-HYP OTHEG AIRE - BELEGGIN GSB ANK Grondpandobligatiëü 4,75 °/0 netto Pour rEmbellissement de la Cathédrale Saint-Martin 19, Arenbergstraat, Antwerpen KASBONSp terugbetaalbaar na 6 maand, 3,25 netto. am 3 een tijd gekend dat de steenwegen verlaten werden voor de spoorwegen. Thans heeft het omgekeerde plaats en niemand weet hoever die beweging zal gaan. De tramlijnen beslaan een merkelijk deel dezer wegen. Het is de plicht van het bestuur te zorgen dat het open baar nut, welke zij leveren, overwege boven den hinder dien zij veroorzaken. Daar deze laaste steeds zal toenemen en daar de mede dinging ook steeds scherper zal worden, zoo zoo moet de buurtspoorwegdienst totaal her vormd worden. Het besluit is Hervormen of verdwijnen. Met de hoop dat onze opmerkingen in het midden der provinciale Commissie der havens en verkeerswegen al het belang zullen ontmoe ten welke zij verdienen, bieden wij Ued., Heer Ingenieur, de verzekering onzer beste gevoelens. Voor het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Wat de uitslag van dit onderzoek zal ople veren, is ons nog niet bekend. Wat ons betreft, wij gaan volledig t'akkoord met het besluit der Ypersche Handelskamer hervormen of ver dwijven. Dit is de eenige uitkomst en het lijdt geen twijfel of de andere Handelskamers zul len insgelijks in dezen zin geantwoord hebben. De verbinding der kaai met den buurtspoor weg, een punt waarop de Handelskamer in haar schrijven met nadruk steunt en niet zonder reden, is voor Yper van het grootste belang. Thans reeds hebben wij gezien welke moeilijkheden men te Steenstraete bij het los sen der schepen heeft tegengekomen. Daar zijn tot op heden reeds een paar schepen toe gekomen, en daar de tramlijn alsmede den steenweg er ongeveer een vijftigtal meter te kort zijn, was men er in de onmogelijkheid deze schepen bij de brug te lossen en moest dit weik wat verder langs de oevers der vaart verricht worden, waardoor men moeilijkheden had met het Bestuur van Bruggen en Wegen dat deed opmerken dat de oevers daar niet dienden als loskaai. Dit Bestuur heeft daar zelfs over korte dagen, naar wij komen te vernemen, midden den weg een paal geplaatst, om zoodoende te beletten dat er op die plaats nog zou gelost of geladen worden Dit toont eens te meer aan hoe weinig de trammaat schappij ermede bekommerd is handel en nijverheid te bevoordeeligen. Want moest zij hare lijn te Steenstraete slechts van enkele meters verlengen, dan zou zij ongetwijfeld de eerste zijn om er profijt uit te trekken. Verders is het te hopen dat de gewenschte en noodige verbeteringen niet lang zullen uit blijven. Reeds lang genoeg hebben de Buurt spoorwegen den schijn gehad niet het minste belang te stellen in den vooruitgang of achter uitgang van den dienst. Het mag niet meer gezegd worden dat het Bestuur niets doet om het jaarlijksch deficiet te verminderen, om reden dat de steden en dorpen, die door een tramlijn bediend word?n, het tekort dezer lijn met de centen der gemeentekas moeten hel pen dekken. Het moet gedaan zijn met den ouden slenter, de buurtspoorwegen moeten gemakkelijker ingericht zijn, zij dienen voor de reizigers aantrekkelijker gemaakt te wor den, moeten sneller en regelmatiger loopen, in een woord zij dienen gemoderniseerd te worden, Alzoo zullen zij aan de bevolking, en vooral aan de handelaars en nij veraars nog talrijke diensten bewijzen. De manier om tot dezen uitslag te geraken is veelvuldig. In het overige gedeelte van ons land worden sommige tramlijnen geëlectri- fieerd. Hier, dichter bij ons, werd onlangs de electrificatie der lijn Veurne-De Panne met veel bijval gedaan. Op andere lijnen wordt het verkeer door den dienst der Buurtspoor wegen verzekerd bij middel van gemakkelijke en lichtloopende autobussen, zooals op de lijn Meenen-Kortrijk. Wat er hier dient gedaan te worden om de ongerievige, kostelijke en weinig gebruikte stoomtrams te vervangen of ten minste winstgevender te maken behoort uitsluitend tot de bevoegdheid van het Bestuur der Buurtspoorwegen zelf en wij twijfelen er niet aan dat het zal weten de gepaste beslis sing te treffen. Indien de uitbating der stoomtrams niet loonend is, mag ook hetzelfde gezegd worden van de tweede rangslijnen onzer spoorwegen, doch op dit gebied werden onlangs proeven gedaan met een trein op luchtbanden die de beste uitslagen hebben opgeleverd en waar van men in de toekomst veel goeds verwacht. Mogelijks zou dit stelsel eveneens door de buurtspoorwegen kunnen gebruikt worden. De treinen, die deze tweede rangslijnen bedienen, bestaan gewoonlijk uit een paar derde klas wagons, die ledig veertig ton wegen en plaats bieden voor gemiddeld 80 personen, dan een wagon eerste en tweede klas met der tig plaatsen, die ledig 20 ton weegt, een foet- gon van 10 ton en een locomotief van 5o ton. Hetzij een totaal van 120.000 kg. voor amper ito plaatsen. Zulks beteekent 1100 kg. dood gewicht om de 75 kg. nuttig gewicht van een reiziger te vervoeren. En dan moet de trein nog volledig bezet zijn, wat haast nooit het geval is. Op wat steunt een locomotief haar kracht om zichzelf en een aantal zware wagons voort te bewegen Alleenlijk op de aanklevings kracht die haar vier, zes of acht drijfwielen op de riggels hebben. Welnu deze ijzeren en stijve wielen zijn slechts door enkele vierkante centimeters met de riggels in aanraking, en om de vastgehechlheid te vermeerderen moet men natuurlijker wijze het gewicht der ma chine vergrooten. Dus hue langer en hoe zwaarder de trein is die moet voortgetrokken worden, of hoe rapper hij moet loopen, hoe zwaarder ook de locomotief moet zijn. In 1890, een locomotief die een middelmatigen trein aan een snelheid van 60 km. per uur voorttrok woog 65 ton. De locomotief Moun tain, een der nieuwste typen van de fransche spoorwegmaatschappij van het Oosten, die een trein aan een snelheid van 120 km per uur voortbeweegt, bereikt met den tender het gewicht van 190 ton. De gevolgen daarvan zijn zeer nadeelig zoo voor de lijn als voor het rollend materiaal zelf, immers hoe sneller een trein moet bol len, hoe zwaarder het gewicht ervan moet zijn en ook hoe me°er de spoorlijnen er door te lijden hebben. En eens dat de lijn ontred derd is, hoe geweldiger en harder de schok ken zijn die een trein te verduren heeft en hoe rapper het materiaal onbruikbaar wordt. Welnu, onlangs werden er op de fransche spoorwegen, namelijk op de lijn Palaiseau- Chartres, proeven gedaan met een spoor wagen op luchtbanden, die veel lichter kon gemaakt worden, daar de schokken door de gummi-banden gebroken worden. Deze wa gon, met 24 plaatsen, heeft van voor drie assen en van achter twee. Remmen zijn aan gebracht op al de wielen. Hij kan in de twee richtingen bewegen, met vier snelheden. Ledig weegt de wagon 4370 kg. met een nut tige lading van 2160 kg. De rijtuigen die in deze proef gebezigd werden wegen dus slechts 175 kg. per reiziger, kosten bijgevolg veel minder van aankoop en vergen ook veel minder kracht of brandstof voor hun vervoer. De gemiddelde snelheid bedraagt 90 km. per uur. Deze wagons bollen uiterst zacht, (men be merkt dit wanneer men met een auto op de tramriggels rijdt), en hebben het groot voor deel dat, rijdend meteen snelheid van 80 km. per uur, zij op een afstand van minder dan 100 meter kunnen stoppen. Een trein heeft in dezelfde omstandigheden omtrent een kilo meter noodig. Een trein heeft i5oo meter noodig om een snelheid van 80 km. te bereiken, de trein op luchtbanden slechts 600 meter. Men ziet daaraan welke een vermindering van ge vaar van aanrijding met andere rijtuigen daar uit kan voortvloeien en hoeveel tijd er op den doortocht kan gewonnen worden. Er kunnen om dezelfde reden meer treinen elkander opvolgen en daar de nieuwe rijtuigen zoo spoedig kunnen stilhouden of van snelheid veranderen kan het gevaar, voor wat de spoor lijnen aangaat, der onbewaakte overgangen straf verminderd en het stelsel der signalen vereenvoudigd worden. Het wiel van zulkdanigen trein behoudt dezelfde reling van een treinwiel die de ontriggeling belet en de juiste werking ver zekert van de wisselnaalden. De gummi band, die natuurlijk van een bijzonder maaksel is, ligt op de jante en een wiel kan vervangen worden juist als van een auto, dit vergt slechts drie minuten tijd. De proeven die gedaan werden hebben, zooals wij hooger zegden, de beste uitslagen opgeleverd en de luchtbanden zullen dus, na de rijwielen en de auto's, ook den trein op rails vervangen. Wij voegen er aan toe dat dit stelsel een overgroot voordeel biedt tegen over de electrificatie namelijk het vermijden der zeer kostelijke en gevaarlijke lijnen van overdracht der electrieke kracht. Wij trekken op deze nieuwe feiten de aan dacht van de besturen der trams en spoor wegen, van de heeren die deel uitmaken der provinciale commissie van havens en verkeerswegen, en van al de stads- en ge meentebesturen die belang stellen in de her vorming van het vervoerwezen in onze streek. Tachentig jaar geleden, zooals wij vroeger zegden, verving de ijzerenweg den steenweg, thans is de beurt van den steenweg de trams en spoorlijnen te verdringen. Maar deze nieuwe uitvinding biedt aan onze spoorwegen en tramwegen de kans hunne verloren plaats te heroveren tot grooteren welstand en gemak onzer bevolking en, tot meerderen bloei van onze har.del en nijverheid. Het Ypersche wiens programma het is voor den vooruitgang van onze streek te wer ken, heeft het zich als een plicht aanzien de aandacht daarop te trekken van alwie het aan gaat, met de hoop dat de zaak grondig zal ingestudeerd worden en tot een hervorming lelden welke eenieder langs hier verwacht. Deux nouvelles statues gothiques dües au ciseau du sculpteur Sinia de Gand, viennent d'être placées a notre Cathédrale. L'une représente le prophéte Jérémie et porte au socle les armes de Monseigneur Malou, évêque de Bruges, dont la mère était une Dempiselle Van den Peereboom et offerte par Mademoiselle Alice Van den Peereboom, propriétaire a Bruges. L'autre statue le prophéte Ezéchiel, avec le blason de la familie van Elslande, don de M. Charles van Elslande, juge de paix a Wervicq, en souvenir de son grand père M. César-Bernard van Elslande, décédé a la paroisse St-Martin a Ypres, en 1881. N. M. Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000, Stelt verkrijgbaar voor 5 of iojaar.-Zesmaandelijksche coupons. KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3,75 netto. Kostelooze inschrijvingen bij den Heer ROBERT SOUBRY, Wisselagent Dixmudestraat, YPER.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 3