1 VAN Politiek, YPEREK EN HET ARRONDISSEMENT. Nieuws- en Handels Annoncenblad. Bericht. '3 Twintigste jaar. Zaterdag 22 December 1906. Nummer 51. De personen die een abonnement nemen aan onsblad voor 1907 zullen van heden tot nieuwjaar het blad gratis ontvan gen. De abonnementspi ij s voor dit jaar is slechts 2.50 voor stad. 3 fr. voor de vreemde. Wij moedigen alle le zers aan dit blad te ver spreiden. Hoe zij rijk worden. De scheiding van kerk en staat In Frankrijk Friester Daens en de Kloosters. k ys voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten, 2.50 ff. voor stad. Per 6 maanden 1 fr, 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen 15 cent ^AUe bi M t*.V6Ca 8r 1J f eerberstellingen 1 Per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4. fr. per 100 (a V'aD VC[ 00P'a8eu of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden een? gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- me e i. voor iie ui.en and worden o ïtvangen door den Office de Publicilé, Magdalenastraat. Bru.,sel. Men wordt verzocht alle hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrydag middag vrij en onderteeken.l toe te zenden. - Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Ziehier eene kleine geschiedenis verhaald door den prefect der Lage Pyrenëen, ic het verslag door hem naar de fransche Krmer gezonden over de kloostervereeniging der Franciskaners. De inkomsten met zooveel gemak opge hoopt door zekere jmedezusters in heiligheid, met den eeredienst of liever de bijgaloo- vigheid van St-Antonius van Padua uit te baten beletten de Franciskaners te slapen. Zij hadden eene kapel, en deze kapel was toegewijk aan Sint Expédit. Waarom zou de Sint Expédif geene mirakelen doen, aan dien St-Antonius er deed De zaak werd ondernomen En St-Expédit deed zoo wel dat hij, in 1893, eene heilige vrouw, genoemd Mev. Oddo Maire, van de eene of de andere ziekte genas. Deze, bedankte den heilige met aan de paters die er partij uittrokken eene gift van 15(30 fr. te doen. Welnu die 1.50Q fr. had de goede vrouw gestolen bij een katholieken koopmaD der stad. Ovenuigu van verscheidene vergrij pen van afiroggelarij, werd de bescherme linge van St Expédit zekeren dag voor de reclitbanx van Pau gedaagd om zich te hooven veroordeelea tot vijf jaren gevange nisstraf. Maar do Fraociskaners hadden de 1 500 fr. getrokken. Wat gedaan Moeilijke zaak Niet teruggeven, men ging babteleo Do slechte drukpers zij is tot alles bekwaam zou partij trokken uit de zaak... Men gaf terug. Maar.... men zou de kloos ters niet moeten kennen om zich in te beel den dat de goede paters zich zouden onder werpen aan het ondergane - verlies Inderdaad, zij gaven voor dat de gestolene som die hun gegeven werd, besteed was ge feest aan werken in hunne kapel, en ZÜ openden eene inschrijving onder de ge lovigen om den burger van Pau schadeloos 'e stellen welken de beschermelinge van S'-Expédit bestolen had. En ziedaar hoede waarde paters Francis caners, met niet te willen aan het gestolen geld rakener toch voordeel uit trok ken Zaken zijn zaken De Fransche Klerikalen maken revolutie Men moet niet gehoorzamen aan eene on rechtvaardige wet Dit schreef Paus Pius X in zijne laatste encycliek, betrekkelijk de gebeurtenissen in Frankrijk. In dit land is, onze lezers weten het, eene wet gemaakt die de scheiding uitroept van Kerken Staat. Volgens die wet, is de vrijheid van gewe ten der katholieken volkomen gewaarborgd. De kerken blijven ten hunnen dienste, de missen mogen er voort gedaan worden, alle sacramenten door de priesters aan de gelovi gen uitgedeeld. Niemand mag of wil die plechtigheden stooren. Vraagt het eens aan de duizende Belgen die jaarlijks in Frankrijk hun brood moeten gaan zoeken. Zij zullen u vertellen hoe in dit zoo gezegde verdrukkersland, zon der hetwelk zij van honger zouden omko men, de volkomenste vrijheid heerscht voor de geloovigen. Wat is daar dan eingetlijk gebeurd, dat de klerikalen, in Beigie vooral, daar gedu rig over schrijven en zeggen dat de katolie- ken toch zoo wreed vervolgd worden. Wel, er is daar eene wet gestemd, die zegt dat voortaan de Staat niet meer zal tusschen komen in de kosten van den eeredienst, dat de katholieken zelf hunnen godsdienst zullen moeten betalen, Wat wilt gij, evenals in belgie, hebben de Fransche priesters zich ook ten allen tyde met de politiek willen bezig houden. Zij stookten gedurig opstand, zij waren de ziel der samenzweeringen tegen de Repu bliek, zij waren da hevigste vervolgers van den Jood Dreyfus, die op zulke schandelijke wyze gefolterd werd. Zij gingen te ver en toen alles aan het dag licht kwam, dan was er natuurlijk veront waardiging bij bet volk, en men vroeg maat regels tegen de Kerk, wier priesters zoo maar gedurig de partij van het onrecht kozen Het Gouvernement van Frankrijk ant woordde Godsdienst, dat is kwestie van geweten en, daar wij vrijzinnigen zijn, willen wij voor bet geweten de grootste, de volledigste vrijheid. Het moet aan iedereen toegelaten zijn den Gods iienst te belijden dien hij ver kiest De Republiek waarborgt de vrijheid der Eerediensten. Wat wij niet moeten doen, dat is pries ters bezoldigen en onderhouden die ons gedurig en hevig bekampen met oneerlijke middels. Daarom zal de Republiek niet meer tusscben komen in de onkosten der Eere diensten. Ea zich steunende op deze twee princie pen, werd de wet gemaakt die zooveel op hef verwekte en van wege de klerikalen zoo veel tegenstand. Wie de zaken nagaat, zooals wij ze hier rechtzinnig uiteen'.etten, kan niet ontken nen dat het Gouvernement van de Republiek overschot van gelijk heeft gehad en dat het geen gebeurd is, aan de klerikalen alleen toe te schrijven is. De begrooting der eerediensten die dus af geschaft werd I belied in Frankrijk tot 40 millioen frank per jaar. 't Was een hevige slag voor de katholie ken. Hadden de mannen die het gouverne ment van Frankrijk uitmaken, de haatdra gende en godsdienstverfoeiende menschen geweest, die de klerikale bladeren afschilde ren, dan hadden zij zich om den neteligen toestand der Roomsche kerk niet bekom merd. Hewel, zij bekommerden er zich wel om, en ten einde alle moeilijkheden te beletten, om den overgang zonder stnw cf stoot van het oude naar het nieuwe regiem te verze keren, namen zij maatregels, vervat in de het over een jaar gestemd, en welke wij in volgende artikels zullen onderzoeken. Het weze voldoende voor vandaag van te herinneren dat aan de oude priesters een pensioen werd verzekerd, aan de jongere ge durende verschiliige jaren een gedeelte van hun traktement, en dat eindelijk in de wet eene bepaling staat volgens dewelke de ge loovigen Vereenigingen voor den Eeredienst mogen stichten die vrij en onvergeld het ge bruik bekomen van alle kerken en bidplaat sen. Hadden de priesters zich aan deze wet on derworpen, zooals daarbij de bisscbopen het willen doen, niet de minste moeilijkheid had zich voorgedaan. De kerk werd weder vrij, terwijl zij vroe ger van den Franscben Staat afhing, en kwam deze laatste niet meer geldelijk tus schen. de kloosters zijn rijk en de giften tal rijk genoog, om in de onkosten te voorzien. Mgr. Waffelaert van Brugge had kunnen beginnen met het erfdeel van Goxyde aan de Fransche Kerk te schenken Maar onder den iavloel van Mgr. Merry del Val, de Jezuiet die nu in het Vatikaan te Rome opperbaas is en die, toen hij in Belgie vertoefde, aide euveldaden der klerikalen heeft bijgewoond, gedurende den scbooloor- log, kondigde de Paus eene encycliek af, waarbij hij aan de Fransche geestelijkheid verbood zich aan de Fransche wet te onder werpen. En de Fransche priesters staken het in den kop van Kevolutie te maken. Jamaar. dat gaat zoo gemakkelijk niet, vooral wanneer men maar eene kleine min derheid in en dat men staat tegenover een ministerie, als datgene van M. Glemenceau, in Frankrijk. Aan het hoofd der oproermakers stond een vreemdeling, Mgr. Montagnini, afgezant van den Paus te Parijs. Het Fransche ministerie heeft heel eenvou dig dien Monseigneur Montagini uitgenoo- digd zijne matten te willen oprollen, en naar Rome terug te gaan. Daarover schreeuwen nu weer de kleri kalen als vermoord Het is alsof men dien Monseigneur levend had verbrand I Men heeft nogtbans geen haartje van zijn hoofd geraakt en daar men in zijn paleis veel, zeer veel geld gevonden had, heeft men hem dat alles gelaten en 't is op de kussens, in eerste klas, dat deze onge lukkige vervolgde de Reis naar Rome heeft ondernomen. De zaak is darrbij heel klaar. Een Italiaander komt in Frankrijk met het ordewoord van den Paus Gij moet niet gehoorzamen aan de wetOpentlijk komt hij dus de omwenteling prediken, En het Fransche Gouvernement vergenoegt zich hen over de grenzen te zetten. Monseigneur is er goedkoop van af Vindt gij het niet. In ons vrije Belgie zou men zulk een man in den den bak draaien i Het ministerie de SmetdeNaeyer doed tegenstrevers vervol gen en straffen die min kwaad hadden be dreven. Eq over eenige maandea tijdens den taatsten kiesstrijd, deed minister Van den Heuvel'een hollandsche Roomsch-Katholieke priester, M. Ten Brink, over de grenzen zetten, omdat hij hier socialistische meetin gen gaf. Van omwenteling was er dan nochtans geen spraak. En dit was ook een priester. Nutteloos zullen de klerikalen tractiten de menschen oens te meer te bedriegen. Dat de fransche priesters zich aan de ge stemde wet enderwerpen, en alles zal ge daan zijn. In eene feeks artikels zullen wij zien dat de wet van scheiding tusschen Kerk en Staat, in Frankrijk, aan de Roomsche Ka- I tholieke Kerk al de voordeelen heeft toege staan die maar mogelijk waren. En nochtans, deze bevoordeeligde kerk is de eenige die klaagt, terwijl Protestanten en Joden zich zonder morren naar de wet schikken. 't Is dat deze godsdiensten op overtuiging gesteund zijn, terwijl het voor de Roomsche katholieke priesters nog alleen eene kwestie van schijven geldt, Wat zij weDschen te herriDneren, het is het recht van jaarlijks weder voor 40 mil lioen aan de begrooting te knagen En wat de Belgische klerikalen er toe aan zet er zulke oneerlijke wijze de feiten te ver draaien, het is de schrik dat ook de Bel gische Sthat het eens moede worde altijd te betalen De vrijheid der katholieken is geenszins in gevaar, zij weten bet wel. En onze lezers zullen het ook weten, wan neer zij de uitleggingen over de wet zullen gekolgd hebben, die wjj in onze aanstaande nummers zullen geven. Priester Daens heeft in de Kamerzitting zich als volgt uitgedrukt over de kloosters in Belgie -Het gebeurt maar al te dikwijls, dat de klooserts schatten vergarenzij stapelen ge durig de rijkdommen op en doen niet de min ste uitgaven. Wettelijk gesproken hebben de kloosters het recht handel te dryven of een nijverheidsgeticht te bezitteD, alhoewel het feit strijdig zij met het doel hunner in stelling, en met het Evangelie; maar, de Grondwet verbiedt hua zulks niet. Doch, wannner ze gebruik maken van de rechten die aan de andere burgers ziju toegekend, zouden ze ook de verplichtingen, die andere burgers opnemen, moeten dragen en de kloosterlingen, die handel drijven, zoulen HET WEEKBLAD «BS

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1906 | | pagina 1