öe rampzalige wegen in 't Front
Société Nationale des habitations a bon marché
Congres de Gaud
Provincieraad v. West Vlaanderen
en 't jaar 30
De kiezingen zijn voorbij, de gemoederen
bedaard.... wij hernemen ons bovengemeld
onderwerp waarover wij vroeger reeds han
delden.
De gemeentewegen in 't vroegere front
bevinden zich in een erbarmelijken toestand.
Dit ondervinden dagelijks de bewoners dezer
ongelukkige streek, dit bestatigen de talrijke
bezoekers van 't binnenland en van den
vreemde, 't officieele Brussel alleen schijnt
ervan onbewust.
De wegenis van 't front maakt een zwarte
vlek op de kaart en is 't schandaal van 't Land.
De oorzaken van dezen bebroevenden en
schadelijken toestand zijn velerlei.
1) Sommige gemeentewegen werden na den
oorlog in goeden staat gebracht, maar werden
opnieuw stuk gereden door 't druk vervoer
voor den heropbouw en nog meer van 't ijzer
voortkomende van 't slagveld.
2) In andere gemeenten werden de wegen
aangelegd door de goede zorgen van Staat en
Hoog-Commissariaat zonder ernstig toezicht
en d'overname werd opgedrongen met 't mes
op de keel.
3) Op andere plaatsen had men af te reke
nen met de nalatigheid en zelfs zorgeloosheid
der gemeente overheid. Dit was weleer een
groote gave in d'oogen van Brussel er viel
niets te betalen. Zoo gebeurde het dat, ten
gevolge van aanhoudende klachten, een Toe-
zichter van 't Beheer der Gemeentelijke
wegenis van 't Ministerie van Landbouw drij
naeenvolgende jaren in den besten zomertijd,
natuurlijk, een bezoek bracht aan de fameuze
Kriekestrate en aan twee andere even goede
straten van Voormezeele. Ieder bezoek was
gevolgd van groote beloften, dit ook was
natuurlijk, maar wat wij min natuurlijk vin
den, 't is dat 10 jaren na den wapenstilstand
die baan van belang de groote verbinding
tusschen Yper-Kemmel nu eerst in aan
merking komt, niet om in goeden staat ge
bracht te worden, zooals ze vóór den oorlog
was, maar enkel om er boven op wat grove
macadambrokken rond te gooien. Wij zullen
hier ook nogmaals de buitengewone kans
hebben dat zelf wat plat en elfen te rijden.
Later dan, zal er wat van dien fijnen ge
strooid worden.. en na eenige maandeh zul
len de diepeputten, die slecht aangevuld
werden, wederom verrijzen. Zonderlinge be
zorgdheid voor de frontstreek 't Is waar, zij
is zoo verre afgelegen in 't Westland. Ware
ze in 't Walenland, dan was sedert lang reeds
alles in goeden staat gebracht.
4) De verste afgelegen wegen, en vooral de
gemeenschappelijke wegen tusschen twee
gemeenten, worden, voor wat het herstel
ervan betreft, meestal uit het oog verloren.
En nochtans de aanpalende bewoners be
talen evenveel belastingen en die wegen zijn
van 't meeste r.ut voor alle verkeer voor
handel en nijveiheid en voor 't toerisme.
5) De gemeentewegen verblijven dikwijls in
slechten staat om reden van gebrek aan
geldmiddels. Sommige gemeentebesturen leg
gen genoegzame belastingen om de wegen in
goeden staat te behouden. Andere, wat lam
lendiger, aarzelen en laten de wegenis in een
onmogelijken toestand.
Onlangs werden door de Kamerleden eeni
ge millioenen gestemd, ten voordeele der
meest behoeftige gemeenten. Zouden onze
Volksvertegenwoordigers wel gedacht hebben
aan de verarmde gemeenten van 't Front
6) Een schreeuwend onrecht is dat onze
gemeentebanen maar al te dikwijls ten ergste
beschadigd worden ten gevolge van de her
haalde en langdurige herstellingswerken aan
de Staatsbanen. In algemeenen regel worden
deze doorgaans jaarlijks 3 maanden of meer
afgesloten voor de grootsche vermakingen...
die zoo bitter weinig lang weerstaan.
Alle verkeer wordt afgewend langs de smalle
en brooze gemeentewegen, die door die zware
en snelle vrachtautos gansch verbrijzeld en
vermorzeld liggen. En daarmede bekommert
de Staat zich niet het minst. Dat is onrecht-
veerdig.
7) Dat het Toerisme een zeer voordeelige
zaak is voor een land lijdt geen den minsten
twijfel. De aanbrengst van vreemde munt
verbetert den Wissel.
Handel en nijverheid, alle bedrijven en
ambachten, vinden er eene bron van winst.
En dit alles eindigt met de inkomsten van den
Staat grootelijks te doen aangroeien. Ook de
steden waar vele Toerisme bestaat zijn
bloeiend en welstellend. Voor Staat en stad
dient het Toerisme zooveel mogelijk uitge
breid te worden.
Voor de gemeenten zijn de zaken gansch
omgekeerd. Daar is voor hun geen voordeel
met het Toerisme, wel integendeel hebben
zij grpoter onkosten van onderhoud der wegen.
Een treffend voorbeeld. Wat voordeel trekt
de gemeente Zillebeke uit de groote massa
Toeristen der Cote 60 Geen 't minste.
En nochtans weegt op haar de groote last van
den onderhoud der wegen die jaarlijks ver
morzeld liggen en te vernieuwen zijn.
Het is dus klaarblijkend dat de huidige
toestand onredelijk is. Al de voordeelen gaan
naar Staat en steden en de lasten wegen lood
zwaar op de gemeenten.
Nooit, nimmer nooit mogen wij rekenen op
goede gemeentewegen zoolang 't tegenwoor
dig stelsel in voege is.
Het redmiddel, dat aan dezen onverdraag
lijken en zeer schadelijken toestand een recht
matige oplossing kan brengen, is de heffing
der belastingen, bestemd voor het onderhoud
der gemeentebanen, en het onderhoud dezer
wegen aan het Provinciaal Bestuur toe te
vertrouwen.
Mocht in afwachting eene spoedige verbete
ring gebracht worden aan onze ongelukkige
gemeentewegen. Alzoo zou onze frontbe
volking op denzelfden voet gebracht zijn van
de andere Belgen en blijgemoed de jubel
feesten van 't jaar 3o medevieren.
Yper ling.
A l'occasion de l'exposition de l'habitation a
bon marché de Gand eut lieu le 16 Juin 192%
la septième session du Congrès National d? s
habitations a bon marché et des institutions
de prévoyance sous la Présidence du Baron
Delvaux de Fenffe, Sénateur - Gouverneur
honoraire de la province de Liège. L'asris-
tance était trés nombreuse, on y remarquait
M. Dercover, Directeur Général de la Caisse
d'Epargne et de Retraite et ses Directeurs
Van Billoen et Dupont, M. Vinck, Sénafeur-
Président de la Société Nationale des habita
tions, le Directeur Général M. Gosseries, et
de nombreux députés, sénateurs et personna-
ges s'intéressant particulièrement a la question
des habitations ouvrières. Notre région était
représentée par M. L Geuten, administrateur
délégué de la Société La Lys a Wervicq.
La lutte contre les taudis composait le
principal point de l'ordre du jour. Plusieurs
rapports, forcément réduits, furent discutés.
Nous donnons ei dessous celui exposé par
M. Geuten.
La matinée fut réservée aux rapports et a
leur discussion, l'après midi eut lieu la visite
guidée de l'exposition, suivie d'une conférence
de M. Gosseries avec projections lumineuses,
et terminée par une communication de M.
Cauterman, Directeur du service technique de
la Flandre Oriëntale sur l'urbanisation des
nouveaux quartiers d'habitations.
Dans la discussion générale, M. Geuten fit
ressortir les differences de besoins etcoutumes
suivant les régions de la Belgique, et appela
l'attention toute particulière sur les mauvais
baraquements imposés a nos malheureuses
populations, victimes de la guerre. Tout en
rendant un hommage mérité a la Société
Nationale, il préconisa a eet effet de créer des
fédérations provinciales, dont les conceptions
seraient transmises a la Société Nationale
par une délégation, ce qui fut admis a l'una-
nimité.
Et maintenant: al'ceuvre pour la disparition
de nos taudis
Les Taudis
Au point de vue de leurs origines, les
taudis se classent en 3 catégories bien dis-
tinctes, suivant qu'elles ont pour causes
1° La rapacité de certains propriétaires
exploitant leurs bicoques.
2U La survivance après 10 ans des baraque
ments provisoires Nissen hutten en tóle
ondulée et cintrée, construits ici en 1919-1920
pour durer 2 ans seulement, suivant la décla-
ration du ministre lui-même. Leur état actuel
de vétusté lamentable est un scandale. Des
families nombreuses croupissent, exposées a
touteslesintempéries, dans ces antresdélabrés.
La promiscuité des sexes est immorul'e et
contraire a toute dignité personnelle.
Le cultivateur qui logerait ses vaches dans
de pareils abris, n'en retirerait plus de lait,
Cette situation doit cesser
3° La négligence, la misère, l'alcoolisme,
la maladie ou le dévergondage des habitants
eux-mêmes qui font de leurs demeures des
foyers d'infection et de maladies contagieuses.
R emèdes
ie Catégorie. Toutdépend de la vigilance
des administrations communales. La ferme-
ture des taudis doit être décrétée, des disposi
tions doivent être prises pour les remettre
en bon état de commun accord avec les socié-
tés agréées de construction ^habitations.
2e Catégorie. Ici pas d'hésitation, des habi
tations définitives doivent ètre construites
il est malheureux de devoir constater que ces
victimes attendentdepuis i5 ans leurs maisons
définitives.
3e Catégorie. II ne suffit pas de supprimer
des taudis pour retomber quelques années
après dans le même mal, c'est la rééducation
des habitants qui s'impose. Voici quelques
suggestions Visites fréquentes d'infirmières
visiteuses, vigilance des administrateurs de
sociétés locales, le jardinage (sport complet
et trés profitable enseigné dans les confé-
r mees des ligues du Coin de terre), lutte
contre l'alcoolisme, conférences de la Croix
rouge, oeuvre nationale de l'enfance, goutte
de lait, ligue families nombreuses etc. Ce
sont la autant de facteurs de rééducation
qui sauvèront ces malheureux. Et si réde-
ment la vraie m sè e s.ule est ciuse de leur
malheur, l'interventiondel'assistance publique
s'impose aussi.
D autre part, ne perdons pas de vue que
1 air et le soleil sont aussi indispensables aux
êtres humains qu'aux plantes et aux arbtes.
On peut les considérer comme leur grand
guérisseur.
La suppression des taudis est une question
sociale de grande envergure, l'avenir de notre
race en dépend, et le remède le plus écono-
miqueestla construction de maisons ouvrières.
Saura-1-on jamais ce que coütent a l'Etat
1 alcoolisme, la tuberculose, 1' s dépots de
mendicité, les prisons, etc etc.,sans même
elileurer la question morale.
Le róle dont la Société Nationale des
habitations a bon marché est investi est des
plus nobles.
Het genoegen vernemen we dat de hee'
F okaat Arnrand Lommez, bestendige afge
vaaidigde van den provincieraad werd
noemd.
Onze hartelijkste gelukwenschen 1