II Ecole de Musique Muziekschool - HYPOTHECAIRE - BELEGGINGSBANK 19, Arenbergstraat, Antwerpen Grondpandobligatiën 4,75 °/0 netto Verslag ran den Raad der Commissarissen Jaar iq3o KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3(75 netto. KASBONSi terugbetaalbaar na 6 maand, sen moogt Gij volle vertrouwen hebben. Voortdurend zijn zij bereid, zooveel het in hunne macht is, allen bij te staan om naaf wet en recht voldoening te bekomen. En voor uw vertrouwen zijn zij U zeer dankbaar. Vervolgens gaf hij het woord aan den heer Burgemeester, die zich in volgende woorden uitdrukte Gelijkvormig aan de wet en aan de standre- gelen van de Samenwerkende Vennootschap voor Oorlogsschade Yper en de Omstreken zijn wij regelmatig overgegaan tot het nazien en het bewaken der werkzaamheden van onze inrichting. Het onderzoek der schriften heeft ons toe gelaten de werking der Vennootschap te vol gen. Wij hebben met aandacht de boeken der comptabiliteit en der kas onderzocht. Wij heb ben de waarden in Portefeuille nagezien en vastgesteld dat de diensten goed ingericht en de beste zorgen er aan gewijd zijn. De bestuurder en de Beheerraad kwijten zich gewetensvol van hunne wederzijdsche taak en wij rekenen het ons ten plichte hun onze voldoening er over te betuigen. De bilan opgemaakt door den Beheerraad is ook het voorwerp geweest van een nauw keurig onderzoek van onzentwege en wij heb ben de volkomen overeenstemming vastge steld van dien bilan met de boekhouding, en. bugevolg, stellen wij u de goedkeuring er van voor. Die verslagen werden met eenparige stem men aangenomen en ontlasting gegeven aan de Beheerders en Commissarissen. Daar er geene andere kandidaten voorgesteld zijn, worden de uittredende Beheerders en Com missaris herkozen. De bestuurder deed dan in eene beknopte rede de noodzakelijkheid uitschijnen van het voortbestaan der Vennootschap. Hij stuurde dan een hartelijk dankwoord, namens al de geteisterden, aan de Beheerders en Commis sarissen voor het nuttig werk dat zij zoo bereidwillig verricht hebben en voort blijven verrichten ten voordeele hunner geteisterde medeburgers. Daarna wordt de zitting geheven. L'audition donnée, Dimanche après midi, dans la salie des concerts de notre Ecóle de musique, nous a permis de constater, avec grande satisfaction, les progrès réalisés par les meilleurs élèves de divers cours instru- mentaux et du cours de chant mais aussi de nous rendre compte de la nécessité et de l'utilité d'organiser de pareilles auditions pour faire l'éducation des jeunes éléments, suscep- tibles de se produire un jour, en public, comme artistes. Le trac Oui, qui (ne füt- ce que sur les bancs de l'école) n'a pas été sous l'empire de ce fluide déconcertant qui semble faire le vidè autour de vous et soumet votre système nerveux a un tremblement désagréable, capable d'anéantir, momentané ment, votre capacité et vos connaissances I Parmi les élèves que nous avons entendus, les uns nous ont prouvé que la volonté peut vaincre ce malaise, les autres, que l'habitude peut l'empêcher de se montrer. Tous, sans exceptions, se sont montrés dignes de leurs talentueux professeurs. M. Daniel Witdouck, élève de M. Georges Van Egroo a exécuté avec beaucoup de netteté le Concerto Pour trompette de A. Goeyens. M. Maurice Ossieur, élève de M. Marcel Andries, nous révéla son talent, plein de promesses, dans l'exécution de la Sonate Pour Hautbois en mi majeur de J. B. Loeillet. M. Jean De Cadt, élève de M°" De Backer, interpréta 1' Intermezzo en ré mineur pour piano, de R. Schumann, avec grande süreté et beaucoup d'expression. M®# Pockelé, élève de Mme Van Gheluwe, possède une voix douce et trés bien cultivée, «He nous chants agréablément' Nnit de A. Rubenstein. M. Fernand Coffyn, élève de M. Andries, ne tardera pas a devenir un flütiste accompli II surmonta avec beaucoup de facilité les difficultés de la Sonate n" 2 en si béniol maj. de F. Hamdel. M'Ue Rachel Kerrinckx, élève de Mme Van Gheluwe, interpréta avec bonne méthode Gebroken Hart verlangt de Rust de P. Benoit. M. Victor Legley, élève de M. Lionel Blomme, possède une technique merveilleuse du violon, instrument ingrat entre tous. II nous fit entendre le i' Solo en ré maj. pour violon, de H. Léonard, avec une grande pureté de son, même en utilisant les doubles cordes. M'11-' Germaine Duponselle, élève de Mme De Backer, se révèle,#a nous, toujours meil- leure son talent, nous l'avons déja dit, frise la virtuosité. Elle interpréta au piano, Poli- chinelle de S Rachmaninoff, avec une faci lité suiprenante. Le chbeur final Lentelied pour deux voix et Lofzang aan God pour trois voix de M. Lionel Blomme, nous permit d'apprécier la valeur des cours de solfège (degré inférieur, moyen et supérieur) pour jeunes filles il fut délicieusement chanté et tout a l'honneur de l'auteur. Monsieur Aimé Gruwez prit ensuite la parole, pour porter a la connaissance des autorités présentes et du public, qu'un comité a été constitué dans le but de recueillir les fonds nécessaires pour perpétuer le souvenir du regretté Directeur Albert Van Egroo, sous forme d'une plaque commémorative. Cette idéé fut con^ue dès le jour des funé- railles d'Albert, car une collecte faite, parmi les élèves, pour l'achat de fleurs et de cou ronnes, laissa un excédent de plus de 5oo fr., auxquels vinrent s'ajouter, plus tard, 200 fr Malheureusement ce projet, par suite de circonstances fortuites, fut négligé et semblait être tombé dans l'oubli, lorsque Messieurs Liouel Blomme et Alfred Gaimant firent des démarches pour trouver quelqu'un qui aurait bien voulu activer et raener ce projet a bonne fin. Un comité fut constitué par MM. Gruwez et Weckesser. en qualité de membres du bureau administratis Lionel Blomme, Direc teur, M'Ilc Irène Vei hack et M. Marcel Andries, professeurs de l'école de musique, MM. Cornillie en qualité de conseil d'art et Alfred Gaimant. Élèves, anciens élèves et amis d'Albert Van Egroo portez done votre obole, soit chez M. Gruwez, soit chez M. Blomme, qui tien- nent a votre disposition une liste de sous- cription. De voordrachtoefeningen, Zondag namid dag in de Concertzaal onzer stedelijke muziek school gegeven, hebben ons niet alleen toe gelaten met groote voldoening den vooruit gang te bestatigen die de beste leerlingen van de verschillige muziek en zanglessen ver wezenlijkt hebben, maar zij hebben ons ook overtuigd van het nut en de noodzakelijkheid dergelijke muziekuitvoeringen in te richten, ten einde de vorming te volmaken der jonge elementen, die mogelijks geroepen zijn om eensdaags in het openbaar als artisten op te treden De vrees 1 Wel ja, wie heeft er niet eens order den indruk van dit onaangenaam gevoel geweest, al was het maar op de school banken, waardoor het u schijnt dat alles, geheugen en kennis, u verlaat en dat in staat is tijdelijk uwe bekwaamheid te benadeeligen. Doch, wij mogen het zeggen, van de leerlin gen die wij te hooren kregen, hebben allen, zonder uitzondering, zich van hunne talent volle leeraars waardig getoond. De eenen hebben ons bewezen dat de wilskracht deze moeilijkheid kan overwinnen, en de anderen dat de gewoonte ze kan voorkomen. M. Daniel Witdouck, leerling van den heer Georges Van Egroo, heeft met veel zuiverheid het Concerto voor trompet van A. Goeyens uitgevoerd. M. Maurice Ossieur, leerling van den heer Marcel Andries, veropenbaarde ons zijn veel belovend talent in de uitvoering van de Sonate boor hoboin tui majeur van J. B. Loeillet. M. Jean De Cadt, leerling van Mevr. De Backer, vertolkte met groote zekerheid en veel gevoel de Intermezzo in ré mineur voor piano, van R. Schumann. Mevr. Pockelé, leerlinge van Mevr. Van Gheluwe, bezit een wel gevormde en zoete stem, en zong ons heel genoeglijk het lied Nuit van A. Rubenstein. M. Fernand Coffyn, leerling van den heer Marcel Andries, belooft weldra een volkomen fluitist te worden hij overkwam met veel gemak de moeilijkheden der Sonate nr 2 in si bétnol majeur van F. Haendel. Juffr. Rachel Kerrinckx, leerlinge van Mevr. Van Gheluwe, vertolkte met veel kennis Gebroken Hart verlangt de Rust van P. Benoit. M. Victor Legley, leerling van M. Lionel Blomme, bezit een wonderbare kunstvaardig heid op de viool, het ondankbaarste der speeltuigen. Hij gaf ons de ie Solo in ré majeur voor viool, van H. Leonard, ten gehoore met een volmaakte klankzuiverheid, zelfs wanneer hij de dubbele snaar bezigde. Juffr. Germaine Duponselle, leerlinge van Mevr. De Backer, veropenbaart zich steeds beter haar talent, zooals wij het vroeger reeds zegden, grenst aan de virtuositeit. Zij vertolkte op het klavier Polichinelle van S. Rachmaninoff, met een veroazende ge makkelijkheid. Het slotkoor Lentelied voor twee stem men en Lofèang aan God voor drie stem men. van M. Lionel Blomme, bewees ons de groote degelijkheid der notenleergangen voor meisjes, lagere, middelbare en hoogere graad. Het werd zeer aangenaam vertolkt en strekt gansch tot eer van den schrijver. De Heer Aimé Gruwez nam daarna het woord en liet aan de tegenwoordige overheden en de talrijke toehoorders weten dat een comiteit gesticht werd, dat zich voor doel heeft gesteld de noodige gelden in te zamelen om, bij middel eener gedenkplaat, de nage dachtenis van den betreurden bestuurder Albert Van Egroo te vereeuwigen. Dit gedacht werd reeds opgevat den dag zelf der uitvaart van Albert, daar een omha ling, gedaan onder de leerlingen voor het aankoopen van bloemen en kronen, een over schot liet van meer dan 5oo fr. Later werd daar nog een som van 200 fr. aan toegevoegd. Dit ontwerp werd, ongt lukkiglijk door onvoorziene omstandigheden verwaarloosd tn het scheen reeds vergeten te zijn, toen de Heeren Lionel Blomme en Alfred Gaimant het noodige deden om iemand te vinden die zich zou willen gelasten dit ontwerp te be spoedigen en tot een goed einde te brengen. Een comiteit werd gevormd door M.M. Uruwez en Weckesser, in hunne hoedanigheid van lid van den beheerraad, Lionel Blomme, bestuurder, Juff. Irène Verhacken M. Marcel Andries, leeraars aan de Muzhkschool, M. Cornillie, als technische raadgever, en M. Alfred Gaimant. Leerlingen, oud leerlingen en vrienden van Albert Van Egroo, allen zullen er aan houden dit comiteit te steunen en hun bijdrage te storten 't zij bij den Heer Gruwez, 't zij bij den Heer Blomme, bij wien een inschrijvings- lijst berust. N. M. - fm, Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000, Steat verkrijgbaar voor 5 of iojaar. -Zesmaandelijksche coupons. 3(35 netto. Kostelooze inschrijvingen bij den Heer ROBERT SOUBRY, Wisselagent c Dixmudestraat, YPER.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 2