Leening der Nationale Maatsch. der Belgische Spoorwegen
Handels- en Nljvaiheldskamer, Ypar
't Komensch Roetje
Schrijft KOSTELOOS in, op de
bij de CAISSE COMMERCIALE DE RGULERS
Prijs van uitgifte 950 frank per obligatie van 1.000 frank, kroos 5 vrij
van belasting. Zuivere opbrengst 5,30
Nadere inlichtingen worden met bereidwilligheid gegeven.
't Komensch Roetje
Voorheen G. De Laere C°, N. V., Hondstraat, 13, YPER.
Protest tegen het wetsvoorstel Clyumaus
over de Zondagsiuitiog
Brief gericht aan de Herren Kamerledev
en Senatoren van het Arrondissement Yper.
Mijnheer,
Wij hebben de eer Ued. de dagorde te
behandigen die gestemd werd jn algemeene
vergadering onzer Handels- en Nijverheids-
kamer op Zaterdag 7 Februari 1931. Wij bid
den Ued., bij de bespreking en de stemming
van het voorstel Clynmans, de bedreigde be
langen van den Yperschen handel te wiilen
ondersteunen en tegen het voorstel te spreken
en te stemmen.
Wij voegen erbij, ter ondersteuning, een
brief gericht aan den Heer Minister Van
Caeneghem.
Wij bedanken Ued. op voorhand en bieden
Ued. onze beleefde groeten.
Namens het Bestour
De Schrijver, De Voorzitter,
Ed. Toussaert H Vermeulen.
De Handels- en Nijverheidskamer van Yper,
Gezien veel neringdoeners, voornamelijk te
Yper, dank het drukke vreemdelingenverkeer,
den Zondag hun beste bron van verkoop ge
nieten en door de voorgestelde wet erg in
hunne belangen zouden getroffen worden
Gezien er in de memorie van toelichting der
wet niets voorkomt dat van aard is het ont
werp te wettigen
Gezien de voorgestel ie sluiting, den Zon
dag, om 12 ure, in de bedoeling der ontwer
pen enkel aanzien wordt als een eerste stap
die leiden moet tot latere volledige sluiting
van den ganschen Zondag
Gezien zulke bepalineen een aanslag daar-
stellen tegen het princiep der persoonlijke
vrijheid en tegen de vrijheid van handel
Gezien de tegenwoordige voortdurende en
toenemende crisis
Gezien het toeristenve keer een der voor
naamste bronnen van welstand is voor Yper,
gezien dit veikeer voornamelijk des Zondags
plaats heeft,
Besluit eens te meer protest aan te teeke
nen tegenover het wetsvoorstel Clynmans en
belast haar bestuur het protest te zenden aan
het Stadsbestuur, de HH. Volksvertegen
woordigers en Senatoren, met beleefd ver
zoek de bedreigde btlangen te verdedigen en
zich krachtdadig tegen de aanvaarding van
het wetsontwerp te verzetten.
De Toestand onzer Wegen
Brief gezonden aan drn Heer Minister van
Openbare Werken, orussel.
Yper den 19 Februari ig3t
Heer Minister,
Tijdens de Algemeene Vergadering van de
Handels- en Nijveiheidskamer van Januari
laatst, werden door de leden menige klachten
geuit nopens den erbarmelijken toestand waar
in de wegen, en in het bijzonder de Staats
banen, zich in ons arrondissement bevinden.
Er werd aan het Pestuur opdracht gegeven
een onderzoek in te stellen en bij de bevoegde
overheid aan te dringen opdat er aan dezen
staat van zaken een einde zou gesteld worden.
Het Bestuur der Handelskamer is zoo vrij,
Heer Minister, U een bondig verslag nopens
den toestand dezer wegen over te maken en
hoopt dat, na een grondig onderzoek dezer
toestanden, Ued het billijke onzer klachten
zult gelieven te begrijpen.
De baan van Yper naar Veurne, vroeger
een steenweg, is over ongeveer dertig jaren in
een gemacadamiseerde baan herschapen ge
worden. Ongeveer alle twee jaren worden er,
op bepaalde vakken, herstellingen aange
bracht, hetgeen voor verschillige maanden een
geweldige stoornis in het verkeer verwekt en
tevens voor gevolg heeft de banen der aanpa
lende gemeenten, langs waar het verkeer
wordt afgeleid, totaal onbruikbaar te maken.
Proefnemingen op proefnemingen worden er
gedaan en immer komt men tot denzelfden
uitslag de macadamwegen zijn tegen het
steeds toenemend verkeer onzer streek niet
bestand. "Tijdens de hierboven aangehaalde
verandering van den steenweg in een maca-
damweg. werd de doortocht der dorpen in
gekasseide baan behouden, en men kan
bestatigen dat, niettegenstaande duizende en
duizende vervoerwagens, kanonnen, enz.,
gedurende den wereldkrijg deze dorpen door
trokken hebben, de doortocht dezer boven
gemelde dorpen in goeden staat is gebleven.
Na zulk een bestatiging is de lof der gekas
seide banen niet meer te maken, want dit
zijn onbetwistbare feiten.
Het Bestuur van Bruggen en Wegen heeft
verleden jaar twee proefnemingen op deze
baan bewerkstelligd, en van Veurne tot Steen-
kerke en op een gedeelte van den doortocht
van het dorp Elverdinghe den macadamweg
door kasseien vervangen. Deze proef heeft
degelijke uitslagen opgeleverd en wij koeste
ren de hoop dat dit een spoorslag zal zijn om
deze proefneming uit te breiden. Heden is het
baanvak Yper-Elverdinghe en Hoogstade-
Nieuwe Herberg in een zeer slachten toestand
en vergt dringende herstelling.
Het Bestuur der Kamer vraagt U dringend,
Heer Minister, deze beide baanvakken te
doen besteenigen, zoodoende zal zulks een
degelijke daad daarstellen, en tevens een
bezuin ging wezen voor het land, daar gekas
seide wegen weinig kosten van onderhoud
vergen.
L>e baan van Yper Le Bizet verkeert ins
gelijks in een zeer slechten toestand. Te
beginnen van het gehucht S'Elooi Wytschaete
in het bijzonder is het verkeer er zeer moei
lijk en soms bijna onmogelijk. Door het schor
sen van het verkeer op de baan Waasten-
S* Elooi, waar een instorting heeft plaats
gehad, wordt het druk verkeer sedert maan
den langs voornoemde baan afgeleid.
Deze steenweg, uit ruwe zavelsteenen ge
legd, heeft een breedte van drie tot vier
meter en is gansch ontbloot van stevige zij
wegen, ook is de vooroorlogsche velobaan
tot heden niet herlegd geworden. Deze toe
stand heeft voor gevolg dat, wanneer twee
voertuigen elkander moeten kruisen, een
dezer genoodzaakt is op den zijweg te rijden,
maar indien men eenmaal in de diepe kuilen
en groeven geraakt, is het onmogelijk weder
om op de goede baan te geraken. Dit maakt
het verkeer op dezen steenweg zeer moeilijk
en gevaarlijk, zoodat er daar meermalen ver
keersongevallen plaats hebben. Daarenboven
is, door het druk gerij, de baan met talrijke
putten doorploegd en een herkasseiing is
dringend noodig.
De banen Yper-Westnieuwkerke en Yper
Belle verkeeren insgelijks in eèn zeer slechten
toestand en zijn op sommige plaatsen bijna
onbruikbaar.
De banen van groot verkeer Yper-Meenen,
Yper Poperinghe en Yper-Waasten, waar de
kasseien door macadam werden vervangen,
zijn ten minste drie maanden per jaar voor
het verkeer onderbroken om de noodige her
stellingen te kunnen doen, en ware er tot een
geleidelijke vervanging door kasseien overge
gaan, dan zouden wij in ettelijke jaren over
prachtige wegen beschikken, terwijl met het
tegenwoordig stelsel bedoelde wegen nimmer
tegen het toenemend verkeer zullen bestand
wezen. De herhaalde en langdurige herstel
lingswerken der macadambanen zijn zeer
nadeelig voor den handel en het toeristenver
keer, daar zij meest gedurende de zomer
maanden geschieden. Zij hebben ook voor
gevolg dat het verkeer langs de gemeente
wegen afgeleid zijnde, deze daardoor erg
beschadigd worden.
De wegen van de gemeentebesturen afhan
gende verkeeren doorgaans in een ellendigen
toestand, deels te wijten aan gebrek der hulp
middelen waarover de gemeenten beschikken
om de noodige herstellingen uit te voeren,
en deels aan het toeristenverkeer dat een
grooter vervoer verwekt. Ook ware het wen-
schelijk dat de Regeering de gemeenten ter
hulp zou komen ten bate der inwoners en het
bovengenoemd toeristenverkeer.
Het Bestuur der Handels- en Nijverheids
kamer hoopt dat de bondige uiteenzetting
van den toestand onzer wegen Ued. zal be
wegen doelmatige middelen te treffen om
dezen staat van zaken te doen ophouden, en
biedt Ued., Heer Minister, de uitdrukking
aan zijner hoogachting.
De Schrijver, De Voorzitter,
E. TOUSSAERT. H. VERMEULEN.
--SB-
Vp?p's Proefveld
De Yperlingen lieten nooit geen enkele ge
legenheid vooroij gaan zonder hunne groote
tevredenheid uit te drukken over 't Komensch
Roetje. Dat Wonderbaar, Eensteenig, Mo
nolitisch, Onverslijtbaar Voortbrengsel der
meest moderne Wegenis Techniek werd nau
welijks einde Mei 1924 voltooid of wij lazen
reeds in 't Vpersche van l5e November
van 't zel de jaar 1900 ende vier en twin
tig de volgende lof betuiging.
Is het ons toegelaten aan de bevoegde overheid
te vragen de noodige her stellingen te doen aan
't Komenroetje
Reeds zijn daar groote putten. Ook op ver
schillige plaatsen beslaan er diepe, reek/ingaande
groeven tusschtn de zoogezegde Rhoubénite laag
en den Zomerweg. Dit maakt de kruisingen
moeilijk en gevaarlijk.
Zes lange maanden werd deze baan tot alle
verkeer verboden ter groote schade voor onze stad.
Na drie maanden ligt ze in duigen. Drie
maanden erop en 't zal er nog eens lief uit zien.
Lastenbetaler gij hadt gelijk Yper is een
proefveldReusje.
Hier staan wij voor een zeldzaam record.
Die nieuwmoden Beton bekleeding van geen
Kilometer lang, die zes maanden gevraagd
heeft om aangelegd te worden, is in drij
maanden blamot Goudala, Goudalazeg
den de 't Chincks, Viva Boma, zouden de
Congoleezen zeggen. En wij, vol bewondering
vragen ons af Hoe kan 't zijn
BERICHT
De plaats van huisbewaarder der Staats-
Middelbare School te Yper is open. Aanvra
gen schriftelijk in te dienen vóór i5 Maart bij
den Heer Burgemeester.
Yper, den 23 Februari 1931.
De BurgemeesterH. Sobry.