Middelbare Staatsschool voor Jongens Ecole Moyenne de l'Etat pour Gargons GEZINSVERGOEDINGEN 5 te Yper a Ypres Voorbereidende Afdeeling - Section Préparatoire Middelbare Afdeeliog - Section Moyenne Uitgangsdiploma's - Diplómes de sortie Wet ran 4 Augustus 1930 houdende reralgemeening der De plechtige afkondiging der uitslagen, -door de leerlingen der Staatsmiddelbare Jon gensschool te Yper bekomen, heeft Dinsdag laatst, te 10 u. 's morgens, in de heropge bouwde zaal onzer Hallen plaats gehad. Zooals telken jare, hadden de ouders en bloedverwanten der leerlingen alsmede de wrienden van het onderwijs er in groot getal aan gehouden deze schoone plechtigheid met hunne tegenwoordigheid op te luisteren. De intrede der Heeren Overheden werd begroet door ons vaierlandsch lied, dat door de leerlingen der school gezongen werd. Ver ders behelsde het feestprogramma de uit voering van een mooi aria door een sympho nisch orkest, twee liederen Karrekiet ën Le premier bain de mer door de leerlingen uit het 4e studiejaar der lagere afdeeling .gezongen, enkele oefeningen voor Zweedsche gymnastiek door de leerlingen uit het 6'studie jaar onder de leiding van den Heer P. Tam- boryn uitgevoerd, vervolgens een tweede symphonische uitvoering, een tweestemmig koor In de groene weide door de leerlin gen uit de 5e en 6' studiejaren gezongen, en een schoone declamatie Pour les pauvres van V. Hugo, door enkele leerlingen uit de middelbare afdeeling voorgedragen. De verzorgde uitvoering dier verschillige nummers viel ten zeerste in den smaak der talrijke aanwezigen en bekwam een welver dienden bijval. De Heer Bestuurder nam daarna het woord. In zijne uiterst belangrijke aanspraak wees hij op de talrijke nieuwigheden die in het onder wijs werden ingevoerd en op de schitterende uitslagen die sommige leerlingen bekwamen. Hij deed de gansch bijzondere zorgen uitschij nen die vanaf het ie studiejaar aangewend worden om aan de jonge leerlingen de gron dige kennis onzer twee landstalen aan te lee- ren, en wees ook op de waarde der bibliotheek van de school, der schoolreizen en andere uitstekende middelen die gebruikt worden om ■de kennissen der leerlingen meer en meer uit te breiden en hunne opvoeding te volledigen. Om te eindigen richtte hij een woord van hartelijken dank aan de gemeente overheid en aan den Bond der oud leerlingen voor de groote voordeelen die zij aan de school ver- leenen, alsook aan de heeren leeraars voor den ijver dien zij in het onderwijzen der hun toevertrouwde leerlingen aan den dag leggen. De Heer Pauwels kondigde de uitslagen af •die de leerlingen uit de verschillige klassen bekomen hadden, en de prijzen werden hun door de tegenwoordige overheden en de verschillige leeraars overhandigd. Daarna had men de overhandiging der uitgangsdiploma's en, na eenige hartelijke woorden van den Heer Burgemeester, werd dit feest besloten met een dreunend Naar Wijd en Zijd door al de leerlingen gezongen. Hieronder geven wij de lijst der leerlingen die, voor het schooljaar ig3o-i93i, de eerste plaatsen behaalden in elk der klassen. La proclamation solennelle des résultats •obtenus par les élèves de l'école a eu lieu Mardi dernier a to h. du matin dans l'aile reconstruite des halles. L'entrée des autorités eut lieu pendant que les élèves chantaient la Braban«;onne. Après un morceau de symphonie les élèves de la 4° préparatoire exécutèrent deux-chants, un en flamand et un frangais. Ensuite ceux de la 6e préparatoire firent avec ensemble quelques «xercices de gymnastique suédoise. Après un second morceau de symphonie nous eümes un joli chant par les élèves de la 5' et une déclamation par quelques grands v la section moyenne. Mr le directeur prit ensuite la parole. Au cours d'une trés intéressante causerie, il in- sista entre autres sur les nombreuses innova tions introduites dans l'enseignementsur les brillants résultats obtenus par certains élèves sur les soins tout particuliers pris dès la ie" année, pour inculquer aux jeunes gens la con- naissance approfondie de nos deux langues nationales, sur les bibliothèques de l'établis- sement, sur les voyages scolaires, etc. II finit en remerciant l'administration communale et l'Union des anciens élèves pour tous les avan- tages qu'ils procurent a l'école. Mr Pauwels proclama les résultats et les prix furent remis aux élèves par les autorités et les différents professeurs. Après la remise des diplómes de sortie Mr le Bourgmestre prononga quelques bonnes paroles et la fête seterminapar un beau Vers l'Avenir exécuté par tous les élèves. Nous donnons ci dessous la liste des élèves qui, pour l'anrée scolaire ig3o-ig3l, ont été classés premiers dans chacune des classes. ie Leerjaar ie Année d'Etudes Hebben ten minste de S/ io der punten behaald Ont obtenu au moins les 8/10 des points Stamper René, Becarren Raymond, Ossieur Etienne, Hof Jacques, Gheerardijn Albert, Louage Oswald, Bogaert Julien. 2' Leerjaar 2* Année d'Etudes Hebben ten minste de 8jio der punten bekaaid Ont obtenu au moins les 8/10 des points Van de Pitte Jean, Kips René, Bastil Jules, Pattijn Oscar. 3e Leerjaar 3e Année d'Etudes Hebben ten minste de 8/10 der Punten behaald Ont obtenu au moins les 8/10 des points Giller Roger, Rotsaert Daniel, Terryn Georges, Reeder Denis, Defever Roger, Nevejans Armand. 4' Leerjaar 4e Année d'Etudes Hebben ten minste de 8/10 der pun'en behaald Ont obtenu au moins les 8/10 des points Chapelle André, Dumon Alfred, Michiel Lucien, Gremonprez Albert. 5' Studiejaar 5" Année d'Etudes Algemeene Prijzen (0.7) Prix Généraux VanOmmeslaeghe Robert, Elslander Roger, Pyncket Albert, Geuten Jean, De Beek Fran- gois, Dejonghe Emile. 6* Studiejaar 6e Année d'Etudes Hebben ten minste de 8/to der punten behaald Ont obtenu au moins les 8/10 des points Thieuw André, Heyvaert Armand, Tytgat Raphael, Van Keirsbilck Leopold, Danniau Gérard. ie Studiejaar ie Année d'Etudes Algemeene Accessits (0.6) Accessits Généraux Keigniaert André, Claeys Albert. 2' Studiejaar 2' Année d'Etudes Algemeene Prijzen (0.7) Prix Généraux Van Nieuwenhuyse Georgette, Denys Honora, Titeca André, Goemaere Ferdinand. 3« Studiejaar 3® Année d'Etudes Algemeene Prijzen Prix Généraux Dejonghe Albert, Vande Casteele Albert. 4e Studiejaar 4e Année d'Etudes Algemeene Accessits Accessits Généraux Van Campen André, Van de Vivere Victor, Priem Daniel. 6' Latijnsche 6' Latine Algemeene Prijzen Prix Généraux Ossieur Maurice, Chapelle Daniel, Coffyn Jean. 5e Grieksch-Latijnsche - 5e Gréco-Latine Eervolle Vermelding - Mention Honorable Tytgat Frans. Hebben het diploma bekomen Ont obtenu le diplome Met groote vrucht Avec grand fruit Dejonghe Albert, Vandecasteele Albert, Braem Maria, Milleville Etienne. Met vrucht Avec fruit Dewitte Marcel, Declercq Irène, Verbeke F. Bekwamen het diploma voor Engelsch Ont obtenu le diplome pour l'anglais Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Vandecasteele Abert. Met groote vrucht Avec grand fruit Dejonghe Albert. Met vrucht Avec fruit Milleville Etienne, Braem Maria. Bekwamen het diploma voor Duitsch Ont obtenu le diplome pour l'allemand Met de grootste vrucht Avec le plus grand fruit Dejonghe Albert, Vandecasteele Albert. Met vrucht Avec fruit Braem Maria, Milleville Etienne. De Nationale Verrekenkas voor Gezinsver goedingen zal, van af 1 Juli ig3l, gezinsver goedingen uitbetalen aan de hierna aangeduide personen A. Arbeiders die bij hun werkgever in wonen. fWerkers wonende onder hetzelfde dak als hun patroon en in werkelijkheid deel uitmakende van zijn huishouden) B. 'jongelingen die minder dan 20 jaar oud zijn, werkzaam bij een ambachtsman die rechtstreeks voor rekening der verbruikers werkt en die, buiten de leden van zijn gezin die bij hem inwonen, slechts door één of, ten hoogste, twee van deze jongelingen geholpen wordt C. Slachtoffers van een werkongeval of van een beroepsziekte na het verbreken van het con tract van dienstverhuring ofwel na het ver strijken van het termijn, bepaald door het Reglement der Primaire Kas bij dewelke de laatste patroon van den belanghebbende aan gesloten was en rechthebbenden dier slacht offers D. Gewezen arbeiders die gepensionneerd zijndie na door een arbeidscontract, een dienstcontract of iedere andere dienstverhu ring te zijn verbonden geweest, van een pen sioen genieten, krachtens de wettelijke bepa lingen op de verzekering tegen ouderdom of tegen voortijdige invaliditeit E. Werkvrouwen, indien ze noch echtge noot, noch zoon of dochter hebben, die aan spraak kunnen maken op de vergoedingen uit hoofde van de kinderen die tot hunnen laste zijn. De werkvrouw is eene vrouw die allerlei huiswerk verricht in dienst van een huisgezin. Daaruit volgt dat men, bij voorbeeld," noch schoonmaaksters in bureelen (besturen, nijver heids- en handelsondernemingen) noch dag- loonsters (vrouwen die, bij voorbeeld, worden aangeworven voor veldwerk) als werkvrouwen mag beschouwen. Ten andere, moet de werkvrouw zich alleenlijk tot de Nationale Kas wenden wan neer ze geen andere voornaamste bezigheid heeft. Indien ze een andere voornamer bezigheid heeft, moet ze zich wenden tot den patroon, bij denwelken ze die bezigheid uitoefent. Om recht te hebben op de vergoedingen, moeten die personen te hunne laste hebben hetzij kinderen onder de 14 jaar hetzij kinderen onder de 18 jaar, die geen beroep uitoefenen ten einde dagcursus sen van beroeps- of algemeen onderwijs te volgen of die verbonden zijn door een leercon-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 5