St-Martin el sa Decoration Intérieurs L'Hospice du Nazareth 2 Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Verslas der Vergadering van 11 Mei 1930 Koopt zuiveren Honing bij den bieênkweeker zelf Alb Ridey, Rijselstraat, 194, Yper- dat zij wenschen te ontvangen hetgeen aan den afgestorvene verschuldigd was. Wij zeg gen allen, omdat er op honderd misschien niet één geteisterde is die met zekerheid weet dat hij niets meer te ontvangen heeft en om dat, meenen wij, het meerendeel dpr reke ningen van de interesten, sedert in Januari 1920 verschuldigd, nog te vereffenen is. Dit artikel 2 behelst de volgende woorden Te beteekenen... hun wil om de aanvraag door den overledene ingediend te vervolgen Daaruit zou men haast mogen besluiten dat, wanneer een vonnis reeds geveld is, het niet meer noodig is deze beteekening te doen, gezien er niet alleen een ingediende aan vraag is maar een geveld vonnis. Daar de administratie steeds over alles zoekt te twisten, ware zij echter bekwaam te beweren dat er ingediende aanvraag bestaat tot op den dag waarop deze heel en al door opbe- taling vervalt, en daarom is het beter dat allen, voor den 30° Mei a. s., aan deze ver- eischte van artikel 2 voldoen. De maandelijksche vergadering wordt te ï4.3o uur geopend onder het voorzitterschap van den heer advokaat Butaye de Heer Dr H. Brutsaert, volksvertegenwoordiger, en de Heer L. Geuten, bestuurder der samenwer kende vennootschap voor oorlogsschade" Het Leiedal te Wervick, nemen insgelijks plaats aan het bureel. De Heer Deleu, burgemeester van Meessen, heeft zich laten verontschul digen daar hij elders weerhouden is. De Heer Voorzitter en de Heer Geuten brengen verslag uit over het ministerieel ver hoor dat zij verleden week gehad hebben en tijdens hetwelk de Heer Eerste Minister Jaspar hen de oplossing liet kennen die de regeering aan de kwestie der interesten gege ven heeft. Deze oplossing schenkt ons alle bevrediging en de tegenwoordige afgevaardig den drukken er hunne tevredenheid over uit. Deze netelige kwestie, waarbij zooveel geteis terden betrokken waren, is thans dus ten voordeeligste mogelijk vereffend. Blijft nu nog de kwestie der onderstanden. De Heer Voorzitter noodigt de afgevaardig den, van elf gemeenten die op de vergadering vertegenwoordigd zijn, uit tot een laatste gfedachtenwisseling, ten einde zich goed t'ak- koord te stellen over het voorstel dat de afge vaardigden der Federatie aan de regeering zullen moeten doen, den dag dat het aange vraagd ministerieel veihoor zal plaats hebben. Hierop ontstaat een lange bespreking, waaruit het eens te meer blijkt dat de toestan den veranderen van gemeente tot gemeente en dat er geen enkele oplossing mogelijk is zoolang de Staat in de onkosten van het weg nemen der onderstanden niet wil tusschen- komen, zooals hij dit gedaan heeft voor het vereffenen der landen. In het begin heeft men de onderstanden als een oorlogsbuit aanzien en gemeend dat zij een zekere waarde hadden juist als de kanon nen, spoorwegriggels, obussen, enz. De on dervinding heeft echter bewezen dat dit een grove dwaling was. De onderstanden zullen niet de minste winst opleveren maar integen deel geld kosten. De Staat zal een besluit moeten nemen en zich zekere toegevingen getroosten om de onderstanden af te breken. Al de afgevaardigden stellen zich eindelijk t'akkoord om dit voorstel te doen, daar dit het eenig middel is om ermede gedaan te krijgen. Zonder ernstige geldelijke tusschen- komst van den Staat, zal men de moeilijkheid niet kunnen oplossen. Het behoort aan den §taat deze onderstanden, 't zij in regie of 't zij bij middel eener aanbesteding, te doen sprin gen en de stukken ervan te verzamelen. Eens dat al het afval in ieder gemeente opeenge stapeld is, zal het niet lang duren eer het door de belanghebbenden zal weggehaald worden om er de openbare en private wegen mede te herstellen. Dit voorstel, door de afgevaardigden van enkele gemeenten uiteengezet, werd algemeen en zonder het minste voorbehoud door al de anderen bijgetreden en dit zal dan ook zoo, tijdens het aanstaande verhoor, aan den Heer Minister door de afgevaardigden der Fede ratie voorgelegd worden. Nadat men overeengekomen is den tweeden Zondag van aanstaande Julimaand opnieuw bijeen te komen, gaat de vergadering om 16.3o uur uiteen. Dans notre article du 5 Avril dernier, nous avons formulé certaines appréhensions au sujet de l'aspect intérieur de St-Martin, et les premiers visiteurs, qui furent légion au jour des Rameaux, éprouvèrent, pour la plupart, cette impression de froideur et de crudité qui se dégage forcément d'une église nouvelle- ment reconstruite et encore dépourvue de tout mobilier, chaire, confessionnaux, lutrins, ainsi que des statues et tableaux qui doivent en faire son ornement ation. L'appareil qui a servi a la reconstruction intérieure de St-Martin constitue une sorte de polychromie naturelle, eomme on Ta fait observer maintes fois, et, cependanton ignore, généralement, qu'une vaste décoration pictu rale rehaussait, au moyen-age, ces voütes si hardiment élancées, ces robustes colonnes et leurs chapiteaux si grandement et sobrement sculptés. Des preuves multiples nous en sont fournies, tant par les excavations que Ton remarquait dans la pierre bleue des colonnes, excavations destinées a mieux retenir l'en- duit, que par les traces, encore visibles, d'une trés ancienne polychromie, que nous avons retrouvées, jadis, dans certains chapi teaux des galeries supérieures. Des traces bien plus importantes de cette polychromie existaient encore au milieu du siècle dernier, notamment a l'mtersection de la grande nei' et des transepts oü les lunettes de la voute ogivale et a nervures croisées étaient déco- rées de peintures remontant probablement au XIYe siècle, représentant les attributs des quatre évangélistes. Ces peintures, que l'on conserverait actuellement avee un soin jaloux, furent stupidement grattées lors de la grande restauration de St-Martin. Cet acte de van dalisme ne fut jamais flétri, croyons-nous, mais a quoi bon mettre au pilori le nom d'un architecte, depuis longtemps oublié, quand tant d'autres actes similaires ont été commis, depuis lors, dans le pays entier Faut-il rap- proeher ces figures de ces autres attributs des quatres évangélistes, düs au pinceau de Jacques Cavael, qui décoratent la salie éche- vinale et excitaient la curiosité des archéo- logues, bien plus que les fresques, cependant fort belles, des Guffens et Swerts Simple coincidence, peut-être, mais qui ne laisse pas moins d'être curieuse. La polychromie fut d'une tradition con stante au moyen-age, et les artistes de ce temps excellaient a établir une harmonie compléte entre les riches tonalités de leurs fresques, leséclats fulgurants de leurs vitraux, et même les somptueuses broderies des orne- ments sacerdotaux. Tous ceux qui ont visité la Sainte Chapelle, a Paris, ont été frappés par l'intense beauté qui se dégage de cette symphonie de couleurs. Est-ce a dire qu'on puisse conseiller un retour a ces nobles tra ditions du moyen age Nous est avis que non, paree que trop de tentatives ont lamen- tablement échoué, et que nombre d'églises, voire même des cathédrales, ont été couvertgs d'infames bariolages qui en ont enlevé tout le caractère imposant et majestueux. Laissons done a St-Martin sa sobre polychromie, résultante heureuse de la beauté même de son appareil, et qu'on y évite les notes criardes, les ritulances des ors, somptuosités d'un goüt fort discutable en notre antique cathédrale. L'élément sculptural nous parait devoir offrir des garanties plus sérieuses de succès, ce que nous essayerons de démontrer en un prochain article. PYRÈS. Nous avions annoncé la semaine dernière que nos vieillards, actuellement hospitalisés a Handzaeme, pourraient rentrer Jeudi der nier, 22 Mai, dans leur résidence reconstruite de la rue de Lille. Cette rentrée n'a pu avoir lieu, il y avait encore trop de petites choses i terminer avant de pouvoir y ramener les 60 pensionnaires. Mais le retard ne sera que de quelques jours. La mise au point des ser vices de l'électricité et de l'eau et, ensuite, le nettoyage définitif, ne demanderont que quel ques jours en plus. Avant la fin du mois, nous reverront nog exilés. Inutile de dire avec quelle joie les vieillards rentreront dans leur bonne ville d'Ypres. Indépendamment de la joie d'un retour prés de la familie, 1'Hospice du Nazareth procurera de plus a ses pensionnaires le plai- sir appréciable de leur offrir une résidence réunissant la simplicité et la propreté avec les exigences du confort le plus moderne salles grandes et claires, au rez-de-chaussée comme a l'étage toilettes avec eau chaude et eau froide et W. C. avec chasses d'eau, dortoirs spacieux et bien aérés et pas du tout encombrés, pour les impotents et invalides des chambres a un lit au rez de-chaussée, corridors larges et gais, une grande cour centrale, un promenoir couvert, des cuisines a rendre jaloux les plus grands hotels. Vrai- ment rien n'y manqu«. On peut assurer que le Nazareth est l'établissement hospitalier le plus fin de siècle qui existe en Belgique. La Commission de 1'Assistance a bien fait les choses et bien mérité de ses vieillards et de la ville. A l'entrée de l'Hospice, deux plaques l'in- téiieur remémorent les deux dates historiques de l'établissement. L'une porte Tinscription suivante Ter eere Gods en voor het onderhoud van Ouderlingen werd dit huis genoemd Nazareth gesticht den 24 September i336 door Jean Pascharis, Kapelaan Burger der Stad Yper. et l'autre Dit gesticht vernield in igi5 door den wereldoorlog werd in 1928 hersteld door de Commissie van Openbaren Onderstand van Yper, samengesteld uit Leo Van A er de, voorzitter, Felix StruyeBertha Boone, Raymond Ommeslagh, Remi Bouquet, Alfons Masscheleyn, leden. Jules Vanraes, secretaris. H X3rilüü Kunstschilder Gaston Vallaeys, lid der Pro vinciale Commissie van Schoone Kunsten van West-Vlaanderen, Bestuurder der Academie te Rousselare, komt welwillend te schenken aan het Stedelijk Museum van Yper eene charte onzer Stede van 't jaar x6g5. Mevrouw Kinoo-Vermeulen schenkt twee schoone zilveren geldstukken van Louis XV en XVI. Aan deze twee weldoeners, stuurt de Com missie van het Museum, hare oprechte dank betuigingen. Het Bestuur.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 2