- HYPOTHECAIRE -
BELEGGIN GSBANK
Amitiés Frangaises
19, Arenbergstraat, Antwerpen
Grondpaodobligatiën 5,00 °/0 netto
3,23 netto.
Stadsbibliotheek - Yper
Aanwinsten 4de Kwartaal
Nationale Maatschappij
van Buurtspoorwegen
Lijn Oixmuds - Yper
Yper - SSeertwsrck - Waasten
Zoo is er eiken dag een tekort van 200 frank.
Er is nog een ander feit, namelijk dat de
uitbatir g per autobus een boni laten zal van
X.200 frank per dag. Gij schijnt sceptisch,
mijnheer Dierkens maar hetzijn berekeningen
van specialisten. Zulks neemt niet weg dat ik
ook de uwe zal ondeizoeken.
Gij hebt mij de vraag gesteld Wat zult gij
doen met de scholieren, de werklieden, de
invaliden Het spreekt vanzelf dat de auto
bus deze tegen verminderden prijs zal moeten
vervoeren.
Wat zal met de verdere reizigers geschie
den, vraagt de heer Dierkens nog. Zijne cijfers
zijn echter onjuist. Als ik zeg ééne reis, wil
dit niet zeggen dat die reis maar met één bus
gedaan wordt.
Op de marktdagen mogen de landbouwers
gratis 60 kilogram landbouwproducten ve#;
voeren op de markttreinen. Datzelfde zSl nu
gratis met de auto camionnetten gebeuren.
Hier zal zelfs aan de landbouwers meer ge
mak geboden worden. Nu moeten die pro
ducten getransbordeerd worden te Roeselaere
en moeten gestooten worden J,ot op de markt.
Dat zal gedaan zijn tot groote tevredenheid
van de boeren.
Ik ben dus overtuigd dat we hier geene
andere regeling konden treffen. De omstan
digheden dwingen ons tot eene nieuwe ver-
voerpolitiek De opmerkingen van den heer
Dierkens zijn zoo oud als de spoorwegen zelf.
En veranderingen zijn er in 't vervoer vol
strekt noodig, omdat er nu te veel lasten en
kosten uit voortvloeien. Een gezonde politiek
van coördinatie op deficitaire lijnen zal het
zoo drukkend deficiet op het reizigersvervoer
doen verdwijnen.
Men vraagt mij voortdurend voor lage
tarieven. Dat is maar enkel mogelijk dooreen
gezonde politiek, die het tekort van een half
milliard op het personenvervoer wegwerkt.
We mogen dus niet aarzelen de maatregel,
door de Spoorwegmaatschappij genomen,
goed te keuren.
De heer Dierkens De minister leent het
verslag van December, maar niet de .aanvul
lende nota van 23 Januari, die de besluiten
van het verslag teniet doet.
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Er zullen slechts 6 of 7 vrouwelijke
bedienden op pensioen worden gesteld of op
rustgeld.
De heer Dierkens. Het antwoord van den
minister geeft me in hooge mate voldoening.
Ik ben niet tegen de aanpassing van het ver
voer aan de nieuwe toestanden. Maar is er
geen middel om aan de quaestiè een andere
oplossing tege.ven
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Moest men het publiek voor de
keus stellen tusschen de autobus en den
trein, dan zou het de autobus kiezen. De
arbeiders zullen trouwens meer voordeel heb
ben van de bussen dan van de treinen.
De heer Dierkens. Mogelijk. De autobus
is echter maar goed als hulpdienst. En ik moet
u nogmaals doen opmerken dat het verslag
wordt teniet gedaan door de aanvullende nota.
Daarom vraag ik dat het debat in den beheer
raad op 12 dezer zou gebeuren op grond van
de aanvullende nota. Dan zal er kans bestaan
een aantal personentreinen te behouden. Voor
onze streek is zulks van het grootste belang.
De heer Buiaye. De bevolking mijner
streek zou er groot nadeel bij hebben moesten
alle reizigerstreinen afgeschalt worden.
Men doet vele beloften in verband met de
autobuslijnen. Maar züilen die gehoudén
worden
Er is verwarring te vreezen. Waar zullende
autobuswagens kunnen ingenomen worden
door het publiek
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. De autobus wagens zullen in de
staties zelf, te Roeselaere en Yper, ter
beschikking van de reizigers staan.
De heer Biilaye. Dit ware een verbetering
en wij hopen dat de quaestie aldus zal gere
geld worden.
De toelichtende nota, ons toegezonden
door de Maatschappij van Spoorwegen, be
wijst dat de zaak niet goedingestudeerd werd.
Vooral wat het treinen verkeer te Zonnebeke
betreft, veroorloof ik mij aan te dringen op
een nieuw en grondig onderzoek.
Een andere quaestie geldt het personeel.
Men heeft gesproken van l3o menschen die
zouden afgedankt worden.
De heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen. Ik heb zooeven gezegd dat er geen
quaestie is van afdanking, maar van verplaat
sing en slechts van 3o betrokkenen.
De Voorzitter (in 't Fransch). De bespre
king is gesloten.
De heer Minister van verkeerswezen ep de
Nationale Maatschappij van Belgische Spoor
wegen schijnen dus vast besloten alle verzet,
hoe gewettigd het ook zij, over het hoofd te
zien en spijts alles de genomen beslissing te
handhaven om, vanaf een nog te bepalen da
turn, alle verkeer en vervoer op de lijn Yper
Roeselaere door autobussen te doen verzeke
ren. Of deze nieuwe wijze van uitbating al de
diensten zal bewijzen die men ervan verwacht,
is een nog moeilijk te beantwoorden vraag,
doch wij twijfelen er sterk aan.
In de autobussen zullen er, onder meer,
geen verschillige klassen noch afzonderlijke
compartimenten voor vrouwen, rookers of niet
rookers voorzien zijn. Zij zullen evenmin de
zelfde zekerheid bieden als thans de treinen.
Ouderlingen en gebrekkiger, die van het
schudden veel te liiden hebben, zullen voor
taan moeten thuis blij ven terwijl zij nu met den
trein nog gemakkelijk een kleine verplaatsing
konden doen. We weten ook nog niet of de
autobussen 's winters zullen verwarmd wor
denofniet. Wij zouden nog tal van andere kleine
voordeelen kunnen aanhalen die de reizigers
nu op de autobussen niet meer zullen hebben,
en daarom twijfelen wij er grootelijks aan dat
de nieuwe dierst iedereen zal bevredigen.
Wat zal er bijvoorbeeld gedaan worden om het
vervoer te verzekeren van een onvoorzienen
toeloop van reizigers, wanneer de tweede
autobus, .die steeds gereed in reserve moet
staan, ook reeds op de baan is
Wij maken er echter de Maatschappij geen
verwijt van dat zij haar deficiet tracht in te
krimpen. Integendeel, wij hebben het hier
vroeger meermaals herhaald dat het voor de
buurtspoorweg- en ook voor de spoorwegmaat
schappijen hoogdringend was haar materiaal,
te verbeteren en aan de nieuwe toestanden
aan te passen. Doch hier vindt de Nationale
Maatschappij van Spoorwegen niets beter
dan, ten titel van proef, op een harer lijnen
alle treinverkeer eenvoudig af te schaffen.
Indien dergelijke proef dient gedaan te
worden en mogelijks te verrechtvaardigen
is, dan vragen wij ons af waarom het
juist nogmaals onze geteisterde streek moet
zijn die daarvoor moet dienen en alzoo, inge
val de proef den verwachten uitslag niet ople
vert, nogmaals benadeeligd worden.
N. M.
Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74
Uitstaande Hypotheken Fr. 120 000.000, -
SteBt verkrijgbaar
voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons.
KASBONS met premie voor hoog
stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar
terugbetaalbaar.
KASBONS» terugbetaalbaar na 6 maand,
Kostdooze inschrijvingen bij den
Heer MAURICE BAERT, te Yper
Vandenpeereboomplaats, Nr 37.
1. Praktische Automobielleergang. Leer
boek voor Automobielbestuurders, met teeke
ningen, door Ingenieur A. Van Loy.
2. Gemeentewet van 3o Maart i836 met de
aanvullende wetten die ingevoerd zijn lot 21 De
cember iQ2y (officieele vertaling).
3. Provinciale wet van 3o April i836 en
aanvullende wetten tot 2g September rg28 (offi
cieele vertaling).
4. Wetboek van het strafrecht, door Dr de
Hoon (officieele vertaling).
5. Wetboek van strafvordering, (officieele
vertaling).
6. La Constitution-De Grondwet, volledige
tekst, met een Nederlandsch-Fransche tn
Fransch Nederlandsche woordenlijst.
7. Volksgeneeskunde, door Dr. W. De
Baets, 4dc en 5dc deel.
8. De Antenne, door P. Geervliet
9 Belgie s verzet tegen de Duitsche Over
keerschitig, bijdrage tot het lijdensboek van
België door Jean Massart, Onder- Directeur
der wetenschappelijke klasse van de Konink
lijke Academie.
10. Kardinaal Mercier, zijn leven, zijn
werk, door C. Vervoort, Pr.
11. Histoire de. la Belgique Contemporaine
i83o igi4, tome 3"e.
12 Doornen Krone (oorlogsgedichten)
1919, door Leo Raek-lboom (Gift van den
schrijver).
l3. - Inval en oorlog in België, van Luik tot
den Yzer, benevens schets der diplomatieke
onderhandelingen die aan het konflikt zijn
voorafgegaan, door Hoogleeraar Leo Van d' r
Essen.
14- Liet Voorbereidend Onderwijs op den
weg naar Schoonheid en Kunst, door W. Es-
ders.
i5. Odusseus achterna, reisnotas uit Grie
kenland, door Marnix Gysen.
16- Réponse du Président de 1'administra
tion des Hospices Civils de la ville d' Ypres au
Rapport adressc a l'Autorité Communale, par la
majoritéde cettc administration (i85y) Chev. L.
De Stuers. (Don de la Bibliothèque de l'Uni-
versité de Gand).
17- Les manoeuvres respiratoir es chez les
Poissons et les Amphibiens, par Victor Willem
(Don de 1'Académie Royale).
18. Les Poissons Famenniens de la Belgi-
que, par Maurice Leriche. (Don de l'Acadé-
mie Royale).
19. Maarten Luther in de Kritiek, door
Fr. X. Y. Duynstee. Bijdrage door de Ge
schiedenis der Reformatie, in 3 boekdeelen.
20. De beschaafde Jongen, door Dr.
Töth Tihamer.
21Het Geschiedkundig Yperen (voor
dracht met lichtbeelden door Geo Van Hecke
(Gift van M. Ernest Iweins d'Eeckhoutte).
22. Ieperen en de Kapucijnendoor P.
Hildebrand, O. M. C. (Gift van den schrijver)
23. Napoléon, par Jacques Bainvilie
(Collection des Graudes étu fes historiques).
24. Nieuwe reeks vlaamsche en jranschë
volkslectuur en ontspanningslezing van verschil
lende schrijvers.
Sedert 1 Februari ig3z zijn de volgende
treinen ajgeschafi
Trein N° 7 vertrekkende uit Dixmu le om
8 37 ure.
Trein N° 8 vertrekkende uit Yper om
10.21 ure.
Op Zaterdagen of marktdagen te Yper blijft
de uur tabel behouden.
LIJN
Sedert 6 Februari ig32 zijn op Zaterdagen of
marktdag te Yper volgende treinen afgeschaft
Trein nr 16 tusschen Pont Rouge en Kemmel.
Trein nr l5 tusschen Kemmel en Pont Rouge.
Trein nr 20 tusschen Pont Rouge en Kemmel.
Trein nr 6 tusschen Kemmel en Yper.
LIGNE VICINALE
Ypres - Sïeenweick - Warneton
Depuis le 6 Février ig32, les trains désignês
ci après sont supprimés les Samedis 011 jours
de Marché d' Ypres.
Train n° 16 entre Pont Rouge et Kemmel.
Train n° i5 entre Kemmel et Pont Rouge, i
Train n° 20 entre Pont Rouge et Kemmel.
Train n° 6 entre Kemmel et Ypres.
Het Bestuur. La Direction.
Le Comité rappelle aux membres la
SOIREE du Mercredi 17 Février, a 8 h.,
en la Salie du Vieil Ypres
i,e Paitie Conférence par M. Cuvelier,
LA ROUTE DES ALPES.
2e Partie MM. Bergeron et Desaugiers,
CHANTEURS DE GENRE.