De Afschaffing der Treinen Roeselaere Yper 2 Deze week Dinsdag werd er, in de Kamer der Volksvertegenwoordigersover die kwestie die onze streek zoo zeer aanbelangtde volgende bespreking gehouden De Voorzitter (in 't Fransch). - Wij vatten de Despreking aan van de interpellatie van den heer Dierkens tot den minister van verkeers wezen nopens het besluit dat de beheerraad van de Nationale Vlaatschappij van Belgische Spoorwegen in zijn j rngste zitting van tl De cember heeft genomen betreffende de afschaf fing van alle reizigerstreinen Roeselaere- Yper De heer Dierkens. Op i5 December 11., toen ik mijn interpellatie indiende, vroeg ik «Jen heer minister van vervoer om het besluit van de N. M. B. S. niet te laten toepassen. Ik steunde daarbij op ernstige gronden. Op 11 December werd de beslissing geno men alle reizigerstn inen tusschen Roeselaere en V per af te schaffen. Dit verwekte groote beroering in een streek die door den oorlog zoo erg geleden heeft. De ambtenaren van de maatschappij heboen niet in 't minst rekening gehouden met de economische toestanden van die streek. De heer Butaye. Dat men de Pullmans afschaffe Die dienen toch voor niks 1 De heer Dierkens. Wij zijn in West-Vlaan deren al te stiefmoederlijk bedeeld. Wij mee- nen iets beters verdiend te hebben dan lofzan gen over Yper. De kwestie was niet voldoende ingestu deerd. De afgevaardigden van het personeel van de streek Roeselaere en ifper oordeelden dat de maatregel misplaatst was. De zaak werd ter plaatse onderzocht toen de beslissing reeds lang., getroffen was. En de uitslag van dit on derzoek was heelemaal anders dan wat er stond in 't eerste verslag van de maatschappij De minister is daarvan op de hoogte. Het rapport of verslag zegt dat de uitba ting per spoor een verlies laat van 200 fr. per dag. De uitbatirg per autobus laat winst. Om 200 frank per dag wil men dus het, econo misch leven van de ganschestreek stilleggen De heer Butaye. Wat verliezen ze niet aan de Pullmann's Dè heer Dierkens De Spoorwegmaat schappij heeft gelijk te trachten het verlies weg te werken. Maar een openbare dienst moet niet alleen zien voor het maken yan winst. We leven in een crisistijd, tiet is al goed als men het personeel kan behouden. Wij hopen dan ook dat de minister zal trach ten het tekort op een andere manier te doen dekken en de bedoelde personentreinen weer te laten loopen. Er zijn andere personentrei nen die zuiver verlies laten. Dat men die af schafte. Het ware ook mogelijk het aantal rijtuigen te verminderen voor de treinen waarvoor er maar een beperkt aantal reizigers zijn. - Het gemiddeld aantal reizigers per dag was in December 480 voor zes treinen. Door de twee nutteiooze treinen af te schaffen steeg het gemiddeld aantal reizigers per trein van 80 tot 96. Daarbij dient men nog de zes maal 36 reizigers te voegen van de autobussen. Al dat vols kan dus door de autobussen alleen niet worden vervoerd. Te Zonnebeke werden op een Zondag ról kaartjes afgeleverd. De abonnementen zijn niet opgenomen in dat getal. Het is dus moei lijk te beweren dat alle personentreinen kun nen afgeschaft worden. Ik vraag u Waar zullen de reiszakken en de rijwielen, de groote pakken der marskra mers die naar de markten trekken, op de auto bus wagens geborgen worden? Wat zult u doen met de korven der boeren en boerinnen en met het pluimvee en de viggens De nota zegt ons dat er iets zal gedaan worden. Maar op welke manier? Er zal door de betrokkenen moeten gewacht worden op een goederentrein wanneer het om zware pakken gaat. De betrokkenen zullen moeten uitmaken wat een zwaar pak en wat niet een zwaar pak is. Dit verwikkelt niet weinig hun toestand. En wat zult u doen met de werklie denabonnementen, met de tariefvermindering voor de invaliden En wat zal er gebeuren met het personeel Het verslag is karig daar waar het op die vragen antwoord wil geven. De afgeschafte zes reizigerstreinen zullen varvangen worden door twaalf autobussen in de wi en zeventien op Zondag. Maar, op grond van de cijfers die ik zooeven aanhaalde, kan men aannemen dat iedere autobus zoowat vijftig tot z -stig reizigers zal moeten opnemen, een cijfer dat boven de capaciteit van de autobuswagens gaat. Het zou dus naodig zijn het aantal autobus sen te verhoogen in verhouding met het aantal reizigers. Men zal reserveautobussen moeten aankoopen en daarvoor specia"al personeel aanwerven. Van de 1,200 frank winst per dag die werd voorzien zou in dat geval niet veel overblijven. Men heeft er aan gedacht rijwielen te ver voeren. Daarvoor is een nieuw rijtuig noodig, dat weer de winst komt verminderen Als men alles nauwkeurig nagaat, zal er niet veel meer overblijven van de 1,200 frank winst. Eu dat alles om dertig agenten af te schiften. Wat zal er van dte menschen geworden De heer Van Isackerminister van verkeers wezen. Zij worden niet afgedankt, ze wor den met andere diensten belast. De heer Dierkens. Als ze op onze lijn niet meer worden gebruikt, zullen er elders in hun plaats bedienden worden afgedankt. Dat ligt voor de hand. D.i noia is trouwens formeel wat de afschaffing betreft der dertig agenten. Wat zou men ze elders gebruiken, vermits men nu overal elders honderden-agenten ai- stelt De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Het geldt hier definitief personeel dat niet kan worden afgesteld. De heer Dierkens. Goed. Ik neem akte van deze verklaring. Wij meenen dat de Nationale Maatschappij eene gunstige gelegenheid heeft laten voorbij gaan om zelf den autobusdienst in te richten. Ik meen verder dat de zaak nog moet on derzocht worden. Ik neem goed aan dat de Nationale Maatschappij poogt haar verlies te verminderen. Er kunnen, zonder schade voor het publiek, een paar treinen afgeschaft worden. Er zijn ook geen zeven of acht rijtuigen noodig voor de treinen welke zouden blijven rijden. Mocht er dan nog verlies zijn, dan zou de Staat moeten tusschenbeide komen. Wij h ibben hier nog onlangs een ontwerp tot hulpverleening aan de metaalnijverheid aangenomen. Ik dring dan ook aan dat de minister de zaak verder zou doen onderzoeken. De Na tionale Maatschappij beroept zich op even tueel verlies. Zal men nu overal dezelfde proefneming doorvoeren Zullen al deze treinen afgeschaft worden Waar moet het dan heen met het economisch leven van ons land Ik vraag dan nog eens dat de zaak verder zou onderzocht worden. De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Ik dank den heer Dierkens omdat hii mij geïnterpelleerd heeft en mij dus de gelegenheid gegeven heeft u den bedenke- lijken toestand uiteen te zetten der Nationale Spoorwegmaatschappij. De maatregel van Yper-Roeselaere is maar het begin van een nieuwe politiek waartoe wij verplicht zijn door de omstandigheden. Deheer Hermans. Zeer bedenkelijk is dat De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Daar kunt ge naderhand over oor- deelen met uwe bijzondere bevoegdheid, die ge op allerlei gebied bezit. Zooals overal in Europa, is een nieuwe factor in 't vervoer gekomen na den oorlog. Vóór den oorlog was er alleen de spoorweg. De auto kwam en betwist aan het snoo-h°t vervoer van personen en goederen, fs het de ondergang van 't snoor Moest dit gebeuren, dan moet ik wijzen op de verwarring die daaruit zou ontstaan. r>e spoorweg vertegenwoordigt een nationaal ka pitaal van 25 mi'liard, laat zoowat, met de buurtspoorwegen bij gerekend, 100.000 ge zinnen leven ook het bouwen van het mate riaal verschaft aan duizenden arbeiden brood. Als minister van vervoer, moet ik daarmee rekening houden en den spoorweg verdedigen. Laten wij eens onderzoeken of de spoorweg tegenover het autovervoer sedert den oorlog een ondergeschikte rol speelt. Wij moeten ons hoeden voor misleiding. Vergeten we niet dat de spoorweg het eenige vervoermiddel is in ons land dat al de lasten van de exploitatie dragen moet, wat jaarlijks op 445 millioen komt. De spoorweg moet iedereen vervoeren, en 75 t. h van degenen die van den spoorweg ge iruik maken, rijden tegen verminderden prijs, waaronder 42 t. h. werkltedenabonnen- ten voorkomen. Deze 42 t. h. vertegenwoor digen maar i3 t. h- van de inkomsten. De spoorweg moet verder eiken dag, in elk seizoen, voor het vervoer gereed staan, zoo dat de Nationale Maatschappij óver een reserve van 9 000 wagens moet beschikken om in het drukke seizoen het hoofd te kunnen bieden aan het vervoer. Is het dan te verwonderen dat de autobus, die dag en uur kiest en alleen de volle beta lende reizigers van den spoorweg afneemt, minder kosten maakt Deze concurrentie is echter ondraaglijk. En toch geschiedt dat sedert den oorlog. Overal komen autobussen tot stand, en de reizigers die hun vojle prijs betalen werden aan de treinen ontnomen. De concurrentie die de autobussen de trei nen aandoen blijkt uit het volgende. Er zijn in ons land 3i2 regelmatig ingerichte autobus lijnen, ingericht krachtens twee wetten van 1924. Daarvan zijn 119 concessies van de Buurtspoorwegen, ig3 zijn onafhankelijke lijnen. In welke maten schaden zij. aan de treinen Van de 119 lijnen, concessies van de stoom trams, zijn er 74 die op de kl ënteel van de spoorwegen leven, en op de Ig3 onafhanke- lijken zijn er slechts 5o die op geen enkel punt van de groote spoorlijnen leven. Er zijn er 78 die een zeker percent khënteei atnemen, en 33 die hun gansche uitbating parallel hebben met de buurtspoorwegen. Wanneer men deze cijfers nagaat, moet men zeggen dat de autobussen leven van de kliën- teel van de spoorwegen. In 1929 was het gemiddeld aantal reizigers 157 per trein, in ig3t maar 123 meer. Dus een verschil van meer dan dertig reizi gers, van reizigers dan die op.den trein hun vollen prijs betaalden De financieele gevolgen hiervan zijn dan ook onrustwekkend. Op het reizigersvervoer is er in ons land steeds een tekort geweest. In 1928 bedroeg het 246 millioen in 1929, 352 mil lioen in ig3o, 424 millioen voor ig3t is het 525 millioen geweest. De heer Dierkens. Is het vervoer van de koopwarentreinen erbij gerekend De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Neen. Het reizigersverkeer dus is steeds met mali geëxploiteerd geworden ter oorzake van sociale en economische redenen. Wanneer ik dan zie dat de reizigers die den vollen prijs betalen gestadig afnemen, dan zeg ik dat het tijd is om zeer ernstige maatregelen te nemen. Het goederenvervoer nu moet dit deficiet dekken. Tot nu toe is dat gegaan. Zal het blijven gaan De toestanden die wein't buitenland zien, 2 milliard deficiet in Frankrijk, b. v., staan op het punt hier ook op te duiken. Wij moeten het ernstig overwegen. We verliezen nu reeds 3oo millioen per jaar. Vooral voor 't reizigers- vervoer moeten de toestanden van vroeger veranderen. Ik ben niet tegen de autobussen en niet tegen het spoor. Maar ze mogen niet in con currentie met elkaar komen ten nadeele van de spoorwegen. Moeten we aan de bussen de zeilde voorwaarden opleggen als aan de treinen Dan verdwijnen de bussen na kor ten tijd. En toch zijn de bussen op vele plaatsen noodzakelijk. Het hangt van de plaatsen af welke van de twee, spoor of autobus, voor de uitbating het meest voordeelig is. De heer Dierkens. Dat wordt juist niet gedaan. De keer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Toch wel daarom juist hebben wij het reizigersvervoer op de lijn Yper Roese laere toevertrouwd aan de autobussen. De heer Dierkens. Zonder de zaak ernstig te onderzoeken, en uwe beslissing is eene onrechtvaardigheid. De hier Van Isacker, minister van verkeers wezen. Het feit staat niet alleen. De kwes tie wordt thans ingestudeerd. In uw streek, mijnheer Dierkens, werd aan de belangheb benden de volgende vraag gesteld Wat zoudt gij liever hebben den spoorweg of de autobus De heer Dierkens. Alle twee De heer Van Isaóker, minister van verkeers wezen. Dat is alles bij het oude laten. Ik geef toe dat de autobus meer dienst bewijzen kan in deze streek omdat verschillende dor pen op grooten afstand van de stations gele gen zijn. Zoo zijn er uit Passchendaele en Zonnebeke dagelijks nog slechts vijftig reizi gers. Men zegt dat de treinen nog zesmaal zooveel reizigers als de autobussen vervoeren. De inkomsten bedragen echter in verhouding slechts 2 1/2 t. h. van deze der autobussen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 2