-HYP OTHEG AIRE -
BELEGGIN GSB ANK
Grondpandobligatiëü 4,75 °/0 netto
Pour rEmbellissement
de la Cathédrale Saint-Martin
19, Arenbergstraat, Antwerpen
KASBONSp terugbetaalbaar na 6 maand,
3,25 netto.
am 3
een tijd gekend dat de steenwegen verlaten
werden voor de spoorwegen. Thans heeft het
omgekeerde plaats en niemand weet hoever
die beweging zal gaan. De tramlijnen beslaan
een merkelijk deel dezer wegen. Het is de
plicht van het bestuur te zorgen dat het open
baar nut, welke zij leveren, overwege boven
den hinder dien zij veroorzaken. Daar deze
laaste steeds zal toenemen en daar de mede
dinging ook steeds scherper zal worden, zoo
zoo moet de buurtspoorwegdienst totaal her
vormd worden.
Het besluit is Hervormen of verdwijnen.
Met de hoop dat onze opmerkingen in het
midden der provinciale Commissie der havens
en verkeerswegen al het belang zullen ontmoe
ten welke zij verdienen, bieden wij Ued.,
Heer Ingenieur, de verzekering onzer beste
gevoelens.
Voor het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Wat de uitslag van dit onderzoek zal ople
veren, is ons nog niet bekend. Wat ons betreft,
wij gaan volledig t'akkoord met het besluit der
Ypersche Handelskamer hervormen of ver
dwijven. Dit is de eenige uitkomst en het lijdt
geen twijfel of de andere Handelskamers zul
len insgelijks in dezen zin geantwoord hebben.
De verbinding der kaai met den buurtspoor
weg, een punt waarop de Handelskamer
in haar schrijven met nadruk steunt en niet
zonder reden, is voor Yper van het grootste
belang.
Thans reeds hebben wij gezien welke
moeilijkheden men te Steenstraete bij het los
sen der schepen heeft tegengekomen. Daar
zijn tot op heden reeds een paar schepen toe
gekomen, en daar de tramlijn alsmede den
steenweg er ongeveer een vijftigtal meter te
kort zijn, was men er in de onmogelijkheid
deze schepen bij de brug te lossen en moest
dit weik wat verder langs de oevers der vaart
verricht worden, waardoor men moeilijkheden
had met het Bestuur van Bruggen en Wegen
dat deed opmerken dat de oevers daar niet
dienden als loskaai. Dit Bestuur heeft daar
zelfs over korte dagen, naar wij komen te
vernemen, midden den weg een paal geplaatst,
om zoodoende te beletten dat er op die plaats
nog zou gelost of geladen worden Dit toont
eens te meer aan hoe weinig de trammaat
schappij ermede bekommerd is handel en
nijverheid te bevoordeeligen. Want moest zij
hare lijn te Steenstraete slechts van enkele
meters verlengen, dan zou zij ongetwijfeld de
eerste zijn om er profijt uit te trekken.
Verders is het te hopen dat de gewenschte
en noodige verbeteringen niet lang zullen uit
blijven. Reeds lang genoeg hebben de Buurt
spoorwegen den schijn gehad niet het minste
belang te stellen in den vooruitgang of achter
uitgang van den dienst. Het mag niet meer
gezegd worden dat het Bestuur niets doet om
het jaarlijksch deficiet te verminderen, om
reden dat de steden en dorpen, die door een
tramlijn bediend word?n, het tekort dezer lijn
met de centen der gemeentekas moeten hel
pen dekken. Het moet gedaan zijn met den
ouden slenter, de buurtspoorwegen moeten
gemakkelijker ingericht zijn, zij dienen voor
de reizigers aantrekkelijker gemaakt te wor
den, moeten sneller en regelmatiger loopen,
in een woord zij dienen gemoderniseerd te
worden, Alzoo zullen zij aan de bevolking, en
vooral aan de handelaars en nij veraars nog
talrijke diensten bewijzen.
De manier om tot dezen uitslag te geraken
is veelvuldig. In het overige gedeelte van ons
land worden sommige tramlijnen geëlectri-
fieerd. Hier, dichter bij ons, werd onlangs de
electrificatie der lijn Veurne-De Panne met
veel bijval gedaan. Op andere lijnen wordt
het verkeer door den dienst der Buurtspoor
wegen verzekerd bij middel van gemakkelijke
en lichtloopende autobussen, zooals op de lijn
Meenen-Kortrijk. Wat er hier dient gedaan te
worden om de ongerievige, kostelijke en
weinig gebruikte stoomtrams te vervangen of
ten minste winstgevender te maken behoort
uitsluitend tot de bevoegdheid van het Bestuur
der Buurtspoorwegen zelf en wij twijfelen er
niet aan dat het zal weten de gepaste beslis
sing te treffen.
Indien de uitbating der stoomtrams niet
loonend is, mag ook hetzelfde gezegd worden
van de tweede rangslijnen onzer spoorwegen,
doch op dit gebied werden onlangs proeven
gedaan met een trein op luchtbanden die de
beste uitslagen hebben opgeleverd en waar
van men in de toekomst veel goeds verwacht.
Mogelijks zou dit stelsel eveneens door de
buurtspoorwegen kunnen gebruikt worden.
De treinen, die deze tweede rangslijnen
bedienen, bestaan gewoonlijk uit een paar
derde klas wagons, die ledig veertig ton wegen
en plaats bieden voor gemiddeld 80 personen,
dan een wagon eerste en tweede klas met der
tig plaatsen, die ledig 20 ton weegt, een foet-
gon van 10 ton en een locomotief van 5o ton.
Hetzij een totaal van 120.000 kg. voor amper
ito plaatsen. Zulks beteekent 1100 kg. dood
gewicht om de 75 kg. nuttig gewicht van een
reiziger te vervoeren. En dan moet de trein
nog volledig bezet zijn, wat haast nooit het
geval is.
Op wat steunt een locomotief haar kracht
om zichzelf en een aantal zware wagons voort
te bewegen Alleenlijk op de aanklevings
kracht die haar vier, zes of acht drijfwielen
op de riggels hebben. Welnu deze ijzeren en
stijve wielen zijn slechts door enkele vierkante
centimeters met de riggels in aanraking, en
om de vastgehechlheid te vermeerderen moet
men natuurlijker wijze het gewicht der ma
chine vergrooten. Dus hue langer en hoe
zwaarder de trein is die moet voortgetrokken
worden, of hoe rapper hij moet loopen, hoe
zwaarder ook de locomotief moet zijn. In
1890, een locomotief die een middelmatigen
trein aan een snelheid van 60 km. per uur
voorttrok woog 65 ton. De locomotief Moun
tain, een der nieuwste typen van de fransche
spoorwegmaatschappij van het Oosten, die
een trein aan een snelheid van 120 km per
uur voortbeweegt, bereikt met den tender het
gewicht van 190 ton.
De gevolgen daarvan zijn zeer nadeelig zoo
voor de lijn als voor het rollend materiaal
zelf, immers hoe sneller een trein moet bol
len, hoe zwaarder het gewicht ervan moet
zijn en ook hoe me°er de spoorlijnen er door
te lijden hebben. En eens dat de lijn ontred
derd is, hoe geweldiger en harder de schok
ken zijn die een trein te verduren heeft en hoe
rapper het materiaal onbruikbaar wordt.
Welnu, onlangs werden er op de fransche
spoorwegen, namelijk op de lijn Palaiseau-
Chartres, proeven gedaan met een spoor
wagen op luchtbanden, die veel lichter kon
gemaakt worden, daar de schokken door de
gummi-banden gebroken worden. Deze wa
gon, met 24 plaatsen, heeft van voor drie
assen en van achter twee. Remmen zijn aan
gebracht op al de wielen. Hij kan in de twee
richtingen bewegen, met vier snelheden.
Ledig weegt de wagon 4370 kg. met een nut
tige lading van 2160 kg. De rijtuigen die in
deze proef gebezigd werden wegen dus
slechts 175 kg. per reiziger, kosten bijgevolg
veel minder van aankoop en vergen ook veel
minder kracht of brandstof voor hun vervoer.
De gemiddelde snelheid bedraagt 90 km.
per uur.
Deze wagons bollen uiterst zacht, (men be
merkt dit wanneer men met een auto op de
tramriggels rijdt), en hebben het groot voor
deel dat, rijdend meteen snelheid van 80 km.
per uur, zij op een afstand van minder dan
100 meter kunnen stoppen. Een trein heeft in
dezelfde omstandigheden omtrent een kilo
meter noodig. Een trein heeft i5oo meter
noodig om een snelheid van 80 km. te bereiken,
de trein op luchtbanden slechts 600 meter. Men
ziet daaraan welke een vermindering van ge
vaar van aanrijding met andere rijtuigen daar
uit kan voortvloeien en hoeveel tijd er op den
doortocht kan gewonnen worden. Er kunnen
om dezelfde reden meer treinen elkander
opvolgen en daar de nieuwe rijtuigen zoo
spoedig kunnen stilhouden of van snelheid
veranderen kan het gevaar, voor wat de spoor
lijnen aangaat, der onbewaakte overgangen
straf verminderd en het stelsel der signalen
vereenvoudigd worden.
Het wiel van zulkdanigen trein behoudt
dezelfde reling van een treinwiel die de
ontriggeling belet en de juiste werking ver
zekert van de wisselnaalden. De gummi band,
die natuurlijk van een bijzonder maaksel is,
ligt op de jante en een wiel kan vervangen
worden juist als van een auto, dit vergt
slechts drie minuten tijd.
De proeven die gedaan werden hebben,
zooals wij hooger zegden, de beste uitslagen
opgeleverd en de luchtbanden zullen dus, na
de rijwielen en de auto's, ook den trein op
rails vervangen. Wij voegen er aan toe dat
dit stelsel een overgroot voordeel biedt tegen
over de electrificatie namelijk het vermijden
der zeer kostelijke en gevaarlijke lijnen van
overdracht der electrieke kracht.
Wij trekken op deze nieuwe feiten de aan
dacht van de besturen der trams en spoor
wegen, van de heeren die deel uitmaken
der provinciale commissie van havens en
verkeerswegen, en van al de stads- en ge
meentebesturen die belang stellen in de her
vorming van het vervoerwezen in onze streek.
Tachentig jaar geleden, zooals wij vroeger
zegden, verving de ijzerenweg den steenweg,
thans is de beurt van den steenweg de trams
en spoorlijnen te verdringen. Maar deze
nieuwe uitvinding biedt aan onze spoorwegen
en tramwegen de kans hunne verloren plaats
te heroveren tot grooteren welstand en gemak
onzer bevolking en, tot meerderen bloei van
onze har.del en nijverheid.
Het Ypersche wiens programma het is
voor den vooruitgang van onze streek te wer
ken, heeft het zich als een plicht aanzien de
aandacht daarop te trekken van alwie het aan
gaat, met de hoop dat de zaak grondig zal
ingestudeerd worden en tot een hervorming
lelden welke eenieder langs hier verwacht.
Deux nouvelles statues gothiques dües au
ciseau du sculpteur Sinia de Gand, viennent
d'être placées a notre Cathédrale.
L'une représente le prophéte Jérémie et
porte au socle les armes de Monseigneur
Malou, évêque de Bruges, dont la mère était
une Dempiselle Van den Peereboom et offerte
par Mademoiselle Alice Van den Peereboom,
propriétaire a Bruges.
L'autre statue le prophéte Ezéchiel, avec
le blason de la familie van Elslande, don de
M. Charles van Elslande, juge de paix a
Wervicq, en souvenir de son grand père
M. César-Bernard van Elslande, décédé a la
paroisse St-Martin a Ypres, en 1881.
N. M.
Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74
Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000,
Stelt verkrijgbaar
voor 5 of iojaar.-Zesmaandelijksche coupons.
KASBONS met premie voor hoog
stens 5 jaar 3,75 netto.
Kostelooze inschrijvingen bij den
Heer ROBERT SOUBRY, Wisselagent
Dixmudestraat, YPER.