Hotel EXCELSIOR Gemeenteraad van Yper THE DANSANT café rëstaukant Grand'Place - YPRES - Gr Markt Verslag d:r Zitting ran Maandag M Maart 1932 L)e zitting wordt te 17 u. 7 geopend. Zijn tegenwoordig de Heeren £>obry, burgemeester- voprzitter Missiaen, Lemahieu en Delahaye, schepenen D'Huvettere, Capoen, Laton, SQete, Bonnet, Vermeulen en Vandamme, raadsleden Versailles, secretaris. t. Proces verbaal der sitting van i5 2-32 De heer secretaus geelt lezing van dit pro verbaal, waarna het zonder opmeiktngen wc. dt goedgekeurd. 3. Autobusdienst Nieuwkerke Yper. M. Sob/y. De heer gou/erneur der prcvincie West Vlaanderen heelt ors, bij zijn •rlcf van 6 Januaii 11 laten weten dat de gt^roeüers Vermeulen, van West Nieuwker ice^de toelating vragen om een regelmatigen en openbaren autor usdienst tusschen Nieuw köTJce en Y per te mogen uitbaten, en ons ver zocht daarovtr een onderzoek van commodo eii j commodo in te sttllen en hem daa>naden Uitlag daai van, same 1 met de beraad-laging a^; deu gemeenteraad, te laten geworden. Gèvolg aan de beslissing, door den gemeente 'aSd in zijn laatste zitting genomen, werd er naderen uitleg gevraagd aan de geuroeiers Ve„rmt uien, en zij he Dijen geantwoord dit zij van zin zijn vier reizen heen rn terug in te 1Aten. Tijdens het gedane onUeizoek werd ertegen deze vraag geen bezwaar ingediend, en ie beri van ooideel dat er een gunstig ad- vuq> op uie vraag mag uitgebracht worden. A. Bonnet. Als ik mij nog goed herinner, wyd er tijdens de vorige zitting, op voorstel va$ den heer schepen Lemahieu, beslist aan de.aanvragers te schrijven om volledige iuliih 'it&en over de uurtanel en het aantal stand plaatsen te bekomen. Ik bestatig thans, tot mgn groot spijt, dat er daaraan geen gevolg gegeven werd, aangezien de heer Burgemees ter slechts spreekt van vier reizen. M. Missiaen. Ja wel, de uurtabel werd onS medegedeeld e. is bij den bundel gevoegd. M. Bonnet. Dan heb ik voldoening, e heer Couttlle komt de raadszaal binnen. Lemahieu. Die persoon is mij, sedert herschrijven van dien brtef.nog komen spreken en heelt mij gezegd dat hij desnoods ook nog Voormezeele dorp zou bedienen. Hiervoor zou hij den gravter inslaan, een weinig over ite vaart, die naar Voormezeele dorp leidt en vandaar al Voormezeele- Kruisstraat terug op degroote baan van Yper naar Kemmel komen. Dit ware een groot voordeel voor Voorme ze£le alsook voor de menschen die er naartoe mQeten en die daarvoor thans verplicht zijn een heel eind weg te voet af te leggen. Intus- scbentijd echter heeft er in de Kameis een bespreking plaats gehad over de kwestie der autpbusdiensten die nu misschien:-reeds vo.'- letfig opgelost is, en volgens de nieuwe wet hepben de nationale maatschappijen zoo van spoorwegen als van buurtspoorwegen het recht vó£»r alle andere, alswanneer het een gelijk- lot^penden dienst betreft zooals dit hier het geval is, den uitbater van oen dienst zelf uit te kiezen. Wanneer van dit voorrecht geen gebruik gemaakt wordt, dan moet er een openbare aanbesteding uitgeschreven worden. Nvt is er hier een autobusvoerder, namelijk zekere Vandepoele, die beweert dat hij den dienst tusschen Yper en Nieuwkerke za! uit- otuen voor de Nationale Maatschappij van Büürtspoorwegen en dit op den weg dien hij nu volgt, te weten langs Dickebusch, Clytte en Kemmel. M. D'Huvettere. Wij hebben alLer. maar ong advies uit te brengen. M. Lemahieu. Ja, en ik ben van oordeel dat wij op die vraag een gunstig advies mogen ggyen, maar het is de Minister die nadien zal ooplissen of er twee ofwel maar een dienst vöpr die lijn zal mogen zijn. M. D'Huvettere. Terwijl men overal elders alles aanwendt om de vetkeersmid- dejen te verbeteren en uit te breiden, schaft mén ze hier bij ons af. M. Bonnet. Het is omdat men ons hier als op een eiland van het overige van het land wil aizonderen. M. Capoen. Is deze dienst Yper-Nieuw kerke reeds niet verzekerd door een persoon vajg Zonnebeke M. Lemahieu. Ja, maar hij volgt denzelf den weg niet. Van Nieuwkerke en Wulver- ghem komt hij naar Kemmel en vandaar rijdt h^ langs de Clytte en Dickebusch naar Yper, het is dus een gansch anderen weg. M. Delahaye. Hij werd dit alzoogevraagd door de Nationale Maatschappij van Buurt spoorwegen. i M. Lemahieu. Dit is nog in ondeihan deling. M. Bonnel. - Ik vraag mij af waarom de raad hierover zijn advies moet uitbrengen, gezien hét toch de hoogere overheid is die beslist. Dit is dus eenvoudig tijdverspeling. M. Lemahieu. Het, is een formaliteit die moet vervuld worden. M. Vandamme. Wij hebben voldoening bekomen op ons verzoek nopens de uurrege ling, doch ik zou toch wenschen dat het sche pencollege nog eens zou schrijven opdat de aanvrager zijn uurregeling wat meer in.over eenstemming met den statiedienst zou willen brengen. Zoo bv. ware het wenschelijk «lat de uitbater zijn eerste vertrtk aan L>e Seule met 10 minuten zou vervroegen om hier te Yper aansluiting te geven met den tiein naar Kortrijk en daar met den blok naar Biussel. Die eerste autobus zou hier dus te 6 u. 20 moeten toekomen in plaats van te 6 u. 3o. De overige drie diensten met vertrek uit De Seule zijn goed Uit Yper is het vertrek van de e'erste autobus vastgesteld te 7 uur, moest het 20 minuten later plaats heobt-n dan zou de autobus de aansluiting heoben van twee treinen die hier uit Oostende en Kortrijk toe komen. Indien de autobus, die te 14 u. 3o verin kt. 5 minuten later moest aanzetten, dan zou die dienst aansluiting geven met een trein uit Oostende en een uit Roeselaere. En 's avonds met de laatste autobus, die te 19 u. uit Yper vertrekt, met 25 minuten te verach teren, dan zou men de aansluiting hebben met drie treinen uit Kortrijk, waaronder deze van 19 u 20 die te Kortrijk aansluiting geelt met den blok uit Brussel. Die wijzigingen zouden dus allen in 't voordeel zijn zoowel van de reizigers als van den uitbater zelf, en ik vraag dat het schepencollege aan den uitbater zou schrijven om den dienst in dien zin te wijzigen. M. D'Huvettere. Ik vind de. bemerkingen van den heer Vandamme belangwekkend, en alhoewel zij ons feitelijk niet aangaan zou ik toch vragen dat het schepencollege zich zou belasten met ze aan den uitbater over te maken Immers de belanghebbenden zijn niet verplicht de gazetten van Yper te lezen en zoo zouden de gemaakte bemerkingen hen kunnen ontsnappen. M. Lemahieu. Dit kan gedaan worden. M. Sobry. Die bemei kingen zullen dus aan de aanvragers oveigemaakt worden en ik stel voor (hans een gunstig advies op hunne vraag te willen uitbrengen. Al de tegenwoordige raadsleden stemmen ja. 3. IVegen Yper Proven IVerken tot aanleggen van riolen en geschikt maktn der voetpaden in den doortocht Yper Vlamertinghe steenweg). M .Sobry Wij hebben van het ministerie van Openbare Werken, dienst van Biuggenen Wegen, in datum van 23 Februari 11 een brief ontvangen waarbij ons het lastenkohier werd overgemaakt voor de herstelling der haan Biussel Uuinkerke, vak Yper Proven, betrek hebbende op het aanleggen van riolen en het gtschikt maken der voetpaden in den door tocht Yper. Er werd ons gevraagd een exem- p aar van dit lastenkohier, geteekend en met de goedkeuring van den raad, zoo spoedig mogel ik te willen terugzenden. Volgens dit lastenkohier valt er. voor het uitvoeren van dit werk, een som van 123 115 fr. ten laste der stad. Gevolg op dit sfchrijven hebben wij aan den heer hoofdingenieur van Bruggen en Wegen gevraagd ons te laten weten waar de aflossing van het water der riolen zal plaats hebben, gezien dit in het lastenkohier noch in de bijgaande stukken vermeld was. Na een dringenden opriep werd ons dezen morgen geantwoord dat deze afvoer van water waar schijnlijk zou plaats hebben in de Vpeilee al door den hof van het gesticht van het H. Hert. Dit punt, dat nochtans van groot belang is, werd dus nog niet bepaald opgelost en ik vraag mij af zoo die verklaring van den heer hoofd ingenieur voor den raad voldoende is om thans zijn goedkeuring aan dit voorstel te geven. Ik voor mij had veel liever met zekerheid geweten langs waar het waterafvoer zal gedaan wor den, en ik vind dat het ons gegeven antwoord niet inlichtend genoeg is. Voor het uitvoeren van dit werk zou er dus een som van 123.000 fr. moeten beschikbaar gesteld worden, doch het ware mij aangenaam daarover eens het advies van den heer schepen van openbare werken te mogen hebben. M. Delahaye. Vermits men er aan houdt mijn ooideel te kennen, wil ik aanstonds zeg gen dat ik dit voorstel met beide handen zal goedkeuren. Deze voorgestelde werken zijn Changement do Locatalrts Verandering van Uitbater Lu iers a prix fixes et a la carte Salle pour Banquets Noenmalen aan vaste prijzen en a la carte Zaal voor Feesten Le Dimauche de (van) 4 a (lot) 7 h. 's Zondags uit te voeren op het gedeelte van den v lamer- tinghesttenweg dat gaat van den ijzerweg tot aan de Capucienenstraat. Het eerste werk behelst het aanleggen der riolen. Daaivoor wordteen som van 123.000 Ir. voorzien, doch dit is nu te zien voor welke som de aannemers zullen inschrijven en ik denk dat het zal min der zijn. Voor wat deiiolcn betreft langs den rechttrkant der baan is er daar een werk dat reeds vóór den ooi log gedaan werd.'t Gesticht heeft op zijn eigendom et-11 reservoir gemaakt eener oppervlakte van z5o vierkante meters waarin al het vuil water, Lij middel van buizen van een meter diameter, in geleid wordt- Dit groot weik, dat leeds vóór den 001 log bestond, is een soort decaniaüe of bezinkingskom, voorzien van drie sluizen. De modder wordt een of tweemaal per jaar uit dezen put geno men, en het is enkel schoon water dat dan verder door buizen van een meter aigeltid wordt al onder den Veurnesttenweg en door de Horticulture naar de Yperlee. Nu tijdens het onderzot k, dat door den d enst van rrug gen en Wegen gedaan weid, stelde zich de vraag langs waar het water van den Vlamer tinghesteenweg moest atgelost worden. Moe ten de riolen 1 m. 5o diep gelegd worden om het water in de vaart af te leiden Dit ware vooreerst een veel grooteien onkost voor de stad, en daarbij zou het voorzeker niet toege staan worden het vuil water in de vaart al te lossen. 0 wel moet men de riolen min diep leggen ten einde een hellend vlak te hebben van'de baan naar den btstaanden vergaarbak? Vóór dat het gesticht gebouwd werd, bestond -er daar een beek die liep naar den ijzerweg. Door het bouwen van het gesticht werd die beek afgeschaft, doch het gesticht heelt zich den grooten onkost getro< st daar een leiding te legger en een groot weik te maken, zoodat al het water daar in kan geleid worden. Het water van den linkeikant der baan loopt nu in een gracht, waar de modder blijft staan en een siinkenden geur vet spreidt. Bij regen weder loopt het water van die gracht, al onder den Vlainer ling hesteen weg, naar dien ver gaarbak, zoodat door het aanleggen van riolen den toestand iri niets zou veranderen. Al het water dat nu in dien vergaarbak van het gesticht loopt, zou er dan insgelijks in af geleid worden. Men schikt dus nu de nolen 111 't midden der baan te leggen. Dit ware een heel schoon weik en ik vind dat wij niet mogen aarzelen dit toe te staan, le Biussel was men meer geneigd dit weik tot toekomen de jaar te verzetten, en daarom mag het niet dat er nu door de stad zelf stokken in het wiel zouden gestoken worden. De herstelling van den Vlamertinghesteenweg is op goeden weg en wij moeten den wagen laten voortrol len. Nadien zullen wij seffens de noodige stap pen kunnen aanwenden voor de herstelling van den Dickebuschsteenweg. Dit is nu sedert 1924 dat de kwestie dier herstelling door den bevoegden Dienst van Bruggen en Wegen onderzocht wordt, en wanneer hij nu na zoo lange studie het best gevonden heelt dit her stel op die wijze te doen, hoe zouden wij, die de zaak niet onderzocht hebben en er in niet bevoegd zijn, anders kunnen oordeelen Wij mogen verders van de oorlogsschade, die wij voor de ruiterijkazerne bekomen hebben, gebruik maken voor het aanleggen van het rioolnet langs den Poperinghesteenweg, en voor wat de voetpaden betreft, bestond er vóór den oorlog aan den rechterkant reeds een klein voetpad waarvoor wij ook ons recht op oorlogsschade zouden kunnen doen gel den. M. Bonnet. Ik ben de eerste om te be kennen dat dit groot werk moet gedaan wor den, doch, na den uitleg door den heer schepen van openbare werken gegeven, vraag ik mij af zoo wij wel gerechtigd zijn het water af te leiden in de plaats waar de heer schepen zegt. Hij betwijfelt het zelf. Vroeger bestond

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 4