Visite lies Amitiés Franco-Beiges du Nord De terugkeer der bundels van Oorlogsschade Het Merghelynck Museum afbraak der onderstanden begonnen, doch, zocals hij het voorzien had, is er niemand die de betonbrokken wil weghalen, ze blijven daar ter plaats liggen en kunnen nog wel tien jaar de landen belemmeren. De afgevaardigde van Westroosebeke laat weten dat de aanbestedingen der gemeenten Zillebeke, Dickebusch en Leke binnen kort zullen goedgekeurd worden, maar dat er daar geen vervoer voorzien noch toegestaan is. De Staat tracht zooveel mogelijk de kosten van het vervoer te vermijden en moest dit aan andere gemeenten toegestaan worden, dan stelt hij zich voor een klacht bij het ministerie in te dienen, daar de gemeenten, die de eersten zijn geweest om een aanbeste ding uit te schrijven, hetzelfde voordeel niet hebben kunnen bekomen en alzoo zouden benadeeligd zijn. De groote moeilijkheid die men tegenwoordig ondervindt, is de uiterste traagheid waarmede de toelating voor het houden van een springstoffen depot wordt verleend. De Heer Voorzitter besluit, met instemming der tegenwoordige afgevaardigden, het ver volg dezer belangrijke bespreking tot de aan staande vergadering te verdagen en verhoopt dat men intusschentijd nog meer inlichtingen over die kwestie zal ontvangen hebben. Voor wat betreft het tweede punt der dag orde, zegt de Heer Voorzitter, hebben wij spijtig genoeg nog geen voldoenden uitslag kunnen bekomen. Zooals het in de laatste ver gadering besloten werd, heeft de Heer Voor zitter een brief geschreven naar den Heer minister van financiën om hem den terugkeer naar Yper te vragen van al de bundels van min dan 10.000 fr. Het antwoord, dat de Heer minister Houtart hierop gaf en dat in het nummer van i8° April 11. van Het Ypersche werd opgenomen, is geenszins bevredigend Er wordt erin gezegd dat er nog enkel 141 zaken van min dan 5.000 fr. te onderzoeken blijven. Heel waarschijnlijk dient er een zero bij dit getal gevoegd te worden, doch de Heer Voorzitter heeft dit opgegeven cijfer niet willen betwisten en alleenlijk geantwoord dat moes ten er maar enkel 100 bundels meer overblij ven, het nog 100 te veel zou zijn. In zijn schrij ven zegt de Heer minister nog dat tot op heden nog nooit een geteisterde de onkosten van een verplaatsing naar Brussel heeft moe ten doen, noch uitgenoodigd werd om zich ginder met een Staatscommissaris te gaan verstaan, doch dit is juist de reden waarom de besluitselen, die ons hier van uit Brussel toekomen, niet kunnen aanvaard worden. Thans zijn al de bundels van landbouw- schade insgelijks naar Brussel moeten verzon den worden. Dus ver van aan onze rechtmatige vraag gevolg te geven, eischt het ministerie nu nog andere bundels om ze ginder te doen onderzoeken door Staatscommissarissen die in zulke zaken niet de minste ondervinding hebben en van onze streek volstrekt niets kennen. Zoo er iemand is die verdient zich met het herstel onzer streek bezig te houden, dan zijn het wel de menschen van alhier en niet deze van Brussel Tot nu toe heeft de Heer Voorzitter nog geen antwoord gekregen op zijn tweeden brief, en de Heer minister geeft evenmin de reden op waarom al die bun dels naar Brussel zijn moeten gaan. Dit bevestigt eenvoudig onze meening dat liet eenig doel daarvan is werk te verschaffen aan een te talrijk personeel te Brussel dat men daar in bediening wenscht te houden terwijl men dit van Yper zoekt af te schaffen. Verscheidene afgevaardigden laten weten dat zij, als gevolg op hunne vraag om inlich tingen nopens zekere zaken van oorlogs schade, van het ministerie ten antwoord kre gen dat de bundels nog niet gerangschikt waren ofwel dat men er geen spoor van vond. Deze warboel was onvermijdelijk doch het zijn, ongelukkiglijk, onze geteisterden die er het meest door benadeeligd worden. De Heer Voorzitter stelt voor ditmaal de wenschen der geteisterden over te maken aan den Heer eerste minister Jaspar, en zoo men nog geen voldoening bekomt dan een smeek schrift rechtstreeks aan Zijne Majesteit den Koning te sturen. Op die wijze zullen wij zekerlijk het pleit winnen. De Heer volksvertegenwoordiger Brutsaert is insgelijks van oordeel dat het feit zelf dat de Heer minister geen reden opgeeft, de be kentenis is dat er geen bestaat en hij belooft hierover eens, bij gelegenheid, in de Kamers te spreken. Het voorstel van den Heer Voorzitter wordt eenparig aangenomen en. nadat er be sloten werd de aanstaaande bijeenkomst der Federatie te bepalen op den tweeden Zondag der maand Juli, wordt de vergadering te 16 uur opgeheven. A Y?RES Conformément a leur programme que nous avons annoncé ici la semaine dernière, le groupe des Amitiés Franco-Beiges dü Nord, en un cortège de 38 automobiles, est arrivé, par la Chaussée de Menin, a 11 1/2 heures, devant 1'Hotel Ypriana, oü l'attendaient les Amitiés Frangaises d'Ypres, l'Harmonie Ypriana, la Chambre de Commerce, les Anciens Combattants, les Invalides, la Frater- nelle des 3' et 23® de ligne et la British Legion. Parmi les visiteurs se trouvaient M. Hubert, ancien ministre de la Justice, prési dent de la commission sénatoriale des affaires étrangères, M. l'avocat Decaux, de Lille, président des Amitiés Franco-Beiges, M. le sénateur Lebon, d'Anvers et Mme Lebon, M. Laboulle, ancien ministre, M. Moraud, sénateur de la Vendée, le commandant Lebre- ton, représentant le général Boquet, com mandant l'armée du Nord, M. Reubrez, piésident des Syndicats d'initiative du Nord, etc. etc., et un grand nombre de dames. Après la remise d'une gerbe sous le Mémo- rial anglais, tout le cortège, précédé de l'Ypriana. se rendit au monument des Yprois pour y déposer une seconde gerbe, et de la a 1'Hotel de Ville oü il fut regu par 1'Autorité communale, tandis que l'Harmonie jouait l'air Lillois du P'tit Quinquin Quand -tous les visiteurs furent parvenus dans la grande salie du ir étage, M. Sobry, bourgmestre, leur adressa la bienvenue dans les termes suivants Messieurs les Presidents Mesdames et Messieurs, Après votre gracieuse invitation a la jour- née franco-beige a Lille, le cordial accueil que vous avez bien voulu nous y réserver, et l'offre d'un Fanion d'honneur a la Ville- martyre, ce m'est un grand honneur, en même temps qu'un devoir, de vous recevoir a l'Hötel de ville, et de vous présenter l'hommage de mon profond respect et de y\ ma vive reconnaissance. Soyez les bienvenus, Vous, qui avez tant de droits a notre sympathie en votre double qualité de Frangais et d'Amis de la Belgique. Beiges, nous ne saurions oublier qu'a la naissance de l'Etat Beige, passé cent ans, la France garantissait notre inviolable indé- pendance; que la première Reine des Beiges était la belle et bonne Marie Louise de France, dont nous vénérons le buste et la mémoire dans cette galerie de nos Rois et de nos Bourgmestres; que, depuis un siècle, nous avons le bonheur de vivre en paix avec la France, et, qu'attaqués récemment par l'Allemagne et l'Autriche, nous avons été vaillamment défendus, et généreusement secourus par le Peuple frangais. Nous voyons, avec la plus grande satis- faction, que la France tient notre Roi bien aimé pour un Chevalier sans peur et sans reproche, paree que, mis en demeure au mois d'aoüt 1914, de choisir entre le pas- sage de l'ennemi pour attaquer la France et la guerre, il s'arma du courage de David attaqué par Goliath, et de l'héroïsme de Léonidas, barrant les Thermopyles a l'armée de Xerxès, en guerre avec la Grèce. Nous sommes heureux que notre petit et pacifique Pays jouisse de la considération de la France, paree qu'avec son Roi le Peuple tout entier se révolta contre la viola- ».tion, l'occupation et la destruction de la Belgique par deux Puissances qui en avaient garanti l'inviolabilité. Habitants d'Ypres, oü accoururent, de 1914 a 1918, d'innombrables Allemands et Autrichiens, arrêtés a la Marne par Joflre et sur l'Yser par Albert, et oü convergèrent cóté de Beiges et de Frangais, d'innom- brables Britanniques, sortis des cinq parties du monde, nous .aimons a rendre hommage a la générosité, a la vaillance et a la tenacité jusqu'a la victoire des défenseurs d'Ypres, qui empéebèrent l'annexion de la Belgique et du Nord de la France a l'Allemagne, et rétablirent la paix dans le monde. (App Nous saluons respectueusement la piété des pèlerins, qui viennent ici, comme Vous, honorer ceux qui pieusement sont morts pour la Patrie et ont droit qu'a leur tombeau le Peuple vienne et prie. Nous sommes profondément touchés de la sympathie que vous éprouvez pour notre Ville martyre, qui, sous la menace de l'Ennemi, fit le sacrifice de mille années d'existence et de tout son avoir, et fut, pen- dant 4 ans, assiégée et attaquée, bombardée et asphyxiée, brisée et brülée. Enfin nous vous sommes reconnaissants de bien vouloir visiter et affectioqner une grande mutilée de guerre, décorée des Croix militaires de France et d'Angléterre, honorée de la venue des Peuples et de leurs plus hautes Autorités, et de souhaiter, avec les Yprois, en récompense de ses sacrifices et de ses souffrances, sa renaissance a la vie et sa prospérité. Nous ne pouvons finir sans exprimer notre admiration et notre reconnaissance pour les Héros frangais qui surent faire le sacrifice de leurs parents et amis, de leur position et de leurs peines, de leurs souffrances et de leurs vies même pour arrèter et refouler l'envahisseur sans offrir nos sincères con- doléances aux nombreuses families fran gaises qui ont perdu, qui, un époux ou un père, qui, un fils ou un frère a la guerre sans souhaiter que la France, rendue a la liberté, vive a jamais, en gloire et en paix, et sans présenter respectueusement l'hom- mage de nos félicitations et de nos meil- leurs vceux au nouveau et distingué Prési- dent de la République Frangaise. M. Hubert remercia et remit a la ville un superbe fanion frangais en soie, frangé d'or. M. Decaux a son tour salua la ville d'Ypres, que les Amitiés Franco- Beiges tenaient a visiter en tout premier lieu en hommage pieux pour le martyre qu'elle avait enduré. Vers midi et quart, la cérémonie officielle étant terminée, les visiteurs se répandirent par la ville, et admirèrent la splendeur de la Cathédrale que M. Ie doyen avait bien voulu laisser ouverte a leur intention. Le lunch les réunit de nouveau a l'Hötel Ypriana a 1 heure. Le menu fut admirable- ment préparé et rapidement servi. A ce Ban quet, les Am. Fr.-B. avaient eu l'amabilité d'inviter, M. le bourgmestre, M. le Président du Tribunal, M. Bouquet (syndicat d'initia- tivej, et tous les présidents des groupements Yprois qui avaient pris part au cortège du matin. Au café, des toasts furent encore pro- noncés par MM. Decaux, Moraud, Butaye, président des Am. Fr. d'Ypres, M. Wagmar, président -des sociétés de gymnastique du Nord, M. le commandant Lebreton et M. Hubert. Mais les instants étaient comptés, et a 2 1/2 h. déja tous nos amis des Franco- Beiges reprenaient place en leurs autos pour aller assister a Tourcoing au match de Football, organisé en leur honneur, entre l'Entente Amfersöise qui fut victorieuse, et la Sélection Lille-Tourcoing-Roubaix Cette visite de nos voisins du Nord aura, espérons le, laissé dans leurs souvenirs une excellente impression. Elle contribuera grande- ment aussi a augmenter la renommée touris- tique de notre ville. In ons nummer van 8 November ig3o, deelde onze medewerker Pyrès het goede nieuws mede dat de regeering den uitsteken den bouwmeester M. Cloquet, van Gent, belast had met het opmaken der plannen van het museum Merghelynck, te Yper. Wij vernemen thans dat de aanbesteding van dit prachtig museum, dat vóór den oorlog een der schoonste aantrekkelijkheden van Yper uitmiek en waarvan wij zoo menigmaal den heropbouw hebben gevraagd en her- vraagd, zal plaats hebben op Maandag 1 Juni aanstaande, te 10 1/2 u. voormiddag, ten Paleize der Academiën, Paleizenplaats, te Brussel. De raming ervan is geschat op 88.400 fr., waarde 1914. Dit goede nieuws zal ongetwijfeld voor alle Yperlingen uiterst welkom zijn. Een gekende spreuk zegt de aanhouder wint en wij bestatigen met voldoening dat, dank aan de onverpoosde pogingen van Mvr. douairière Arthur Merghelynck, die zich uit al hare macht tegen de weigering van den heropbouw verzette, wij eindelijk onzen innigsten wensch zullen verwezenlijkt zien. Daarmee is er wederom een onzer grieven die verdwijnt. Laat ons hopen dat wij, met wat geduld en volharding, het verzet om aan Yper al zijn vroegere gebouwen en inkomst bronnen terug te geven ook zullen weten te overwinnen.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 2