VAN YPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- en Handels Annoncenblad Philips van Artevelde. Twintigste jaar. Zaterdag 27 October 1906. Nummer 43. Hoorende Doof en Ziende Blind. Zwijgen. De vrouw in d'oudheid. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten, 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr, 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen 15 een. per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4. fr. per 10 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicilé, Magdalenastraat. Brus1. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. De klerikalen zien en hooren dat bij ge mis aan onderwijs en opvoeding, het getal bedelaars, landloopers eu misdadigers van dag tot dag in ons gebenedijd landeken aan groeit maar toen men hun spreekt de kin deren naar de school te zenden in plaats van ze op de straat te laten rondloopen en deug- nieterijen uit te steken, dan sluiten de fana tieke klerikalen ooren en oogen. Zoo klaagt de Journal de Bruxelles, een klerikaal dagblad, hevig over het getal schooiers maar spreekt van de middelen niet om die plaag te keer te gaan. Het kle rikaal blad toont hoe de landloopers te werk gaan. De schooier gaat naar de afgezonderde hoeven, hij is stout en kwaadaardig. Hij zegt geen goeden dag, hij vraagt zelfs niet, hij bromt eenige woorden tusschen de tandeD, die verstaan zonder gehoord te worden. Het mansvolk der hoeve is «op het veld; de pachtersvrouw is bang, maar zij kan hare vrees verbergen, Zij haalt een groot mes. sniidt.eene „Jcub urood ar, cue ze aan den schooier reikt zonder het mes op zij te leggen. Zij durft niet weigeren. Zij vreest de wraak welke de ellendeling ter wille eener weigering zou nemen. Er zijn mij- ten rond de hoeve, de schuur is met graan en hooi opgepropt. Een zwavelstokje door den schooier op het goede plekje gewor- pen en daar kraait de roode haan. Ik heb een kasteel gekend, waar men aan al de landloopers een stuk brood x en vijf cent. gaf. Er kwamen er alle dagen x twintig voorbij en ze waren met die aal- moes niet tevreden, niet alleen bedankten x ze niet, maar ze morden tegen de gierig- x heid der kasteelheeren. Wanneer men zoo rijk is, zegden zij, zou men wel wat meer x kunnen geven. x De schooiers vormen onder elkander x eenesoort vrijmetselarij. Ze hebben eene Geschiedkundige Romaa. De geruchU n dezer ontzaglijke vijandige voorbereidsels waren al spoedig in Vlaan deren gekend en vervulden veler harten met schrik. Ook Artevelde vernam ze op zijnen tocht van Brugge naar leper, zonder ech ter de ontrust te deelen die zich van talrijke inwoners meester maakte, want hij was overtuigd dat de Fransche adel slechts op eigen krachten kon steunen. Inderdaad, de geest van vrijheid en onafhankelijk heid begon zich in het Zuiden insgelijks te ontwikkelen in de meeste steden droeg men met ongeduld het juk der leenheeren en de Franscbe burgerij, vooral die van Parijs, Orleans, Reims en Roanen, wachtte slechts eene gunstige gelegenheid af om de wapens te vatten. De willekeur der grooten en der machtigen had de lagere standen der maatschappij doen ontwaken, het volk eischte alom zijne rechten en het vuur des opstands, dat onder de asschen smeulde, dreigde, bij de minste aanhitsing x soort dieventaal en erkenningsteekens. x Op de muren der huizen zetten ze kaba- x listische teekens die zij alleen verstaan, x Zulk teeken wil zeggen Er is mansvolk x in dit huis. Komt er maar als zij op het x veld zijn x Een ander teeken nog wil x zeggen Hier woont eene vrouw alleen, x die veel geeft Een ander teeken nog x wil zeggen Opgepast, hier woont de x veldwachter. Stichtend, niet waar En, wanneer wij het verplichtend onderwijs vragen om de armoede te bestrijden, de katholieken wei geren Wanneer is 't best te zwijgen Dit behoort in velerhande geva'len en 't is wel noodig daar eens een woord over te rep pen, vooral daar veel personen hunne tong maar al te los in den mond hangt. 't Is best te zwijgen, wanneer men niets goeds weet te vertellen. Is men met, ver schelde personen samen gezeten en spreekt men van den evenaaste, om hem te hekelen, te bespotten of te lasteren, dan zwijge men en snreke geen wonr.a. ion minst* >»<iien men den moed niet heeft de verdediging van den aangeraden mensch op zich te nemen, of indieD men op 't punt staat met de licht zinnige praters mee te doen. Zwijgen moet men, wanneer men van zin is tot leugentaal zijnen toevlucht te nemen, en bijzonderlijk wanneer dit liegen moet strekken tot hinder en schade van den even- menschoftot kwaad bedrijven. Wanneer men misdaan geeft jegens ouders of meesters en men met reden wordt berispt en bekeven, hewel, indien men zich niet op behoorlijke wijze kan verontschuldigen, bukke men 't schuldige hoofd en zwijge voorzichtig, om de verongelijkste niet nog meer te verbitteren en tot grootere gram schap aan te jagen. Wordt men zelf verongelijkt, getergd en in woede gebracht, bij zooverre dat men gereed is in scheldwoorden en ver wijtingen los te breken, zwijg, al ware 't maar voor eenen ontzaglijken brand te veroorzaken, die het vermolmde gebouw der leenroe righeid ten gronde zou blaken. Aan verscheidene Schepenen van Brugge en leper kon de Ruwaard zijne gevoelens over de verzwakking van Frankrijk en de onmacht van den adel doen deelen de pas gestilde maar geenszins gedempte opstand te Parijs en in de Zuiderlijke provinciën, was overigens een sprekend betoog voor de gegrondheid zijner redeueeringen. Maar voor de andere stelen, dichter bij Frank rijk gelegen en dus onmiddelijk aan het gevaar blootgesteld, ging het op verre na zoo gemakklijk niet. Nauwelijks was Arte- velde in de legerplaats voor Oudenaarde wedergekeerd, of hij ontving schier dage lijks afgevaardigden, die hem kwamen smeeken den vrede met den graaf te maken ten einde de verwoesting hunner eigen dommen door de Fransche legerbenden te verhoeden. Zelfs drongen verscheidene legeroversten bij hem aau eene laatste pogiDg ten voordeele van het algemeen welzijn te beproeven en een gezantschap naar Lode wijk van Male te sturen om hem eenige stonden, en daarna zuk ge u hebbende kunnen bepeizen geene grove woorden uitgalmen, maar op meer zachte wijze dezen berispen, die u ongelijk hebben aangedaan of door tergen en misdoen in gramschap hebben doen ontsteken. Zwijgen moeten we nog, wanneer iemand ons zijn geheimen toeveitrouwd om ze te bewaren, of indien men ons vertrouweling maakt zijner zaken. Niets is schooner dan de bescheidenheid en ware de tong van eenieder te vertrouwen, de wereld heden zoo valsch en bedrieg lijk zou 'n ander uitzich hebben Het is ook stipt noodig dat men zwijge, wanneer men van de zaken, die 'tonderwerp eener samenspraak uitmaken, geen de min ste kennis heeft. En wanneer men vooral neig moet zwijgen, is wel als men zich in den gevioekten drank vergeten heeft en dan meer dan ooit gereed is tot schandelijk en onredelijk babbelen..,. Dik wijls zegt men, dat het meest de vrou wen eijn, uie den katholieken godsdienst best onderhouden. Dat bekennen we en zouden het niet kunnen loochenen. Immers, hoe dikwijls gebeurt het niet, dat mannen, die noch van God noch zijn gebod houden, trouwen met brave, godvreezende, katholie ke meisjes Dat zien we alle dagen, Doch, hoe kan het anders Hebt ge reeds, beste lezer, de reden doorgrond, om dewelke die vrouwen 't slechte en afkeu renswaardig voorbeeld niet volgen van bun nen echtgenoot en steeds verkleefd blijven aan hunnen alouden godsdienst Ha ze weten wel wat het christendom voor hen gedaan heeft ze weten dat het onze godde lijke Zaligmaker ze uit de slavernij heeft gu trokken, om haar alle eer te schenken. Wat was, in een woord, de vrouw vóór Christus en wat is ze door hem geworden In de grieksche staten zoo gevierd door de socialisten wat was de vrouw eene vriendelijke overeenkomst met zijne onderdanen voor te stellen. Brieven, door Gozewijn van Herzeele uit Gent gebracht, luidden in denzelfden zin en de jongeling kon niet nalaten den Ruwaard te zeggen dat ook Lente en Eer ste, door het vooruitzicht van eenen onge- lijken strijd verschrikt, hum bezwoeren al zijnen invloed te gebruiken om een einde aan den oorlog te stellen. Deze vereenigde en herhaalde pogingen deden Artevelde wankelen. Gansch alleen de verantwoordelijkheid van eenen open lijken strijd met Frankrijk op zijne schou ders laden, scheen hem een te groot waag stuk, en daarenboven diende hij rekening te houden van den wensch hem door de Wet van Gent medegedeeld. Terwijl bij op eenen zoeien Septem'oeravond, voor zijne tent gezeten, de kansen van de worsteling wikte en woog en zich de hersens folterde om eene gunstige oplossing te vinden aan den netelachtigen toestand van Vlaande ren, bood Raas van Herzeele zich bij hem aan. Ruwaard, zoo begon de grijze ridder, dan toch anders dan een redeloos dier, een ware eigendom van hem, die ze nam. De man had alle rechten op zijnen eigen dom, 't is te zeggen op zijne vrouw, even als op zijn land en zijn huis. Stond ze hem aan, hij pakte ze zonder haar te vragen of het haar beviel, dewijl ze geen den minsten tegenstand mocht bieden. Als hij ze mee was, joeg hij ze weg op de brutaalste wijze. In 't oude Egypte moest de vrouw al het zware werk verrichten, terwijl de man de rust en de vermaken zocht. Ziedaar de stand van de vrouw, toen Christus op aarde kwam. En wat deed Hij 'Hij zegde door zijnen apostel Paulus Dat de man zijne vrouw beminne. Zoo leerende, loste hij in eens gansch het vraagstuk op. Die woorden zijn van 't groot ste gewicht. De oudheid zeide Doel met de vrouw gelijk gij het verkiest. Onze goddelijke Zaligmaker daarentegen heeft de iiefde ingesteld, heeft het ware huisgezin ingericht. Met die leering had de vrouw zooveel rechten als de man. Ze was vrij en niet meer onderdaan en slavin. Ze was gansch in eere hersteld. Zoker moet de vrouw zoo Christus zegt den man volgen, den man gehoor zamen in al wat tijdelijk is, maar ze zal in 't christendom het speeltuig niet meer zijn 'lijk voorheeneener bedorvene samen leving. Ze zal, met haren man, 't huisgezin vormen, waar liefde en geloof heerscht. Ze zal de kinderen opvoeden en bewaren van alle kwaad en zich niet meer beroofd zien van baar kroost 'lijk in d'oude tijden. Ze zal'de ziel zijn van 'thuishouden, die alles schikt tot welzijn en goed van hare kinderen. O, welke schitterende rol, die onze Zaligmaker aan de vrouw is komen geven. Hij heeft haar dus alles geschonken de ware vrijheid, de kristelijke gelijkheid, en dat alles gesteund op eene sterke liefde. Men verstaat dus gemakkelijk, dat de vrouw aan Christus is verkleefd, dat ze dank toestuurt aan Hem, die haar op zulke won derbare wijze heeft verlost. ik zou gaarne een kort onderhoud met u hebben en daarom wenschen u eenige oogenblikken gansch alleen te kunnen spreken. Dat klinkt zoo koel en plechtig, dat ik er niets goeds uit voorzie lachte de Ruwaard, terwijl hij met den legeroverste in de tente verdween. 't Is inderdaad een ernstig en belang rijk onderwerp dat ik kom behande len x bekende de heer van Herzeele zich egenover Artevelde op eenen zetel plaat send. Het geldt den vrede met onzen graaf Ik dacht er juist aan x wedervoer Philips, want, sedert eenige dagen, hoor ik bijna van niets anders, Gij meent dus ook dat wij de wapenen moeten nederleg- gen en den nek buigen omdat de hertog van Burgondië beloofd heeft zijnen schoon vader te ondersteunen x vroeg hij. Niet alleen de hertog van Burgondië, maar gansch Frankrijk zal tegen ons te velde trekken verbeterde Raas. Wordt voortgezet.) ■reattKacaeawwMi HET WEEKBLAD (70" Vervolg).

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1906 | | pagina 1