Gemeenteraad van Yper
Verslag der Zitting van 28 October 1929
De zitting wordt te 18 uur geopend.
Zijn tegenwoordig de Heeren Sobry,
burgemeester voorzitter Declercq, Lema
hieu en D'Huvettere, schepenen Van
Nieuwenhove, Capoen, Missiaen, Bonnet,
Leuridan, Soete, Delahaye, Coutelle en
Vergracht, raadsleden Versailles, secretaris.
De heer Voorzitter meldt dat het proces
verbaal der laatste zitting nog niet gereed is
en slechts tijdens de aanstaande zitting zal
kunnen afgelezen worden.
Daarna, rechtstaande, leest hij een wensch
ter gelegenheid der huwelijksbeloften van
Prinses Marie José. Hij heeft de eer gehad,
zegt hij, deze gelukkige gebeurtenis aan de
Yperlingen aan te kondigen, en is verheugd
en gelukkig vandaag, namens de Ypersche
bevolking, de vurigste wenschen voor het
geluk der doorluchtige verloofden in 't open
baar te mogen uitdrukken. Ongelukkiglijk is
een moordpoging de algemeene vreugde ko
men storen. Met de gansche bevolking en
met de pers teekent hij verzet aan tegen den
afschuwelijken aanslag gepleegd tegen den
aanstaanden koning van Italië en is gelukkig
dat hij eraan ontsnapt heeft. Hij ziet hierin
een reden te meer om hem +e bewonderen en
wenscht, voor t' eindigen, dat het huwelijk
weldra zou mogen voltrokken worden ten
einde de vriendschapsbanden en betrekkingen
tusschen beide naties nog te versterken en te
vermeerderen.
i. Vaart Yper-Yzer Kaaimuur ver
lenging gebeurlijke leening.
De raadsleden hebben in den loop van ver
leden week een bezoek gebracht aan de kaai.
Heden komt de heer Voorzitter van den
provincialen ingenieur een expresbrief te
ontvangen waarbij het liggingsplan der kaai
gevoegd is en waarin gezegd wordt dat de
gezamenlijke kosten van de verlenging der
kaaimuren de som van 546.000 fr. zullen be
dragen. Voor wat de toelage betreft die de
Staat voor het uitvoeren van dit werk aan de
stad zou kunnen verleenen, moet de stad
daarvoor hare aanvraag tot den heer Minister
van Openbare Werken richten. Volgens het
oordeel van den heer Ingenieur zou deze toe
lage mogelijks wel ongeveer 270.000 frank
kunnen bedragen.
Dit plan werd voor advies medegedeeld
aan den heer stadsingenieur Coomans, die het
gansch gelijkvormig gevonden heeft.
Daar de heer Provinciale Ingenieur zijn
plan tegen den i5 November- moet gereed
hebben, vraagt de heer Voorzitter aan den
raad vandaag een beslissing .te willen nemen.
Volgens op het plan te zien is zal er daar
een groote verbetering gedaan worden
tusschen de kaai en den grond van den heer
Maurice Vergracht. De hoogte zal er inge
nomen en de weg merkelijk verbreed wor
den, zoodat wij een meer toegankelijke kaai
zullen hebben.
De heer Voorzitter zegt nog dat de gelegen
heid, die de stad nu aangeboden wordt om
deze verbetering te verwezenlijken, moet te
baat genomen worden. Hij denkt ook dat er
middel zal zijn dit werk te betalen met de
oorlogsschade die de stad voor de rijschool
zal ontvangen. Binnen kort zal de stad het
bedrag dezer oorlogsschade kennen en alles
laat verhopen dat zij, benevens het verlengen
van den kaaimuur, ook nog zal toelaten de
inrichting van het Minneplein te verwezen
lijken.
M. Missiaen. Het is mij absoluut onmo
gelijk een goedkeurende stem uit te brengen.
In den loop van verleden week heb ik inlich
tingen genomen, niet over den kost van het
werk, maar over de noodwendigheid ervan.
Het algemeen gevoelen is dat de bestaande
lengte van den kaaimuur, meer dan volstaat
voor hetgeen per noodig heeft, te meer dat
de diepgang zal vergroot worden en toelaten
zal schepen drie maal zoo groot als vóór den
oorlog in de kaai te komen. Al de bevoegde
personen wiens oordeel ik hierover gevraagd
heb waren van hetzelfde oordeel. 1 ijdens de
laatste jaren heb ik persoonlijk, samen met
ministers, met ingenieurs, met de leden der
Handels- en Nijveiheidskamer, verscheidene
malen de werken der vaart gaan nazien, en
nooit heeft iemand onder hen gezegd 't is
jammer dat de kaai te Yper niet vergroot
wordt. Het is een persoon vreemd aan de
stad, de heer provinciale ingenieur, die het
voorstel doet. In die voorwaarden, wanneer
de handelaars der stad zelf zeggen dat de
kaai, zooals ze vóór den oorlog bestond, vol
doet, wanneer zelfs nooit een gemeenteraads
lid de vergrooting ervan gevraagd heeft, zie
ik niet in waarom wij op het voorstel van een
vreemden persoon moeten ingaan. Men zal
mogelijks zeggen dat het verkeer onzer vaart
later waarschijnlijk meer uitbreiding zal krij
gen en zulks ware wenschelijk, dat er mis
schien een trein- of tramlijn langs de kaai zal
aangelegd worden. Zoo wij den tijd hadden
om dit gansch te onderzoeken, misschien zou
ik van gedacht kunnen veranderen. Moesten
wij de zekerheid hebben dat trein of tram tot
bij de kaai zal komen en alzoo de omliggende
gemeenten met onze vaart verbinden, dan zou
ik zeker mijn oordeel wijzigen. Doch ik geloof
niet dat er daar ooit een treinlijn zal aange
legd worden, omdat wij ons hier in geen groot
nijverheidscenter bevinden. En zijt ge zeker
dat de maatschappij van buurtspoorwegen er
in zal toestemmen daar op hare kosten een
lijn te leggen Zooniet, zal de stad dan die
lijn aanleggen en hoeveel zal dit kosten
Volgens mij is de verlenging van den kaai
muur een groote uitgaaf die nooit gevraagd
werd en waarvan de noodzakelijkheid zich
geenszins doet gevoelen. Daarom is het mij
onmogelijk dit te stemmen.
M. Leuridan. Ik heb deel genomen aan
het gezamenlijk bezoek Donderdag laatst aan
de kaai gebracht. Spijts het betoog van den
heer Missiaen ben ik wel van gedacht de uit
voering van dit werk te stemmen en zal het
een zeer goede geldplaatsing vinden. Het
ware jammer moest de stad deze gelegenheid
onbenuttigd laten, en ik ben er voor het voor
gestelde weik onmiddellijk te doen uitvoeren
omdat het een economisch werk is. Overal.is
men in 't vooruitzicht dat het vervoer langs
de waterwegen een groote uitbreiding zal
nemen, omdat dit vervoer het goedkoopste is,
en hier te Yper is dit evengoed waar gelijk
overal elders in 't land. De heer Missiaen zegt
nog dat er tot op heden over de verlenging
van den kaaimuur nooit gesproken werd.
Neen, dat werd nog niet gedaan omdat hqt
herstellen onzer kaai nog altijd maar in 't voor
uitzicht lag, maar nu gaan wij dit onmiddellijk
bekomen en 't is dus nu het gepast oogenblik
om erover te spreken. Ik kan de geopperde
bezwaren voor wat trein of tram betreft ock
niet bijtreden. Als men het plan beziet dan
bestatigt men seffens dat de verlenging der
spoorlijn een goede mogelijkheid is. Wat de
tram aangaat, is dit wel een reden om deze
gelegenheid te laten schieten Mij dunkt van
neen, maar 't is eerder een reden om eens de
maatschappij over dit werk te polsen. De
redenen door den heer Missiaen aangehaald
zijn dus ongegrond en volgens mij bestaat er
niet een reden om dit plan te verschuiven.
M. Bonnet. Nevens de bemerkingen van
den heer Missiaen moet ik u nog iets doen
opmerken waarover tot hiertoe nog niet ge
sproken werd. Namelijk dat de rechteroever
der kaai bestaat en dat de muur langs dien
kant op zijn gansche lengte door den Staat zal
hersteld worden. Het ware heel goed mogelijk
daar een strook grond te onteigenen om,
zooals ik het ter plaats heb laten opmerken,
de wagens en camions toe te laten er té
kunnen draaien en keeren en zoo die kaai e-p-
bruikbaar tc m r. In plaats van éen-nie-.w
werk, ware dit een oud werk dit hprct 1
wordt met een kleine verbetering. Het ware
honderd per honderd goedkooper voor <je
stad en veel beter den rechteroever te herstel-
len dan hem daar ongebruikt te laten liggen
en een nieuwe linker kaai te maken.
M- Lemahieu. De Heer Missiaen heeft
gesproken over de uitbreiding der kaai, doch
de kaai zelf zal niet grooter zijn als vóór den
oorlog. De muur langs den Oostkant zal door
den Staat hersteld worden en thans is er alleen
spraak den muur al den Westkant gelegen te
verlengen. De bemerking van den Heer
Bonnet kan ik in zekeren zin bijtreden. De
magazijnen Vandoorne waren langs den
Oostkant gelegen en 't is juist voor het gemak
van den smallen weg dat de magazijnen daar
gebouwd werden, omdat zij alzoo niet ver
van de kaai verwijderd waren. De Westkant
was voorbehouden voor de wagens. Zoo de
muur aldaar verlengd wordt, zullen er drie
schepen langs de kaai kunnen liggen en zal er
dan niemand meer moeten wachten. Het zal
altijd de Westkant zijn die het meest gebruikt
wordt omdat het de gemakkelijkste kant is.
Ik ben niet tegen de onteigening van een
strook grond langs den Oostkant opdat de
wagens er zouden kunnen draaien, hetgeen
vroeger niet mogelijk was. Dit ware een
verbetering en een kleinen onkost. Maar dit
belet niet dat de Westkant altijd de goede
kant zal zijn, en wij zouden missen deze ver
lenging niet te doen. Gezien wij de onkosten,
die voor de stad hoogstens 3oo.ooo fr. zullen
bedragen, met oorlogsschade kunnen dekken,
zal ik het voorstel stemmen.
M. Bonnet. Het verheugt me dat de Heer
Lemahieu de mogelijkheid inziet de rechter
kant der kaai gebruikbaar te maken. Ik zou
vragen aan het Schepenencollege en aan den
raad dit goed te willen inzien. Zoo er langs
dien kant alle gemak gegeven wordt, zal
niemand weigeren daar te lossen en te laden.
De kaaimuur langs de rechterzijde moet niet
verlengd worden opdat er daar drie schepen
zouden kunnen liggen. Waarom zouden wij
dan die groote onkosten moeten doen
M. Van Nieuwenhove Je suis de l'avis de
M, Leuridan. Nous avons la une occasion
unique pour améliorer notre quai. Si nous n'y
donnons pas suite et que par après nous voyons
que la longueur du quai ne suffit pas, il faudra
faire alors de grands travaux, ariê er le trafic
de la navigation et mettre le bassin a sec.
Maintenant l'occasion nous est offerte de le
faire a moindres frais et nous pouvons en
même temps trés bien faire ce que M Bonnet
demande pour rendre l'autre cóté accessible
aux camions.
La ville touchera probablement trois
millions de dommages de guerre pour la
caserne. Dans ces conditions ce serait dom-
mage de contracter un emprunt, puisqu'il
faudra quand même réemployer ces indem-
nités.
M. Missiaen dit qu'avant guerre notre
bassin n'était pas trop petit. On l'a mal ren-
seigné car a différentes époques de l'année les
bateaux ne savaient pas rentrer faute de place.
Quant aux magasins Vandoorne, la familie
attend l'achèvement du quai pour prendre
une décision. Si plus tard Roulers obtient un
canal jusqu'a Bruges, il appartiendra alors
a nos successeurs de travailler pour relier le
notre a celui de Roulers
M. Missiaen. Uit al de argumenten die
hier werden voorgedragen is voor mij niets
anders te onthouden dan dat dit werk abso
luut nu niet noodig is. Allen berusten op
mogelijkheden, op 't vooruitzicht van latere
uitbreiding. De aangehaalde reden waarbij,
zoo wij dit werk nu niet uitvoeren, het later
veel meer zal kosten, is van geen tel. Want de
nieuwe techniek laat toe grootere kaaiwerken
te errichten dan hier ooit zullen moeten
gedaan worden, zonder een druppel water weg
te nemen en zonder de scheepvaart in iets te
hc emmeren. Waarom dan nu zoo haastig dit
we:v rricht n T at isschien zal dit werk
in veel beter omstandis-hedm i-nnnt n verricht