GELDLEENINGEN COMIBEL Chronique Financière Groote KAPITALEN beschikbaar 4,50 /0 Kampioenschap 1931 - 1932 Boldersnlsuws Hoe f smederij M1DDELPR JZEN PRIX MOYENS Markten van Anderleeht Allerhande Nieuws Bericht De brouwerij Vande Vyver te Yper, brengt ter kennis van het publiek dat de herberg cc Li do gelegen op de Vischmarkt Yper, niet meer gesloten is, maar overgelaten, aan deftige menschen, Hilaire Notebaert en familie, van allen wtl bekend. 41 - Kanaalstraat -41 KORTRIJK - Tel597 B mm TaKs op Muziektuigen De houders van herbergen en alle andere openbare plaatsen, waarin zich muziektuigen bevinden, zooals pianos, orgels, spreekma chienen, radiotoestellen, enz. worden eraan herinnerd dat zij, ingevolge een nog van kracht zijnde gemeentereglement, van den i tot den 3i Januari aanstaande, deze speeltui gen moeten aangeven in het politiecommissariaat van Yper. Deovertreders van dit reglement, t.t.z. allen die deze aangifte ten gepaste tijde niet zullen gedaan hebben, zullen gestraft worden met een boete van dubbele taks en stelleh zich bloot aan boetstraffelijke vervolgingen. Aan allen dus van zich in regel te stellen. Les séances, bien que les cours semblent dénoter de lafermeté, restent, quant au fond, dénuées d'intéièt. L'indifférence de la clien tèle boursière continue et bien rares sont ceux qui ont le courage de protiter des occasions présentes. Seuls quelques spéculateurs exploi tant certaines tendances et tirent profit de positions spéciales. ün peut voir a quel point le marché est désaxé du fait que les légères plus values, provoquées par quelques achats seulement, auraient pu être bien plus fortes sans quelques ventes émanant du consortium de soutien. II y a done toujours carence du capitaliste qui ne semble pas encore s'être apergu qu'une action industrielle, de premier rang, est une valeur or et, d'autre part, que le rendement de ces titres égale s'il ne dépasse mème, le revenu des obligations. Ce dernier point est une anomalie et il est certain et incontestable qu'un revirement doit se pro- duire. Quand?..- il est évidemment impossible de fixer une date, mais il n'y a aucun doute que quand le capitaliste s'en apercevra il se trouvera déja, comme d'habitude en bourse, devant un fait accompli. Unton Mtnière l'accord sur la production du cuivre est un fait accompli il est conclu entre 90 des producteurs du monde. La production est ramenée a 26 1/2 °/o de la capa- cité ceci n'aura pas une répercussion heu- reuse sur les entreprises de transport du Katanga. Rand Mines un dividende de 2 shillings en monnaie Sud Africaine est annoncé pour le deuxième semestre xg3l. La date de paye- ment n'est pas connue. Soengei Lipoeton s'attend dans les milieux financiers a un exercice se clöturant sans bénéfice ni perte tout en faisant des amortis- sements normaux on reste trés sceptique quant a un accord général sur la restriction de la production du caoutchouc malgré la situation malaisée des pianteurs des Indes Néerlandaises. Sécurities le plan de réorganisation est interpièié favorablementet il est hors de doute qu'il permettra de présenter un bilan sain per- mettant ainsi de reprendre a bref délai la répartition des dividendes. lntertram il ne sera pas réparti de dividen de, le bénétice après déauction des frais géné- raux et des charges fiscalcs étant reporlé a nouveau. Electricité du Littoral on s'attend a un bénéfice égal a celui de l'exercice précédent, mais il est encore un peu tót pour avancer un chiffre de dividende. Compagnie Beige d'Exploitation Electrique les résultats des réseaux beiges seraient en progression de 3j sur ceux de ig3o. Ateliers de Familltureux les résultats s'an- noncent comme satisiaisants ia société par- ticipera aux commandes de voitures pour les chemins de fer beiges. Hauts Fourneaux d'Halanzy projet d'unifi cation des titres les 4400 actions et 600 parts de fondateur seront échangées en 5ooo parts sociales ensuite émission de 2000 titres nouveaux qui seront souscrits par les Hauts Fourntaux de Saulnes,forte société frangaise. Providence Beige le x janvier ig32 il sera procédé au remboursement de 25.000 bons de caisse 61/2 0/o. Petgnage de Laine de Hoboken l'exercice se soide par un bénéfice de x.700.000 fr. il sera consacré a amortir les pertes sur livres anglaises et par conséquent il ne sera pas léparti de dividende. Cultures au Congo Beige cette société émet- tra des obligations 5 remboursables le 1 janvier 1941, titres pouvant être échangés chaque année au gre du porttur contre des actions a raison de 1 obligation de 5oo fr. contre 5 actions de capital de 100 fr. Explosifs Favier la société propose de changer sa dénomination actuelle en Auxi- liaire Chimique et Industrielle Chaussures F. F. les bénéfices des cinq premiers mois de l'exercice sont égaux a ceux de la même période de l'exercice précédent. A. N. AC. et Nouvelles Tanneries Moder- nes: ces tanneries ainsi que les Tanneiies de Vianden sont en pourparlers avec un groupe frangais afin d'arriver a une collaboration. Chade le coupon de 3o pesetas or est ac- tuellement payable par 1. s. 5,79i5 pour les titres de série A. B. C. et 1. s. i,i583 pour ceux des séries D. E. N. B. Par suite du chomage boursier, des fêtes de Noël et Nouvel-an, ainsi que du peu d'activité financière la prochaine chronique ne paraitra que le x6 janvier a moins de com munications intéressantes ou urgentes. Le 23 décembre iq3ï. Niettegenstannde de groote koude, hadden tamelijk veel getrouwe liefhebbers, eraan ge houden in den Katholieken Kring de ontmoe ting Coo-Cercle te volgen. Beide maatschap pijen speelden met gewoon peloton en hun spelleidershh.Vandenbussche en Verkinderen. Scheidsrechters hh. Salomé Rod. enTavenier. Cercle won de partij geheel afgeteekend met 25 punten tegen 12 voor de Coo. Daarmede is de ie helft geëindigd voor 't kampioenschap. De 2e speelhelft wordt hervat den 3n Februari ig32. De volgorde der matchen volgt hier binnen enkele weken. De bolders kunnen nu een welverdiende rust genieten. Rangschikking na de 1' speelhelft Kath. Kring 4 punten met in de partijen 100 vóór en 66 tegen Statie 3» 90»» 77» Bascule 2» 86»» 86» Coo 1» 71»» 95» Postje 0» 77» 100» In de Coo is heer Frans Van Oudenhove, Koning en heer Richard Devos, prins. Hartelijk proficiat. Krabber Er zullen in Januari ig32 leergangen van hoefsmederij geopend worden in de smis van M. Leon Vandermarliere, Meester - hoefsmid, Rijselstraat Nr 170 te Yper. Worden tot de lessen aangenomen al de hoefsmeden en personen die ertoe de vraag zullen gedaan heaben aan M. Scharlaken Louis, Dokter in de veeartsenijkunde te Rotselaere, door den heer Minister van Landbouw gelast met het geven der leergangen. Bij de vraag die hem moet toegezonden worden voor 3ie December ig3r, moet een uittreksel uit hun geboorteakt gevoegd worden. Zij zullen daarna een bijzondere uitnoodi- ging ontvangen, meldende dag en uur van het beginnen der leergangen. De hoefsmeden moe ten zich voorzien van de kleine werktuigen wtlke zij noodig hebben om het hoefijzer te maken en aan te zetten. iMARKTS»! - MARCHËS Tarwe de 100 kilogr. Proment les 100 kilos Rogge ld. litgle id. Haver ld. Kwint id. Aardappelen, 100 kil Pommes de Terre Boter de kilogram Starre le kilo Sieren het stuk CEaft la pièce Hoppe de 50 kilogr. Houblons les 50 kilos 21 December Varkensmarkt te koop gesteld 25i3 stuks. Gemiddelde prijs per kilo op voet 4,75 5,5o fr. 22 December Veemarkt te koop gesteld522 ossen aan 4,5o 6,5o fr. 170 stieren aan 3,75 5,5o fr., 1076 koeien aan 3,75 5,5o fr. Totaal 1768 stuks. 23 December Kalvermarkt te koop gesteld 1476 stuks. Gemiddelde prijs per kilo op voet 5,70 g,5o fr. Aangekomen gedurende de week 1667 stuks. Yper December Kortrllk December t— .q S 1 2 X 3 Q O Veurne December opeftnghe December o CX cm o» cm cm cm cm 77,50 78 75 78 90 68,00 76 81 75 85 82.50 92 88 80 85 45.00 42 35 45 35 19,75 19,00 19,50 20,50 19,50 0,60 0,58 0,59 0,64 0,65 250 Yper. Woestaard. Zekere M. A.,, 25 jaar oud, van Armentiers, wonende alhier op het Zaalhof en gehuwd met een blinde die pensioen trekt, heeft Zondag laatst, onder den invloed van den drank zijnde, zijn schoon moeder met een revolver bedreigd. Verleden week wilde hij zich verdrinken, en er gaan om zeggens geen weken voorbij zonder dat er daar moeilijkheden in dat ongelukkig huisge zin zijn. De gendarmerie, die Zondag van het gebeurde verwittigd werd, leidde den kerel op en naar alle waarschijnlijkheid zal men hem over de grens zetten. Lijken van Duitsche soldaten. Op de hofstede Verbrugge, langs de baan van 't Wieltje naar Boesinghe, hebben buitzoekers elf lijken van Duitsche soldaten gevonden, die ongelukkiglijk niet meer konden vereen zelvigd worden. Gezien men overtuigd is dat daar nog andere lijken moeten zijn, worden de opzoekingen voortgezet. Dickebusch Schielijk overlijden Bij het betalen van een ploeg werklieden, die in den hast der kinders Mouton gebezigd wa ren geweest voor het drogen van chicoreiboo- nen, en die hun werk geëindigd hadden, is er een onverschil ontstaan aangaande zekere bepaling der gemaakte overeenkomst. Daar over ontstond een woordenwisseling en de ploegbaas, toen hij zijn werkkleederen wilde verzamelen om le vertrekken, zakte opeens ineen en viel dood ten gronde. Men oordeele over de verslagenheid die dit pijnlijk sterfgeval veroorzaakte. Wervick. Aanhouding. Verleden-, week Vrijdag, werd de genaamde Durnez Jozef, wonende op het gehucht Vijfwegen, tegen den avond door de gendarmen aange houden, daar hij nog een gevangenisstraf van X maand en i5 dagen uit te boeten had voor jachtmisdrijf. De aangehoudene werd naar het gevang te Kortrijk overgebracht. Ëurgetlij&e Stand van Yper Verklaringen van rg Dec. tot 24 Dec. ig3l Geboorten Alleman Julia, Zonnebekesteenweg, 274. Covemaeker Robert, Lange Thouroutstraat. Huwelijken Noterdame Camillus, kandidaat brievenbe steller en Declerck Simonna, 2. b. beiden te Yper. Raes Liban, smid en Vandamme Adriana, huishoudster, beiden te Yper.Witdouck Daniel, schoenmaker en Ghillebaert Ivon- na, z. b. beiden te Yper. Boen Lucien, winkelier en In- gels Godeliva, buishoudster, beiden te Yper. Overlijdens Piancke Clementina, 7 9j',, z. b. ongehuwd, Meenensteenweg, 25. Wallaert Georgius, 71 j., behanger, echt. Warlop Zenobie, Lange Thouroutstraat. Huwelijksbeloften Camiel Catry, timmerman, en Martha Devisscher, z. b. beiden te Yper. Petrus Souvage, meka- niekwerker en Martha Dury, z. b., beiden te Yper. N. B. Het bureel van den burgerlijken stand zal open zijn op 2* Kerstdag en 2e Nieuwjaarsdag van 10 tot il uren 's morgens voor de verklaringen van geboorten en sterfge vallen. op bestaande eigendommen Vraagt prijs voor het bouwen van huizen, voordeeligste conditiën zonder onkosten van Bouwkundige. Zich te wenden of te schrijven

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 8