Pour notre Gare et notre Canal
Voor onze statie en onze vaart
OmschrijvingsprijsVamp*oor H^ngsteveulens
v Lanoitte s koffies
zijn de beste
Keuring der Stieren PrijsKampen
voor Stieren Koeien
Keuring der Stieren
en prijskamp voor Stieren en Melkkoeien
Koninklijke Hof bouwmaatschappij
en Werk van den Akker, Yper
:I
JAAR 1929
De keuring der Stieren bestemd tot den
Openbaren Springdienst voor 1929, voor wat de
3de (derde) landbouwstreek betreft, zullen als
volgt plaats grijpen
Voor de 14' omschrijving te Yper op
Dipi*lag 2 April 1929 om 10 ure, op de
Köeimarkt
Voor de i6e omsch. te Meessen op Maandag
25 aart 1929 om 10 ure. Voor de 17'
omschrijving te Kemmel op Woensdag 27
Maar 1929 om 10 ure Voor de i8* om
schril ving te Moorslede op Donderdag 28
Maart 1929 om 10 ure.
Te zelvertijd zullen te Yper, (voor de i3e,
14V i5®, i6e, I7e en i8c omschrijvingen) de
omschrijvingsprijskampen plaats grijpen voor
stieten en koeien alsook toegekend worden de
twééde of derde jaardoodingen van vroeger
verleende bewaringspremiën van 2400 fr., cf
de bewaringspremie van 1000 fr. aan de stieren
die' reeds deze derde jaardooding bekomen
hebben.
(tTbor nadere inlichtingen, zie plakbrieven).
ter Gemeente BOESINGHE
Op Woensdag 20 Maart 1929, voor de
3e Landbouwstreek en i3' omschrijving
(Bixschote, Boesinghe, Elverdinghe, Lange-
marck, Poelcapelle, Woesten).
I. - Keuring der stieren
Werden voorgesteld 40 stieren waarvan
29 aanvaard 11 geweigerd en geen uitgesteld.
II. Prijskamp voor stieren
A) Stieren zonder tan-den van volwassenheid
9 mededinger?
ie prijs too fr. en zilveren medalie voor
Henri Goderis te Boesinghe.
2e prijs 75 frank en bronzen medalie voor
Henri Hoorelbeke te Woesten.
3e prijs 5o frank en bronzen medalie voor
Henri Hoorelbeke te Woesten.
4' prijs 5o frank en bronzen medalie voor
Camiel Deraedt te Elverdinghe.
Eervolle melding voor de kinders Lampaert
te Elverdinghe.
B) Stieren met 10/2 tanden van volwassenheid
8 mededingers
ie prijs 100 fr. en zilveren medalie voor
Henri Stubbe te Elverdinghe.
2® prijs 75 frank en bronzen medalie voor
Karei Verplancke te Boesinghe.
3e prijs 5o frank en bronzen medalie voor
Eugeen Coulier te Boesinghe.
Eervolle melding voor Cyriel Pype te
Elverdinghe.
C) Stieren met 3 en meer tanden van volwassenh.
i" prijs t5o fr. en zilveren medalie voor
de Kinders Lampaert te Elverdinghe.
2e prijs 100 bank en broTizen medalie voor
Jerome Dochy te Elverdinghe.
3e prijs jS frank en bronzen medalie voor
Leon Vercaigne te Bixschote.
4e Prijs 75 frank en bronzen medalie voor
.August Vancanneyt te Boesinghe.
5' prijs 5o frank en bronzen medalie voor
Wr Fl. Cailliau te Bixschote.
Er waren 5 mededingers.
D) Bewaringspremiën
1) 1000 Ir buitengewone bewaringspremie
en 600 fr. voor onderhoudspremie voor den
stièr van Pareyn Jules te Bixschote.
2) 800 fr. ais 2e annuiteit en 600 fr.
onderhoudspremie voor den stier van Henri
Stubbe te Elverdinghe.
3) 8co fr. als 2C' annuiteit en 600 fr. onder
houdspremie voor den stier van Karei Ver
plancke te Boesinghe.
III. Prijskamp voor melkkoeien
3 mededingsters
ie prijs 100 fr. en zilveren medalie aan
Coulier Eugeen te Boesinghe.
2e prijs 75 frank en bronzen medalie aan
Coulier Eugeen te Boesinghe.
3e prijs 5o frank en bronzen medalie aan
Coulier Eugeen te Boesinghe.
van het Belgisch Trekras
op hun tweede jaar gaande
gehouden te Yper, op 21 Maart 1929, om 10 u.
op de Gr00te Markt
8 MEDEDINGERS
ie premie van 200 fr. met zilveren eereme
taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor
(Bourgogne de Becker) baai.
2e premie van i5o fr. met bronzen eereme
taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor
(Rinck) vos rouaan.
3' premie van yS fr. met bronzen eereme
taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor
(Leon de Sassen) vos.
Zooals vorige jaren richt de Koninklijke
Hofbouwmaatschappij van Yper, op Witten
Donderdag aanstaande, een PRIJSKAMP
in voor uitstallingen versierd met natuurlijke
bloemen, planten, fruiten en groensels.
Deze prijskamp is kosteloos aangeboden
aan al de ingezetenen der stad en de toe te
kennen belooningen bestaan uit vergulden,
verzilverde en bronzen eeremetalen en di
ploma's.
Een Jury zal, op gemelden Witten Donder
dag, tusschen i5 en 17 uur, de verscheidene
uitstallingen bezoeken en deze bekronen vol
gens verdiensten.
De handelaars en nijveraars welke deelne
men aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks in
dezen prijskamp mededingen.
Al de belanghebbenden die in dezen prijs
kamp begeeren mede te dingen gelieven zich
zonder uitstel te laten inschrijven bij den
schrijver der Maatschappij, Rijselstraat, 80,
alwaar ook alle verdere inlichtingen kunnen
bekomen worden.
Namens het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter,
Ferd. Dethoor. Th. Herreman.
Een heilzame tusschenkomst
van den Heer Senator MULLIE
In de Senaatzitting van 6 Maart 11. heeft de
Heer Senator Mullie namelijk het volgende
vertoogd
Mijne Heeren, vooreerst zou ik de vraag
van den achtbaren heer Vandewiele willen
steunen wat betreft het oprichten van schuil
plaatsen in de statie van Audenaerde. Die
verbetering dringt zich op. Aan de ongunstige
weergesteltenis is die statie buitenmate bloot
gesteld de reizigers hebben daardoor veel te
verduren. Ik ben van gevoelen dat de gerief
lijkheid toch ook in aanmerking moet komen
en dat ze de aandacht van het Beheer der
Spoorwegen verdient. Ik begrijp ten volle de
bezorgdheid van de Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen om de uitgaven te
beperken. Maar er zijn gevallen waarbij
zekere verbeteringen zich opdringen. Ik wijs,
in dien zin, op de noodzakelijkheid dergelijke
schuilplaatsen in de statie van Yper op te
richten deze laatste is ook aan het gure
weder blootgesteld.
Ik zou de welwillende aandacht van den
heer Minister willen vestigen op het her
bouwen der brug over de vaart van Yper naar
den Yzer. Het geldt hier een vernieling, door
den oorlog teweeggebracht, en die nog niet
werd hersteld. Tot heden was dit herstel niet
dringend, aangezien het kanaal niet bevaar
baar was, daar het zelf nog niet hersteld werd.
Maar nu er ernstige hoop bestaat in den
loop van ig3o de vaart volledig hersteld te
zien ware het oprecht onaannemelijk en be
treurenswaardig dat het niet herbouwen der
spoorbrug bij de statie te Boesinghe de be
vaarbaarheid van het kanaal zou kunnen be
letten. Ik ben overtuigd dat het bestuur van
de Nationale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen reeds dit werk heeft ontworpen
en ik hoop dat de heer Minister mij heel bin
nen kort zal melden dat hit zal uitgevoerd
worden
In de zitting van 7 Maa-t 11. heeft de Heer
Lippens, Minister van Spoorwegen, Zeewezen,
Posterijen, Telegrafen, Telefonen en Luchtvaart,
op de vragen van den Heer Senator Mullie,
volgende antwoorden verstrekt
Onze collega bekommerde zich ook om
het herbouwen der spoorbrug te Boesinghe
ze zal ten gepaste tijde door den dienst van
Bruggen en Wegen herbouwd worden, der
wijze de bevaarbaarheid van het kanaal van
Yper naar den Yzer niet te vertragen.
Wat de statie van Yper betreft, daar zal
onmiddellijk een schuilplaats van 33 mtter
gebouwd worden. Met de kwestie van het
nieuw statiegebouw houdt men zich bezig
Une heureuse intervention
de M. Ie Sénateur MULLIE
D'après les Annates Parlementair es
séances du Mercredi 6 Mars 1929M le Séna
teur Mullie a exposé notamment ce qui suit
Messieurs, je voudrais tout d'abord
appuyer la demande formulée par l'honorable
M. Vandewiele en ce qui concerne la con
struction d'abris a la gare d'Audenarde.
C'est la une amelioration qui s'impose. Cette
gare est particulièremenx exposée aux intern-
péries, dontles voyageurs souffrentbeaucoup.
J'estime que le confort doit tout de même
entrer en ligne de compte et qu'il mérite l'at-
tention de l'administration des chemins de
fer. Je comprends parfaitement la préoccupa-
tion de la Société nationale des chemins de
fer de ménager les dépenses. Cependant, il
est des cas dans lesquels certaines améliora-
tions s'imposent. Je signale, dans le même
ordre d'idées, la nécessité de la construction
de semblables abris a la gare d'Ypres celle-ci
est également fort exposée aux intempéries.
Je voudrais appeler la bienveillante atten
tion de M. le ministre sur la reconstruction
du pont sur le canal d'Ypres a l'Yser. C'est la
une dévastation de la guerre qui n'est pas
encore réparée. Jusqu'ici, cette réparation
n'était pas urgente, étant donné que le canal
n'était pas navigable, car il n'était lui-même
pas restauré. Comme il y a un sérieux espoir
pour que, dans le courant de l'année 1930, le
canal soit complètement rétabli, il serait
réellement inadmissible et regrettable, que la
non-construction du pont rail a la gare de
Boesinghe put empêcher la navigabilité de ce
canal Je suis persuadé que l'administration
de la oociété nationale des chemins de fer a
déja envisage ce travail, et j'espère que M. le
ministre m annoncera trés prochainement qu'il
sera exécuté.
Dans la séance du Jeudi 7 Mars 1929, M.
Lippens, ministre des chemins de fer, marine,
postes, ti légraphes, téléphones et aéronautique,
a fait les réfonses suivantes aux questions de
M. le Sénateur Mullie
Notre collègue s'est aussi enquis de la
reconstruction du pont-rails a Boesinghe il
sera eL<jnstruit en temps utile par le service
des ponts et chaussées, de faqon a ne pas
retarder la navigabilité du canal d'Ypres a
1 Yser.
Pour ce qui concerne la gare d'Ypres, un
abri de n3 metres va être construit immédiate-
men n s occupe de la question du nouveau
batiment de gare.