De Bouwpremie Di Hifstiliingsviiken aan de Vaart ran Yper naar den Yzsr Di Hinormin dar Buurtspnofwagsn Aux Amitiés Frangaises 4 In zake de bouwpremie, die door de regee ring wordt verleend, werden er verscheidene malen onderrichtingen en reglementen afge kondigd, nu eens werd de premie ingetrok ken, dan weer verlengd, zoodat velen op den duur zich niet meer weten waaraan te houden. Daarom oordeelen wij het nuttig eens de van kracht zijnde regeling te geven. Al wie na 23 Maart 1928 een eigen woonst heeft gebouwd, is nog immer gerechtigd om de bouwpremie aan te vragen per aanbevolen brief aan den heer minister van Arbeid, Nij verheid en Sociale Voorzorg, Dienstveize keringswezen, te Brussel. In antwoord stuurt de heer minister een volgnummer. De aanvrager zendt een open postkaart naar het Provinciaal Bestuur waarop ver meld zijn naam, adres, datum waarop hij den bouw van zijn huis begon en het nummer dat de heer minister hem gezonden heeft. Het provinciaal bestuur zendt daarna de papieren die moeten ingevuld worden. Zoo dra de gebouwde woning, door het Comiteit der goedkoope woningen der streek is goed gekeurd, krijgt de aanvrager bericht van het ministerie dat hem de bouwpremie is toege staan en weldra zal betaald worden. Behalve de premie heeft de belanghebbende het recht terugbetaling te vragen van de fak- tuurtaks die hij aan den aannemer betaalde. Om de zegels, die de aannemer op de rekening plakte, terug vergoed te worden moet de be langhebbende de met zegel voorziene facturen en rekeningen, binnen de drie maanden na ont vangst van het bericht van het ministerie dat hem de bouwpremie toekomt en samen met dit bericht, zenden naar den heer bestuurder der registratie en domeinen. Het loont wel de moeite dit te doen, ver mits de taks schommelt van 100 tot 5oo fr. Zeer dikwijls wordt de zegeltaks reeds veer tien dagen na de aanvraag terugbetaald. Doch, hier wordt enkel de factuurtaks op de aannemingen bedoeld, niet de overdracht taks voor aankoop van materialen. De belanghebbenden die geen bouwpremie kunnen trekken of ze niet willen vragen, kun nen gedurende tien jaren ontheffing van grond belasting verzoeken. Men wende zich tot het beschermingscomiteit der goedkoope wonin gen dat een getuigschrift aflevert, dat men den heer ontvanger der belastingen of aan den heer toezichter vari het kadaster, elk in zijn omschrijving, overhandigt. Dit getuigschrift zal verklaren dat de wo ning aan de minima veieischten der gezond heid en bewoonbaarheid voldoet. Het is al meer voorgekomen dat eerlijke lieden die steeds regelmatig hunne belastin gen betaalden, toch een boet opliepen hetzij bij onvrijwillig verzuim van aangifte of onbe zonnen vergissing. Voor die menschen werd de welwillendheid van den heer minister inge roepen en deze verklaarde dat hij elk geval toegeeflijk zal onderzoeken en de boeten terug betalen indien het bewezen isdatdebelastings- schuldige te goeder trouw heeft gehandeld. Uit een artikel dat deze week in Het Nieuws van den Dag», nummer van 27 Octo ber, over onze vaart verscheen, nemen wij volgende bijzonderheden over Dank zij de aanhoudende bemoeiingen, heeft men sedert ettelijke jaren de hand aan het werk geslagen en stilaan zien wij nu het einde naderen. Het moeilijkste gedeelte lag zeker wel aan den kant der stad Yper. Ten gevolge van de overstrooming en het slechte zomerseizoen is men er niet in gelukt, dees jaar het gewenschte doel te bereiken, doch sedert eenige weken worden er niet min dan i5o werkkrachten eraan benuttigd, zoodat we nu een grooten vooruitgang mogen aanstippen. Aan den linkeroever zijn de kaaimuren afgewerkt, doch dienen nog aangevuld .te worden. Daartoe zullen de af te voeren gron den van een eigendom kunnen gebruikt wor den en moest het gebeuren dat deze niet toereikend zijn, zal men zijn toevlucht moeten nemen tot het Kattekerkhof. Aan den rechteroever is de trekweg in assche, gereed. Aan beide oevers zijn de steunglooiïngen bijna afgedaan. Op een ge middelde lengte van i3o m ligt de kaai klaar om gebaggerd te worden. De linker oever is bijna onder profiel tot aan het Barmstraatje. De monding in de Bellewaerdbeek, een uiterst lastig werk, is geëindigd. De rechter oever moet nog onder profiel gebracht worden van aan het einde der kaai muren tot aan het Barmstraatje. Sommigen zijn nu de meening toegedaan dat met Thuyndag aanstaande (Oogstmaand) de werken zullen afgedaan zijn. Ons inziens echter blijkt die zienswijze te optimistisch en wij zijn eerder van gedacht, dat, zelfs wan neer alles meeslaat, het nog meer dan een jaar aanloopen zal, vooraleer wij van die werken, het einde zullen zien. Mochten wij ons hier bedrogen vinden, het ware onzen vurigsten wensch Dat die wensch hier door allen gedeeld wordt, hoeft niet gezegd te worden en allen zien verlangend uit naar den dag waarop het eerste schip de kaai van Yper zal binnen varen. Voor de werken die aan de vaart nog te doen blijven werd er in de begrooting der buitengewone ontvangsten en uitgaven voor het dienstjaar ig32, onder artikel 27, een krediet voorzien van 3.690.000 fr., verdeeld als volgt 5oo.ooo fr. voor de beloopvoor zieningen en baggerwerken in het benecen- pand i65.ooo fr. voor het bouwen van een uit wateringssluisje boven de sluis te Boesinghe- dorp en boven de sluis te Boesinghe-Sas 25.000 fr. voor allerlei onvoorziene uit gaven. Zio er zich niets onvoorziens voordoet, mogen wij dus verhopen, dat de ontworpen werken zonder onderbreking en met den ge- wenschten spoed zullen kunnen uitgevoerd worden. Blijven dan nog deherbouwing der ijzeren wegbrug te Boesinghe, waarvoor de aanbe steding heeft plaats gehad het aanleggen eener kaai te Boesinghe, te Steenstraete en te Drie Grachten, en het vervangen der voor- loopige ijzerenwegbrug te Dixmude. Vóór den oorlog was er daar een draaiende brug, en zooals die nu hersteld werd kunnen de ledige schepen er onmogelijk onder doorvaren, zoo dat de schepen die hier geladen toekomen en ijdel terugkeeren te Dixmude hunnen weg zouden afgesneden zien Wij twijfelen er niet aan dat men ook voor die kleine bijkomende werken, die de bevaar baarheid en het gebruik der vaart moeten mo gelijk maken, binnenkorthet noodigezal doen. De Heer Van Isacker, minister van verkeers wezen, vergezeld van zijn hulpkabinetsoverste M. Op 't Eynde, en van M. M. Caufriez en Jacobs, algemeene bestuurders der nationale maatschappij van buurtspoorwegen, heeft den 22° dezer een bezoek gebracht aan de inrich tingen der buurtspoorwegen te Charleroi. Onder geleide van M. M. Haerens, beheer der van de Electrorail, en Jacques, bestuurder der electrieke trams van Charleroi, heeft de Heer Minister vervolgens ook nog de inrich tingen en stelplaatsen dezer maatschappij bezocht. De Heer minister heeft er zich kunnen over tuigen van de groote verbeteringen die door beide maatschappijen werden verwezenlijkt aanpassing der uurtabels met de plaatselijke noodwendigheden, hervorming der rijtuigen door de zitplaatsen met terugvallende rugleu ningen te voorzien en door de platformen te vergrooten, enz. De aandacht van den Heer minister werd bijzonder gevestigd op de verandering van een gewoon reizigersrijtuig in een automotrice, die gebruikt wordt op de lijnen waar de elec- trische uitrusting te veel zou kosten in even redigheid van het verkeer. De minister heeft deze maatschappijen ge- lukgewenscht om de goede verbeteringen die zij hebben weten te bewerkstellingen en heeft moeten besluiten dat zij ertoe gekomen zijn de trams op de beste wijze te doen beant woorden aan de hedendaagsche vereischten van het verkeer. Hier bij ons, helaas mag hetzelfde nog niet gezegd worden. Wanneer zal de maat schappij der Buurtspoorwegen hier ook eens hare belangen begrijpen en overgaan tot de volledige hervorming van het oud, versleten, wij zouden mogen zeggen middeleeuwsch materiaal, dat hier nog gebruikt wordt Deze hervorming is meer dan noodig wil de maatschappij het weinige dat zij nu nog te ver voeren heeft, ook niet andere, meer moderne vervoermiddelen zien gebruiken. Le passage des Tournées René DE MRU La série des fêtes et conférences organisées chaque hiver par les Amitiés Fran<paises d'Ypres, a ouverte mardi dernier par la représentatiorsur la scène du Vieil Ypres», de l'agtéable comédie en trois actes de M. V. Miller L'Oncle Curé Comme toujours, la salie était comble. Faut-il s'en étonner? Notre public avait certes gardé le meilleur souvenir du passage aux A. F., l'hiver dernier, de l'excellente troupe de M. René De Man. Le nom de eet impre sario, inscrit dans nos récentes circulaires, était done suffisamment prometteur. Après avoir assisté il y a un an aux représentations impeccables de Mon Cuté chez les Pauvres et du Procés de Mary Dugac», nos fidèles et nombreux membres devaient être irrésistiblement attirés a notre belle séance d'ouverture. Concernant la valeur de cette nouvelle comédie, on ne peut certes pas retirer a M. V. Miller qu'il y ait mis de l'esprit, et qu'il ait réussi a la rendre divertissante, mais elle nous a néanmoins paru brodée sur un canevas déja plusieurs fois utilisé, oü, d'ailleurs, les effets sont. pour l'auteur, plutót faciles a créer 1 II n'en est toutefois pas moins vrai qu'elle peut être classée parmi les pièces bien construites, dont la représentation constitue un spectacle de familie. S'il s'y trouve 9a et la quelques saillies, au reste bien inoffensives, elle a le mérite de rajeunir la sympathie que nous vouons si volontiers au bon Curé de campagne. Quant a l'interprétation, est-il utile d'en rapptler ici les exceptionnelles qualités M. René De Man a connu bien des succès, tant comme artiste que comme organisateur. Partant, il nous saurait sans doute peu gré des hommages que nous lui accorderions dans la forme habituelle et surannée. Assurons-lui plutót que le brillant succès obtenu mardi, a Ypres, par ses merveilleux collaborateurs, était prévu chez nous, et qu'il n'a étonné personne. R. D. II est recommandé a tous les membres de prendre part le jour de la Toussaint au cor- tège qui se rendra, comme toutes les années précédentes, au cimetière communal pour y rendre hommage aux héros de la guerre. Réunion des membres 10.40 h., sur la Grand'Place, en face du Régina. 3.000.000 fr, voor het voltooien der aan den gang zijnde aanneming voor het in goeden staat herstellen van het kanaal, en

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 4