De Afschaffing der Treinen
Roeselaere Yper
2
Deze week Dinsdag werd er, in de Kamer der
Volksvertegenwoordigersover die kwestie die
onze streek zoo zeer aanbelangtde volgende
bespreking gehouden
De Voorzitter (in 't Fransch). - Wij vatten
de Despreking aan van de interpellatie van den
heer Dierkens tot den minister van verkeers
wezen nopens het besluit dat de beheerraad
van de Nationale Vlaatschappij van Belgische
Spoorwegen in zijn j rngste zitting van tl De
cember heeft genomen betreffende de afschaf
fing van alle reizigerstreinen Roeselaere-
Yper
De heer Dierkens. Op i5 December 11.,
toen ik mijn interpellatie indiende, vroeg ik
«Jen heer minister van vervoer om het besluit
van de N. M. B. S. niet te laten toepassen.
Ik steunde daarbij op ernstige gronden.
Op 11 December werd de beslissing geno
men alle reizigerstn inen tusschen Roeselaere
en V per af te schaffen. Dit verwekte groote
beroering in een streek die door den oorlog
zoo erg geleden heeft. De ambtenaren van de
maatschappij heboen niet in 't minst rekening
gehouden met de economische toestanden van
die streek.
De heer Butaye. Dat men de Pullmans
afschaffe Die dienen toch voor niks 1
De heer Dierkens. Wij zijn in West-Vlaan
deren al te stiefmoederlijk bedeeld. Wij mee-
nen iets beters verdiend te hebben dan lofzan
gen over Yper.
De kwestie was niet voldoende ingestu
deerd. De afgevaardigden van het personeel
van de streek Roeselaere en ifper oordeelden
dat de maatregel misplaatst was. De zaak werd
ter plaatse onderzocht toen de beslissing reeds
lang., getroffen was. En de uitslag van dit on
derzoek was heelemaal anders dan wat er
stond in 't eerste verslag van de maatschappij
De minister is daarvan op de hoogte.
Het rapport of verslag zegt dat de uitba
ting per spoor een verlies laat van 200 fr. per
dag. De uitbatirg per autobus laat winst. Om
200 frank per dag wil men dus het, econo
misch leven van de ganschestreek stilleggen
De heer Butaye. Wat verliezen ze niet
aan de Pullmann's
Dè heer Dierkens De Spoorwegmaat
schappij heeft gelijk te trachten het verlies
weg te werken. Maar een openbare dienst
moet niet alleen zien voor het maken yan
winst. We leven in een crisistijd, tiet is al
goed als men het personeel kan behouden.
Wij hopen dan ook dat de minister zal trach
ten het tekort op een andere manier te doen
dekken en de bedoelde personentreinen weer
te laten loopen. Er zijn andere personentrei
nen die zuiver verlies laten. Dat men die af
schafte. Het ware ook mogelijk het aantal
rijtuigen te verminderen voor de treinen
waarvoor er maar een beperkt aantal reizigers
zijn. -
Het gemiddeld aantal reizigers per dag
was in December 480 voor zes treinen. Door
de twee nutteiooze treinen af te schaffen steeg
het gemiddeld aantal reizigers per trein van
80 tot 96. Daarbij dient men nog de zes maal
36 reizigers te voegen van de autobussen. Al
dat vols kan dus door de autobussen alleen
niet worden vervoerd.
Te Zonnebeke werden op een Zondag ról
kaartjes afgeleverd. De abonnementen zijn
niet opgenomen in dat getal. Het is dus moei
lijk te beweren dat alle personentreinen kun
nen afgeschaft worden.
Ik vraag u Waar zullen de reiszakken en
de rijwielen, de groote pakken der marskra
mers die naar de markten trekken, op de auto
bus wagens geborgen worden? Wat zult u doen
met de korven der boeren en boerinnen en
met het pluimvee en de viggens
De nota zegt ons dat er iets zal gedaan
worden. Maar op welke manier? Er zal door
de betrokkenen moeten gewacht worden op
een goederentrein wanneer het om zware
pakken gaat. De betrokkenen zullen moeten
uitmaken wat een zwaar pak en wat niet een
zwaar pak is. Dit verwikkelt niet weinig hun
toestand. En wat zult u doen met de werklie
denabonnementen, met de tariefvermindering
voor de invaliden En wat zal er gebeuren
met het personeel
Het verslag is karig daar waar het op die
vragen antwoord wil geven.
De afgeschafte zes reizigerstreinen zullen
varvangen worden door twaalf autobussen in
de wi en zeventien op Zondag.
Maar, op grond van de cijfers die ik zooeven
aanhaalde, kan men aannemen dat iedere
autobus zoowat vijftig tot z -stig reizigers zal
moeten opnemen, een cijfer dat boven de
capaciteit van de autobuswagens gaat.
Het zou dus naodig zijn het aantal autobus
sen te verhoogen in verhouding met het aantal
reizigers. Men zal reserveautobussen moeten
aankoopen en daarvoor specia"al personeel
aanwerven. Van de 1,200 frank winst per dag
die werd voorzien zou in dat geval niet veel
overblijven.
Men heeft er aan gedacht rijwielen te ver
voeren. Daarvoor is een nieuw rijtuig noodig,
dat weer de winst komt verminderen Als men
alles nauwkeurig nagaat, zal er niet veel
meer overblijven van de 1,200 frank winst.
Eu dat alles om dertig agenten af te schiften.
Wat zal er van dte menschen geworden
De heer Van Isackerminister van verkeers
wezen. Zij worden niet afgedankt, ze wor
den met andere diensten belast.
De heer Dierkens. Als ze op onze lijn niet
meer worden gebruikt, zullen er elders in hun
plaats bedienden worden afgedankt. Dat ligt
voor de hand. D.i noia is trouwens formeel
wat de afschaffing betreft der dertig agenten.
Wat zou men ze elders gebruiken, vermits
men nu overal elders honderden-agenten ai-
stelt
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Het geldt hier definitief personeel
dat niet kan worden afgesteld.
De heer Dierkens. Goed. Ik neem akte van
deze verklaring.
Wij meenen dat de Nationale Maatschappij
eene gunstige gelegenheid heeft laten voorbij
gaan om zelf den autobusdienst in te richten.
Ik meen verder dat de zaak nog moet on
derzocht worden. Ik neem goed aan dat de
Nationale Maatschappij poogt haar verlies te
verminderen.
Er kunnen, zonder schade voor het publiek,
een paar treinen afgeschaft worden. Er zijn
ook geen zeven of acht rijtuigen noodig voor
de treinen welke zouden blijven rijden. Mocht
er dan nog verlies zijn, dan zou de Staat
moeten tusschenbeide komen. Wij h ibben hier
nog onlangs een ontwerp tot hulpverleening
aan de metaalnijverheid aangenomen.
Ik dring dan ook aan dat de minister de
zaak verder zou doen onderzoeken. De Na
tionale Maatschappij beroept zich op even
tueel verlies.
Zal men nu overal dezelfde proefneming
doorvoeren Zullen al deze treinen afgeschaft
worden Waar moet het dan heen met het
economisch leven van ons land
Ik vraag dan nog eens dat de zaak verder
zou onderzocht worden.
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Ik dank den heer Dierkens omdat
hii mij geïnterpelleerd heeft en mij dus de
gelegenheid gegeven heeft u den bedenke-
lijken toestand uiteen te zetten der Nationale
Spoorwegmaatschappij. De maatregel van
Yper-Roeselaere is maar het begin van een
nieuwe politiek waartoe wij verplicht zijn
door de omstandigheden.
Deheer Hermans. Zeer bedenkelijk is dat
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Daar kunt ge naderhand over oor-
deelen met uwe bijzondere bevoegdheid, die
ge op allerlei gebied bezit. Zooals overal in
Europa, is een nieuwe factor in 't vervoer
gekomen na den oorlog. Vóór den oorlog was
er alleen de spoorweg. De auto kwam en
betwist aan het snoo-h°t vervoer van personen
en goederen, fs het de ondergang van 't snoor
Moest dit gebeuren, dan moet ik wijzen op
de verwarring die daaruit zou ontstaan. r>e
spoorweg vertegenwoordigt een nationaal ka
pitaal van 25 mi'liard, laat zoowat, met de
buurtspoorwegen bij gerekend, 100.000 ge
zinnen leven ook het bouwen van het mate
riaal verschaft aan duizenden arbeiden brood.
Als minister van vervoer, moet ik daarmee
rekening houden en den spoorweg verdedigen.
Laten wij eens onderzoeken of de spoorweg
tegenover het autovervoer sedert den oorlog
een ondergeschikte rol speelt. Wij moeten ons
hoeden voor misleiding. Vergeten we niet dat
de spoorweg het eenige vervoermiddel is in
ons land dat al de lasten van de exploitatie
dragen moet, wat jaarlijks op 445 millioen
komt. De spoorweg moet iedereen vervoeren,
en 75 t. h van degenen die van den spoorweg
ge iruik maken, rijden tegen verminderden
prijs, waaronder 42 t. h. werkltedenabonnen-
ten voorkomen. Deze 42 t. h. vertegenwoor
digen maar i3 t. h- van de inkomsten.
De spoorweg moet verder eiken dag, in elk
seizoen, voor het vervoer gereed staan, zoo
dat de Nationale Maatschappij óver een
reserve van 9 000 wagens moet beschikken om
in het drukke seizoen het hoofd te kunnen
bieden aan het vervoer.
Is het dan te verwonderen dat de autobus,
die dag en uur kiest en alleen de volle beta
lende reizigers van den spoorweg afneemt,
minder kosten maakt
Deze concurrentie is echter ondraaglijk.
En toch geschiedt dat sedert den oorlog.
Overal komen autobussen tot stand, en de
reizigers die hun vojle prijs betalen werden
aan de treinen ontnomen.
De concurrentie die de autobussen de trei
nen aandoen blijkt uit het volgende. Er zijn
in ons land 3i2 regelmatig ingerichte autobus
lijnen, ingericht krachtens twee wetten van
1924. Daarvan zijn 119 concessies van de
Buurtspoorwegen, ig3 zijn onafhankelijke
lijnen.
In welke maten schaden zij. aan de treinen
Van de 119 lijnen, concessies van de stoom
trams, zijn er 74 die op de kl ënteel van de
spoorwegen leven, en op de Ig3 onafhanke-
lijken zijn er slechts 5o die op geen enkel punt
van de groote spoorlijnen leven. Er zijn er 78
die een zeker percent khënteei atnemen, en
33 die hun gansche uitbating parallel hebben
met de buurtspoorwegen.
Wanneer men deze cijfers nagaat, moet men
zeggen dat de autobussen leven van de kliën-
teel van de spoorwegen. In 1929 was het
gemiddeld aantal reizigers 157 per trein, in
ig3t maar 123 meer.
Dus een verschil van meer dan dertig reizi
gers, van reizigers dan die op.den trein hun
vollen prijs betaalden
De financieele gevolgen hiervan zijn dan ook
onrustwekkend. Op het reizigersvervoer is er
in ons land steeds een tekort geweest. In 1928
bedroeg het 246 millioen in 1929, 352 mil
lioen in ig3o, 424 millioen voor ig3t is het
525 millioen geweest.
De heer Dierkens. Is het vervoer van de
koopwarentreinen erbij gerekend
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Neen. Het reizigersverkeer dus is
steeds met mali geëxploiteerd geworden ter
oorzake van sociale en economische redenen.
Wanneer ik dan zie dat de reizigers die den
vollen prijs betalen gestadig afnemen, dan zeg
ik dat het tijd is om zeer ernstige maatregelen
te nemen.
Het goederenvervoer nu moet dit deficiet
dekken. Tot nu toe is dat gegaan. Zal het
blijven gaan
De toestanden die wein't buitenland zien,
2 milliard deficiet in Frankrijk, b. v., staan
op het punt hier ook op te duiken. Wij moeten
het ernstig overwegen. We verliezen nu reeds
3oo millioen per jaar. Vooral voor 't reizigers-
vervoer moeten de toestanden van vroeger
veranderen.
Ik ben niet tegen de autobussen en niet
tegen het spoor. Maar ze mogen niet in con
currentie met elkaar komen ten nadeele van
de spoorwegen. Moeten we aan de bussen de
zeilde voorwaarden opleggen als aan de
treinen Dan verdwijnen de bussen na kor
ten tijd.
En toch zijn de bussen op vele plaatsen
noodzakelijk. Het hangt van de plaatsen af
welke van de twee, spoor of autobus, voor de
uitbating het meest voordeelig is.
De heer Dierkens. Dat wordt juist niet
gedaan.
De keer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Toch wel daarom juist hebben wij
het reizigersvervoer op de lijn Yper Roese
laere toevertrouwd aan de autobussen.
De heer Dierkens. Zonder de zaak ernstig
te onderzoeken, en uwe beslissing is eene
onrechtvaardigheid.
De hier Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Het feit staat niet alleen. De kwes
tie wordt thans ingestudeerd. In uw streek,
mijnheer Dierkens, werd aan de belangheb
benden de volgende vraag gesteld Wat zoudt
gij liever hebben den spoorweg of de
autobus
De heer Dierkens. Alle twee
De heer Van Isaóker, minister van verkeers
wezen. Dat is alles bij het oude laten. Ik
geef toe dat de autobus meer dienst bewijzen
kan in deze streek omdat verschillende dor
pen op grooten afstand van de stations gele
gen zijn. Zoo zijn er uit Passchendaele en
Zonnebeke dagelijks nog slechts vijftig reizi
gers. Men zegt dat de treinen nog zesmaal
zooveel reizigers als de autobussen vervoeren.
De inkomsten bedragen echter in verhouding
slechts 2 1/2 t. h. van deze der autobussen.