Ghronique Financière YLAOQEFESST Avis de la Commission de la Bourse du 22 Septembre 1931 3 Gemeente Wytschaete Bond der Kinderrijke Gezinnen Congres van het Gewest Yper EL VERDINGHE Een goede Raad van 't personeel zelf. De 5-dagen week moet nog maar als een eenvoudige poging aanzien worden, die prak tisch en voordeelig kan zijn in sommige nijver heden en onder zekere voorwaarden. Heeft zij reeds eenige goede uitslagen te boekep dan is het dank aan het initiatief der patroons, die ze aangenomen hebben gelijkvormig met hun belang. Alles laat denken dat zulks voor onaf- zienbaren tijd de eenige wet zal zijn. Syndicaten en politiek kunnen hier ook waarschijnlijk hoog opdraven met de noodza kelijke 5-dagen week hun doel is niet altijd zoo zuiver als hetgeen >vij hierboven uiteenge zet hebben. 4 DeWederl Syndicale Federatie maakt be kend, dat het eenige middel om een einde aan de crisis te stellen bestaat in het verminderen der werkuren. Men heeft reeds bewezen dat die maatregel niets zou oplossen. Het is niet waar dat de tegenwoordige cri sis enkel eene crisis is van over-voortbrengst. Het gebrek aan evenwicht komt eigenlijk voort uit de beperking die, tengevolge der da ling der prijzen, de landbouw- bevolking zich moet opleggen. Het is omtrent zeker dat de prijzen der landbouwprodukten voortaan aan een lager peil zullen blijven dan voor het uit breken der crisis. Bijgevolg moet de aanpas sing gebeuren door de nijverheid dank aan eene vermindering der prijzen moeten de nij verheids voortbrengselen opnieuw in het be reik komen der landbouwbevolking. Het vraagstuk bestaat dus niet in het be perken der voortbrengst, maar wel in het afzetten er van, dank aan eene prijsverlaging. Eene nieuwe verkorting van den arbeidsduur is bijgevolg geenszins aangewezen. Is er enkel spraak den duur van den arbeid te verkorten, of is er spraak het uurloon te vermeerderen in juiste evenredigheid van die vermindering Eene vermindering van den arbeidsduur eischen en terzelvertijd eene vermeerdering van loon op het oogenblik dat de nijverheids- produkten niet verkocht worden omdat zij te duur zijn, is klaarblijkend eene grove dwaas heid. Zulk een hulpmiddel kan geen ander uitwerksel hebben dan de crisis nog te ver scherpen. La crise financière anglaise, entrainant la baisse brusque de la Livre Sterling, a eu des répercussions dans le monde entier. L'ébran- lement de cette monnaie, considérée d'une solidité a toute épreuve et qui avait été jusqu'a ce jour le refuge des capitalistes apeurés, a provoqué une méfiance générale. II n'est done guère étonnant qu'une panique était a craindre et qu'on devait s'attendre a des réalisations massives afin de pouvoir mettre les capitaux a l'abri. Nous devons toutefois constater avec plai- sir que les dirigeants de tous les marchés ont envisagé la situation avec beaucoup de sang froid et ont pris toutes mesures utiles pour sauvegarder l'épargne. Ainsi par exemple a Bruxelles il a été constitué un consortium au capital d'un milliard de Frs en vue de soutenir le marché a Amsterdam, un syndicat réunit les fonds nécessaires pour favoriser de nou- veaux reports et pour faciliter le retour a des transactions normales. Aussi remarquons nous qu'au lieu d'une baisse brutale nous assistons a un marché ferme et en reprise générale. Nous exprimons l'espoir que le public ne se laissera pas décourager et ne prêtera pas l'oreille a certains écumeurs toujours prèts a faire de bonnes affaires sur le dos de ceux qui les suivent. Ne dramatisons pas les choses car notre franc est bien solide et s'il est cer tain que nous subirons les consequences de la crise britannique, il ne faut pas exagérer. Les cours en bourse sont d'ailleurs tellement dépréciés qu'ils escomptent largement le pire, et l'abstention est vraiment absurde car il y a des occasions réelles a faire. D'ailleurs la thésaurisation des billets de banque étrangers ne met pas leurs détenteurs a l'abri des pertes bien au contraire, les fluctuations des changes peuvent leur faire subir des pertes cuisantes, tandis qu'un placement dans une entreprise industrielle est en somme d'une manière indirecte un placement or. Ceci se vérifie sur la Place de Londres oü, par suite de la baisse de la livre, les actions anglaises sont _en hausse. Part Caire le bénéfice au 3o Juin iq3i, s'élève a Frs 3o.5oo.ooo il sera distribué Trs 47 net contre Frs 5r.7o l'an passé. Electro Trust le bénéfice au 3o Juin ig3l est de 16 millions environ. Le même divi- dende sera réparti, soit l'intérêt statutaire de 5 des privilégiées Frs 5 puur les titres A d'un nominal de Frs ioo et Frs 5o pour les titres B d'une valeur nominale de Frs 5oo. Armes de Guerre bénéfice de Frs 6.3oo.ooo totalement aflecté aux amoitissements. Ce résultat montre que malgré la crise, la Société travaille de manière saiisfaisante. Cockerill malgré un bénéfice de Frs i5.ooo.ooo la Société par prudence ne distri- buerait pas de dividende. Verreries de Jumet solde bénéficiaire Frs 400.000 consacré aux amortissements. Ciments du Congo après avoir amorti pour Frs x.000.000, cette société accuse un béné fice de Frs 4.389 415 qui sera porté a des amortissements complémentaires. Ceci est un beau résultat et il nous revient que malgré la crise les affaires restent bonnes. Intertropical Comfina bénéfice net de Frs g.3oo.ooo dont Frs 2.600.000 seront portés aux amortissements, Frs 5.000.000 a des amortissements spéciaux sur marchandises et l.5oo.ooo aux réserves qui atteindront ainsi un montant égal au capital soit Frs 100.000.000. Prince Henri le gouvernement luxem- bourgeois, vient d'accorder a cette Société, l'autorisation d'augmenter le tarif du transport des voyageurs de 20 0/0. Barcelona le titre se tient ferme. De plus la baisse de la Livre Sterling lui est favo rable, cette Société ayant des emprunts émis en cette monnaie. Brazilian et Securitiesont été plus faibles suite a la baisse du dollar canadien. Les représentants des principales banques de Bruxelles, et des principaux trusts, ont été réunis ce matin a la Banque Nationale, sous la présidence de Monsieur le Premier Minis- tre. Une consortium au capital de Frs. 1 mil liard a été constitué en vued'apporter au mar ché le soutien qui lui serait nécessaire. Les dirigeants de nos grandes sociétés finan- cières estiment en effet que la valeur intrinsè- que des entreprises beiges ne justifie pas les cours dépréciés actuels. La baisse de la bourse de Bruxelles est le résultat d'un découragement général et injus- tifié, contre lequel le moment est venu de réagir. Par décision du gouvernement le marché du comptant sera ouvert dans les conditions sui- vantes 1) Les ordres de vente seront accompagnés des titres qui doivent être livrés a la bourse, suivant celle de l'opération. 2) les ordres exécutés sans observation de ces prescriptions sont passibles d'annulation. Les groupes au comptant sont interdits. Le marché du Ter me sera ouvert de midi et demi a 2 h. 3o aux conditions suivantes MM. les agents de change ne pourront ac cepter les ordres de vente a terme qu'accom- pagnés soit des titres a vendre, soit d'une couverture en espèce de 25 c/o, soit d'une dé- claration d'une banque constatant le dépot des titres dans ses caisses. Le 2^-g-3i van Zondag, 27" September g3i PROGRAMMA der Feestelijkheden Zaterdag, 26" September ig3t Te 6 ure 's avonds Beiaardspel en Klok- kengeluid. Zondag, 27 September ig3i Te 9 ure 3o Ontvangst der vreemde afge vaardigden. Overhandiging van het vaandel aan de maatschappij. Vorming van den Stoet. Hulde aan de gesneuvelden. Te 10 ure Plechtige hoogmis met bijzon der gelegenheidssermoen. Te 11 ure In de gemeentelijke feestzaal Congreszitting. Aanspraken. Al de huisvaders worden tot die belangrijke vergadering uitge* noodigd. Te 12 ure 3o Democratisch banket. Te 14 ure Optocht van de deelnemende maatschappijen door de bijzonderste straten der gemeente. De Stoet wordt gevormd aan Ma Campagne Te i5 ure Ballon wedstrijd voor de kinders. Te i5 ure 3o Turnfeest door de maat schappijen Eendracht maakt macht van Wervik en Vlug en Vroom van Poperinghe. Te 17 ure 3o Kunstconcert door het katholiek Muziek van Poperinghe. Speciale autobusdienst uit Yper (Statie) om g.i5 en i3.2o. Op Zondag 6 September werd de blijde intrede van het Weledel echtpaar, Graa*1 en Gravin Antoon de Laubespin, gezantschap secretaris van Z. M. den Koning en zoon van den Weledelen heer Burgemeester, onder een grooten toeloop van volk en met luister gevierd. Om 3 uur, werd het Edele echtpaar op den steenweg van Veurne, door de Overheden ontvangen, waar door den E. heer Pastoor, den heer Jéróme Dochy en Dokter Vander- marliere, opvolgenlijk namens de parochia nen, het gemeentebestuur en het feestcomi- teit, welkom reden uitgesproken en door de kinders der beide scholen gelegenheids zangen uitgevoerd werden en bloemen geboden aan de jonge Gravin. Na een dankrede van den heer Graaf, een stoet bestaande uit verscheidene schoone groepen en praalwagens geleidde hen langs de rijk bevlagde en versierde straten van het dorp naar hun kasteel waar zij en hun genoo- digden hem in oogenschouw namen. Lang zal dien dag, in het geheugen der El verdinghen aren blijven, die het jonge paar lange jaren wenschen. In den loop van het jaar werden hier te Yper en in 't omliggende tal van rijwielen ge stolen. Gelukkiglijk heeft de politie de hand kunnen leggen op eenige dezer velodieven en thans hoort men veel minder van dergelijke ontvreemdingen spreken. Nochtans doen alle wielrijders goed met hun velo niet te lang alleen te laten staan, of desnoods met een kleine ketting te verzekeren. Een goede voorzorg, die zeer aan te bevelen js,bestaat ook in het aanbrengen langs voorop den velokader van een kleine plaat waarop naam en adres van den eigenaar vermeld staan. Bij gebeurlijke verdwijning van het rijwiel zou dit naamplaatje ertoe helpen om den eigenaar ervan gemakkelijk terug te vin den en misschien ook wel, in veel gevallen, om den dief op het spoor te komen. Wij kunnen dus niet genoeg alle wielrijders aanraden zich dezen kleinen onkost van een naamplaatje te getroosten.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 3