2
De Militaire Toebereidselen
der Sovjets
zoo ianigen afstand dat het voorsteken zonder
gevaar voor aanrijding kan geschieden. Ver
volgens moeten zij rechts afsteken, zoodra zij
zulks kunnen zonder hinder voor het voorbij
gereden voertuig of dier. Zoo noodig, moet
de voorbijgereden bestuurder of geleider ver
tragen, om het voorsteken te vergemakke
lijken.
De bestuurders moeten nalaten andere
voertuigen voorbij te steken op plaatsen waar
het ui zicht onvoldoende vrij is en daar waar
die beweging gevaar oplevert, namelijk in de
bedekte bochten, aan de wegsplitsingen, aan
sluitingen en kruisingen, alsmede op bruggen,
aan overwegen en bij aankomst op den top
van eene helling.
leder bestuurder van voertuigen, die een
wegsplitsing, aansluiting ot kruising nadert,
moet de volgende regelen in acht nemen,
voor de toepassing waarvan de openbare
wegen als hoofdwegen of als secundaire wegen
beschouwd worden.
Indien hij op een secundairen weg rijdt, is
hij verplicht den doorgang vrij te laten voor
den bestuurder die over den hoofdweg rijdt.
Daartoe moet hij vertragen, om na te gaan
of de andere weg zonder gevaar voor botsing
opgereden kan worden.
Algemeen te volgen regelen
Ieder rijtuig voerder is verplicht de volgende
regelen in acht te nemen
1° Hij moet in beweging zijnde rijtuigen
doorlaten
a) wanneer hij zich na een oponthoud in
beweging stelt
b) wanneer hij uit een langs den weg gele
gen eigendom buiten rijdt
c) wanneer hij macoeavers van voor-en ach
teruitnjden uitvoert om terug te rijden of zich
vóór stilstand langs den zijkant te plaatsen.
2° Wil hij naar links afsteken, buiten de
bifurcaties, samenvallende wegen of kruispun
ten, dan moet htj den doortocht laten aan
diengene die, uit tegenovergestelde richting
komend, den weg voorzet.
3° Hij moet den doortoeht toestaan aan een
van rechts komend rijtuig in geval van krui
sing op een openbaar plein.
4° Hij moet aan voetgangers die hij ontmoet,
zijne nadering verwittigqp.
5° Als hij een hinderpaal ontmoet, langs
welken voetgangers moeten omgaan, mbet
hij, langsheen dien hinderpaal minstens één
meter baan vrij laten, of, indien mogelijk, de
zen hindeipaal voorbijrijden methet snelheids
tempo van een voetganger.
6° Hij stilstanden van tramrijtuigen en trei
nen moet hij vertragen en voldoende plaats
laten voor net stationnement het in-of uit
stappen, door 2»oo noodig ie stoppen.
7° Hij moet tr op waken dat de carosserie
of de lading der voertuigen niet over de voet
paden uitsteekt. -
Worden als secundaire of minder
belangrijke wegen beschouwd
Worden als secundane wegen aanzien, de
aarden wegen en de wegen die niet verder dan
de aansluiting loopen.
Een omgekeerde gelijkzijdige driehoek, aan
gebracht in' de nabijheid van de wegsplitsing,
aansluiting of kruising beduidt dat de gevolgde
weg op dat kruispunt secundaire weg wordt.
Buiten de beoouwde kommen moet dat sein
minstens 0.70 m. zijde hebben.
Worden als hoofdwegen aanzien buiten
de bebouwde kommen
De axiale wegen, t. t. z. van interna
tionaal verkeer
Weg n. 1 Brussel-Antwerpen- Breda.
Weg n. 2 Brussel-Hasselt Maastricht.
Weg n. 3 Brussel Luik-Aken.
Weg n. 4 Brussel Namen-Trier.
Weg n 5 Brussel Charleroi Rocroi.
Weg n. 6 Brussel-Nijvel-Beaumont.
Weg n. 7 Brussel Bergen Maubeuge.
Weg n. 8 Brussel-Doornijk-Rijssel.
Weg n. 9 Brussel-Yper-Duinkerke.
Weg n. to Brussel Gent- Oostende.
De wegen voorzien van kilometerpalen met
roode kop.
In de bebouwde kommen
De wegen die meer dan eene rijbaan hebben
en die waarop een spoorweg loopt. Nochtans
zijn de wegen met verschillende rijbanen
hoofdwegen ten opzichte van al de andere.
De dwarsaansluitingen tusschen deze rijbanen
zijn secundair.
In al de hierboven niet voorziene gevallen
moet de bestuurder, die een wegsplitsing,
aansluiting of kruising nadert, den doorgang
vrij laten voor den btstuurder die van rechts
komt. Daartoe moet hij des te langzamer
rijden, naarmate de zichtbare lengte van den
genaderden weg kleiner is.
Algemeene bepalingen
Alle bespannen voertuigen, behalve die,
welke uitsluitend dienen voor kosteloos ver
voer van personen, moeten aan den linkerkant
of van voren op zichtbare wijze, de aandui
ding dragen van naam, voornamen en woon
plaats van hun eigenaar.
Hetzelfde geldt voor de rijwielen zonder
motor, die niet voorzien zijn van een regie
mentaire plaat met volgnummer. Vreemde
lingen echter die het land binnenrijden met
een rijwiel zonder motor, voor een verblijf
van beperkten duur, zijn van die verplichting
ontslagen.
Anderdeels Zijn de voei tuigen van een toe
gelaten openbaren dienst van die verplichting
vrijgesteld, op voorwaarde dat ze hun volg
nummer dragen op de' plaats voorgeschreven
door het vergunningsgevende bestuur.
Het onderscheidingsteeken voor rijwielen
zonder motor moet aangebracht worden op
de linkerzijde van de naat vaD het voorwiel of
de vork.
De rijwielen zonder motor, moeten voor
zien zijn van voren door een naar voren uit
stralend wit licht, en van achter door een
achterwaarts uitstralend rood licht.
Nochtans tot een later v*ast te stellen datum,
zal van achter een roode glinsterende plaat
van ten minste 5 cm. diameter, die het licht
naar achteren uitstraalt, toegelaten worden.
Deze plaat moet loodrecht geplaatst worden
en zoo gericht dat zij doeltieffend is.
Zijn verboden, signaal apparaten werkend
op uitlaat of met verschillende tonen.
De motorvoertuigen moeten zoo ingericht
zijn dat ze op geen abnoimale wijze olie oi
brandstofafval vei spreiden, door het gerucht
het publiek niet hinderen, noch de dieren
verschrikken, en geen rook laten ontsnappen,
tenzij op het oogenblik van het in gang zetten
van den motor. Vrije ontsnapping is verboden.
Onder voorwe ndsel dat de vreemde mogend
heden tegen hen een gewapende tusschen-
komst voorbereiden, dat de kapitalistische
landen het land der arbeiders massas
bedreigen, hebben de Sovjets deze laatste
jaren alles in 't werk gesteld om hun leger te
vergrooten, te verbeteren en te veisteiken.
Tientallen millioenen werkloozen, honderde
millioenen menschen gedoemd tot den honger
snood en de dood, een economische crisis
zooals er nog geen voorgaande in de
geschiedenis heeft plaats gehad, dat alles is
de uitslag der verderfelijke communistische
werking in Rusland, maar 't is ook htt middel
om het verdrukte volk te verbitteren en het
zooveel te gemakkelijker lot de revolutie aan
te zetten.
Hunne dagbladen brengen ons dagelijks
nieuwe bewijzen hunner oorlogszuchtige in
zichten. Onlangs is het feest van den vrede
en den arbeid dat er op iD Mei ig3i gehou
den werd, een openbare uitdaging geweest
tot de kapitalistische landen, en dat in tegen
woordigheid der officieele vertegenwoordigers
dezer landen. Dit feest van den vrede had
uitsluitelijk een militair karakter, het was een
eindelooze optocht van goed afgerichte leger
benden, ruiterij, kanonnen, tanks, enz.
Om zich een klein gedacht te kunnen vor
men van dit ontzaglijk roode leger en van de
manier waarop het gevormd werd, vertalen
wij een deel van een merkwaardig artikel dat
daarover in de Revue des deux Mondes
van in Oogst 11. verschenen is.
De Algemzene Militarisatie
De militaire parades van den 1° Mei 1931
hebben op schitterende wijze getoond welke
krachtinspanningen de bolsjewistische leiders
gedurende deze laatste jaren verwezenlijkt
hebben, ten einde het roode leger in staat te
stellen zegevierend tegen de «kapitalistische»
legers te kampen. De gedane pogingen zijn tal
rijk. Vooreerst, vermeerdering van het effectief.
Tot hiertoe was de verplichte militaire dienst
nog niet toegepast in sommige streken van de
U. R. 3 3. die met Musulmannen bevolkt
zijn, zooals Azerbaïdjan, Noord Caucasie,
Uzbekistan, Kazakstan, Turkmenistan en
Tadjikstan. Na twaali jaar ijveiige propaganda,
gevoerd door de jeugd van deze landen,
waarvan de bevolking 20 millioen inwoners
bereikt, zijn de Sovjets van oordeel dat zij er
voortaan een steik getal manschappen uit
kunnen trekken.
iMaar in 3ovjetisch Rusland, is het niet
alleen het leger dat tot den oorlog voorbereid
wordt gansch de bevolking wordt aan een
stelselmatige africhting onderworpen. In een
dag tijd ware het mogelijk het regelmatig leger
te versterken met burgerlijke inrichtingen die
een stevige militaire opleiding verkregen
hebben. Laten wij den oorlogscommissaris
Vorochilot spreken, die zich als volgt uit
drukte in een zijner talrijke dagorden tot het
leger gericht ter gelegenhtid van den iD Mei
«Op dit proletaiiërs leest van den in Mei, op
de parade van het werkers- en boerenleger,
hebben wij, nevens de regelmatige troepen,
vliegende detachementen gezien van prole.
tariërs uit werkhuizen en fabrieken, alsmede
deze der communistische jeugd en der pio
niers... De parade van den iD Mei is een
levendige betooging van de sympathie en de
eendracht die het roode leger en de arbeiders
verbinden zij is het zinnebeeld van de dienst
vaardigheid waarmede, op het gepast oogen
blik, drie arbeidersgeslachten zullen opstaan
om den socialisüsrh-m Staat tegen zijne vijan
den ie vcrdeuigen. En de oorlogscommis-
saris stuurt, in naam van den revolutionnairen
oorlogsraad, de hartelijke en oprechte be-
dankingen aan dit hulpleger dat op zoo
schitieiende wijze zijn militaire waarde
hee t laten zien, en dat zich waardig heeft
getoond met de regelmatige legerbenden te
wedijveren.
De Komsomols (communistische Jeugi),
waarvan het getal 5 millioen komt te bereiken,
maken het steikste gedeelte van dit burgeilijk
leger uit. Zij zijn gewapend en gedurig aan
gang gehouden. Het jongs e congres der Kom
somols heeft een besluit gestemd waarbij de
onmiddellijke militaire opleiding van al de
leden der communistische Jeugd gtèischt
wordt zij moeten niet alieen een algemeene
voorbereiding ontvangen, maar zelfs de tech
nische vorming die met een bepaald wapen
overeenstemt. In princiep werd er besloten
dat er iu de rangen der communistische
Jeugd geen plaats kan zijn voor dezen die
zich niet dagelijks met militaire oefeningen
bezig houden». Eindelijk, worden de Komso
mols, vanaf deze lente, voor een termijn van
zes maanden als gemobiliseerd aanzien, ten
einde hunne militaire opleiding te volledigen.
Sedert enkele jaren, komen zich nog bij de
legioenen, door de Komsomols geleverd, de
gemilitariseerde elementen voegen die uit de
scholen van verschillenden graad voortkomen.
Vanaf 1928, heeft men het militair onderricht
in de hoogere en technische scholen ingevoerd.
Dit onderricht is, sedert ig3o, verplichtend
voor de leerlingen der hoogste klassen van de
middelbare scholen. Ziehier hoe het, volgens