■b 3
dagelijksche ontvangsten van de markten,
taks op de terrassen, pachten van landen, taks
op het leuren, teruggaaf van straathersttllings
kosten, standgeld van taxis, taks op de bals,
vischverloven, erz. Deze som stemt ook
overeen met de ontvangstbewijzen.
Er is dus beschikbaar in geld:'66 674 64
plus 32.3oo,oo
Totaal 98 974 64 fr.
Er is nog beschikbaar op de Bank van
Kortrijk 5o.ooo,oo fr. en in het Gemeente
krediet 3oo.ooo,00 fr., hetgeen een gtheel van
beschikbaar geld voor de stad aanduidt van
448.974,64 fr. Er dient evenwel opgemerkt,
dat, op dit oogenblik, zeer moeilijk geld ver
kregen wordt op onze kredietopening op het
Gemeentekrediet. Maar niettemin zijn we in
staat aan de dagelijksche gewone uitgaven
het hoofd te bieden.
Anders is het gesteld met de buitengewone
uitgaven. Deze zijn in algemeenen regel her
stellingen van oorlogsschade. De Staat betaalt
nu anders niet meer dan in titels, uitwissel
baar in obligatiën op de Belgische Schuld,
ig25. Deze obligatiën zijn op dit oogenblik
nog enkel 82.00 fr. het honderd waard. In die
voorwaarde moet de stad rond de 18.00 fr.
ten honderd verliezen als ze die obligatiën
uitwisselt, ofwel moet ze de schuldeischers
betalen van haar beschikbaar geld, en de
titels in portefeuille houden. Op dit oogenblik
heeft de stad meer dan 800.000,00 fr. derge
lijke titels in bezit, waarvan er een deel zijn
die reeds in geld aan de schuldeischers
betaald werden. Moest de stad deze titels in
geld kunnen omzetten zonder verlies te onder
gaan, haar geldelijke toestand zou er veel
beter uitzien. Voetstappen werden bij het
Ministerie van Financiën aangewend, om het
veil.es, dat de stad ondergaan zou door het
uitwisselen van die titel?, vergoed te worden.
Wij verhopen er een gunstig gevolg van.
Er mag niet uit het oog verloren worden,
dat, op dit oogenblik, de stad 1.563.379,00 fr.
ontleend heeft aan de Bank van Kortrijk en
aan het Gemeentekrediet. Dit is een zware
last voor de stad, die daarvoor zware intresten
te betalen heeft. Dit groot gebruik van ont
leend geld wordt verklaard door het vol
gende Het deficiet der stadsrekening 1930,
zijnde 898.000 fr het uitbetalen van werken
voor oorlogsschadevergoeding, waarvoor wij
nog de titels in bezit hebben het niet ont
vangen der opcjntiemen op de staatsbelastin
gen, waarvoor wij op het huidig oogenblik
nog meer dan 800.000,00 fr. moeten ontvan
gen. Wij hebben nu de belofte ontvangen dat
we, binnen enkele dagen, een voorschot van
5oo.ooo fr. zullen ontvangen, hetgeen dan ook
onze schuld met een groot deel zal vermin
deren. Maar we staan ook met belangrijke
sommen die we te betalen hebben, waarvoor
eigenlijk de titels zouden moeten dienen.
Konden we in 't kort ook een oplossing beko
men in zake vergoeding van het verlies bij
het uitwisselen der obligatë.i op de Bel
gische schuld, dan zou onze schuld, tegenover
bovengenoemde banken, tot op een kleine
som geslonken zijn, die dan uitsluitend zou
te wijten zijn aan het deficiet der rekening
van 1930. Dit zegt ons dat we er vooral
moeten op waken geen deficiet in de stads
rekeningen meer te hebben, daar dit uiterst
schadelijk is voor de stadsfinanciën.
Laat mij toe er mijne hoop over uit te
drukken dat de rekening van ig3i ongeveer
in evenwicht zal kunnen sluiten, en dat ze
ook de volgende begrooting 1 iet zal bezwaren.
Inderdaad, het jaar is bijna ten einde en,
niettegenstaande het belangrijk verminderen
van sommige kredieten in de tegenwoordige
begrooting, zijn we nog niet verplicht ge
weest een enkel bijgevoegd krediet te vragen.
Alles laat voorzien dat de inkomsten, die in
de begrooting 1931 beraamd werden, niet ver
van de werkelijkheid zullen zijn, zoodat de
stad in een korte tijdspanne, mits de kwestie
der titels op oorlogsschade opgelost worde,
in normalen toestand zal komen te staan,
voor wat hare financieele middelen betreft.
M Missiaen. Sedert ik dit verslag op 26
November 11. heb opgemaakt, is de belofte
van het betalen van een voorschot van 5oo.ooo
fr. reeds volbracht. Deze som is nu reeds bij
het Gemeentekrediet gestort waar zij te onzer
beschikking is.
M. Sobry. Ik bedank den heer schepen
van Financiën voor zijn zakelijk verslag, en
met hem druk ik den wensch uit dat er geen
kredieten meer zullen overschreden worden.
M. Vandamme. Wordt de som van het
ons gegeven voorschot door het Gemeente
krediet niet ingehouden om onze krediet
opening te dekken
M. Missiaen. Ja, op onze kredietopening
bij het Gemeentekrediet hebben wij reeds een
voorschot van 6i3.ooo fr. ontvargen, maar we
hebben er nog 3oo,ooo tr. te goed. Overlaatst
hebben wij een som van 100.000 fr. gevraagd
die ons niet kon gegeven worden daar het
Gemeentekrediet alsdan zelf gebrek aan geld
had. Maar nu het van ons een som van 5oo.ooo
fr. terug ontvangen heeft, denk ik wel dat de
stad Yper het gevraagde geld zal kunnen be
komen en dat het Gemeentekrediet het ontvan
gen voorschot te onzer beschikking zal hou
den en niet ten voordeele van andere steden
zal gebruiken.
M. Vandamme. Ware hetnietvoordeelig
de nog beschikbaar blijvende som van 3oo.ooo
fr. gar.sch af te halen
M. Missiaen. Ja, indien wij ze kunnen
bekomen.
De heer voorzitter verklaart hierop het ver
slag goedgekeurd en zegt dat dit een mede-
deeling is van den toestand der stadskas
^waarover er niet moet gestemd worden.
De heer Vandamme echter beweert dat de
raad zijn advies daarover moet uitbrengen,
daar dit punt regelmatig op de dagorde ver
meld staat.
Hierop wordt de stemming begonnen, doch
seffens weer onderbroken daar de meeste
raadsleden van oordeel zijn dat het volstrekt
overbodig is daarover te stemmen.
6) Belasting op de balcons en loggias
Herziening
M. Sobry. Den 20 October 11. heeft de
heer gouverneur ons een brief geschreven
waarin hij laat weten dat de minister van
binnenlandsche zaken van oordeel is dat het
bedrag der belasting gaande van 40 tot 100 fr.,
door den gemeenteraad op de balcons en log
gias gestemd en die van af 1 Januari ig3i
moest geheven worden, volstrekt overdreven
is en in feite dubbel uitmaakt met de andere
gemeentebelastingen die geheven worden on
dt r vorm van opcentiemen en straatbelasting,
en dat htj een taks, die de som van 25 fr. per
balcon of loggia zou overschrijden, niet goed
keuren kan. Om die reden stelt het schepen
college thans voor een nieuw besluit te nemen
waarbij, te rekenen vanaf 1 Januari ig3i en
dit voor een termijn van vijfjaren, een taks
geheven wordt op de balcons en loggias die
buiten de bouwlijn van het huis of boven de
wegenis uitspringen. Volgens mij ware het
beter niet te bepalen hoeveel centimeters een
balcon of loggia buiten de bouwlijn moet uit
springen om belast te worden, daar dergelijke
bepaling altijd aanleiding geven kan tot aller
hande betwistingen. Die taks is door de eige
naars verschuldigd, en voor de toepassing
ervan wordt de stad in drie klassen verdeeld
zooals voor de taks op het straatgebruik. In
de eerste klas is de taks vastgesteld op 25 fr.
per balcon of loggia, in de tweede klas 20 fr.
en in de derde klas l5 fr. per balcon of loggia.
Wanneer een balcon of loggia uitgeeft op
twee verschillige straten, wordt het tarief der
hoogste klas toegepast.
M. Vandamme. In dit voorstel wordt
nergens de lengte aangeduid van de balcons
of loggias, en een balcon die dezelfde lengte
heeft als gansch het huis zou dus niet meer
taks moeten betalen als een klein balcon.
M. Sobry. Ik vrees dat dergelijke bepa
ling oorzaak zal zijn van gedurige moeilijk
heden en betwistingen.
M. Missiaen. Nu mogen wij hoogstens
25 fr. per balcon vragen moest gij de taks
voor een groot balcon willen verhoogen,
dan zou dit nogmaals niet goedgekeurd worden.
M. Laton. Kunt ge mij het verschil tus-
schen het tegenwoordig voorstel en dit van
vroeger niet aangeven
M. Missiaen. Het bedrag der vroeger ge
stemde taks verschilde van 40 tot 100 fr. en
nu van i5 naar 25 fr.
M. Sibry. Ik stel voor de aldus gewijzig
de taks goed te keuren.
Al de raadsleden stemmen ja. Alleen de
heeren Vergracht en Vermeulen onthouden
zich.
7) Voorstel van wegenistaks in verhouding
van het kadastraal inkomen berekend.
M. Sobry. Ik verleen het woord aan den
hr schepen Missiaen die het voorstel indiende.
De heer Missiaen geeft hierop lezing van
het volgend voorstel
De Gemeenteraad, overwegende dat de
financieele toestand van stad eischt dat de
verschillige belastbare grondslagen in mate
van het mogelijke en op rechtvaardige manier
zouden benuttigd worden
Herzien zijne beraadslaging van i3 Januari
xg3o, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van
3o April ig3o, op hetzelfde voorwerp,
Besluit, onder voorbehoud der goedkeuring
van de hoogere overheid
Artikel 1. Te rekenen van het dienstjaar
Tg32 en-voor een termijn van vijf aclrereen-
volgende jaren, wordt er ten laste van de per
sonen, die op het grondgebied der stad Yper
gelegen onroerende goederen gebruiken of
exploiteeren, een bijzondere taks gevesiigd,
berekend -in verhouding met het kadastraal
inkomen dezer onroerende goederen, om de
wegenisuitgaven, de verlichting en de alge»
meene be stuurskosten te dekken.
Art. 2. Gezegde belasting is vastgesteld
op het bedrag der Staalsgrondbelasting vau
het kadastraal inkomen der onroerende goe
deren.
De onbebouwde eigendommen, buiten de
stadspalen gelegen en minder dan een hectare
metende, zijn vrij van de belasting.
Art. 3. Die gemeentebelasting is niet
toepasselijk voor wat de vaste goederen of
gedeelten van vaste goederen betreft die aan
gewend worden voor een kosteloozen of niet
kosteloozen dienst van algemeen nut, zelfs al
zijn deze goederen geen domeingoederen, of
al zijn zij rechtstreeks door den Staat, of door
bemiddeling zijner aangestelien gehuurd.
Deze vrijstelling strekt zich niet uit tot de
gedeelten van genoemde vaste goederen, door
de aangestelien van den Staat als bijzondere
personen en voor hun persoonlijk gebruik be
woond.
Het niet verhaalbaar gedeelte der uitgaven
die de heffing van zoogenaamde plaatselijke
terugbetalingsbelastingen wettigen, valt ten
bezware van de inwoners in 't algemeen.
Art. 4. De belasting, welke het voor
werp uitmaakt van tegenwoordige beraadsia
ging, is verschuldigd door den eigenaar van
het onroerend goed.
Art. 5. De heer ontvanger der Staatsbe
lastingen is gelast met het innen dez ;r belas
ting. Er zal hem uit dien hoofde een vergoe
ding van 20 centiemen per artik 1 toegestaan
worden.
M. Missiaen. Het doel van mijn voorstel
is dus de belasting op het straatgebi uik te
vervangen door een andere wegenistaks bere
kend op het kadastraal inkomen der onroe
rende goederen. De taks die nu bestaat is de
meest onrechtvaardige belïsting die men kan.
hebben, niet in haar princiep maar in haar
verdeeling, en er komen zoodanig veel klach
ten in dat wij, sedert ik in het schepencollege
ben, in iedere zitting minstens twaalf klachter
te onderzoeken hebben. Bij die taks zijn en
verschillige vrijstellingen vooizien, zoodat er
elk jaar nieuwe rechthebbenden zijn terwijl
anderen, maar in veel mindere verhouding,
hun recht op vrijstelling verliezen omdat zij
zich in de vereischte voorwaarden niet meer
bevinden, en die taks weldra om zeggens nieis
meer zal opbrengen. Voor de taks op het
sti aatgebruik moet er dus ieder jaar een
nieuwe rol opgemaakt worden, en tegenwoor
dig moet de stad een man betalen die niets
anders doet dan de rol opmakenen onderzoe
ken. Om die redenen meen ik dat het voor de
stad voordeeliger ware deze taks te vervangen.
M. Lemahieu. Ik ben in 't geheel niet van
het gedacht van den heer Missiaen. De taks
op het straatgebruik is gestemd en door de
hoogere overheid goedgekeurd geworden, dit
bewijst dat zij dus zoodanig slecht niet is. Dat
zij niets opbrengt is ook geen waar. Tot op
heden werd er daarop reeds een som van
i32.5oo fr. betaald, dat is wat meer dan niets.
En onrechtvaardig is ze ook niet, misschien
werden er eenige missingen begaan, maar
deze worden onderzocht. De negen tienden
der klachten die inkomen zijn van personen
die van het ouderdomspensioen genieten gn
die om deze reden op de belastingsrol niet
meer moeten komen. Wanneer de eerste rol
zal afgeloopen zijn, zal de tweede seffens op
gemaakt en uitgegeven worden en, daar we
nu weldra in het jaar 1932 zijn, zal de derde
rol ook dadelijk kunnen volgen, zoodat we
dus van die taks, die voor een termijn van vijf
jaren gestemd werd, heel in 't kort drie jaren
zullen kunnen ontvangen. Waarom nu een
nieuwe taks stemmen waarvan we niet weten
wanneer ze zal goedgekeurd en wanneer ze zal
kunnen ontvangen worden. Indien zij na den
bepaalden termijn van vijfjaren niet voldoet,
dat men ze dan verandere. Dat er bij de toe
passing dier taks onregelmatigheden bestaan,
dat zal ik niet loochenen maar bij andere tak
sen vinden we dat ook. Die straatbelasting
werd gestemd om de kosten te helpen dekken
der openbare verlichting, van den reinigheids-
dienst en van het rioolnet. Dergelijke taks
bestaat ook in andere steden en te Rousse-