Chronique Financière 8 Gevonden en Verloren Voorwerpen Het Blindenbloempje ZWEMKOM Allerhande Nieuws H Bloedprocessie te Brugge Engelsche Bedevaart Burgerlijke Stand van Yper Gevonden i) Een vervangwiel van auto, Woensdag morgen, Maloula^n. 2) Een rijwiel, Woensdag achtergelaten vóór een woning der Maarschalk Frenchlaan. Verloren Een autoplaat dragende het nummer 207.228, tusschen Kortrijk en Yper. Door toedoen van de Algemeene Vereeniging 1 Licht en Liefde z il het Blindenbloempje op Sinxendag i5 Mei, aangeboden en verkocht worden. Het bloempje kost slechts o,25 fr. Wie zou dat toch weigeren En daarmêe brengt gij verzachting en op beuring in al het pijnlijke van onze broeders en zusters. Gij die de gave van het licht uwer oogen ontvangen hebt, helpt en steunt dege nen die leven in het duister. Sinxendag weze voor allen de dag van het Licht, dag van de Liefde. Vanaf morgen, Zondag i5 Mei, is de stede lijke zwemkom voor het publiek toegankelijk. Niettegenstaande het weder niet te gunstig en nog steeds te koud was, zijn de leden van de Ypersche Zwemclub zich reeds, sedert den i® dezer maand, aan 't oefenen ten einde ons dezen zomer op menige schoone prijskampen te kunnen vergasten. In een onzer volgende nummers geven wij, zooals vorige jaren, de tabel de verschillige openings- en sluitingsuren der zwemkom aan kondigende. Yper. In de val geloopen. De aftruggelaar Pr. B., wiens veroordeeling wij vroeger gemeld hebben, doch die zich in Frankrijk schuil hield, was verleden Vrijdag toch nog eens naar Yper teruggekomen. De rijkswacht, die daarvan verwittigd werd, deed de noodige opsporingen en het gelukte haar den kerel, 's avonds omtrent 8 u., nabij de statie te vatten. Hij werd naar den amigo gebracht en 's anderdaags 's morgens vertrok hij, onder goed geleide, naar zijn nieuwen thuis te Kortrijk. Gevecht. Maandag avond, rond 8 u., ontstond er twist in de Neerstraat tusschen de' genaamden Herman Arthur en Deleire Leon. Beide mannen, die zich onder den in vloed van den drank bevonden, kwamen hand gemeen, doch de politie was er spoedig bij om de vechters te scheiden. Als belooning mochten zij voor een nacht in den amigo slapen en 's anderdaags met een proces verbaal naar huis terugkeeren. Een zonderlinge jacht. Dinsdag mid dag, rond 12 u. 20, kwam een heer, die het geld eener verkochte hofstede was komen ontvangen, samen met zijne vrouw en den notaris, door de Statiestraat gegaan om in het hotel Skindies het noenmaal te gaan nemen. Doch onderweg, rechtover de Universel moet de brieventasch, waarin de bankbriefjes staken en die de eigenaar, uit vrees van ze ontstolen te worden, onder zijn vest gedoken had, zich geopend hebben mee het gevolg dat verscheidene pakken bankbrieven ten gronde vielen en menige ervan door den wind overal rondverspreid werden. Gelukkiglijk hadden eenige verbruikers van het Café Universel dit bemerkt en aanstonds begon er een jacht op de verloren bankbriefjes. De heer Stevens, handels vertegenwoordiger te Jette S' Pieters, na er een groot aantal opgeraapt te hebben, verhaastte zich ze naar den eigenaar in het hötel Skindies terug te dragen. Of deze zon derling opkeek, hoeft niet gezegd te worden, doch hij mag van een ongehoord geluk spre ken daar, na het maken zijner rekening, er niet een briefje ontbrak. De andere bank briefjes waren intusschentijd gevonden ge weest door de familie Burggraeve, de heeren Bossaert, Coulembier, L. Duhameeuw, Oct. Grimonprez, Rob. Navez, Edm. Dedecker en Goutman. Dit zonderling voorval heeft heel wat be sproken geweest en de eerlijke vinders ver dienen allen de hartelijkste gelukwenschen. De eigenaar heeft den notaris belast met hem hunne namen en hun adres op té sturen, en zonder twijfel zullen zij een goede en welver diende belooning ontvangen. Vlamertinghe. Verkeersongeval. Zondag avond, rond 8 u., kwam C. V. met zeven andere personen per auto van Pope ringhe naar Yper gereden, en niettegenstaan de hij aan een zeer gematigde snelheid dcor de dorpplaats reed en verscheidene malen getrompt had, want er heerschte daar nog al veel beweging ter gelegenheid der kermis, werd hij nabij de statie aangereden door de auto van Peirsegaele, van Dickebusch, die uit de richting van Brielen komende de groote baan wilde oversteken. Gelukkiglijk kwamen de inzittenden er met den schrik van af, doch beiderijtuigen werden min of meer beschadigd. Le marché de Bruxelles reste faible peu de transactions et d'importantes positions baissières qui se sont révélées a la dernière liquidation. En bourse on se demande en certains milieux professionnels si le syndicat formé par le consortium bancaire tient bien son röle et s'il n'y aurait pas moyen de mieux faire. Quoi qu'il en soit le marché reste mort et l'argent caché et improductif. Attirons done l'attention sur quelques obligations de tout repos et qui ne présentent pas les aléas des actions dont les cours sont évidemment toujours sujets a fluctuations. Pour les per- sonnes qui se méfient et qui malgré les bas cours ne veulent pas remployer leurs capi- taux en bourse, il n'est pas de meilleurs pla cements que ceux garantissant un interêt invariable mais fixe avec une certitude de remboursement intégral du capital mais il y a lieu de ne pas acheter a l'aveugle et de s'en- tourer de garanties. Parmi les émissions en cours nous en relèverons ce jour deux qui sont intéressantes, de toute sécurité et d'un bel intérêt. D'abord les bons de caisse de la Ville de Bruxelles, titres de iooó frs nominal émis a gg5 frs et rapportant un intérêt de 6 net d'impóts payable annuellement le I Juin le remboursement est assuré au bout de 10 ans, toutefois la Ville se réserve le droit de le faire anticipativement a partir de ig37. Ensuite les obligations de la RafAnerie Tir- lemontoise émises sous les auspices de Ia Scciété Générale de Belgique et représentées par des titres de 1000 frs émis a g5o frs et rapportant un intérêt de 6% net d'impóts: il est inutile d'iDsister sur la solidité de cette entreprise que tout le monde connait pour montrer son importance contentons-nous de quelques chiffres. La société a travaillé au cours de l'exercice écoulé 3g65oo tonnes de betteraves et la production a porté sur 123 35o.ooo kilogrammes de sucres divers, tandisque la distillerie de Ruysbroeck a mis en ceuvre 28 millions 4og 66g kilogrammes de mélasse. Après déductions de plus de ig millions et et demi d'amortissements sur installations le bénéfice net se chiffrait par plus de 12.000.000 francs cela se passé de commentaires. Electricité et Mécanique SE.M. le bénéfice brut de l'exercice ig3i s'élève a frs 5.3ig 85o après déduction des charges il sera reporté a nouveau frs 2.284.000, done pas de divi- dende. Gosson, La Haye, Horloz les parts sociales n° 1 a 70.000 doivent être estampillées pour être négociables en bourse. Société Beige des Bétons le bénéfice serait supérieur a celui de l'exercice écoulé on s'attend au maintien des dividendes. Conduites d'Eau le conseil proposera un dividende de frs go met contre frs 100, le bénéfice est sensiblement inférieur. Tessenderloo la trésorerie est trés a l'étroit et le Conseil étudie les moyens de la dégager. Union Minière du Haut Katanga de divers cótés on critique les concessions faites par la société lors de la dernière conférence du cuivre, surtout depuis que le bruit court que les Etats Unis adopteraient un droit d'entrée de 4 cents par livre sur les importations de cuivre on pense que s'il en était ainsi l'Union Minière examinerait ce que devien- drait alors sa position et demanderait la con vocation d'une nouvelle conférence. Tout cela démontre que l'organisation de trust de sou tien de cours est bien fragile et précaire. Telok- Dalam Bunge la première société va absorber la seconde l'échange se ferait 5 actions Bunge contre une Telok Balam. Brasserie De Haecht les résultats des trois premiers mois de l'exercice en cours sont supérieurs a ceux de l'année écoulée pour la même période. Couperies Beige- Américaines malgré la crise la Société a de fortes commandes pour le Canada en ses usines en Belgique le con seil ne prévoit pas de pertes sur les achats de matières premières cette année. Industrielle du Plaiine cloture de l'exer cice ig3i par une perte de frs 400.848 contre un bénéfice de frs ig g7o. Canadian Pacific lors dè la dernière assena- blée tenue a Montréal, le président a déclaré- qu'011 constate une amélioration dans les recettes en Février et Mars, mais que malgré cela les trois premiers mois de ig32 sont en diminution par rapport au trimestre de ig3l» il reste optimiste quant a l'avenir. Sécurities il semble qu'une forte organisa tion ramasse régulièrement le titre et l'on prétend même que les achats ont déja porté sur plus de 3o.ooo titres. Nitrate Railways sur le bruit que cette société va céder son portefeuille a une holding, qu'elle va constituer et dont elle possèdera l'intégralité du capital, le titre a été manoeuvré par quelques professionnels on se demande pourquoi ce mouvement car il n'y avait vrai-> ment aucune raison. Cairo Héliopolis on dit que les résultats- des premiers mois sont sensiblement égaux a. ceux de la période correspondante de ig3i. Haagsche Buurtspoorwegen l'assemblée a fixé le dividende a 10 °/0 le bénéfice provient en partie de la vente du Ryswykscheweg, car les résultats de l'exploitation des trams sont déficitaires et le seront fort probablement encore en ig32 a eet effet une partie du bé néfice de la vente susdite a été mise en réserve. Royal Dutch le dividende vient d'être déclaré officiellement, il sera de 6 contre 17 Swedisck Match il vient de se constituer a Anvers un comité de défense en faveur des titres Swedisch Match et autres émis par le groupe Kreuger les intéressés sont priés de s'y faire connaitre et d'y faire leur déclaration: de propriété avec toutes les indications néces saires. Le 12 Mai iq32. De H. Bloedprocessie, die Maandag laatst een greoten toeloop van volk naar Brugge lokte, en die tengevolge van het dreigend weder slechts om 11 u. 3o kon uitgaan, had pas haar gewonen ommegang begonnen toen zij, door eene geweldige regenvlaag verrast,, in allerhaast moest vluchten en uiteengaan. Verleden jaar was de processie insgelijks door het slecht weder belet uit te gaan, doch haar uittocht werd alsdan tot den volgenden Zondag verschoven. Dit jaar echter zal de processie niet meer opnieuw uitgaan, daar men van oordeel is dat het weinige, dat zij heeft uitgegaan, volstaat. Maandag aanstaande, zde Sinxendag, zal een groep van ongeveer 200 engelsche oud strijders van verschillige regimenten, onder leiding van generaal S- Lushington, onze stad bezoeken en plechtig ten stadhuize door den heer Burgemeester ontvangen worden. De bedevaarders zijn Vrijdag nacht, te 23 uur, uit Londen vertrokken naar Duinkerke en Rijsel, waar zij heden morgen om 7 u. 45 moeten aankomen. Om 12 u. doen zij een uit stap per autobus naar Armentières, Le Bizet, de gewezen frontlijn van Zuid-West-Vlaande ren, Ploegsteert, Nieppo en vandaar terug naar Rijsel, waar zij om 17 u. 3o op het stad huis zullen ontvangen worden. Op Sinxendag bezoeken zij Lens, Arras, en de fransche slagvelden, en 's Maandags komen zij naar Poperinghe, Yper en Kortrijk. Vérklaringen van den 7 Mei tot i3 Mei iq32 Geboorten Delaire Marcella, Zonnebekesteenweg, 96. Hotlack Bernard, Rijsselsteenweg, 44. Creus Roger, Dickebuschsteenweg, 93. Sennesael Gerard, Hoornwerk,4. Huwelijk Declercq Leopold, timmerman te Vlamertinghe en Vierstraete Rachel, fabriekwerkster, te Yper. Overlijdens Delbaere Ludovica, 85 j., z. b., wed" Van- besien Hippolytus, St-Pieterskerkhof. Vandenbussche Er- nestina, 48 z. b., echt" Cocle Camillus, Mondstraat, 13. D'Heere Germaine, 37 j., z. b„ ongehuwd, Poperinghesteen- wegi 8. De Necker Bertha, 45 jz. b., ongehuwd, Wen- ninckstraat, 7. Van Damme Lucien. 5 m., Poperinghe- steenweg, 71. Van Eenaeme Jules, 52 j., garagist, echt. Alleman Maria, Lange Thouroutstraat, 25. Huwelijksbeloften Isidore Philippe, z. b., en Maria Beun, herbergierster, beiden te Yper. Heliodorus Cal- landt, fabriekwerker, en Eugenia Verschoore, fabriekwerk ster, beiden te Yper.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 8