Uii siècle d'AdmioisUalion Gcmmunaio 1 Zal men de halfheropgerichte kazern van Yper laten rotten, ofwel zal men de werken ervan weten te voltooien en alzoo vooreerst een groote uitgave ontgaan, die het bouwen eener nieuwe kazerne in eene andere stad zou uitlokken, en vervolgens ook voldoening ge ven aan den rechtvaardigen eisch der Yper sche bevolking a YPRES Een nieuwe Heldendaad Een noodige beteugeling. In den Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Verslag der Vergadering van 12 October 1930 De Afschaffing der Rechtbank voor Oorlogsschade zullen de regimenten bereden gendarmen als verkennende detachementen dienst doen. Er is sprake van deze forces mobiles van machinegeweren en zelfs lichte veld- kanonnen te voorzien, wat zeer aanzienlijke nieuwe uitgaven zou vergen. N aast de bereden regimenten wordt natuurlijk de verscheidene duizenden manschappen tellende onbereden gendarmerie, behonden. Het blijkt de be- doeling te zijn, binnen afzienbaren tijd, de getalsterkte der rijkswacht op 10.000 man te brengen. Een der drie nieuwe regimenten zal te Brussel worden gekazerneerd een ander te Antwerpen en een derde te Charleroi. Wat zegt gij van zulk nieuws, gij Yper sche bevolking Indien het vermelde nieuws gegrond is, worden er drie nieuwe regimenten gendarmen samengesteld. Men geeft ze reeds den naam van Forces Mobiles Sedert de werkstaking in 't Noor den van Frankrijk hebben de bewoners onzer grensairondissementen van Yper en Kortrijk leeren kennen wat Forces Mobiles betee- kenen en hoe zij in Frankrijk optraden om alle geschillen te beletten en alle opstanden reeds van in hunnen aanvang te beteugelen. Bij gebrek aan Forces Mobiles waren vele Westvlaamsche werklieden, die dage lijks hun brood in Frankrijk gaan verdienen, slachtoffer van laffe aanrandingen. Hadden er in ons land, op onze grenzen, op tijd en stond Forces Mobiles ter plaats ge weest, zou hetgeen ten nadeele van ons volk gebeurd is niet voorgevallen zijn. Er moeten in deze aangelegenheid maatre gelen genomen worden voor de toekomst. Worden er drie nieuwe regimenten gendar men als Forces Mobiles samengesteld, niemand kan betwisten dat het eerste dier regimenten aan onze grenzen behoort gekazer neerd te worden. Niet alles nog eens voor Brussel, Antwer pen en Charleroi, die ruimschoots van troepen zijn voorzien, maar er moet minstens een regiment in 't Zuiden van West-Vlaanderen gehuisvest worden. Yperlingen, weest niet bekommerd met de gebeurtenissen uit het jongs.e vei leden Ziet enkel naar de toekomst Werkt eendrachiig, samen met den handels kring, samen met het gemeentebestuur. Niet gewacht tot h-n te laat worde. Allen nog eens op de ores in de hoop van een aanstaande zegepraal. (Suite) Mr Alphonse Vandenpeereboom, nommé fin Octobre 1861 ministre de l'Intérieur, donna sa démission de bourgmestre. On attenditque Mr Pierre Beke, premier échevin, malade, fut entièrement rétabli, pour faire des instances auprès de lui afin qu'il acceptat ces fonctions. II fut installé en séance du 11 Novembre 1862. Le pro jet, étudié depuisplusieurs années par l'Administration communale, de décorer l'in- térieur des Halles de peintures murales, requt enfin en i865 son commencement d'exécution. En séance du l3 Juin, le Conseil approuva la composition de 12 panneaux proposés, pour la grande salie des Halles, par le peintre De- groux, représentant des épisodes remarqua- bles de l'histoire d'Ypres, de 792 a Philippe le Hardi. Le 27 Juin 18O7, il adopta les sujets et les dessins proposés parGuffens et Swerts pour la salie échevinale. Ceux-ci arrivèrent en Juil- let 1868 pour commencer leur travail suivant les cartons qu'ils avaient terminés. A la Tuyn dag de 1869, ils avaient achevé leurs peintures murales de la Salie échevinale qui fut alors inaugurée. En Mai 1870, le peintre Degroux, décédé avant d'avoir pu commencer son tra vail, fut remplacé par M. Pauwels, le presti- gieux peintre, de la grande salie des Halles. Les peintures murales de celui ci furent achevées en 1881, et rendirent cette salie une des plus belles de l'Europe. L'épidémie de cholera, qui sévit en Belgi- queen i865 et 1866, n'atteignit k Ypres, grace aux mesures rigoureuses prises par l'Edilité, que 17 habitants dont 14 succombèrent. Au mois d'Aoüt 1868, le nouveau Roi Leopold II et la Reine, le comte et la com- tesse de Flandre, iïrent a Ypres leur visite officielle. Le 24 Octobre suivant, le conseil commu nal supprima le Mont de Piété, établi rue des Lombards dans un batiment des Hospic.es, pour le motif que cette institution n'offrait plus d'utilité que pour un petit nombre de personnes et que, par contre, elle favorisait la .débauche parmi une grande partie de la classe ouvrière Depuis quelques années, 1'administration communale s'occupait activement de la Fon- dation Lamotte Cette fondation instituée par un legs au cours du 18' siècle en faveur d'une communauié religieuse pour donner l'enseignement, avait toujours été possédée par les religieuses Lamotte sauf pendant les années de crises de la Révolution Fran- qaise. Pour le motif juridique que les bati- ments et capitaux étaient devenus biens nationaux sous la Révolution, qu'ils n'appartenaient done plus en droit a une communauté sans personnalité juridique, la ville en revendiqua finalement la propriété. Les luttes politiques catholico libérales en- traient alors dans une phase aigüe. Cette théorie permettrait au conseil de fermer une école de religieuses pour y installer une écule communale. II y eüt d'apres discussions de presse et des manifestations en rue, et une agitation violente troubla la ville pendant plusieurs années. LesTribunaux furent saisis du litige. Les religieuses Lamotte perdirent le procés, et allèrent en 1873 rouvrir leur école non loin de la au coin de la rue de Lille et de la rue Wenninck oü elle est encore. La ville installa une école communale pour filles dans les batiments vidés par les religieuses et qui étaient situés prés du coin de la rue de Lille et de la rue St: Godeliève. Elle fut connue dans le peuple sous le nom de Fricadellen Le 4 Juillet 1872, la ville vendit a l'Etat la partie de la Plaine d'Amour destinée a la construction de la Prison, rue d'Elverdinghe. La Plaine d'Amour -appartenait alors a la 'ville. Elle fut retrocédée a l'Etat, en 1874. En 1872, la rue de Thourout fut prolongée, a travers les anciens fossés, bastions et ter rains militaires, jusqu'a la jonction avec la chaussée de Furnes. La partie de cette nou velle rue, a l'extérieur des anciens remparts, requt le nom de Kalfvaert et se couvrit rapi- dement de constructions. Au courant de 1873, le chemin de fer d'Ypres a Thourout fut mis en exploitation. M. Beke, bourgmestre depuis 1862, mourut le 24 Octobre 1875, et M. l'avocat Louis Van heule, 1" échevin, nommé en son remplace ment, fut installé dans ses nouvelles fonctions en séance du 27 Février 1876. A su:vre) Van een onzer trouwe lezers ontvangen wij volgenden brief waarmede wij volledig in stemmen Met spijt las ik in Het Ypersche van 25sten October het artikel betiteld Een nieuwe heldendaad I Het is ongelooflijk wel ken treurigen indruk zulke lage feiten teweeg brengen in de kringen onzer land-en stads bewoners, die ze door de dagbladen te weet komen, en welk ongelukkig gevolg zij hebben voor de goede faam van ons geliefd Yper. Ik dacht er aan dat er toch maatregelen moesten genomen worden om die nachthel den te ontdekken en loon naar werken te verschaffen. Het was mij een genoegen, enkele stonden later, in Het Nieuws van den Dag ook van 25stin October, te vernemen dat ik niet alleen van mijn gedacht was. Het volgende artikel was er immers ingelascht laatsten tijd werd, door de Vlaamsche Na- tionalisten, de Belgische Vlagen het Belgisch Nationaal Lied maar al te veel gesmaad. In geen land ter wereld, zelfs niet in Holland dat voor de Bormsisten het vaderland is, zou 't smaden en beleedigen van 's lands kleuren eu lied geduld worden. De Regee- ring is van zin, in den komenden wetgeven- den zittijd een wetsontwerp neer te leggen tot beteugeling van den smaad aan de Drie- kleur en aan de Brabanqonne Het is tijd. Wat in andere landen bestaat, dient in ons land ook ingevoerd. Ongetwijfeld zal de kwestie in den Ministerraad van morgen, Maandag, te berde komen De vergadering wordt te 14 u. 45 geopend. Benevens de gewone afgevaardigden wordt de vergadering nog bijgewoond door de bur gemeesters van verschillige gemeenten van het Arrondissement Yper die zooeven, op het initiatief en onder het voorzitterschap van den heer advokaat H. Sobry, burgemeester van Yper, bijeengekomen wnren om tegen de afschaffing onzer Rechtbank voor Oorlogs schade protest aan te teekenen. De heer L. Geuten, bestuurder der samen werkende Vennootschap voor Oorlogsschade Het Leiedal te Wervick, opent de zitting en verontschuldigt den heer advokaat Butaye, voorzitter der Federatie, tiidelijk weerhou den. Na een kort overzicht van den huidigen toestand gegeven te hebben, meldt de heer Geuten dat, gevolg op de dagorde door de Federatie in haar laatste zitting gestemd, het Ministerie heeft laten weten dat de heer alge meen bestuurder Verhaeghe belast werd met de kwestie der onderstanden op te lossen en dat hij, met dit doel, op Woensdag i5 October naar Yper zou kom^n om die zaak met de afgevaardigden van de Federatie der Geteis terden te bespreken. De heer advokaat Butaye, die on lertus- schen is toegekomen, bevestigt dit nieuws. Opeen vraag van den heer R. Vermeulen, burgemeester van S'Jan, om te weten op welke manier men die kwestie schikt op te lossen, antwoordt de heer Voorzitter dat de Staat, t' akkoord met de gemeenten, de noo dige maatregelen zal treffen voor het afbreken der onderstanden en het opeenstapelen van het beton ervan voortkomende. Nochtans zul len de gemeenten in de kosten hiervan hoege naamd niet moeten tussch^nkomen, maar alleen een stukje land ter beschikking stellen om er het betonafval optehoopen. Doch om te weten hoe de Staat nu juist zal te werk gaan, daarvoor moeten wij nog het onderhoud met den heer Verhaeghe afwachten. De Heer Vermeulen is echter van oordeel dat, wanneer het de Staat zelf is die zich met de afbraak en de opruiming der onderstanden zal gelasten, dit nooit zal gedaan geraken en machtig veel geld kosten. Het is, zegt hij, in ons aller voordeel den Staat zoo weinig moge lijk te doen uitgeven, en het ware veel beter en profijtiger moest men aan de eigenaars een vergoeding toekennen die h°n zou toela ten de onderstanden zelf weg te nemen of ze te doen aforeken. Hierop ontstaat er een zeer interessante ge- dachtenwisseling doch, vooraleer een beslis sing te nemen, wordt er overeengekomen eerst de voorstellen van den Heer algemeenen bestuurder af te wachten. Voor de landbou wers die zelf het beton afval zouden willen ge bruiken zou de Staat, in die gevallen, de on kosten van verveer niet moeten doen en de opgehoopte betonbrokken ter plaats mogen laten liggen. Er wordt eindelijk besloten de afgevaardig den, die tijdens een voorgaande vergadering werden aangeduid om van de afvaardiging der Federatie deel te maken, te verwittigen dat zij zich op Woensdag i5 October, om i3u. 3/4, op de Rechtbank voor Oorlogsschade moeten bevinden om er met den Heer Verhaeghe, af gevaardigde van het Ministerie, te onderhan delen. Het nieuws van de onverwachte en vroeg tijdige afschaffing der Rechtbank voor Oorlogs schade te Yper heeft de bevolking van ons geteisterd arrondissement pijnlijk verrast en de eensgezindheid van de Heeren burge meesters, om tegen dezen onrechtvaardigen maatregel protest aan te teekenen, bewijst dat zij al den ernst van den toestand ten volle be grepen hebben en dat het belang hunner ingezetenen hen nauw ter harte ligt. Volgens sommige geruchten zou er thans spraak zijn hier te Yper een kamer te behouden die van de Rechtbank van Gent ofwel van deze van Brussel zou afhangen. Het spreekt van zelf dat deze maatregel niemand kan be vredigen, te meer dat het buiten twijfel staat dat ook deze kamer, na korten tijd, op hare beurt zou afgeschaft worden. Het zijn niet eenige ambtenaren noch een enkele kamer, m^ar gansch de Rechtbank en den dienst voor Herbeleg die hier moeten blijven en dit zoo lang de nog talrijk te onderzoeken bundels niet volledig opgelost zijn.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 2