Hotel EXCELSIOR
Gemeenteraad van Yper
THE DANSANT
café rëstaukant
Grand'Place - YPRES - Gr Markt
Verslag d:r Zitting ran Maandag M Maart 1932
L)e zitting wordt te 17 u. 7 geopend. Zijn
tegenwoordig de Heeren £>obry, burgemeester-
voprzitter Missiaen, Lemahieu en Delahaye,
schepenen D'Huvettere, Capoen, Laton,
SQete, Bonnet, Vermeulen en Vandamme,
raadsleden Versailles, secretaris.
t. Proces verbaal der sitting van i5 2-32
De heer secretaus geelt lezing van dit pro
verbaal, waarna het zonder opmeiktngen
wc. dt goedgekeurd.
3. Autobusdienst Nieuwkerke Yper.
M. Sob/y. De heer gou/erneur der
prcvincie West Vlaanderen heelt ors, bij zijn
•rlcf van 6 Januaii 11 laten weten dat de
gt^roeüers Vermeulen, van West Nieuwker
ice^de toelating vragen om een regelmatigen
en openbaren autor usdienst tusschen Nieuw
köTJce en Y per te mogen uitbaten, en ons ver
zocht daarovtr een onderzoek van commodo
eii j commodo in te sttllen en hem daa>naden
Uitlag daai van, same 1 met de beraad-laging
a^; deu gemeenteraad, te laten geworden.
Gèvolg aan de beslissing, door den gemeente
'aSd in zijn laatste zitting genomen, werd
er naderen uitleg gevraagd aan de geuroeiers
Ve„rmt uien, en zij he Dijen geantwoord dit zij
van zin zijn vier reizen heen rn terug in te
1Aten. Tijdens het gedane onUeizoek werd
ertegen deze vraag geen bezwaar ingediend,
en ie beri van ooideel dat er een gunstig ad-
vuq> op uie vraag mag uitgebracht worden.
A. Bonnet. Als ik mij nog goed herinner,
wyd er tijdens de vorige zitting, op voorstel
va$ den heer schepen Lemahieu, beslist aan
de.aanvragers te schrijven om volledige iuliih
'it&en over de uurtanel en het aantal stand
plaatsen te bekomen. Ik bestatig thans, tot
mgn groot spijt, dat er daaraan geen gevolg
gegeven werd, aangezien de heer Burgemees
ter slechts spreekt van vier reizen.
M. Missiaen. Ja wel, de uurtabel werd
onS medegedeeld e. is bij den bundel gevoegd.
M. Bonnet. Dan heb ik voldoening,
e heer Couttlle komt de raadszaal binnen.
Lemahieu. Die persoon is mij, sedert
herschrijven van dien brtef.nog komen spreken
en heelt mij gezegd dat hij desnoods ook nog
Voormezeele dorp zou bedienen. Hiervoor
zou hij den gravter inslaan, een weinig over
ite vaart, die naar Voormezeele dorp leidt en
vandaar al Voormezeele- Kruisstraat terug op
degroote baan van Yper naar Kemmel komen.
Dit ware een groot voordeel voor Voorme
ze£le alsook voor de menschen die er naartoe
mQeten en die daarvoor thans verplicht zijn
een heel eind weg te voet af te leggen. Intus-
scbentijd echter heeft er in de Kameis een
bespreking plaats gehad over de kwestie der
autpbusdiensten die nu misschien:-reeds vo.'-
letfig opgelost is, en volgens de nieuwe wet
hepben de nationale maatschappijen zoo van
spoorwegen als van buurtspoorwegen het recht
vó£»r alle andere, alswanneer het een gelijk-
lot^penden dienst betreft zooals dit hier het
geval is, den uitbater van oen dienst zelf uit
te kiezen. Wanneer van dit voorrecht geen
gebruik gemaakt wordt, dan moet er een
openbare aanbesteding uitgeschreven worden.
Nvt is er hier een autobusvoerder, namelijk
zekere Vandepoele, die beweert dat hij den
dienst tusschen Yper en Nieuwkerke za! uit-
otuen voor de Nationale Maatschappij van
Büürtspoorwegen en dit op den weg dien hij
nu volgt, te weten langs Dickebusch, Clytte
en Kemmel.
M. D'Huvettere. Wij hebben alLer. maar
ong advies uit te brengen.
M. Lemahieu. Ja, en ik ben van oordeel
dat wij op die vraag een gunstig advies mogen
ggyen, maar het is de Minister die nadien zal
ooplissen of er twee ofwel maar een dienst
vöpr die lijn zal mogen zijn.
M. D'Huvettere. Terwijl men overal
elders alles aanwendt om de vetkeersmid-
dejen te verbeteren en uit te breiden, schaft
mén ze hier bij ons af.
M. Bonnet. Het is omdat men ons hier
als op een eiland van het overige van het land
wil aizonderen.
M. Capoen. Is deze dienst Yper-Nieuw
kerke reeds niet verzekerd door een persoon
vajg Zonnebeke
M. Lemahieu. Ja, maar hij volgt denzelf
den weg niet. Van Nieuwkerke en Wulver-
ghem komt hij naar Kemmel en vandaar rijdt
h^ langs de Clytte en Dickebusch naar Yper,
het is dus een gansch anderen weg.
M. Delahaye. Hij werd dit alzoogevraagd
door de Nationale Maatschappij van Buurt
spoorwegen. i
M. Lemahieu. Dit is nog in ondeihan
deling.
M. Bonnel. - Ik vraag mij af waarom de
raad hierover zijn advies moet uitbrengen,
gezien hét toch de hoogere overheid is die
beslist. Dit is dus eenvoudig tijdverspeling.
M. Lemahieu. Het, is een formaliteit die
moet vervuld worden.
M. Vandamme. Wij hebben voldoening
bekomen op ons verzoek nopens de uurrege
ling, doch ik zou toch wenschen dat het sche
pencollege nog eens zou schrijven opdat de
aanvrager zijn uurregeling wat meer in.over
eenstemming met den statiedienst zou willen
brengen. Zoo bv. ware het wenschelijk «lat
de uitbater zijn eerste vertrtk aan L>e Seule
met 10 minuten zou vervroegen om hier te
Yper aansluiting te geven met den tiein naar
Kortrijk en daar met den blok naar Biussel.
Die eerste autobus zou hier dus te 6 u. 20
moeten toekomen in plaats van te 6 u. 3o. De
overige drie diensten met vertrek uit De Seule
zijn goed Uit Yper is het vertrek van de
e'erste autobus vastgesteld te 7 uur, moest
het 20 minuten later plaats heobt-n dan zou
de autobus de aansluiting heoben van twee
treinen die hier uit Oostende en Kortrijk toe
komen. Indien de autobus, die te 14 u. 3o
verin kt. 5 minuten later moest aanzetten,
dan zou die dienst aansluiting geven met een
trein uit Oostende en een uit Roeselaere. En
's avonds met de laatste autobus, die te 19 u.
uit Yper vertrekt, met 25 minuten te verach
teren, dan zou men de aansluiting hebben met
drie treinen uit Kortrijk, waaronder deze van
19 u 20 die te Kortrijk aansluiting geelt met
den blok uit Brussel. Die wijzigingen zouden
dus allen in 't voordeel zijn zoowel van de
reizigers als van den uitbater zelf, en ik vraag
dat het schepencollege aan den uitbater zou
schrijven om den dienst in dien zin te wijzigen.
M. D'Huvettere. Ik vind de. bemerkingen
van den heer Vandamme belangwekkend, en
alhoewel zij ons feitelijk niet aangaan zou ik
toch vragen dat het schepencollege zich zou
belasten met ze aan den uitbater over te
maken Immers de belanghebbenden zijn niet
verplicht de gazetten van Yper te lezen en zoo
zouden de gemaakte bemerkingen hen kunnen
ontsnappen.
M. Lemahieu. Dit kan gedaan worden.
M. Sobry. Die bemei kingen zullen dus
aan de aanvragers oveigemaakt worden en ik
stel voor (hans een gunstig advies op hunne
vraag te willen uitbrengen.
Al de tegenwoordige raadsleden stemmen
ja.
3. IVegen Yper Proven IVerken
tot aanleggen van riolen en geschikt maktn der
voetpaden in den doortocht Yper Vlamertinghe
steenweg).
M .Sobry Wij hebben van het ministerie
van Openbare Werken, dienst van Biuggenen
Wegen, in datum van 23 Februari 11 een brief
ontvangen waarbij ons het lastenkohier werd
overgemaakt voor de herstelling der haan
Biussel Uuinkerke, vak Yper Proven, betrek
hebbende op het aanleggen van riolen en het
gtschikt maken der voetpaden in den door
tocht Yper. Er werd ons gevraagd een exem-
p aar van dit lastenkohier, geteekend en met
de goedkeuring van den raad, zoo spoedig
mogel ik te willen terugzenden. Volgens dit
lastenkohier valt er. voor het uitvoeren van
dit werk, een som van 123 115 fr. ten laste der
stad. Gevolg op dit sfchrijven hebben wij aan
den heer hoofdingenieur van Bruggen en
Wegen gevraagd ons te laten weten waar de
aflossing van het water der riolen zal plaats
hebben, gezien dit in het lastenkohier noch
in de bijgaande stukken vermeld was. Na een
dringenden opriep werd ons dezen morgen
geantwoord dat deze afvoer van water waar
schijnlijk zou plaats hebben in de Vpeilee al
door den hof van het gesticht van het H. Hert.
Dit punt, dat nochtans van groot belang is,
werd dus nog niet bepaald opgelost en ik vraag
mij af zoo die verklaring van den heer hoofd
ingenieur voor den raad voldoende is om thans
zijn goedkeuring aan dit voorstel te geven. Ik
voor mij had veel liever met zekerheid geweten
langs waar het waterafvoer zal gedaan wor
den, en ik vind dat het ons gegeven antwoord
niet inlichtend genoeg is. Voor het uitvoeren
van dit werk zou er dus een som van 123.000
fr. moeten beschikbaar gesteld worden, doch
het ware mij aangenaam daarover eens het
advies van den heer schepen van openbare
werken te mogen hebben.
M. Delahaye. Vermits men er aan houdt
mijn ooideel te kennen, wil ik aanstonds zeg
gen dat ik dit voorstel met beide handen zal
goedkeuren. Deze voorgestelde werken zijn
Changement do Locatalrts
Verandering van Uitbater
Lu iers a prix fixes
et a la carte
Salle pour Banquets
Noenmalen aan vaste
prijzen en a la carte
Zaal voor Feesten
Le Dimauche de (van) 4 a (lot) 7 h. 's Zondags
uit te voeren op het gedeelte van den v lamer-
tinghesttenweg dat gaat van den ijzerweg tot
aan de Capucienenstraat. Het eerste werk
behelst het aanleggen der riolen. Daaivoor
wordteen som van 123.000 Ir. voorzien, doch
dit is nu te zien voor welke som de aannemers
zullen inschrijven en ik denk dat het zal min
der zijn. Voor wat deiiolcn betreft langs den
rechttrkant der baan is er daar een werk dat
reeds vóór den ooi log gedaan werd.'t Gesticht
heeft op zijn eigendom et-11 reservoir gemaakt
eener oppervlakte van z5o vierkante meters
waarin al het vuil water, Lij middel van buizen
van een meter diameter, in geleid wordt- Dit
groot weik, dat leeds vóór den 001 log bestond,
is een soort decaniaüe of bezinkingskom,
voorzien van drie sluizen. De modder wordt
een of tweemaal per jaar uit dezen put geno
men, en het is enkel schoon water dat dan
verder door buizen van een meter aigeltid
wordt al onder den Veurnesttenweg en door
de Horticulture naar de Yperlee. Nu tijdens
het onderzot k, dat door den d enst van rrug
gen en Wegen gedaan weid, stelde zich de
vraag langs waar het water van den Vlamer
tinghesteenweg moest atgelost worden. Moe
ten de riolen 1 m. 5o diep gelegd worden om
het water in de vaart af te leiden Dit ware
vooreerst een veel grooteien onkost voor de
stad, en daarbij zou het voorzeker niet toege
staan worden het vuil water in de vaart al te
lossen. 0 wel moet men de riolen min diep
leggen ten einde een hellend vlak te hebben
van'de baan naar den btstaanden vergaarbak?
Vóór dat het gesticht gebouwd werd, bestond
-er daar een beek die liep naar den ijzerweg.
Door het bouwen van het gesticht werd die
beek afgeschaft, doch het gesticht heelt zich
den grooten onkost getro< st daar een leiding
te legger en een groot weik te maken, zoodat
al het water daar in kan geleid worden. Het
water van den linkeikant der baan loopt nu
in een gracht, waar de modder blijft staan en
een siinkenden geur vet spreidt. Bij regen
weder loopt het water van die gracht, al onder
den Vlainer ling hesteen weg, naar dien ver
gaarbak, zoodat door het aanleggen van
riolen den toestand iri niets zou veranderen.
Al het water dat nu in dien vergaarbak van
het gesticht loopt, zou er dan insgelijks in af
geleid worden. Men schikt dus nu de nolen 111
't midden der baan te leggen. Dit ware een
heel schoon weik en ik vind dat wij niet
mogen aarzelen dit toe te staan, le Biussel
was men meer geneigd dit weik tot toekomen
de jaar te verzetten, en daarom mag het niet
dat er nu door de stad zelf stokken in het
wiel zouden gestoken worden. De herstelling
van den Vlamertinghesteenweg is op goeden
weg en wij moeten den wagen laten voortrol
len. Nadien zullen wij seffens de noodige stap
pen kunnen aanwenden voor de herstelling van
den Dickebuschsteenweg. Dit is nu sedert
1924 dat de kwestie dier herstelling door den
bevoegden Dienst van Bruggen en Wegen
onderzocht wordt, en wanneer hij nu na zoo
lange studie het best gevonden heelt dit her
stel op die wijze te doen, hoe zouden wij, die
de zaak niet onderzocht hebben en er in niet
bevoegd zijn, anders kunnen oordeelen Wij
mogen verders van de oorlogsschade, die wij
voor de ruiterijkazerne bekomen hebben,
gebruik maken voor het aanleggen van het
rioolnet langs den Poperinghesteenweg, en
voor wat de voetpaden betreft, bestond er
vóór den oorlog aan den rechterkant reeds
een klein voetpad waarvoor wij ook ons recht
op oorlogsschade zouden kunnen doen gel
den.
M. Bonnet. Ik ben de eerste om te be
kennen dat dit groot werk moet gedaan wor
den, doch, na den uitleg door den heer
schepen van openbare werken gegeven, vraag
ik mij af zoo wij wel gerechtigd zijn het water
af te leiden in de plaats waar de heer schepen
zegt. Hij betwijfelt het zelf. Vroeger bestond