4- mm
staan
M. Lemahiru. De stad heeft over die
vraat;, en ik denk wel dat het dezelfde is die
door den heer schepen D'Huvettere bedoeld
wordt, een voorloopig gunstig advies uitge
bracht, maar de heer Gouverneur heeft nog
de machtiging niet verleend. Van zoodra hij
de toelating van den heer Gouverneur zal ont
vangen, zal die persoon den dienst in gang
steken.
M. D'Huuettere. Wij zouden dus bij den
heer Gouverneur moeten aandringen om de
noodige machtiging zoo spoedig mogelijk toe
te staan, gezien wij met den buurtspoorweg
langs die lijn een zeer slechte verbinding heb
ben en iemand, die voor zaken langs daar
moet gaan met de bestaande vervoermiddelen
verplicht is uit te slapen.
M. Vandamme. Als ge zoo voort gaat
met toelatingen te geven aan de autobussen wat
denkt ge van de opbrengst der buurtspoorwe
gen De stad heelt haar deel in die oporengst,
en vreest ge niet dat ze weldra tot zeio zal
smelten
M. Bonnet. De Buurtspoorwegen hebben
hetzelfde recht als een anderen om autobus
diensten in u richten
M. Missiaen. De bestaande autobusdien
sten moeten 5 0/u van hunne ontvangsten aan
de maatschappij der buurtspoorwegen be
talen.
M. Sobry. De Buurtspoorwegmaat
schappij heeft altijd gezegd dat zij geen winst
verwezenlijkt met h-;t vei voer van personen,
maar alleen met de goederen. Hier is thans
spraak van het vervoer van personen, ik stel
dus voor dat wij de voorkeur aan den heer
Cappelle zouden geven.
M. Laton. Is er voor diezelfde lijn nog
geen andere vraag ingekomen
M. Sobry Niet dat ik wete.
M. Laton Ik meen te weten dat een per
soon velleden week zijn aanvraag op hei se
cretariaat zou ingediend hebben.
M. Sobry. In dit geval zullen wij die
vraag aan den raad voorleggen van zoodra
wij ze ontvangen hebben. Thans moeten wij
ons advies uitbrengen over de vraag van den
heer Wildermeeisch. Volgens mij is één auto
busdienst op die lijn voldoende.
M. Vermeulen Dtze die thans den dienst
verzekert is den ouden voerman die sedert
jaren reeds naar Yper komt.
M. Lemahieu. We vergaderen thaus zoo
dikwijls, willen wij dit punt voor acht dagen
uitstellen Ik zou intusschen de zaak eens
persoonlijk onderzoeken om te weten of het
noodig is den Zaterdag twee autoousdiensten
te hebben van West-Nieuwkerke naar Yper.
M. D'Huvettere. Nu rijdt er een automis
tweemaal per week, maar moest er een ande
re voorstellen alle dagen te rijden, dan zouden
wij, voor 't gemak van de reizigers, aan dezen
laatsten de vooikeur moeten geven.
M. Laton. Het is juist daarom dat ik
zooeven mijne vraag stelde, want ik denk dat
de nieuwe aanvrager alle dagen zou rijden.
Al de raadsleden verklaren zich hierop
t'akkoord om dit punt uit te stellen.
b) Woumen-Linselles, via Yper- Wervick.
M. Sobry De heer Albert Loof van Moes-
croen vraagt de toelating om een autobus
dienst van Woumen naar Linselles, langs
Yper en Wervick, te mogen uitbaten. Hij zou
te Woumen vertrekken om io.3o u. en te Lin
selles om I2.5ou. aankomen. De reis bedraagt
60 km. en het abonnement kost 3o fr. per
week. Deze autobus is voor het vervoer van
werklieden.
M. Vandamme. Het is toch wonder dat
er bij de aanvragen nooit geen verklaring is
gevoegd waarbij de uitbater de door hem ver
voerde werklieden tegen alle ongevallen ver
zekert.
M. Sobry. Wij vragen dit iedermaal.
M. Vermeulen. Waarom geen afschrift
der verzekeringspolis vragen
M. Lemahieu. Wij hebben alleen ons
advies uit te drukken en 't is de heer Gouver
neur die de toelating moet verleenen. Daarom
zeggen wij telkens bij ons advies dat de uitba
ter moet verzekerd zijn.
M. Bonnet. Die vraag heeft haar reden
van bestaan, te meer dat de auto-ongevallen in
den laatsten tijd zoo verergeren. Zoo hebben
wij gezien dat een autobus van Merckem over
eenigen tijd in Frankrijk tegen een muur te
pletter liep en slechts enkele dagen geleden
heeft diezelfde autobus een nieuw ongeluk op
den Meenensteenweg veroorzaakt. Dus heb
ben wij meer en meer reden om te eischen dat
er verzekering bestaat.
M. Lemahieu. Er is een wetsvoorstel
neergelegd waarbij de autovoerders in 't bezit
zullen moeten zijn van een brevet, en wanneer
zij een ongeluk zullen veroorzaakt hebben,
worden ze voor een min of meer langen tijd
afgezet.
M. Missiaen. Dit zal de ongelukken niet
beletten.
M. Lemahieu.Het zal toch beletten dat
dezelfde persoon een tweede ongeluk veroor
zaakt.
M. Missiaen. Maar het ongeluk, waarvan
de heer Bonnet heelt gesproken, is aan den
zelfden voerder niet overgekomen. De eerste
voerder ligt nog altijd in net hospitaal.
M. Bonnet. In Frankrijk bestaat er een
speciale regeling voor de voerders van auto
bussen, en allen die van hier naar Frankrijk
rijden zijn daarmede niet in regel. Tot heden
hebben wij nog niet gehoord dat er daarop
streng wordt toegezien. Het is ongelooflijk
hoe onvoorzichtig, hoe roekeloos sommige
autovoerders te weik gaan, er bestaat onder
hen een twist om den weg in de kortst moge
lijken tijd at te leggen. Men zou ervan schrik
ken wanneer die autobussen elkander kruisen.
M. Lemahieu. Ik ben daarvan reeds dik
wijls ooggetuige geweest langs den Meenen
steenweg.
M. D'Huuettere. Is die autobus uitslui
tend voor werklieden en wordt er niemand
anders op toegelaten
M. Vandamme. Er is nog een soort per
sonen die er op toegelaten worden, namelijk
de volksvertegenwoordigers en senatoren. De
heer Missiaen heeft zulks vroeger eens ge
vraagd.
M. Missiaen. Ik heb dit hier gevraagd
zooals dit overal elders reeds bestaat.
De heer Voorzitter stelt voor een gunstig
advies te verleenen op voorwaarde dat de
autobusvoerder verzekerd zij.
Al de tegenwoordige raadsleden stemmen ja.
c) Merckem-Poubaix, via YperMeenen.
De heer Demeulemeester van Merckem
vraagt de toelating om een autobusdienst voor
het vervoer van werklieden te mogen inrich
ten naar Roubaix, al over Yper, Meenen,
Halluin, Roncq en Tourcoing. De abonne
mentsprijs is vastgesteld op 36 fr. per week.
M. Lemahieu. Er zijn reeds andere auto
busdiensten die van Merckem komen en het
grondgebied Yper langs het Wieltje of andere
binnenwegen doorrijden. Hoe zal deze auto
bus door de stad rijden
M. Sobry. Ik weet het niet.
M. Bonnet. Ik geloof dat het't gedacht
is van den heer schepen de groote banen vrij
te houden.
M. Lemahieu. Ik zou liever hebben dat
die autobussen de binnenbanen niet gebruiken,
want deze zijn tegen zulk verkeer niet bestand
en hieruit spruiten groote onkosten voor de
stad en de gemeenten. Ik zou verkiezen dat
zij enkel langs de provinciebanen zouden rij
den.
M. Bonnet. Ik denk dat de raad het
recht heeft aan die autobussen den te volgen
weg op te leggen. De kleine banen hebben
van het zwaar gerij, waarvoor ze niet ge
maakt werden, veel te lijden.
M. Lemahieu. Zijn wij t' akkoord om
een gunstig advies uit te brenge -, op voor
waarde dat die autobus de Staats- of provin
ciebanen gebruike
M. D'Huvettere. Er zijn ook nog kalsei-
wegen die hij zou mogen gebruiken, ik zou
alleen de grintwegen uitsluiten. Daarbij er
bestaat wel zeker een provinciaal reglement
op het verkeer dat voor zekere wegen het ge
wicht der rijtuigen bepaalt.
M. Vandamme. Als de uitbater nu die
voorwaarde niet naleeft, welk verweer hebt
ge tegen hem
M. D'Huvettere. Wij verleenen ons
advies slechts onder die voorwaarde.
M. Vandamme. Het ware beter aan den
uitbater te vragen welken weg hij zal volgen,
en de zaak voorloopig uit te stellen.
M. Bonnet. lk denk dat het nog best
ware om zekere redenen de twee woorden
Staats- en provinciebanen weg te laten
en alleen te zeggen dat die baan moet gevolgd
worden.
M. Lemahieu. Wanneer hij de Staats- en
provinciebanen moet gebruiken, dan moet hij
door de stad rijden.
M. Vandamme. De provincie zou ook
kunnen reclameeren.
M. Vermeulen. De binnenwegen zijn
meestal landbouwwegen die voor het gerij van
die zware autobussen niet gemaakt zijn.
M. Lemahieu. In de Wieltjestraat en
Wulvestraat passeeren er alle dagen tien auto
bussen 's morgens en tien 's avonds. Gij kunt
denken in welken toestand die straten daar
door gesteld worden.
M. Bonnet. Hebben ze het recht daar
door die straten te rijden Ik denk wel dat de
snelheid en het gewicht der rijtuigen voor die
straten beperkt is.
De heer voorzitter legt hierop het voorstel
van den heer schepen Lemahieu ter stemming.
De raadsleden keuren dit voorstel eenparig
goed. Een gunstig advies wordt dus uitge
bracht op voorwaarde dat de autobus alleen
de Staats of provinciebanen gebruike.
2. Werkloos en fonds Voorstel der Socialis
tische Vakbonden van Yper.
De heer Voorzitter geeft lezing van een
brief van de socialistische vakbonden van
Yper waarin gezegd wordt dat, tengevolge
der hterschende crisis, het getal werkloozen
vermeerdert en dat de gemeentebijslag door
de stad betaald niet meer in verhouding is
met de levensduurte. De stad betaalt nu i fr.
per dag voor ieder werklooze, die zoo voor
uitziende is geweest zich bij het werkloozen-
fonds aan te sluiten, o fr. 5o voor zijne echt-
genoore en o fr. 5o voor ieder minderjarig
kind, Thans wordt voorgesteld, te beginnen
met 1° Januari ig3i, 3 fr. per dag te betalen
aan den werklooze, 1 ir. aan zijne echtgenoote
en o fr. 5o voor ieder kind.
M. Sobry. - Het schepencollege heeft over
die vraag beraadslaagd en het stelt voor ze
aan het tusschengemeentelijk werkloozen-
fonds te onderwerpen, daar het geiaaUzaam
ware daarover het gedacht te hebben van al
de gemeenten.
M. Bonnet. Ik geloof dat dit het tegen
overgestelde is van wat zou moeten gedaan
worden. Het werkloozenlonds is een onder
geschikt lichaam van den gemeenteraad en
dit laatste is alleen gemachtigd over de gedane
vraag een stemming uit te brengen. Als dit
hier beslist wordt, dan is het tusschenge
meentelijk weikloozenfonds met de uitvoering
en de controle ervan belast. Ik dring dus aan
om van avond het voorstel te oespreken.
M. Delahaye. Als Voorzitter van het
werkloozenlonds van V per ben ik aan den
heer Bonnet een klein antwoord verschuldigd.
Ik ben t'akkoord met de verhooging van den
bijslag der gemeenten, doch ik denk dat wij
veel beter zouden doen met te handelen zooals
vroeger. In 1925 heb ik zelf in den beheerraad
van het weikloozenfonds voorgesteld den
bijslag te verhoogen zooals hij nu door de
gemeenten betaald wordt, en wij zijn dan, na
ons t'akkoord gesteld te hebben, met ons
voorstel voor den gemeenteraad gekomen. De
beheerraad bestaat uit een afgevaardigde der
stad, een voor de christene vakbonden, een
voor de socialisten en een voor de nationalis
ten. Ik zelf heb aan den secretaris van het
werkloozenlonds gevraagd een vergadering
van den beheerraad te beleggen om er te
onderzoeken of de thans voorgestelde ver
hooging niet ten nadeele van de stad zal uit
vallen. riet weekloon zoo voor den losser als
voor andere werklieden werd gebracht op
270 fr., terwijl tot nu toe het basisloon slechts
180 fr. was. Nu met uw voorstel zal een deel
van hetgeen door de stad betaald wordt naar
het crisisfonds overgaan, hetgeen niet zou
moeten gebeuren. De beheerraad vergadert
Vrijdag namiddag en daar kunnen wij het
voorstel van den heer Bonnet grondig onder
zoeken en vervolgens hier cijfers voorleggen
en zeggen hoeveel dit zal kosten. Ge weet
welke moeite we hebben om van sommige
gemeenten betaald te worden, en wanneer de
stad nu nog den gemeentebijslag verhoogd zal
dit nog slechter gaan en misschien zullen er
gemeenten gevonden zijn die niet meer zullen
betalen. Voor wat mij betreft, ik heb veel
meer over voor een ander voorstel dan voor
hetgeen hier wordt voorgelegd, daarom vind
ik het beter dat de beheerraad dit eerst zou
onderzoeken. Gij kunt niets verliezen met
eenige dagen te wachten.
M. Missiaen. Moest het werkloozenfonds
uitsluitend bestaan voor Yper, dan zou ik met
u t'akkoord zijn. Maar hier hebben wij te doen
met het tusschengemeentelijk werkloozen
fonds, en zonder overdrijving mogen wij zeg
gen dat er gemeenten zijn die daarbij tegen
haar gedacht zijn aangesloten. En nu zoudt
ge willen vragen aan een commissie, waarin
een groot deel der gemeenten vertegenwoor
digd zijn,...
M. Delahaye. Ge vergist u. Die beheer
raad bestaat niet uit vertegenwoordigers van
verschillige gemeenten, maar alleen uit uw
dienaar en vervolgens uit den heer Cottyn,