UITTREK Salon de Coiffure pr Dames Melle Berthe Mesure 6 (t) Herderlijke Brief van Z. Em. Kardinaal Goossens en van HH. HH. de Bisschoppen van België, gegeven den 30 Juni 1905, bij gelegenheid- van de 75' verjaring der ^rationale Onafhankelijkheid. der minuten berustende ter Griffie van het Hof van Beroep te GENT zijn aangeboren gevoelens niet verloochent, eert en bemint zijn vaderland. Bij zijn intrede in het leven wordt het kind ingelijfd in een dubbele samenleving de familie en het vaderland beide worden aan zijn zwakheid opgedrongen als noodzakelijke hulpmiddelen, waaraan zijn wezen zijn lichaam evenals zijn ziel behoefte heeft om zijn menschelijke volmaaktheid te ont wikkelen en te bereiken. Ook de familie is een natuurlijk bestanddeel eener gemeen schap, want zonder den bijstand en den steun die zij vindt in een min of meer groote geor dende samenleving is voor haar leden geen normaal menschelijk leven denkbaar. Deze geordende maatschappij, waarvan èn de enkeling èn de familie deel uitmaken, ziedaar hun vaderland. Dit moet dus aanzien worden als voortspruitend uit de natuurwet die de onderlinge betrekkingen tusschen de menschelijke wezens beheerscht, en die de burgers der verschillende landen niet vijandig tegenover elkaar stelt, maar ze anderzijds niet min werkelijk van elkaar onderscheidt. Welnu, het noodzakelijk bestaan van het vaderland legt aan allen die zijn voordeelen genieten plichten op, door dezelfde natuur wet bekrachtigd. Het vaderland immers oefent op zijn leden een soort vaderschap uit, tevens scheppend, opvoedend en beschermend, dat kan vergeleken worden bij het vaderschap der ouders in de familie, en dat, gelijk dit, afstamt van het vaderschap van God zelf. Ziehier wat dienaangaande de H. Thomas van Aquino, de Prins der Godgeleerdheid, met de hem eigene duidelijkheid leert De mensch wordt schuldenaar tegenover anderen op verschillende wijzen, naar ver houding tot hun verschillende volmaaktheid en de verschillende weldaden die hij van hen ontvangt. Uit dien dubbelen hoofde komt aan God de eerste plaats toe want Hij is, eerst en vooral, in de hoogste mate uitmun tend, en, bovendien nog, is Hij in betrekking tot ons het eerste beginsel dat ons het wezen schenkt en ons bestuurt maar, alhoewel ondergeschikt, zijn ook onze ouders en ons vaderland, door dewelke en waar wij geboren en opgevoed werden, beginselen die ons het leven schenken en ons besturen. Ook, na God, is het vooral tegenover zijn ouders en zijn vaderland dat de mensch schuldenaar is. Hieruit dus moet worden afgeleid dat, evenals de godsdienst een eeredienst moet schenken aan God, zoo ook, alhoewel ondergeschikt, de pië.eit een eeredienst moet brengen aan de ouders en aan het vaderland De eeredienst dien men verschuldigd is aan zijn ouders en aan zijn vaderland, verplicht tot liefde, tot eerbied, tot gehoorzaamheid en tot bijstand. Deze plichten van den burger jegens het vaderland, evenals die der kinde ren jegens hun ouders, worden opgelegd en bekrachtigd door het vierde gebod van God. En men meene niet van deze natuurlijke en goddelijke verplichtingen ontslagen te zijn, omdat men in zijn vaderland onvolmaakt heden en leemten zou waarnemen, evenmin als men het recht zou hebben zijn ouders te verloochenen, omdat men in hen gebreken of zelfs ondeugden zou ontdekken. De mensch hoeft dus voor het Vaderland te leven. Te allen tijde heeft het Vaderland recht op zijn diensten, op de hulp van zijn geld en van zijn arbeid, op de onbaatzuchtige medewerking van zijn talenten, van zijn be drijvigheid en van zijn invloed en wanneer het uur des gevaars slaat en zijn grenzen be dreigd worden, heeft het recht op het offer van het bloed en zelfs van het leven. De ware burger, dien naam waardig, vereenzelvigt zijn lot en zijn belangen met die van het Vader land. Beurtelings met het Vaderland verne derd en verheven, deelt hij in zijn beproevin gen en in zijn vreugden evenals hij weent over zijn rouw en treurt over zijn rampen, zoo roemt hij over zijn grootheden en over winningen (i). Hoeft het gezegd, Zeer Beminde Broeders Sprekend over het Vaderland tot de geloovi- gen onzer bisdommen, bedoelen wij België. Het is België dat recht heeft op uw liefde, uw eerbied, uw gehoorzaamheid, uw dienstbetui- -ging. Voorzeker moogt gij de stad of het dorp, de gouw of de streek liefhebben, waar gij ge boren zijt, waar gij de taal van spreekt en waar gij uw leven doorbrengt. Maar uw streek of uw gouw, evenmin als uw stad of uw dorp, zijn niet en mogen niet, in den waren zin van het woord, uw vaderland geheeten worden. Als Herders uwer zielen, verklaren en on derwijzen wij dat voor allen, zoowel Vlamin gen als Walen, België het Vaderland is. België alleen heeft recht op de verplichtin gen van vaderlandsliefde welke de wet Gods oplegt. België alleen oefent ten-opzichte zijner kinderen die soort vaderschap uit, dat de na tuurlijke grondslag uitmaakt dier verplichtin gen België alleen is voor hen hetgeen de ouders zijn in de familie, namelijk het we- zens-en regeeringsbeginselprincipium essen- di ei gubernationisAlleen verzekert het de orde en den vrede, de werking der openbare diensten, de bescherming der wetten, der policie en der gewapende macht, den waarborg der belangen en den eerbied der persoonlijke en gezamenlijke rechten met één woord, België alleen waakt op den normalen gang, de ontwikkeling en de verdediging van het stoffe lijk en zedelijk leven der personen, der fami- liën en der maatschappelijke eenheden. Voegt daarbij dat het op duizendvoudige wijze de ziel vormt zijner kinderen in het bijzonder door de eenheid van zijn traditioneel Geloof dat zijn invloed doet gevoelen zelfs bij dege nen die het niet aankleven, door zijn eeuwen oude gebruiken, door gemeenschappelijke her inneringen, beproevingen en rouw, vreugde en verheerlijking De taal alleen, hoe belang rijk ook haar bijdrage weze ter eenmaking, vormt de nationaliteit niet, en nog minder het vaderland. Men late dus eens voor goed die stelsels varen welke van allen grondslag ontbloot zijn en mis dadig in hun praktische toepassingendie name lijk welke aan Vlaanderen of Wallonië de voor rechten willen toekennen die alleen aan België toebehoor en In werkelijkheid wij weten het wel en danken God ervoor verzet de massa der bevolking zich tegen zulke onzinnige droomerijen, en zij zal er altijd vreemd aan blijven nooit zal zij dulden dat men aanslag plege op het Belgisch Vaderland Dank zij de samenwerking van alle goede burgers, zal het Belgisch Vaderland leven, zich ontwikkelen en bloeien Allen hebben den plicht mede te werken aan het behoud en den groei van het rijk en glorievol erfgoed dat hun voorouders hun hebben nagelaten. Die medewerking zal, vooreerst, geschieden door eendracht en vereeniging der harten. Boven persoonlijke en plaatselijke heersch- zucht en belangen, boven allen partijtwist, klasseneisch en taalstrijd, moet elk rechtge aard geweten zich om het algemeen goed der Natie bekommeren. Om wille van dit hooger goed, moet alle tweedracht ophouden, moeten alle willen overeenkomen, alle krachtinspan ningen samengaan. Politiek leven, al weze het ook sterk, is toegelaten, mits het, door het eerbiedigen der rechtvaardigheid en der liefde tegenover de burgers, strekke tot het gemeen schappelijk welzijn van het Vaderland. Anders laten wij het niet vergeten leiden verdee ling en strijd noodzakelijk tot de vernietiging van het gemeenebest, en ten slotte tot de ellende en den ondergang van alle huisgezin nen. Zulks is een waarheid welke de onder vinding aantoont en het goddelijk woord bekrachtigt Omne regnum in seipsum divi- sum, et domus supra domum cadet. Alle konink rijk dat tegen zichzelf verdeeld is, zal ver woest worden, en het eene huis zal op het andere vallen Het is, vervolgens, noodig de bestaande overheid te eerbiedigen en haar te gehoor zamen. Wij hoeven u niet er aan te herinne ren elk wettig gezag verdient eerbied en gehoorzaamheid, omdat het Gods gezag ver tegenwoordigt. Bestaat er wel een leering welke klaarder in de H. Schrift wordt uitge drukt Hebben Christus en de Apostelen het voorbeeld niet gegeven der onderwerping aan de burgerlijke macht, zelfs als deze uitgeoefend werd door vijanden van hun ras en vervolgers van hun godsdienst Overweegt hetgeen de H. Paulus aan de eerste Christenen schreef, die in een vijandige en verdorvene wereld leefden Iedereen moet aan de hoogere overheden onderworpen zijn, want er is geen gezag of het komt van God, en de bestaande overheden werden door God aangesteld. Wie bijgevolg aan het gezag weerstaat, weerstaat aan de goddelijke ingestelde orde. Het is dus noodig onderworpen te zijn, niet enkel uit vrees der straf, maar ook om gewetensrede nen Het gezag is de sluitsteen van het maatschappelijk gebouw. Sterke en tuchtige volkeren vereeren het, omdat zij er de voor naamste bron vinden hunner grootheid en den waarborg hunner toekomst. Zij die het betwis ten of kleineeren, vernietigen of verzwakken zich zelf. Eindelijk, om wille der liefde tot het Vader land, vragen wij u, Zeer Beminde Broedetsr getrouw te blijven aan het Geloof uwer vaderen en aan hun zuivere christelijke zeden. Het Belgisch volk, katholiek uit overleve ring, is door gansch zijn geschiedenis onwrik» baar gehecht aan de heilige Roomsche Ka- tholieke Kerk. Aan haar is het de beschaving schuldig van haar alleen heeft het, gedu rende lange eeuwen, de letteren, de kunsten en de wetenschappen geleerd aan haar wer king dankt het, grootendeels, zijn nationale eenheid. Moge ons Vaderland nooit vergeten wat het aan het Katholiek Geloof is ver schuldigd I Moge het ook deze spreuk van den Heiligen Geest indachtig zijn De gerechtigheid verheft de natiën, maar de zonde maakt ze ongelukkig Volkeren leven niet enkel van handel, nijverheid en financiën, gezondheids? maatregelen en policie, wetenschap en letter kunde als zij waarlijk willen blijven voort bestaan en voorspoed kennen, behoeven zij bestanddeelen van hoogeren aard, namelijk rechtvaardigheid, liefde, matigheid in het genot der stoffelijke goederen, kuischheid, zelfverloochening en offervaardigheid zij behoeven deugd en zelfs heiligheid. Christene zielen die er u op toelegt alle dagen beter te worden en rondóm u gezonde en manhaftige zeden te doen bloeien, zielen die bidt en u opoffert voor degenen die de grondwetten van het menschelijk leven mis kennen, wij zegenen u, omdat gij, beter dan wie ook, het Vaderland dient door God te dienen. Deze herderlijke Brief zal op den predik stoel afgelezen worden in de kerken, openbare bidplaatsen, kloostergemeenten en kolleges. Gegeven op bet feest van het Heilig Hart van Jezus, den 27 Juni ig3o. t J. E. Kard. Van Roey, Aartsbisschop van Mechelen i* Gustavus-Josephus, Bisschop van Brugge f Thomas Ludo- vicus, Bisschop van Namen t Vedas- tus-Antonius, Bisschop van Doornik - f Honoratius, Bisschop van Gent t Ludovicus Josephus, Bisschop van Luik. Parket Nr 342 Arrest Nr 49.837 Uit het arrest, op tegenspraak, verleend door het Hof, 3e Kamer, rechtdoende in boet straffelijke zaken den 12 Juli ig3o, en het vonnis der boetstraffelijke rechtbank van Veurne, gedagteekend 10 Juni ig3o, volgt dat de genaamde 56o. BRABANT, Alfred, geboren te Stoke-on-Trent (England), den 2 Maart 1885, zoon van Thomas en van Sareh Frappwelle, handelaar wonende te WATOU, nu aange houden Is verwezen geworden uit hoofde van in de drie laatste jaren te Watou of elders in België zich in staat van faling bevindende zich plich- tig te hebben gemaakt aan enkele bankbreuk tot eene gevangzitting van vijf maanden, en in de kosten van eersten aanleg begroot op 154,20 fr. Met bevel dat het vonnis zal aangeplakt worden in de verhoorzaal der Rechtbank, en ingelijfd bij uittrek in het weekblad 't Yper- sche te Yper, in De Aankondigingen te Veurne, dit alles ten koste van den betichte. Voor gelijkvormig uittrek aan den Heer Prokureur Generaal afgeleverd, tot inlassching in het weekblad 't Ypersche verschijnende te Yper. Veor den Oppergriffier, De Griffier, (get.) J. Van Durme.. S« rue Jules Japron, YPRES Confort moderne Travail soigné. Prix modérés.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 6