4- mm staan M. Lemahiru. De stad heeft over die vraat;, en ik denk wel dat het dezelfde is die door den heer schepen D'Huvettere bedoeld wordt, een voorloopig gunstig advies uitge bracht, maar de heer Gouverneur heeft nog de machtiging niet verleend. Van zoodra hij de toelating van den heer Gouverneur zal ont vangen, zal die persoon den dienst in gang steken. M. D'Huuettere. Wij zouden dus bij den heer Gouverneur moeten aandringen om de noodige machtiging zoo spoedig mogelijk toe te staan, gezien wij met den buurtspoorweg langs die lijn een zeer slechte verbinding heb ben en iemand, die voor zaken langs daar moet gaan met de bestaande vervoermiddelen verplicht is uit te slapen. M. Vandamme. Als ge zoo voort gaat met toelatingen te geven aan de autobussen wat denkt ge van de opbrengst der buurtspoorwe gen De stad heelt haar deel in die oporengst, en vreest ge niet dat ze weldra tot zeio zal smelten M. Bonnet. De Buurtspoorwegen hebben hetzelfde recht als een anderen om autobus diensten in u richten M. Missiaen. De bestaande autobusdien sten moeten 5 0/u van hunne ontvangsten aan de maatschappij der buurtspoorwegen be talen. M. Sobry. De Buurtspoorwegmaat schappij heeft altijd gezegd dat zij geen winst verwezenlijkt met h-;t vei voer van personen, maar alleen met de goederen. Hier is thans spraak van het vervoer van personen, ik stel dus voor dat wij de voorkeur aan den heer Cappelle zouden geven. M. Laton. Is er voor diezelfde lijn nog geen andere vraag ingekomen M. Sobry Niet dat ik wete. M. Laton Ik meen te weten dat een per soon velleden week zijn aanvraag op hei se cretariaat zou ingediend hebben. M. Sobry. In dit geval zullen wij die vraag aan den raad voorleggen van zoodra wij ze ontvangen hebben. Thans moeten wij ons advies uitbrengen over de vraag van den heer Wildermeeisch. Volgens mij is één auto busdienst op die lijn voldoende. M. Vermeulen Dtze die thans den dienst verzekert is den ouden voerman die sedert jaren reeds naar Yper komt. M. Lemahieu. We vergaderen thaus zoo dikwijls, willen wij dit punt voor acht dagen uitstellen Ik zou intusschen de zaak eens persoonlijk onderzoeken om te weten of het noodig is den Zaterdag twee autoousdiensten te hebben van West-Nieuwkerke naar Yper. M. D'Huvettere. Nu rijdt er een automis tweemaal per week, maar moest er een ande re voorstellen alle dagen te rijden, dan zouden wij, voor 't gemak van de reizigers, aan dezen laatsten de vooikeur moeten geven. M. Laton. Het is juist daarom dat ik zooeven mijne vraag stelde, want ik denk dat de nieuwe aanvrager alle dagen zou rijden. Al de raadsleden verklaren zich hierop t'akkoord om dit punt uit te stellen. b) Woumen-Linselles, via Yper- Wervick. M. Sobry De heer Albert Loof van Moes- croen vraagt de toelating om een autobus dienst van Woumen naar Linselles, langs Yper en Wervick, te mogen uitbaten. Hij zou te Woumen vertrekken om io.3o u. en te Lin selles om I2.5ou. aankomen. De reis bedraagt 60 km. en het abonnement kost 3o fr. per week. Deze autobus is voor het vervoer van werklieden. M. Vandamme. Het is toch wonder dat er bij de aanvragen nooit geen verklaring is gevoegd waarbij de uitbater de door hem ver voerde werklieden tegen alle ongevallen ver zekert. M. Sobry. Wij vragen dit iedermaal. M. Vermeulen. Waarom geen afschrift der verzekeringspolis vragen M. Lemahieu. Wij hebben alleen ons advies uit te drukken en 't is de heer Gouver neur die de toelating moet verleenen. Daarom zeggen wij telkens bij ons advies dat de uitba ter moet verzekerd zijn. M. Bonnet. Die vraag heeft haar reden van bestaan, te meer dat de auto-ongevallen in den laatsten tijd zoo verergeren. Zoo hebben wij gezien dat een autobus van Merckem over eenigen tijd in Frankrijk tegen een muur te pletter liep en slechts enkele dagen geleden heeft diezelfde autobus een nieuw ongeluk op den Meenensteenweg veroorzaakt. Dus heb ben wij meer en meer reden om te eischen dat er verzekering bestaat. M. Lemahieu. Er is een wetsvoorstel neergelegd waarbij de autovoerders in 't bezit zullen moeten zijn van een brevet, en wanneer zij een ongeluk zullen veroorzaakt hebben, worden ze voor een min of meer langen tijd afgezet. M. Missiaen. Dit zal de ongelukken niet beletten. M. Lemahieu.Het zal toch beletten dat dezelfde persoon een tweede ongeluk veroor zaakt. M. Missiaen. Maar het ongeluk, waarvan de heer Bonnet heelt gesproken, is aan den zelfden voerder niet overgekomen. De eerste voerder ligt nog altijd in net hospitaal. M. Bonnet. In Frankrijk bestaat er een speciale regeling voor de voerders van auto bussen, en allen die van hier naar Frankrijk rijden zijn daarmede niet in regel. Tot heden hebben wij nog niet gehoord dat er daarop streng wordt toegezien. Het is ongelooflijk hoe onvoorzichtig, hoe roekeloos sommige autovoerders te weik gaan, er bestaat onder hen een twist om den weg in de kortst moge lijken tijd at te leggen. Men zou ervan schrik ken wanneer die autobussen elkander kruisen. M. Lemahieu. Ik ben daarvan reeds dik wijls ooggetuige geweest langs den Meenen steenweg. M. D'Huuettere. Is die autobus uitslui tend voor werklieden en wordt er niemand anders op toegelaten M. Vandamme. Er is nog een soort per sonen die er op toegelaten worden, namelijk de volksvertegenwoordigers en senatoren. De heer Missiaen heeft zulks vroeger eens ge vraagd. M. Missiaen. Ik heb dit hier gevraagd zooals dit overal elders reeds bestaat. De heer Voorzitter stelt voor een gunstig advies te verleenen op voorwaarde dat de autobusvoerder verzekerd zij. Al de tegenwoordige raadsleden stemmen ja. c) Merckem-Poubaix, via YperMeenen. De heer Demeulemeester van Merckem vraagt de toelating om een autobusdienst voor het vervoer van werklieden te mogen inrich ten naar Roubaix, al over Yper, Meenen, Halluin, Roncq en Tourcoing. De abonne mentsprijs is vastgesteld op 36 fr. per week. M. Lemahieu. Er zijn reeds andere auto busdiensten die van Merckem komen en het grondgebied Yper langs het Wieltje of andere binnenwegen doorrijden. Hoe zal deze auto bus door de stad rijden M. Sobry. Ik weet het niet. M. Bonnet. Ik geloof dat het't gedacht is van den heer schepen de groote banen vrij te houden. M. Lemahieu. Ik zou liever hebben dat die autobussen de binnenbanen niet gebruiken, want deze zijn tegen zulk verkeer niet bestand en hieruit spruiten groote onkosten voor de stad en de gemeenten. Ik zou verkiezen dat zij enkel langs de provinciebanen zouden rij den. M. Bonnet. Ik denk dat de raad het recht heeft aan die autobussen den te volgen weg op te leggen. De kleine banen hebben van het zwaar gerij, waarvoor ze niet ge maakt werden, veel te lijden. M. Lemahieu. Zijn wij t' akkoord om een gunstig advies uit te brenge -, op voor waarde dat die autobus de Staats- of provin ciebanen gebruike M. D'Huvettere. Er zijn ook nog kalsei- wegen die hij zou mogen gebruiken, ik zou alleen de grintwegen uitsluiten. Daarbij er bestaat wel zeker een provinciaal reglement op het verkeer dat voor zekere wegen het ge wicht der rijtuigen bepaalt. M. Vandamme. Als de uitbater nu die voorwaarde niet naleeft, welk verweer hebt ge tegen hem M. D'Huvettere. Wij verleenen ons advies slechts onder die voorwaarde. M. Vandamme. Het ware beter aan den uitbater te vragen welken weg hij zal volgen, en de zaak voorloopig uit te stellen. M. Bonnet. lk denk dat het nog best ware om zekere redenen de twee woorden Staats- en provinciebanen weg te laten en alleen te zeggen dat die baan moet gevolgd worden. M. Lemahieu. Wanneer hij de Staats- en provinciebanen moet gebruiken, dan moet hij door de stad rijden. M. Vandamme. De provincie zou ook kunnen reclameeren. M. Vermeulen. De binnenwegen zijn meestal landbouwwegen die voor het gerij van die zware autobussen niet gemaakt zijn. M. Lemahieu. In de Wieltjestraat en Wulvestraat passeeren er alle dagen tien auto bussen 's morgens en tien 's avonds. Gij kunt denken in welken toestand die straten daar door gesteld worden. M. Bonnet. Hebben ze het recht daar door die straten te rijden Ik denk wel dat de snelheid en het gewicht der rijtuigen voor die straten beperkt is. De heer voorzitter legt hierop het voorstel van den heer schepen Lemahieu ter stemming. De raadsleden keuren dit voorstel eenparig goed. Een gunstig advies wordt dus uitge bracht op voorwaarde dat de autobus alleen de Staats of provinciebanen gebruike. 2. Werkloos en fonds Voorstel der Socialis tische Vakbonden van Yper. De heer Voorzitter geeft lezing van een brief van de socialistische vakbonden van Yper waarin gezegd wordt dat, tengevolge der hterschende crisis, het getal werkloozen vermeerdert en dat de gemeentebijslag door de stad betaald niet meer in verhouding is met de levensduurte. De stad betaalt nu i fr. per dag voor ieder werklooze, die zoo voor uitziende is geweest zich bij het werkloozen- fonds aan te sluiten, o fr. 5o voor zijne echt- genoore en o fr. 5o voor ieder minderjarig kind, Thans wordt voorgesteld, te beginnen met 1° Januari ig3i, 3 fr. per dag te betalen aan den werklooze, 1 ir. aan zijne echtgenoote en o fr. 5o voor ieder kind. M. Sobry. - Het schepencollege heeft over die vraag beraadslaagd en het stelt voor ze aan het tusschengemeentelijk werkloozen- fonds te onderwerpen, daar het geiaaUzaam ware daarover het gedacht te hebben van al de gemeenten. M. Bonnet. Ik geloof dat dit het tegen overgestelde is van wat zou moeten gedaan worden. Het werkloozenlonds is een onder geschikt lichaam van den gemeenteraad en dit laatste is alleen gemachtigd over de gedane vraag een stemming uit te brengen. Als dit hier beslist wordt, dan is het tusschenge meentelijk weikloozenfonds met de uitvoering en de controle ervan belast. Ik dring dus aan om van avond het voorstel te oespreken. M. Delahaye. Als Voorzitter van het werkloozenlonds van V per ben ik aan den heer Bonnet een klein antwoord verschuldigd. Ik ben t'akkoord met de verhooging van den bijslag der gemeenten, doch ik denk dat wij veel beter zouden doen met te handelen zooals vroeger. In 1925 heb ik zelf in den beheerraad van het weikloozenfonds voorgesteld den bijslag te verhoogen zooals hij nu door de gemeenten betaald wordt, en wij zijn dan, na ons t'akkoord gesteld te hebben, met ons voorstel voor den gemeenteraad gekomen. De beheerraad bestaat uit een afgevaardigde der stad, een voor de christene vakbonden, een voor de socialisten en een voor de nationalis ten. Ik zelf heb aan den secretaris van het werkloozenlonds gevraagd een vergadering van den beheerraad te beleggen om er te onderzoeken of de thans voorgestelde ver hooging niet ten nadeele van de stad zal uit vallen. riet weekloon zoo voor den losser als voor andere werklieden werd gebracht op 270 fr., terwijl tot nu toe het basisloon slechts 180 fr. was. Nu met uw voorstel zal een deel van hetgeen door de stad betaald wordt naar het crisisfonds overgaan, hetgeen niet zou moeten gebeuren. De beheerraad vergadert Vrijdag namiddag en daar kunnen wij het voorstel van den heer Bonnet grondig onder zoeken en vervolgens hier cijfers voorleggen en zeggen hoeveel dit zal kosten. Ge weet welke moeite we hebben om van sommige gemeenten betaald te worden, en wanneer de stad nu nog den gemeentebijslag verhoogd zal dit nog slechter gaan en misschien zullen er gemeenten gevonden zijn die niet meer zullen betalen. Voor wat mij betreft, ik heb veel meer over voor een ander voorstel dan voor hetgeen hier wordt voorgelegd, daarom vind ik het beter dat de beheerraad dit eerst zou onderzoeken. Gij kunt niets verliezen met eenige dagen te wachten. M. Missiaen. Moest het werkloozenfonds uitsluitend bestaan voor Yper, dan zou ik met u t'akkoord zijn. Maar hier hebben wij te doen met het tusschengemeentelijk werkloozen fonds, en zonder overdrijving mogen wij zeg gen dat er gemeenten zijn die daarbij tegen haar gedacht zijn aangesloten. En nu zoudt ge willen vragen aan een commissie, waarin een groot deel der gemeenten vertegenwoor digd zijn,... M. Delahaye. Ge vergist u. Die beheer raad bestaat niet uit vertegenwoordigers van verschillige gemeenten, maar alleen uit uw dienaar en vervolgens uit den heer Cottyn,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 4