Leening der Nationale Maatsch. der Belgische Spoorwegen Handels- en Nljvaiheldskamer, Ypar 't Komensch Roetje Schrijft KOSTELOOS in, op de bij de CAISSE COMMERCIALE DE RGULERS Prijs van uitgifte 950 frank per obligatie van 1.000 frank, kroos 5 vrij van belasting. Zuivere opbrengst 5,30 Nadere inlichtingen worden met bereidwilligheid gegeven. 't Komensch Roetje Voorheen G. De Laere C°, N. V., Hondstraat, 13, YPER. Protest tegen het wetsvoorstel Clyumaus over de Zondagsiuitiog Brief gericht aan de Herren Kamerledev en Senatoren van het Arrondissement Yper. Mijnheer, Wij hebben de eer Ued. de dagorde te behandigen die gestemd werd jn algemeene vergadering onzer Handels- en Nijverheids- kamer op Zaterdag 7 Februari 1931. Wij bid den Ued., bij de bespreking en de stemming van het voorstel Clynmans, de bedreigde be langen van den Yperschen handel te wiilen ondersteunen en tegen het voorstel te spreken en te stemmen. Wij voegen erbij, ter ondersteuning, een brief gericht aan den Heer Minister Van Caeneghem. Wij bedanken Ued. op voorhand en bieden Ued. onze beleefde groeten. Namens het Bestour De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert H Vermeulen. De Handels- en Nijverheidskamer van Yper, Gezien veel neringdoeners, voornamelijk te Yper, dank het drukke vreemdelingenverkeer, den Zondag hun beste bron van verkoop ge nieten en door de voorgestelde wet erg in hunne belangen zouden getroffen worden Gezien er in de memorie van toelichting der wet niets voorkomt dat van aard is het ont werp te wettigen Gezien de voorgestel ie sluiting, den Zon dag, om 12 ure, in de bedoeling der ontwer pen enkel aanzien wordt als een eerste stap die leiden moet tot latere volledige sluiting van den ganschen Zondag Gezien zulke bepalineen een aanslag daar- stellen tegen het princiep der persoonlijke vrijheid en tegen de vrijheid van handel Gezien de tegenwoordige voortdurende en toenemende crisis Gezien het toeristenve keer een der voor naamste bronnen van welstand is voor Yper, gezien dit veikeer voornamelijk des Zondags plaats heeft, Besluit eens te meer protest aan te teeke nen tegenover het wetsvoorstel Clynmans en belast haar bestuur het protest te zenden aan het Stadsbestuur, de HH. Volksvertegen woordigers en Senatoren, met beleefd ver zoek de bedreigde btlangen te verdedigen en zich krachtdadig tegen de aanvaarding van het wetsontwerp te verzetten. De Toestand onzer Wegen Brief gezonden aan drn Heer Minister van Openbare Werken, orussel. Yper den 19 Februari ig3t Heer Minister, Tijdens de Algemeene Vergadering van de Handels- en Nijveiheidskamer van Januari laatst, werden door de leden menige klachten geuit nopens den erbarmelijken toestand waar in de wegen, en in het bijzonder de Staats banen, zich in ons arrondissement bevinden. Er werd aan het Pestuur opdracht gegeven een onderzoek in te stellen en bij de bevoegde overheid aan te dringen opdat er aan dezen staat van zaken een einde zou gesteld worden. Het Bestuur der Handelskamer is zoo vrij, Heer Minister, U een bondig verslag nopens den toestand dezer wegen over te maken en hoopt dat, na een grondig onderzoek dezer toestanden, Ued het billijke onzer klachten zult gelieven te begrijpen. De baan van Yper naar Veurne, vroeger een steenweg, is over ongeveer dertig jaren in een gemacadamiseerde baan herschapen ge worden. Ongeveer alle twee jaren worden er, op bepaalde vakken, herstellingen aange bracht, hetgeen voor verschillige maanden een geweldige stoornis in het verkeer verwekt en tevens voor gevolg heeft de banen der aanpa lende gemeenten, langs waar het verkeer wordt afgeleid, totaal onbruikbaar te maken. Proefnemingen op proefnemingen worden er gedaan en immer komt men tot denzelfden uitslag de macadamwegen zijn tegen het steeds toenemend verkeer onzer streek niet bestand. "Tijdens de hierboven aangehaalde verandering van den steenweg in een maca- damweg. werd de doortocht der dorpen in gekasseide baan behouden, en men kan bestatigen dat, niettegenstaande duizende en duizende vervoerwagens, kanonnen, enz., gedurende den wereldkrijg deze dorpen door trokken hebben, de doortocht dezer boven gemelde dorpen in goeden staat is gebleven. Na zulk een bestatiging is de lof der gekas seide banen niet meer te maken, want dit zijn onbetwistbare feiten. Het Bestuur van Bruggen en Wegen heeft verleden jaar twee proefnemingen op deze baan bewerkstelligd, en van Veurne tot Steen- kerke en op een gedeelte van den doortocht van het dorp Elverdinghe den macadamweg door kasseien vervangen. Deze proef heeft degelijke uitslagen opgeleverd en wij koeste ren de hoop dat dit een spoorslag zal zijn om deze proefneming uit te breiden. Heden is het baanvak Yper-Elverdinghe en Hoogstade- Nieuwe Herberg in een zeer slachten toestand en vergt dringende herstelling. Het Bestuur der Kamer vraagt U dringend, Heer Minister, deze beide baanvakken te doen besteenigen, zoodoende zal zulks een degelijke daad daarstellen, en tevens een bezuin ging wezen voor het land, daar gekas seide wegen weinig kosten van onderhoud vergen. L>e baan van Yper Le Bizet verkeert ins gelijks in een zeer slechten toestand. Te beginnen van het gehucht S'Elooi Wytschaete in het bijzonder is het verkeer er zeer moei lijk en soms bijna onmogelijk. Door het schor sen van het verkeer op de baan Waasten- S* Elooi, waar een instorting heeft plaats gehad, wordt het druk verkeer sedert maan den langs voornoemde baan afgeleid. Deze steenweg, uit ruwe zavelsteenen ge legd, heeft een breedte van drie tot vier meter en is gansch ontbloot van stevige zij wegen, ook is de vooroorlogsche velobaan tot heden niet herlegd geworden. Deze toe stand heeft voor gevolg dat, wanneer twee voertuigen elkander moeten kruisen, een dezer genoodzaakt is op den zijweg te rijden, maar indien men eenmaal in de diepe kuilen en groeven geraakt, is het onmogelijk weder om op de goede baan te geraken. Dit maakt het verkeer op dezen steenweg zeer moeilijk en gevaarlijk, zoodat er daar meermalen ver keersongevallen plaats hebben. Daarenboven is, door het druk gerij, de baan met talrijke putten doorploegd en een herkasseiing is dringend noodig. De banen Yper-Westnieuwkerke en Yper Belle verkeeren insgelijks in eèn zeer slechten toestand en zijn op sommige plaatsen bijna onbruikbaar. De banen van groot verkeer Yper-Meenen, Yper Poperinghe en Yper-Waasten, waar de kasseien door macadam werden vervangen, zijn ten minste drie maanden per jaar voor het verkeer onderbroken om de noodige her stellingen te kunnen doen, en ware er tot een geleidelijke vervanging door kasseien overge gaan, dan zouden wij in ettelijke jaren over prachtige wegen beschikken, terwijl met het tegenwoordig stelsel bedoelde wegen nimmer tegen het toenemend verkeer zullen bestand wezen. De herhaalde en langdurige herstel lingswerken der macadambanen zijn zeer nadeelig voor den handel en het toeristenver keer, daar zij meest gedurende de zomer maanden geschieden. Zij hebben ook voor gevolg dat het verkeer langs de gemeente wegen afgeleid zijnde, deze daardoor erg beschadigd worden. De wegen van de gemeentebesturen afhan gende verkeeren doorgaans in een ellendigen toestand, deels te wijten aan gebrek der hulp middelen waarover de gemeenten beschikken om de noodige herstellingen uit te voeren, en deels aan het toeristenverkeer dat een grooter vervoer verwekt. Ook ware het wen- schelijk dat de Regeering de gemeenten ter hulp zou komen ten bate der inwoners en het bovengenoemd toeristenverkeer. Het Bestuur der Handels- en Nijverheids kamer hoopt dat de bondige uiteenzetting van den toestand onzer wegen Ued. zal be wegen doelmatige middelen te treffen om dezen staat van zaken te doen ophouden, en biedt Ued., Heer Minister, de uitdrukking aan zijner hoogachting. De Schrijver, De Voorzitter, E. TOUSSAERT. H. VERMEULEN. --SB- Vp?p's Proefveld De Yperlingen lieten nooit geen enkele ge legenheid vooroij gaan zonder hunne groote tevredenheid uit te drukken over 't Komensch Roetje. Dat Wonderbaar, Eensteenig, Mo nolitisch, Onverslijtbaar Voortbrengsel der meest moderne Wegenis Techniek werd nau welijks einde Mei 1924 voltooid of wij lazen reeds in 't Vpersche van l5e November van 't zel de jaar 1900 ende vier en twin tig de volgende lof betuiging. Is het ons toegelaten aan de bevoegde overheid te vragen de noodige her stellingen te doen aan 't Komenroetje Reeds zijn daar groote putten. Ook op ver schillige plaatsen beslaan er diepe, reek/ingaande groeven tusschtn de zoogezegde Rhoubénite laag en den Zomerweg. Dit maakt de kruisingen moeilijk en gevaarlijk. Zes lange maanden werd deze baan tot alle verkeer verboden ter groote schade voor onze stad. Na drie maanden ligt ze in duigen. Drie maanden erop en 't zal er nog eens lief uit zien. Lastenbetaler gij hadt gelijk Yper is een proefveldReusje. Hier staan wij voor een zeldzaam record. Die nieuwmoden Beton bekleeding van geen Kilometer lang, die zes maanden gevraagd heeft om aangelegd te worden, is in drij maanden blamot Goudala, Goudalazeg den de 't Chincks, Viva Boma, zouden de Congoleezen zeggen. En wij, vol bewondering vragen ons af Hoe kan 't zijn BERICHT De plaats van huisbewaarder der Staats- Middelbare School te Yper is open. Aanvra gen schriftelijk in te dienen vóór i5 Maart bij den Heer Burgemeester. Yper, den 23 Februari 1931. De BurgemeesterH. Sobry.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 4