- HYPOTHECAIRE - BELEGGIN GSBANK Amitiés Frangaises 19, Arenbergstraat, Antwerpen Grondpaodobligatiën 5,00 °/0 netto 3,23 netto. Stadsbibliotheek - Yper Aanwinsten 4de Kwartaal Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen Lijn Oixmuds - Yper Yper - SSeertwsrck - Waasten Zoo is er eiken dag een tekort van 200 frank. Er is nog een ander feit, namelijk dat de uitbatir g per autobus een boni laten zal van X.200 frank per dag. Gij schijnt sceptisch, mijnheer Dierkens maar hetzijn berekeningen van specialisten. Zulks neemt niet weg dat ik ook de uwe zal ondeizoeken. Gij hebt mij de vraag gesteld Wat zult gij doen met de scholieren, de werklieden, de invaliden Het spreekt vanzelf dat de auto bus deze tegen verminderden prijs zal moeten vervoeren. Wat zal met de verdere reizigers geschie den, vraagt de heer Dierkens nog. Zijne cijfers zijn echter onjuist. Als ik zeg ééne reis, wil dit niet zeggen dat die reis maar met één bus gedaan wordt. Op de marktdagen mogen de landbouwers gratis 60 kilogram landbouwproducten ve#; voeren op de markttreinen. Datzelfde zSl nu gratis met de auto camionnetten gebeuren. Hier zal zelfs aan de landbouwers meer ge mak geboden worden. Nu moeten die pro ducten getransbordeerd worden te Roeselaere en moeten gestooten worden J,ot op de markt. Dat zal gedaan zijn tot groote tevredenheid van de boeren. Ik ben dus overtuigd dat we hier geene andere regeling konden treffen. De omstan digheden dwingen ons tot eene nieuwe ver- voerpolitiek De opmerkingen van den heer Dierkens zijn zoo oud als de spoorwegen zelf. En veranderingen zijn er in 't vervoer vol strekt noodig, omdat er nu te veel lasten en kosten uit voortvloeien. Een gezonde politiek van coördinatie op deficitaire lijnen zal het zoo drukkend deficiet op het reizigersvervoer doen verdwijnen. Men vraagt mij voortdurend voor lage tarieven. Dat is maar enkel mogelijk dooreen gezonde politiek, die het tekort van een half milliard op het personenvervoer wegwerkt. We mogen dus niet aarzelen de maatregel, door de Spoorwegmaatschappij genomen, goed te keuren. De heer Dierkens De minister leent het verslag van December, maar niet de .aanvul lende nota van 23 Januari, die de besluiten van het verslag teniet doet. De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Er zullen slechts 6 of 7 vrouwelijke bedienden op pensioen worden gesteld of op rustgeld. De heer Dierkens. Het antwoord van den minister geeft me in hooge mate voldoening. Ik ben niet tegen de aanpassing van het ver voer aan de nieuwe toestanden. Maar is er geen middel om aan de quaestiè een andere oplossing tege.ven De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Moest men het publiek voor de keus stellen tusschen de autobus en den trein, dan zou het de autobus kiezen. De arbeiders zullen trouwens meer voordeel heb ben van de bussen dan van de treinen. De heer Dierkens. Mogelijk. De autobus is echter maar goed als hulpdienst. En ik moet u nogmaals doen opmerken dat het verslag wordt teniet gedaan door de aanvullende nota. Daarom vraag ik dat het debat in den beheer raad op 12 dezer zou gebeuren op grond van de aanvullende nota. Dan zal er kans bestaan een aantal personentreinen te behouden. Voor onze streek is zulks van het grootste belang. De heer Buiaye. De bevolking mijner streek zou er groot nadeel bij hebben moesten alle reizigerstreinen afgeschalt worden. Men doet vele beloften in verband met de autobuslijnen. Maar züilen die gehoudén worden Er is verwarring te vreezen. Waar zullende autobuswagens kunnen ingenomen worden door het publiek De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. De autobus wagens zullen in de staties zelf, te Roeselaere en Yper, ter beschikking van de reizigers staan. De heer Biilaye. Dit ware een verbetering en wij hopen dat de quaestie aldus zal gere geld worden. De toelichtende nota, ons toegezonden door de Maatschappij van Spoorwegen, be wijst dat de zaak niet goedingestudeerd werd. Vooral wat het treinen verkeer te Zonnebeke betreft, veroorloof ik mij aan te dringen op een nieuw en grondig onderzoek. Een andere quaestie geldt het personeel. Men heeft gesproken van l3o menschen die zouden afgedankt worden. De heer Van Isacker, minister van verkeers wezen. Ik heb zooeven gezegd dat er geen quaestie is van afdanking, maar van verplaat sing en slechts van 3o betrokkenen. De Voorzitter (in 't Fransch). De bespre king is gesloten. De heer Minister van verkeerswezen ep de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor wegen schijnen dus vast besloten alle verzet, hoe gewettigd het ook zij, over het hoofd te zien en spijts alles de genomen beslissing te handhaven om, vanaf een nog te bepalen da turn, alle verkeer en vervoer op de lijn Yper Roeselaere door autobussen te doen verzeke ren. Of deze nieuwe wijze van uitbating al de diensten zal bewijzen die men ervan verwacht, is een nog moeilijk te beantwoorden vraag, doch wij twijfelen er sterk aan. In de autobussen zullen er, onder meer, geen verschillige klassen noch afzonderlijke compartimenten voor vrouwen, rookers of niet rookers voorzien zijn. Zij zullen evenmin de zelfde zekerheid bieden als thans de treinen. Ouderlingen en gebrekkiger, die van het schudden veel te liiden hebben, zullen voor taan moeten thuis blij ven terwijl zij nu met den trein nog gemakkelijk een kleine verplaatsing konden doen. We weten ook nog niet of de autobussen 's winters zullen verwarmd wor denofniet. Wij zouden nog tal van andere kleine voordeelen kunnen aanhalen die de reizigers nu op de autobussen niet meer zullen hebben, en daarom twijfelen wij er grootelijks aan dat de nieuwe dierst iedereen zal bevredigen. Wat zal er bijvoorbeeld gedaan worden om het vervoer te verzekeren van een onvoorzienen toeloop van reizigers, wanneer de tweede autobus, .die steeds gereed in reserve moet staan, ook reeds op de baan is Wij maken er echter de Maatschappij geen verwijt van dat zij haar deficiet tracht in te krimpen. Integendeel, wij hebben het hier vroeger meermaals herhaald dat het voor de buurtspoorweg- en ook voor de spoorwegmaat schappijen hoogdringend was haar materiaal, te verbeteren en aan de nieuwe toestanden aan te passen. Doch hier vindt de Nationale Maatschappij van Spoorwegen niets beter dan, ten titel van proef, op een harer lijnen alle treinverkeer eenvoudig af te schaffen. Indien dergelijke proef dient gedaan te worden en mogelijks te verrechtvaardigen is, dan vragen wij ons af waarom het juist nogmaals onze geteisterde streek moet zijn die daarvoor moet dienen en alzoo, inge val de proef den verwachten uitslag niet ople vert, nogmaals benadeeligd worden. N. M. Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120 000.000, - SteBt verkrijgbaar voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons. KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar terugbetaalbaar. KASBONS» terugbetaalbaar na 6 maand, Kostdooze inschrijvingen bij den Heer MAURICE BAERT, te Yper Vandenpeereboomplaats, Nr 37. 1. Praktische Automobielleergang. Leer boek voor Automobielbestuurders, met teeke ningen, door Ingenieur A. Van Loy. 2. Gemeentewet van 3o Maart i836 met de aanvullende wetten die ingevoerd zijn lot 21 De cember iQ2y (officieele vertaling). 3. Provinciale wet van 3o April i836 en aanvullende wetten tot 2g September rg28 (offi cieele vertaling). 4. Wetboek van het strafrecht, door Dr de Hoon (officieele vertaling). 5. Wetboek van strafvordering, (officieele vertaling). 6. La Constitution-De Grondwet, volledige tekst, met een Nederlandsch-Fransche tn Fransch Nederlandsche woordenlijst. 7. Volksgeneeskunde, door Dr. W. De Baets, 4dc en 5dc deel. 8. De Antenne, door P. Geervliet 9 Belgie s verzet tegen de Duitsche Over keerschitig, bijdrage tot het lijdensboek van België door Jean Massart, Onder- Directeur der wetenschappelijke klasse van de Konink lijke Academie. 10. Kardinaal Mercier, zijn leven, zijn werk, door C. Vervoort, Pr. 11. Histoire de. la Belgique Contemporaine i83o igi4, tome 3"e. 12 Doornen Krone (oorlogsgedichten) 1919, door Leo Raek-lboom (Gift van den schrijver). l3. - Inval en oorlog in België, van Luik tot den Yzer, benevens schets der diplomatieke onderhandelingen die aan het konflikt zijn voorafgegaan, door Hoogleeraar Leo Van d' r Essen. 14- Liet Voorbereidend Onderwijs op den weg naar Schoonheid en Kunst, door W. Es- ders. i5. Odusseus achterna, reisnotas uit Grie kenland, door Marnix Gysen. 16- Réponse du Président de 1'administra tion des Hospices Civils de la ville d' Ypres au Rapport adressc a l'Autorité Communale, par la majoritéde cettc administration (i85y) Chev. L. De Stuers. (Don de la Bibliothèque de l'Uni- versité de Gand). 17- Les manoeuvres respiratoir es chez les Poissons et les Amphibiens, par Victor Willem (Don de 1'Académie Royale). 18. Les Poissons Famenniens de la Belgi- que, par Maurice Leriche. (Don de l'Acadé- mie Royale). 19. Maarten Luther in de Kritiek, door Fr. X. Y. Duynstee. Bijdrage door de Ge schiedenis der Reformatie, in 3 boekdeelen. 20. De beschaafde Jongen, door Dr. Töth Tihamer. 21Het Geschiedkundig Yperen (voor dracht met lichtbeelden door Geo Van Hecke (Gift van M. Ernest Iweins d'Eeckhoutte). 22. Ieperen en de Kapucijnendoor P. Hildebrand, O. M. C. (Gift van den schrijver) 23. Napoléon, par Jacques Bainvilie (Collection des Graudes étu fes historiques). 24. Nieuwe reeks vlaamsche en jranschë volkslectuur en ontspanningslezing van verschil lende schrijvers. Sedert 1 Februari ig3z zijn de volgende treinen ajgeschafi Trein N° 7 vertrekkende uit Dixmu le om 8 37 ure. Trein N° 8 vertrekkende uit Yper om 10.21 ure. Op Zaterdagen of marktdagen te Yper blijft de uur tabel behouden. LIJN Sedert 6 Februari ig32 zijn op Zaterdagen of marktdag te Yper volgende treinen afgeschaft Trein nr 16 tusschen Pont Rouge en Kemmel. Trein nr l5 tusschen Kemmel en Pont Rouge. Trein nr 20 tusschen Pont Rouge en Kemmel. Trein nr 6 tusschen Kemmel en Yper. LIGNE VICINALE Ypres - Sïeenweick - Warneton Depuis le 6 Février ig32, les trains désignês ci après sont supprimés les Samedis 011 jours de Marché d' Ypres. Train n° 16 entre Pont Rouge et Kemmel. Train n° i5 entre Kemmel et Pont Rouge, i Train n° 20 entre Pont Rouge et Kemmel. Train n° 6 entre Kemmel et Ypres. Het Bestuur. La Direction. Le Comité rappelle aux membres la SOIREE du Mercredi 17 Février, a 8 h., en la Salie du Vieil Ypres i,e Paitie Conférence par M. Cuvelier, LA ROUTE DES ALPES. 2e Partie MM. Bergeron et Desaugiers, CHANTEURS DE GENRE.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 3