Schoone HOFSTEDE De Bedrijvigheid aan onze Kaai Uit ter hand te koopen Koninklijke Hofbouwmaatschappij te Werelghem, KruishoeK van 19 Hectaren 50 aren. Dinsdag morgen vernamen wij dat er niet alleen één schip, waarvan de komst ons ver leden week was gemeld geworden - hetgeen wij dan ook in ons laatste nummer kenbaar mieken maar dat er twee schepen den Maandag namiddag de kaai van Yper waren binnengevaren. Door de nieuwsgierigheid gedreven zijn we dan ook eens tot aan de Kaai op wandel ge weest, want de aankomst van schepen is voor ons nog steeds een nieuwigheid, daar het zoo lang geleden is dat wij er hier te Yper zagen. Wij waren ook vooral benieuwd eens de nieu we elevator van den heer Vandeputte, die voor de eerste maal zou dienst doen, in wei king te zien en tot onze voldoening bestatigden wij dat wij daar niet alleen waren en dat nog tal van andere bezoekers en kijkers het lossen van het eerste schip van den heer Vandeputte graanhandelaar alhier, gadesloegen. Wij ver namen er zelfs dat, onder meer, de heer Rur gemeester Van der Ghote en de heer H. Ver meulen, voorzitter der Handelskamer van Yper, samen in den voormiddag gansch de moderne inrichting en de groote magazijnen van den heer Vandeputte tot in de minste bijzonderheden hadden bezocht en, onder leiding van den heer Vandeputte, eigenaar, en van den heer Clovis Leterme, die de elevator heeft opgericht, de werking dezer machine met de meeste aandacht hadden na gegaan. Het schip, dat voor den heer Vandeputte bestemd was en onder den graanzuiger vóór zijn magazijn lag, was de motorboot Sou venir van schipper Dobbelaere van Nieuw capelle, geladen met 20 ton bloem en 60 ton maïs, die Donderdag laatst de haven van Antwerpen verlaten had. De zuiger, die in volle werking was en van 10 tot 12.000 kilos graan per uur naar hoven haalde, bestaat eerst uit een elevator die bij middel van een takel in het schip gedaald wordt en het graan opzuigt tot op een zekere hoogte om het dan door een buis aan den voet van de brug te laten loopen. Daarin beweegt een tweede elevator die het graan oplicht tot boven in de brug, het graan valt er op een breede riem en wordt aldus in het magazijn gevoerd. Vandaar valt het graan in den voet van een derden elevator, die het alsdan op zijne beurt tot een vijftiental meter hoogte brengt, vanwaar het graan in groote bakken of silos in gewapend beton geleid wordt. Er zijn in dat magazijn 8 zulke silos die 5o a 60 ton ieder kunaen bevatten. Naar wij vernamen is de inrichting voor het ophalen van graan nog niet gansch voltooid. Er moet immers nog een zelfwerkende weegschaal geplaatst wor den, alsook een toestel om zakken uit de sche pen te trekken. Men denkt daarmede tegen de aankomst vanhet volgend schip gereed te zijn. Het weze ons toegelaten een warme hulde te brengen aan den knappen heer Vande putte, die het eerst aange durfd heeft hierzulkeen prach tige inrichting te doen plaat sen, inrichting die terecht als een model mag aanzien wor den. De silos zijn vervaardigd door den h. Henri Declercq, en de mechanische uitrusting door de gebroeders Leterme dus honderd ten honderd Ypersch werk Het tweede schip, dat zich aan den Westkant der kaai, omtrent rechtover de maga zijnen van de heeren Ver gracht, bevond, was een groote hollandsche zeilboot, eener breedte van 5 m o3, met naam Hoop doet leven van schipper M. Krook, uit Zoutkamp, ievers in de Noor derprovincie van Holland gelegen. Dit laatste schip was uit Gent vertrokken met een lading van l5o ton meststoffen, waar van er 70 ton voor Dixmude en 80 ton hier voor Yper bestemd waren. Alhoewel de nog overblijvende lading hier door Blootacker en Vermeersch verklaarde ons de schipper nen hier hebben willen doen gelooven, het niet waar is dat twee verdienstelijke Ypersche handelaars moedwillig en opzettelijk bij de inhuldigingsfeesten der kaai werden uitge sloten. De heer Krook vertelde ons verder, tot on ze groote verwondering, welke moeilijkheden hij had ondervonden om hier tot aan Yper te kunnen komen. Hij miek vooral zijn btklag over het gedeelte nabij de brug van Steen- straete. waar de baggerwerken aan den gang zijn. Niettegenstaande zijn schip en ook de Souvenir die beide met 80 ton geladen waren, slechts een diepgang hadden van 1 m. 20 en men ons vroeger uit goede bron verze kerd had dat de vaart toegankelijk was voor schepen met een diepgang van 1 m. 5o, heb ben die twee booten op verschillige plaatsen in de benedenvaart door de modder in hunne vaart belemmerd geweest. De heer Krook verzekerde ons dat het baggermateriaal, dat daar gebezigd is, te klein en te onvoldoende is ©m het werk op een bevredigende en spoe dige wijze te verrichten Maar ja voegde hij erbij, Yper is zooals Zoutkamp, bij ons zijn wij te ver van Den Haag en gij hier te ver van Brussel verwijderd. Dat de heer Krook den nagel op den kop heeft geslegen, dat weten wij maar al te wel, wan'' daar waar ze elders in groote steden iets nieuws in enkele jaren weten te bekomen, hebben wij hier bijna vijftien jaar moeten wachten en bedelen om iets terug te krijgen wat ons behoorde en rechtmatig toekwam Verder in de bovenvaart, 't is te zeggen van Boesinghe tot aan Yper, die ook nog moet gebaggerd worden, had het beter gegaan om dat er meer water voorhanden is, doch de motorboot Souvenir die de hollandsche boot van aan Steenstraete op sleeptouw had genomen, is er veischeidene malen stilgeval len tengevolge van het riet dat zich in de schroef vastzette. Dit riet zal natuurlijk, zoo zegde de heer M. Krook, van langs om min de schepen hinderen naarmate er daar meer en meer booten zijn doorgevaren, maar toch ware het nuttig, in afwachting van de bagger- weiken, die in de aanbesteding voorzien zijn en nog moeten uitgevoerd worden, bij middel van een sleepboot langs achter voorzien van een egge het riet te breken en wat weg te nemen. Wij bedankten den heer M. Krook alsook de schipperin van de boot Souvenir die deze vei klaringen bevestigde, om hunne in lichtingen die voor ons van groot belang zijn, daar zij uitgaan van personen die ondervinding en kennis van de zaken hebben. Doch, wij mogen het wel bekennen, deze verklaringen hebben ons eenigszins pijnlijk getroffen, daar wij zien, nu dat de scheepvaart op Yper pas heropend is en daardoor onze hoop op herle ving van handelen nijverheid levendiger dan ooit was geworden, dat er nieuwe moeilijk heden oprijzen die van aard zouden kunnen PHOTO DANIEL de heferen gelost werd, M. Krook, wien wij met opzet en zeer duidelijk de vraag stel den, dat gansch de lading meststoffen nog maals voor iekening was van den heer Talpe, vettehandelaar te Kortrijk, en dat hij geen andere bestemmelingen noch namen van Ypersche afnemers kende. Dit is dus het schoonste en klaarste bewijs dit weze hier in 't voorbijgaan gezegd dat, in tegenstrijd met hetgeen sommige slecht ingelichte perso- DE ELEVATOR DER FIRMA VANDEPUTTE IN WERKING zijn om zoowel schippers als handelaars, in hunne pogingen om onze kaai hare vooroor- logsche bedrijvigheid terug te bezorgen, te ontmoedigen. Doch dit en zal noch en mag niet. Daarvoor rekenen wij op de tusschenkomst van onze bedrijvige Handelskamer, van ons goed bezield stadsbestuur, van de vertegen woordigers die het arrondissement Yper in Kamer en Senaat telt, in een woord van allen die eenigen invloed bezitten en het met de belangen van Yper goed meenen. Aan hen behoort het te zorgen dat de nog in gang zijn de en ook de nog te verrichten baggerwerken behoorlijk en met spoed uitgevoerd worden, aan hen behoort het ook dringend bij den bevoegden minister tusschen te komen in aan te dringen opdat hij de aannemeis zou ver plichten al de hen opgelegde en voorziene werken in den kortst mogelijken tijd uit te voeren. Eens dat de aannemers hun materiaal zullen weggenomen hebben, moeten wij er niet meer op denken nog iets voor onze vaart te beko men, het is dus nu dat er moet gezorgd en gewerkt worden opdat alle heistellingsweiken, geen enkele uitgezonderd, verricht worden, willen wij onze vaart volledig hersteld en degelijk bevaarbaar voor schepen van 3oo ton terug hebben. Wij verhopen dat onze oproep niet te ver geefs zal gedaan zijn en bedanken op voor hand allen die voor de algeheele voltooiing onzer vaart zullen willen meehelpen. Woensdag morgen is er nog een ander schip de kaai binnengevaren, namelijk de Rosalie» van schipper Dehiel G., van Wiliebroeck, met een lading graan voor den heer Cyrille Mon- kerhey van Brielen. Dit schip is denzelfden dag nog in den namiddag, samen met de twee andere schepen, uit Yper vertrokken. Donderdag aanstaande, :3 April, mogen wij hier nog het beurtschip verwachten.van den heer Charles Debeuf, uit Dixmude, dat voortaan regelmatig iedere week de reis Ant werpen-Gent-Yper zal doen. Naar het schijnt zullen er hier aan de Kaai ook nog andere inrichtingen komen voor het laden en lossen van zware koopwaren. Men zegt reeds dat er vier aanvragen gedaan zijn en zoo, onder meer, zijn de heeren Blootacker Vermeersch, van Yper, besloten daar aan den Westkant der Kaai ook een groot maga zijn te laten bouwen. De uitrusting ervan is reeds in studie en zal binnen kort ook door de gebroeders Leterme uitgevoerd worden. De heeren Blootacker en Vermeersch verdie nen een bloempje en aanmoediging. Alles doet dus hopen op een groote be drijvigheid aan de Kaai tot welstand van velen. Maar daarom dienen de nog ie verrich ten weiken met spoed doorgedreven te wor den, opdat het niet meer gebeure zooals deze week, namelijk dat een schipper weigert naar Yper terug te komen omdat hij geen vollfe lading doch slechts 8 a ton kan meebrengen, gezien de vaart voor het oogenblik geen groo- ter diepgang dan 1 m. 20 toelaat. Laat de vaart nog wat uitbaggeren en de laatste hindernissen wegnemen, die tot nu toe de aankomst van schepen van grooter tonmaat beleiten, dan zal er bedrijvigheid zijn aan de Kaai en de handel zal voor gansch het Yper sche opbloeien. Konnen wij nu de vaart van Yper-Komen ook hersteld krijgen I De schepen komende van Antwerpen of van de kolenbekken van Henegouwen en voor Yper bestemd, zouden alzoo over een korter en goedkooper water weg beschikken, en naar hetgeen wij ons heb ben laten gezeggen zouden vetten, granen en kolen aldus aan 25 a 3o fr. per ton goedkooper te Y per kunnen geleverd worden. Dergelijke afslag ware voor de inwoners van Yper en om liggende ten zeerste welkom. VAN YPKR Zooals voorgaande jaren richt de Konink lijke Hofbouwmaatschappij. op WITTEN DONDERDAG aanstaande, een PRIJS KAMP in voor uitstallingen versierd met natuurlijke bloemen, planten, fruiten en groen- sels. De prijskamp is kosteloos aangeboden aan al de ingezetenen der stad. De toe te kennen belooningen bestaan uit vergulden, verzilverde en bronzen eeremeta? len en diplomas. Een Jury zal de verscheidene uitstallingen bezoeken op gemelden Witten Donderdag, tusschen i5 en 17 uur, en deze bekronen vol gens verdiensten. De handelaars en nijveraars, welke deel nemen aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks in dezen prijskamp mededingen. De belanghebbenden worden verzocht hun ne toetreding aan den secretaris M. Ferd. Dethoor, Rijselstraat, 80, te laten geworden. Het Bestuur. Studie van den Notaris Gheltlerep te Meenen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 3