De Vaart van Yper naar Komen Gemeenteraad van Yper Zitting tm Maandag 20 April 1931, om 17 I. 6. Brandweer Rekeningen over het dienstjaar iq3o. Stad Yper - MuzieKschool Voordrachtoefeningen PROGRAMMA - PROGRAMME 6) Gebroken Hart verlangt de Peut on dire Bericht DAGORDE 1. Proces-verbaal der zitting van 3o Maart IQ3I. 2. Stadseigendommen Verkoop van grond. 3. Openbare Onderstand a) Openbare ver- kooping van taillie en boomen proces-verbaal. bj vraag om de niet overgeslegen koopen in natuur te mogen verbruiken of uit der hand te mogen ver koop en. 4. Openbare Onderstand Openbare ver pachting van grondgoederen. 5. Antobusdienst tusschen Yper en De Panne Dagelijkscke dienst in plaats van zomerdienst. 7. Anglikaansche kerk St JorisRekening voor iq3o. 8. Verordening op de zwemkom Wijzi ging- 9. Zwemkom Buffet Openbare ver pachting lastenkohier 10. Financiën a) Gemeenteopcentiemen b) Belasting op wedden, loonen en pensioenen Herziening en verhooging. 11. Stadsbegrooting voor ig3i. 12. Mededeelingen. Op Zondag 19 April 1931 om i5 uur, in de Concertzaal der School, Honds raat door de Leerlingen 1) Concerto voor Trompet A. Goeyens M. Daniel Witdouck. 2) Sonate voor Obo in mi maj. J. B. Loeillet Larghetto - Allegro Largo Allegro assii M. Maurice Ossieur. 3) Intermezzo in ré min. voor klavier. Allegro moderato R. Schumann M. Jean De Cadt 4) Nuit A. Rubenstein gezongen door M"* Pockelé. 5) Sonate N" 2 voor Fluit in si bémol maj F. Haendel Adagio - Andante - Adagio - Presto M. Fernand Coffyn. rust P. Benoit gezongen door Juff. Rachel Kerrinckx. 7) i' Solo voor Viool in ié maj. H. Léonard Allegro moderato M. Victor Legley. 8) Polickinelle, in fa dièze min. S. RiCHMAIIIOFF Allegro vivace JuS. Germaine Duponselle. 9) Lentelied voor twee kinder stemmen met slotkoor Lofzang aan God voor drie kinderstemmen. L. Ülomme N. B. Gedurende de uitvoering der stuk ken zullen de deuren gesloten blijven. que la route du Steenen Haan est dans un pitoyable état sur une distance de quinze cents mètres que cette route mène k un grand cimetière Anglais et a l'Étang de Zillebeke qu'elle conduit aussi a Hollebeke, a Hou- them, k Comines et k Lille que plus d'un autocar y cassera ses ressorts et que plus d'un autobus y faussera sa direc tion que plus d'une limousine y dérapera et cul- butera dans le fossé, après un tête-a-queue d'un nid de dindon k l'autre que plus d'un camion et plus d'une camion- nette y laisseront leurs roues d'avant ou y bri- seront leur pont-arrière que plus d'un cycliste y ramassera une pelle que plusieurs excursionnistes franqais ont vitupéré contre cet abominable macadam chez un coiffeur, rue de la gare a Ypres qu'ils ont renouvelé leurs plaintes, récrimi- nations, doléances, murmures et imprécations chez un hotelier k Nieuport, et ce, sur un ton de haut parleur qu'Ypres est une ville touristique par excel lence et que toutes les routes qui y aboutis- sent devraient être en parfait état de viabilité que nous attirons tout spécialement 1'atten- tion des Pouvoirs Publics Etat, Province, Commune, sur les trous et fondrières, bos ses et excavations, tranchées et remblais de cette route que nous demandons au sympathique Pré sident du Syndicat d'Initiative d'Ypres d'aller faire un tour par la que nous faisons la même demande au Prési dent de la Chambre de Commerce d'Ypres, au Délégué du Touring Club de Belgique et du Vlaamschen Toeristenbond ainsi qu'au Délégué de 1'Automobile Club que nous souhaitons voir réparer immèdiate- ment le tronqon routier si fortement abimé que nous espérons l'Union faisant la Force que les Bourgmestres d'Houthem, Hollebeke, Comines et Ypres voudront join- dre leurs efforts aux nótres dans cette question de réparation routière. M. R. Tijdens de bespreking der begrooting van het Ministerie van Openbare Werken, heeft de Heer Volksvertegenwoordiger D1" Hl Brutsaert, in de Kamerzitting van z5 Maart 11., volgende rede uitgesproken De heer Brutsaert. Dank aan de milde medehulp van gansch de natie zijn de ver woeste gewesten in ons land geheel hersteld 1) en 't blijft voor allen die 't front hebben be zocht kort na den oorlog een wonder te zien hoe in eene tijdspanne van zeven, acht jaar, die akelige woestenij van vroeger met zijne vruchtbare landouwen en mooie dorpen en liefelijke steden in de schoonste streek der wereld herschapen is. De vaart van Yper naar Nieuwpoort, die ten slotte rond de 20 millioen zal kosten, door technische moeilijkheden in 't uitvoeren der werken; door den slechten aard van den grond levende klytte die drijft en moert en poert, de vaart van Yper is bijna hersteld. Maar iets blijft nog in de verwoeste streek onaangeroerd en on verholpen in zijn ellende, dat is de vaart van Komen naar Yper, die de Leiemetde Noordzee moet verbinden. Die vaart van Komen op Yper heeft een geheele historie, een pijnlijke historie. Over zestig jaar heeft men ze begonnen zij moest de heuvellijn doorkruisen die't stroom gebied van den Yzer van dat van de Leie scheidt, en daar gerocht men niet door her haalde malen stortten de werken in. Nooit werd zij bevaarüaar, en als de oorlog losbrak kregen haar bruggen en sluizen den genade- klop en nu ligt zij daar schamel en verlaten, gekneusd en gekwetst, onziende met haar in gestorte boorden en haar bedde met reusach- tig riet begroeid, als een leelijke vlek op 't liefelijke wezen van 't Zuiden onzer provincie. Er zijn er, mijnheer de minister, die u zul len zeggen maakt daarmee gedaan met dat misbaksel, met dat ongeluksgebroed vult ze op en geeft aan den landbouw terug de 3oo hectaren die haar bedde beslaat. Luistert niet naar die wantale. In onzen tijd van overpro ductie wat kan 3oo hectaren min of meer aan den landbouw schelen In andere gewesten 1) N. d. R. Laat ons echter doen opmerken dat nog tal van huizen moeten herbouwd worden, en wat nog méér is, ook onze Hallen, enze Statie, ons Merghelynck Museum, enz. van 't land laat men landerijen braak liggen. Ons vólk houdt aan die vaart, aan zijn vaart. Hun vaart, en inderdaad hun ouders en voor ouders, hebben er lange jaren over geklapt, gewikt en gewogen, 's Zondags, als ze aan 't graven waren, gingen ze er naar toe lijk naar een kermisse, lijk gaan zien naar een bruid die men opsmukt voorden grooten dag. Ze waren vol blijde verwachtingen voor al 't goede en 't nuttige die de vaart ging mee brengen. En al met eens klonk lijk een doodklokke de droeve mare over de streek de vaart is inge stort, en als iets dat ze niet en kunnen verhel pen, ze hebben er compassie mee, zoodanig ligt zij daar verarmoed en veronschameld. Als er ievers in een kroostrijk gezin een ongeluk- kigaard is, dat is nog moeders meeste lieve ling. Dé vaart van Komen op Yper is't onge lukskind van de streek en daarom ziet ons volk haar geern en gelooft en hoopt in haar herstel. En ook, mijnheer de minister, als, meer dan over een halve eeuw, het gouvernement haar als van openbaar nut verklaard heeft, daar moesten toch redenen voor zijn. Zij moest Yper verbinden met Henegouwen en 't Noorden van Frankrijk voor het vervoer van kolen en scheikundige meststoffen uit die streken, ook dienen voor 't goedkoop vervoer van Kortrijksche pannen, Fransche draaineer- buizen en baksteen. Zij moest dienen voor 't vervoer vansuike- rijboonen van Yper en omstreken naar Rijssel en 't omliggende. Vóór den oorlog moesten de suikerijboonen van Yper naar Rijssel langs Nieuwpoort-Veurne-Duinkerke, en binst dien langen omweg bleven ze dikwijls in 't ijs vastgekneld. Zij moet dienen voor 't vervoer van Noordsch hout dat meestal langs Nieuwpoort inkomt en langs Yper naar de Leiestreek. Voor vervoer van suikerbeeten in beide richtingen om van niets anders te gewagen. Al die beweegredenen die men deed gelden voor 't graven van de vaart bestaan onver- minkt en onverzwakt, en 't blijft ook nog waar dat vervoer per water veel goedkooper is dan per spoor. En daarom vraagt onze bevolking dat er aan die kwestie eindelijk een oplossing kome, en dat om tot een oplossing te komen de cre- dieten,vroeger op de begrooting ingeschreven, voor boringen en peilingen gebruikt zouden worden. Leveren die opsporingen het onloochenbaar bewijs dat lan^s de ingeslagen richting het onmogelijk is de vaart te verwezenlijken, dan moet er naar eenen anderen weg gezocht worden, en ik zou er u een kunnen aanduiden waar langs vaste bruggen zouden kunnen aan gelegd worden, geen gebouwen zouden moe ten onteigend worden, geen spoorwegen ver smeten of verhoogd. Ik besluit, mijnheer de minister, zoolang het door een ernstig technisch onderzoek niet be wezen is dat het onmogelijk is, zelfs met eene andere richting te zoeken, de vaart door den heuvelkam te leiden, zal Yper en gansch de bevolking in 't ronde zich aan de vaart vast klampen, als aan een beetje van zijn ziele. Slechts voor eene klaar bewezen onmogelijk heid zullen zij alle hoop laten varen en het hoofd in den schoot leggen. Ik bid Ued., mijnheer de minister, dat on derzoek zoo spoedig mogelijk te doen doen. Geeft het bevredigende uitslagen, dan kunt gij seffens aan talrijke werkloozen werk ver schaffen, en geheel de streek zal er u dank baar om zijn. De nijverheids en landbouwwerklieden, dienstboden en huiswerklieden die reeds voor jaren getrouwen dienst een eereteeken ont vingen, worden dringend verzocht, zoohaast mogelijkzich aan te geven ten stadhuize (Se- cretariaat) De BurgemeesterH. SOBRY.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 4