2 dienen genomen en welke verbeteringen kun nen ingevoerd worden om dezen toenemen den achteruitgang zooveel mogelijk te strem men. Zoo werd er, over eenige maanden, aan de verschillige Handelskamers onzer provincie gevraagd haar oordeel over den dienst der buurtspoorwegen alsook de wenschelijke ver beteringen te laten kennen. Onze Ypersche Handels en Nijverheids kamer werd daartoe insgelijks aanzocht en, met haar toestemming, geven wij hieronder de gehouden briefwisseling, die uiterst be langrijk is Leon Perquy Brugge, den 17 April 1931 Ingenieur A. I. Lv >2- Gulden-Vlieslaan. 12 Mijnheer H. Vermeulen Voorzitter der Handelskamer, Yper. Mijnheer de Voorzitter Daar, eerstdaags, in de provinciale com missie der havens en verkeerswegen, de exploi tatie der buurtspoorwegen in onze provincie ter bespreking komt, zoude het mij genoegen doen, wildet U zoo goed zijn mij het oordeel der Handelskamer welke U voorzit, te laten kennen nopens den toestand en de uitoating der buurtspoorwegen in uw district. Zijn er, onder ander, geene opmerkingen te maken aangaande de regelmatigheid van den dienst, de uurrooster der treinen, de aanslui tingen met andere trams of Staatspoorwegen, enz. Zijn er geene veranderingen of verbtterin gen wenschehjk betrekkelijk overladingspo- reu en verbindingsporen met Staatsspoor wegen of waterwegen, enz. Is er geen gebrek of voldoet het vervoer- materiaal, enz. Haddet U de eene of de andere algemeene opmerking of desiderata nopens de uitrusting der lijnen of de exploitatie voor te leggen, 'k zou die in de vergadering der commissie ter bespreking brengen. Aanvaard, Mijnheer de Voorzitter, met mij nen vooroarigen da.k, de verzekering mijner hoogachting. (get.) L. Perquy. Handels-en Ntjverbeidskamer Yper, den 30 April 1931 Yper Waarde Heer Ingenieur, Als gevolg op uw geéerd schrijven van i7t0 April, hebben wij uwe vragen in besiuurs- zitting van 20,D April besproken en er wercen, van wegens leden van het bestuur, volgende meeningen uitgediukt. Alhoewel in verschei dene dezer meeningen dezelfde opmerkingen voorkomen, geven wij ze volledig met het doel te tooneu hoezeer de gedachten overeenstem men. BRIEF L Op punt I zou men mogen laten opmerken dat het publiek wenecht spoe diger ter bestemming te komen en meer gele genheid te vinden van verplaatsing, ten einde overal verzekerd te zijn in aansluiting toe te komen thans laat dit heel wat te wenschen, zie rubriek aansluitingen. Aansluitingen Van Veurne, trein 3 vervroegen om te Yper te 9 u. 5 of ten allerlaatste te 9 u. i5 aan te komen om aansluitingen te verzekeren met treinen voor Poperinghe, Roeselaere, Oosten de en Körtrijk, respectievelijk vertrekkende om g,i5, 9,i5, 9,26 en 9,28 Trein 5 idem, om aansluitingen te verzeke ren met treinen van 12 u. 11 en 12 u. 17 moet hier te 12 u. 5 ten laatste aankomen Trein 9 zou moeten 5 minuten vervroegd worden om aan te sluiten met T. 36go voor Roeselaere vertrekkende om 20 u. 57 Trein van Dixmuie 7 u. 3o, iets vervroegen om in Yper aan te sluiten met trein voor Hazebrouck, V. Yper om 7 u. 3l •Trein van 9 u. 48 uit Dixmude te laat, aan sluitingen vertrekken om g, i5, 9,26 en 9,28 Er zouden ook moeten onderrichtingen gegeven worden opdat de buurtspoortreinen bij vertrek uit Yper altijd de staatstreinen zouden afwachten, zelfs als ze eenige vertra ging lijden. Er valt niets te wijzigen aan de instellingen aangaande de overlading der zware goederen, maar de inrichting ter reizigersstatie is deer lijk en lokt veel klachten uit. De buurtspoortreinen houden meestal stil rechtover de spoorhalle en de reizigers, die zich naar de spoorhalle begeven, vinden zich verplicht een omweg te maken langs de afsluiting of zelfs over de rijtuigen om ter statie te geraken er wordt daar gerangeerd en dit levert op sommige oogenblikken van den dag, vooral 's avonds in den winter, veel gevaar op, daar de veilichting veel te wen schen overlaat. (Laat ons liever zeggen dat er geen verlichting is), Deze toestand wordt nog verergerd door het verkeer der taxis dat er op zekere oogen blikken zeer moeilijk en gevaarlijk wordt. Er is geen gebrek aan wagons en, als gevolg op de nieuwe overeenkomst tusschen Staats spoor en Suikerfabrieken, is het laatste bee- ten seizoen op zeer bevredigende wijze van stapel geloopen. BRIEF II. Het vervoer der reizigers per buurtspoorweg op de lijn Yper-Veurne is zeer verminderd de oorzaak is te zoeken in hel traag vervoer, het weinig confort en de gebrekkige uurtabel. De duur van vervoer der reizigers tusschen Yper en Veurne is ongeveer 2 uur 1/2 dit zou moeten sneller gebeuren door middel van electrieke rijtuigen of van autobussen door de maatschappij ingericht. De tegenwoordige rijtuigen zijn dikwijls zeer ongerievig door gebrek van onderhoud, gebreken ruiten, slechte verlichting en niet sluitende deuren. Bijna alle reizigerstreinen doen ook het vei voer van goederenwagons en zulks veroorzaakt voor de reizigers alle ongemakken van stilstand, manoeuvers met de treinen, enz. De uurtabel is zoodanig ingericht dat de eerste treinen te vroeg vertrekken en de ande re te laat, om de reizigers, bijzonderlijk de handelsvertegenwoordigers, toe te laten hunne cliënten op doelmatige wijze te bezoeken. De volgende verbeteringen zouden dienen aangebracht de eerste treinen van Yper en Veurne zouden dienen afgeschaft en vervan gen te worden dooreen mofgentrein uit Oost- vleteren naar Yper en mar Veurne om de ver bindingen met staatsspoor te bewerkstelligen, en de andere treinen zooveel mogelijk vervan gen door autobussen of electrieke rijtuigen. De autobussen rechtstreeks doen rijden over Hoogstaede dorp en de reizigers van Pollinchove, Loo, Alveringhem doen bedie nen door de autobus van Dixmude, met aan sluitingen aan de Nieuwe Herberg en Hoog staede Linde. Van Yper een centrum maken daar Veurne het Mittiude is der lijnen door de overna me der lijn Veurne De Panne, voor de kust lijnen de koopwaren trein uit Yper doen ver trekken om toe te laten de wagonladingen der kustlijnen op denzelfden dag te bestellen. Dit zou voor de maatschappij veel bespa ringen in vervoer veroorzaken en de reizigers door snel en gemakkelijk vervoer begtmstigd, zouden wederom van den buurtspoorweg ge bruik maken. BRIEF III. A. Reizigers vervoer. B. Koopwaren vervoer en bestellingen. C. Algemeene beschouwingen. A. De buurtspoorwegen voor het vervoer van reizigers beantwoorden in 't geheel niet meer aan de hedendaagsche vereischten 1) door gebrek aan snelheid 2) door de ongepastheid der uren van ver trek en aankomst der verschillige treinen en correspondenties 3) door gebrek aan confort en aanpassing aan 't hedendaagsch leven. B. Door het in voege brengen van een meer gepaste en drukkere uurtabel zou ook de express dienst voor collis beter beant woorden aan de verwachting en zou verschei dene gelegenheden per dag bieden om kleine pakken ter bestemming van omliggende steden en gemeenten mede te geven. Hier ook ontbreekt een aanvullende dienst, namelijk een tehuis bestellings dienst geschikt volgens de belangrijkheid en noodwendig heden der localiteiten. Graag zouden de belanghebbenden het weinige, dat zoo een dienst de vervoerkosten zou verhoogen, bij betalen. Natuurlijk heeft de dienst der post- collis de kans voor bovengemelde verbetering zeer verminderd, maar 't bewijst dat een nationale maatschappij zelf de wenschen van haar publiek moet voorkomen en werkelijken dienst leveren, zoo zal ze ook winstgevend worden. Ook de dienst der zware goederen zou kun nen bespoedigd worden. Er is geen gebrek aan materiaal maar de beladen wagons zijn te lang op weg. Betrekkelijk de verbindingsporen, ware het zeer nuttig indien het tramnet verbonden ware met de vaart te Yper. C. Als handelaars moeten we met spijt bekennen dat de Nationale Buurtspoorweg, zooals hij in de laatste jaren gewerkt heeft, in geener deelen een weldaad is geweest, niet enkel voor ons, handelaars, maar voor het al gemeen publiek. Een slaande bewijs daarvan zijn de autobusdiensten op lijnen zooals Yper-Veurne en Yper-Gheluwe waar deze, in mededinging met de buurtspoorwegen en gehandicapeerd door slechte banen, toch een succek mogen heeten voor zulke nederige on dernemingen. Zij bewijzen grooten dienst aan het publiek en zijn winstgevende ondernemingen. Waren onze wegen breeder aangelegd, ze zouden nog betere diensten kunnen inrichten. Onge lukkiglijk op ongeveer 3/4 dier banen beslaat de buurtspoorweg 1/3 van die verkeerswegen voor enkel twee of drie heen- en terugreizen daags De stoomtram, die benevens het gevaar dat hij oplevert door het dwarschen der baan op sommige punten, belemmert soms door den stoom zoodanig 't zicht op de baan dat ongelukken onvermijdelijk zijn. YVaarom niet de spoorbaan, waar ze op den openbaren weg moet loopen, besteenigen, aldus zouden die gevaarlijke borduren vermeden en een flink gedeelte der wegen voor het steeds groeiend vervoer teiug gegeven worden. Kortom, laat ons zeggen dat de vele millioenen Belgisch kapitaal die de buurtspoorwegen opgeslorpt hebben aan het belgisch publiek een klein rendement geven. Het is dringend noodig dat eene radicale hervorming plaats griipe. BRIïF IV Voor 't verkeer der Trams tusschen Yper en VVestnieuwkerke, om regel matig en voordeelig te zijn zoo wel voor de reizigers als voor de uitbating der trammaat schappij, moet de uurtabel van het zomersei zoen binst den winter blijven toegepast wór den. Voor hetgeen, de tram Yper-Dixmude betreft, is het niet aannemelijk dat er geen tram vertrekt uit Yper vóór 10 u. i/2's mor gens men zou moeten een bekomen die tus schen 7 en 8 ure uit Yper vertrekt. Wij nemen de vrijheid te doen opmerken dat de brieven opgesteld werden met een geest van medewerking tot het heroprichten van het tramstelsel onzer streek en den terugkeer tot den bloei van vóór den oorlog, hetgeen niets anders dan voordeelen kan bijbrengan voor handel en nijverheid. Een punt dat Yper bijzonderlijk aanbelangt en waarop wij reeds meermalen de aandacht van uw bestuur getrokken hebben, is de aan staande bevaarbaarheid der vaart Yper-Yzer, waaraan het,tramnet zou moeten verbonden worden. De kosten zijn niet belangrijk en uwe maatschappij en onzen handel zouden er veel nut uit trekken. Het besluit van ons bestuur is, dat de trams moeten gemoderniseerd worden. Wij hebben

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 2