Het Handelsregister Consécration de l'Eglise Anglicane de St Georges De wijding der Anglicaansche KerK van St-Joris 5oo g. n moeten gereed zijn en zal meer d n ij miljoen kosten. 't Is dank aan de hardnekkigheid en aan den ondernemingsgeest van den heer Minis- ter Baels dat Oostende de eerste visschers- haven en de schoonste vischmijn van het vasteland hebben zal. Het leggen van den eersten steen zal in de Aprilmaand plaats grijpen Voor het einde van ig3o zal Oostende dus h >ar nieuwe vischmijn, de schoonste van Europa hebben, haar visschershaven, de eerste van het vasteland, zonder haar kroon van "Coningin der Badsteden te rekenen... En wij, we deelen met Verdun de eer aan het hoofd der martelaarsteden te prijken. We zullen, we zullen misschien het voor uitzicht hebben weldra de voltooiing van onze rampzalige kleine vaart te zien, voor duizend jaar door onze voorvaderen gegraven, een der kleinste maar ook een der glorierijkste vaar ten 'it Europa. Komaan, Heeren Bestuurders van het Ministerie van Openbare Werken, de poging die gij voor Oostende doet is zij dan niet mo gelijk om ons terug te geven wat we voor het algemeen welzijn verloren hebben. De kredie ten zijn beschikbaar om onze vaart te vol tooien. De heer Jaspar heeft ze ons beloofd, de heer Baels heeft ze in den Senaat voorge steld. De uit te voeren werken zijn zoo belang rijk en zoo moeilijk niet. De te bouwen sluis zal dezelfde zijn als de eerste en de brug gelijk aan deze welke reeds voltooid zijn. Welaan, Heeren Bestuurders van het Ministerie van Openbare Werken, zet U eens ernstig aan het werk opdat ook onze bevol king eindelijk moge vernemen dat de aanbe steding der volledige werken onzer vaart heel nabij is. - Schenkt ons onzen toestand van 1914 terug. Meer vragen we niet. De beste plaats onder de zon moeten we aan anderen overlaten... Binnen kort zal het wetsontwerp, het han delsregister invoerende en door de Wetge vende Kamer reeds gestemd, eveneens aan de goedkeuring van den Senaat on dér worpen worden. 1 Dit register wordt gehouden ter griffie van de Rechtbank van iD Aanleg en bevat de namen van alle handelaars, bijzónderen zoo wel als maatschappijen, die in Belgie ge vestigd zijn of er een verkoop- of bijhuis bezitten. De inschrijving vermeldt onder meer alle inlichtingen betrekkelijk den burgerlijken stand van den handelaar, den aard van zijnen handel alsmede alle uitgesproken vonnissen van onder voogdij1 stelling, echtscheiding, in failliet verklaring, enz. Iedereen kan, op zijn kosten, bij den grif fier uittreksels van het handelsregister bekomen, doch deze zullen geen melding maken van de uitgesproken vonnissen in ge val de getroffen beslissingen rieds uitgevoerd zijn of de genomen maatregel door een tweede vonnis opgeheven werd. De inschrijving moet geschieden binnen de twee maanden van de opening der handels huizen, verkoophuizen of agentschappen. Het inschrijvingsrecht is bepaald op 20 fr. en op 10 fr. voor de mogelijke veranderingen die er later zouden moeten aan gebracht worden en waarvan de verklaring eveneens binnen de twee maanden verplichtend is. Als overgangsmaatregel echter wordt dit tijdperk op 3 maanden gebracht te rekenen van het in voege treden der wet op het handelsregister. Voor alle inschrijvingen na dien datum gedaan wordt, benevens het vereischt griffierecht, een boete toegepast bedragende vier maal het voorziene inschrij vingsrecht. Het is dus in het belang van alle handelaars en nijveraars zich zoo haast mogelijk op het Handelsregister te laten inschrijven. Voor hen bijzonder die met andere huizen of met den vreemde handel drijven, kan dit niets anders dan een gunstigen invloed op hun zaken uitoefenen. La construction de l'Eglise Anglicane a Ypres, au coin de la rue d'Elverdinghe et de la Place andenpeereboom, est finie et l'amé- nagement intérieur est ennèrement terminé aussi La consécration de l'Eglise se fera diman- che en huit, 24 mars, et donnera lieu a de grandes cérémonies religieuses. Les fonds nécessaires pour eet ensemble de batiments, qui comprennent jusqu'ici l'Eglise, la maison d'habitation du prêtre et l'école, ont été rassemblés en Angleterre par un comité spécial appelé Ypres Memorial Church Fund dont le siège est établi a Londres, 9, Baker street. L'architecte est Sir Reginald Blomfield, le génial auteur du monument de la porte de Menin. La colonie anglaise Yproise et les touristes et pélerins anglais pourront done, au courant de leur séjour parifii nous, suivre la célébra- tion des cérémonies de leur culte Cela ne pourra que faire plaisir a tous les genssensés, puisque ni les Anglais ni nous n'avons l'in- tention de nous convertir mutuellement. Ce sera en même temps une réclame pour notre ville paree que les Anglicans religieux pour ront rester séjourner ici le samedi soir, au lieu de s'en retourner a Ostende, a Bruges oü dans quelqu'autre ville possédant une Eglise Anglicane. Nos lecteurs savent que l'Eglise Anglicane est l'Eglise Officielle du royaume Britannique. Ses temples s'appelenttoujours des «EghS.es», tandis que ceux des seizes dissidentes (et il y en a quelques centaifl.es ne s'appellent jamais que des chapelles Au peint de vue religieux, les anglais appartiennent d. l'Eglise» ou appartiennent d une Chapelle Nous disons done que la consécration de la nouvelle Eglise, qui sera dédiée a St Georges, aura lieu cérémonieusement le 24 mars, a 10 heures. Environ 3oo pélerins anglais arriveront ici dés la veille au soir. lis ne repartiront que le lundi matin. lis seront conduits par le lord- maréchal Plumer, le général sir William Pulteney et le général sir Bindon Blood. L'Evêque qui consacrera l'Eglise sera le Right Rev. the lord Bishop of Fulham, assisté du Right Rev. Bishop Bury, président du comité. Y assisteront l'ambassadeur bri tannique a Bruxelles et sa suite lés autori'és civiles d'Ypres y seront également invités. Nul ne sera du reste admis s'il n'est porteur d'un billet personnel d'invitation. A l'intérieur, l'Eglise est trés sobre d'or nementation, mais tous les matériaux em ployés sont de toute première qualité. D'ail leurs, tout ce qui est mobilier a fait l'objet de dons particuliers, et des plaques perpétuent les noms des donateurs. Ceux ci sont tous de trés proches parents de soldats anglais torn bés a Ypres. La tour elle même, d'un aspect si original, si pas absolument gracieux, fut offerte toute entière par le père d'un officier tué. L'Ecole Anglaise s'ouvrira sous peu. Aus- sitót que le batiment cessera de servir d'Eglise provisoire, l'aménagement en sera commencé. II parait même qu'on songe déja a com- mencer bientót a construire dans le même enclos la vaste salie de meeting pour les réceptions officielies britanniques, que l'on pensait n'être a même de pouvoir construire que dans plusieurs années. Nos amis anglais posséderont ainsi' k Ypres un ensemble de constructions et d'amé- nagements qui contribuera a leur rendre le iséjour parmi nous plus attrayant. De opbouw der Anglicaansche Kerk te Yper, op den hoek der Elverdinghestraat en der Van den Peereboom laats, is ten einde en de binnenwerken, opschik en meubileering, zijn ook voltooid. De wijding der kerk zal plaats hebben op Zondag 24 Maart, en aanleiding geven tot grootsche kerkelijke plechtigheden Het kapitaal noodig voor dit geheel van gebouwen, die vooralsnu de Kerk, de pries terlijke woning en de school bevatten, werd ingezameld in Engeland door een bijzonder Comiteit genaamd Ypres TMemorial Church Fundwaarvan de zetel gevestigd is te Lon don, 9, Baker street. De bouwmeester is Sir Reginald Blomfield, de geniale ontwerper van het gederikteeken aan de Meenenpoort. De Engelsche kolonie van Yper en de Engelsche toeristen en bedevaarders zullen dus, in den loop van hun verblijf hier bij ons, de kerkelijke plechtigheden van hunnen eere- dienst kunnen volgen. Dit kan niet anders dan alle weldenkende personen genoegen doen, gezien noch de Engelschen, noch wij zelf het inzicht hebben ons onderling te be- keeren. Dit zal terzelfder tijd een goede reklaam zijn voor onze stad, d .ar alle Angli caansche geloovigen den Zaterdag avond hier zullen kunnen verblijven in plaats van naar Oostende, Brugge of een andere stad, waar een Anglicaansche Kerk bestaat, terug te keeren. Onze lezers weten dat de Anglicaansche Kerk de offic.ieele kerk is van het Britsche Keizerrijk. Hare tempels worden altijd Kerken genoemd, terwijl die der afvallige sekten (en er zijn ei zoo maar eenige honder den nooit anders dan «Kapellen» geheeten worden. Op godsdienstig gebied behooren de Engelschen toe tot de Kerk of tot een Kapel Zooals wij het hooger zegden zal de wijding der nieuwe Kerk, die zal toegewijd worden aan St-Joris, den 24 Maart, om 10 uur, plech- tiglijk geschieden. Ongeveer 3oo engelsche bedevaarders zul len hier yeeds in den vooravond toekomen en slechts den Maandag morgen vertrekken. Zij zullen geleid worden door den lord-Maar- schalk Plumer, den generaal sir William Pulteney en den generaal sir Bindon Blood. De Right Rev. the lord Bishop of Fulham, bijgestaan door den Right Rev. Bishop Bury, voorzitter van het Comiteit, zal de Kerk wijden. De britsche afgezant te Brussel en zijn gevolg zullen de plechtigheden bijwonen en ook de burg ilijke Overheden van Yper zullen ertoe uitgenoodigd worden. Niemand, ten andere, zal toegelaten worden tenzij hij voorzien is van een peisoonlijke uit- noodiging. De binnenversiering der kerk is zeer sober, maar al de gebruikte materialen zijn van aller eerste hoedanigheid. Overigens, al de meube len komen voorts van bijzondere giften en kleine platen vereeuwigen de namen der schenkers. Deze zijn allen bloedverwanten van engelsche soldaten te Yper gesneuveld. De toren zelf, met zijn zoo niet bevallig dan toch eigenaardig uitzicht, werd geheel en gansch door den vader van een gevallen officier geschonken. Finnen kort zal de engelsche school openen. an zoodra het gebouw niet meer tot voor- °°P1pe '<erk zal moeten dienen, zal men de schikking ervan aanvangen. Men beweert zelfs dat men er reeds aan denkt binnen kort de opbouwwerken van de 14ini.e I^ieettngszaal, die dienen moet voor de ofhcieele Engelsche ontvangsten, te beginnen. Eerst w as men van gedacht deze zaal, die ook in dezelfde omheining moet komen, alleen maar binnen eenige jaren te kunnen bouwen. Alzoo zullen onze Engelsche vrienden hier e per een geheel van gebouwen en instel- mgen bezitten, die ertoe veel zullen bijdragen om hun verblijf hier bij ons aantrekkelijker te maken.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1929 | | pagina 2