De Vaart van Yper naar Komen
Gemeenteraad van Yper
Zitting tm Maandag 20 April 1931, om 17 I.
6. Brandweer Rekeningen over het
dienstjaar iq3o.
Stad Yper - MuzieKschool
Voordrachtoefeningen
PROGRAMMA - PROGRAMME
6) Gebroken Hart verlangt de
Peut on dire
Bericht
DAGORDE
1. Proces-verbaal der zitting van 3o Maart
IQ3I.
2. Stadseigendommen Verkoop van
grond.
3. Openbare Onderstand a) Openbare ver-
kooping van taillie en boomen proces-verbaal.
bj vraag om de niet overgeslegen koopen in
natuur te mogen verbruiken of uit der hand te
mogen ver koop en.
4. Openbare Onderstand Openbare ver
pachting van grondgoederen.
5. Antobusdienst tusschen Yper en De
Panne Dagelijkscke dienst in plaats van
zomerdienst.
7. Anglikaansche kerk St JorisRekening
voor iq3o.
8. Verordening op de zwemkom Wijzi
ging-
9. Zwemkom Buffet Openbare ver
pachting lastenkohier
10. Financiën a) Gemeenteopcentiemen
b) Belasting op wedden, loonen en pensioenen
Herziening en verhooging.
11. Stadsbegrooting voor ig3i.
12. Mededeelingen.
Op Zondag 19 April 1931
om i5 uur,
in de Concertzaal der School, Honds raat
door de Leerlingen
1) Concerto voor Trompet A. Goeyens
M. Daniel Witdouck.
2) Sonate voor Obo in mi maj. J. B. Loeillet
Larghetto - Allegro Largo
Allegro assii
M. Maurice Ossieur.
3) Intermezzo in ré min. voor
klavier. Allegro moderato R. Schumann
M. Jean De Cadt
4) Nuit A. Rubenstein
gezongen door M"* Pockelé.
5) Sonate N" 2 voor Fluit in si
bémol maj F. Haendel
Adagio - Andante - Adagio - Presto
M. Fernand Coffyn.
rust P. Benoit
gezongen door Juff. Rachel Kerrinckx.
7) i' Solo voor Viool in ié maj. H. Léonard
Allegro moderato
M. Victor Legley.
8) Polickinelle, in fa dièze min. S. RiCHMAIIIOFF
Allegro vivace
JuS. Germaine Duponselle.
9) Lentelied voor twee kinder
stemmen met slotkoor
Lofzang aan God voor drie
kinderstemmen. L. Ülomme
N. B. Gedurende de uitvoering der stuk
ken zullen de deuren gesloten blijven.
que la route du Steenen Haan est dans
un pitoyable état sur une distance de quinze
cents mètres
que cette route mène k un grand cimetière
Anglais et a l'Étang de Zillebeke
qu'elle conduit aussi a Hollebeke, a Hou-
them, k Comines et k Lille
que plus d'un autocar y cassera ses ressorts
et que plus d'un autobus y faussera sa direc
tion
que plus d'une limousine y dérapera et cul-
butera dans le fossé, après un tête-a-queue
d'un nid de dindon k l'autre
que plus d'un camion et plus d'une camion-
nette y laisseront leurs roues d'avant ou y bri-
seront leur pont-arrière
que plus d'un cycliste y ramassera une
pelle
que plusieurs excursionnistes franqais ont
vitupéré contre cet abominable macadam chez
un coiffeur, rue de la gare a Ypres
qu'ils ont renouvelé leurs plaintes, récrimi-
nations, doléances, murmures et imprécations
chez un hotelier k Nieuport, et ce, sur un ton
de haut parleur
qu'Ypres est une ville touristique par excel
lence et que toutes les routes qui y aboutis-
sent devraient être en parfait état de viabilité
que nous attirons tout spécialement 1'atten-
tion des Pouvoirs Publics Etat, Province,
Commune, sur les trous et fondrières, bos
ses et excavations, tranchées et remblais de
cette route
que nous demandons au sympathique Pré
sident du Syndicat d'Initiative d'Ypres d'aller
faire un tour par la
que nous faisons la même demande au Prési
dent de la Chambre de Commerce d'Ypres,
au Délégué du Touring Club de Belgique et
du Vlaamschen Toeristenbond ainsi qu'au
Délégué de 1'Automobile Club
que nous souhaitons voir réparer immèdiate-
ment le tronqon routier si fortement abimé
que nous espérons l'Union faisant la
Force que les Bourgmestres d'Houthem,
Hollebeke, Comines et Ypres voudront join-
dre leurs efforts aux nótres dans cette question
de réparation routière. M. R.
Tijdens de bespreking der begrooting van
het Ministerie van Openbare Werken, heeft
de Heer Volksvertegenwoordiger D1" Hl
Brutsaert, in de Kamerzitting van z5 Maart 11.,
volgende rede uitgesproken
De heer Brutsaert. Dank aan de milde
medehulp van gansch de natie zijn de ver
woeste gewesten in ons land geheel hersteld 1)
en 't blijft voor allen die 't front hebben be
zocht kort na den oorlog een wonder te zien
hoe in eene tijdspanne van zeven, acht jaar,
die akelige woestenij van vroeger met zijne
vruchtbare landouwen en mooie dorpen en
liefelijke steden in de schoonste streek der
wereld herschapen is.
De vaart van Yper naar Nieuwpoort, die
ten slotte rond de 20 millioen zal kosten, door
technische moeilijkheden in 't uitvoeren der
werken; door den slechten aard van den
grond levende klytte die drijft en moert en
poert, de vaart van Yper is bijna hersteld.
Maar iets blijft nog in de verwoeste streek
onaangeroerd en on verholpen in zijn ellende,
dat is de vaart van Komen naar Yper, die de
Leiemetde Noordzee moet verbinden.
Die vaart van Komen op Yper heeft een
geheele historie, een pijnlijke historie.
Over zestig jaar heeft men ze begonnen zij
moest de heuvellijn doorkruisen die't stroom
gebied van den Yzer van dat van de Leie
scheidt, en daar gerocht men niet door her
haalde malen stortten de werken in. Nooit
werd zij bevaarüaar, en als de oorlog losbrak
kregen haar bruggen en sluizen den genade-
klop en nu ligt zij daar schamel en verlaten,
gekneusd en gekwetst, onziende met haar in
gestorte boorden en haar bedde met reusach-
tig riet begroeid, als een leelijke vlek op 't
liefelijke wezen van 't Zuiden onzer provincie.
Er zijn er, mijnheer de minister, die u zul
len zeggen maakt daarmee gedaan met dat
misbaksel, met dat ongeluksgebroed vult ze
op en geeft aan den landbouw terug de 3oo
hectaren die haar bedde beslaat. Luistert niet
naar die wantale. In onzen tijd van overpro
ductie wat kan 3oo hectaren min of meer aan
den landbouw schelen In andere gewesten
1) N. d. R. Laat ons echter doen opmerken dat nog
tal van huizen moeten herbouwd worden, en wat nog méér
is, ook onze Hallen, enze Statie, ons Merghelynck Museum,
enz.
van 't land laat men landerijen braak liggen.
Ons vólk houdt aan die vaart, aan zijn vaart.
Hun vaart, en inderdaad hun ouders en voor
ouders, hebben er lange jaren over geklapt,
gewikt en gewogen, 's Zondags, als ze aan 't
graven waren, gingen ze er naar toe lijk naar
een kermisse, lijk gaan zien naar een bruid die
men opsmukt voorden grooten dag. Ze waren
vol blijde verwachtingen voor al 't goede en
't nuttige die de vaart ging mee brengen. En
al met eens klonk lijk een doodklokke de
droeve mare over de streek de vaart is inge
stort, en als iets dat ze niet en kunnen verhel
pen, ze hebben er compassie mee, zoodanig
ligt zij daar verarmoed en veronschameld. Als
er ievers in een kroostrijk gezin een ongeluk-
kigaard is, dat is nog moeders meeste lieve
ling. Dé vaart van Komen op Yper is't onge
lukskind van de streek en daarom ziet ons volk
haar geern en gelooft en hoopt in haar herstel.
En ook, mijnheer de minister, als, meer dan
over een halve eeuw, het gouvernement haar
als van openbaar nut verklaard heeft, daar
moesten toch redenen voor zijn.
Zij moest Yper verbinden met Henegouwen
en 't Noorden van Frankrijk voor het vervoer
van kolen en scheikundige meststoffen uit die
streken, ook dienen voor 't goedkoop vervoer
van Kortrijksche pannen, Fransche draaineer-
buizen en baksteen.
Zij moest dienen voor 't vervoer vansuike-
rijboonen van Yper en omstreken naar Rijssel
en 't omliggende. Vóór den oorlog moesten
de suikerijboonen van Yper naar Rijssel langs
Nieuwpoort-Veurne-Duinkerke, en binst dien
langen omweg bleven ze dikwijls in 't ijs
vastgekneld.
Zij moet dienen voor 't vervoer van
Noordsch hout dat meestal langs Nieuwpoort
inkomt en langs Yper naar de Leiestreek.
Voor vervoer van suikerbeeten in beide
richtingen om van niets anders te gewagen.
Al die beweegredenen die men deed gelden
voor 't graven van de vaart bestaan onver-
minkt en onverzwakt, en 't blijft ook nog waar
dat vervoer per water veel goedkooper is dan
per spoor.
En daarom vraagt onze bevolking dat er
aan die kwestie eindelijk een oplossing kome,
en dat om tot een oplossing te komen de cre-
dieten,vroeger op de begrooting ingeschreven,
voor boringen en peilingen gebruikt zouden
worden.
Leveren die opsporingen het onloochenbaar
bewijs dat lan^s de ingeslagen richting het
onmogelijk is de vaart te verwezenlijken, dan
moet er naar eenen anderen weg gezocht
worden, en ik zou er u een kunnen aanduiden
waar langs vaste bruggen zouden kunnen aan
gelegd worden, geen gebouwen zouden moe
ten onteigend worden, geen spoorwegen ver
smeten of verhoogd.
Ik besluit, mijnheer de minister, zoolang het
door een ernstig technisch onderzoek niet be
wezen is dat het onmogelijk is, zelfs met eene
andere richting te zoeken, de vaart door den
heuvelkam te leiden, zal Yper en gansch de
bevolking in 't ronde zich aan de vaart vast
klampen, als aan een beetje van zijn ziele.
Slechts voor eene klaar bewezen onmogelijk
heid zullen zij alle hoop laten varen en het
hoofd in den schoot leggen.
Ik bid Ued., mijnheer de minister, dat on
derzoek zoo spoedig mogelijk te doen doen.
Geeft het bevredigende uitslagen, dan kunt
gij seffens aan talrijke werkloozen werk ver
schaffen, en geheel de streek zal er u dank
baar om zijn.
De nijverheids en landbouwwerklieden,
dienstboden en huiswerklieden die reeds voor
jaren getrouwen dienst een eereteeken ont
vingen, worden dringend verzocht, zoohaast
mogelijkzich aan te geven ten stadhuize (Se-
cretariaat)
De BurgemeesterH. SOBRY.