en droef heid bezwijken zoo mijne pogingen misluk ken, en ik het slachtoffer wordt van vader landsliefde.... Maar het lot is geworpen.... Ik zal trachten onze geboortestad en het Vlaamsche volk te redden.... Ik neem de zending aan die gy mij oplegt en zal, naar mijn zwak vermogen, mijne plichten vol brengen.... Keert tot de gezellen weder en zegf hun dat de zoon van Jacob van Arte velde, even als zijn Vader, zijn leven op het altaar des vaderlands ten offer brengt Een grievende noodkreet weerschalde in de zaal. Lente VandenBroeck lag in de armen van heuren echtgenoot en gilde met hartverscheurende stem Philips 1 ach Philips toch I wat hebt gij gedaan!» (Wordt voortgezet). HET WEEKBLAD (5e Vervolg,). i i—i

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1905 | | pagina 1