Gemeenteraad van Yper Yperlingen, opent uwe Oogen Kanaal Nieuwpoort - Leie - Schelde - Kinaal tan IH Center De steun van het Kortrijksche Dezer dagen ontvingen wij vanwege een voor aanstaand nijveraar uit Kortrijk, die met de kwestie der waterwegen zeer vertrouwd ts, een merkwaardige bijdrage over de kanaalverbinding Nieuwpoort-Leit met de Schelde en het kanaal van het Centerdie vcor ons van het grootste belang is en waarvan wij /lier dan ook de vertaling geven. Deze uiti nzetting toont ons aan en bewijst hoe het herstel onzer vaart Yper Komen evenzeer het Kortrijksche als de streek van Yper aanbelangt en zij geeft ons tevens de verzekering dat, wanneer het er zal op aankomen, wij ten volle op den steun van het Kortrijksche zullen mogen rekenen om onze onbetwistbare rechten op herstel onzer tweede vaart die Yper met de Leie moet ver binden te doen zegevieren. Aan dezen steun hebben wij, ten andere, geen oogenblik getwijfeld, want het is reeds sedert onheuglijke njden dat onze vrienden uit htt Ki rtrijksche ons in alle om. standigheden hunne groote genegenheid, die wij zeer waardeerenweten te betoon en. Hier volgt nu gez gde bijdrage België bezit verscheidene havens, zoo o. m. Antwerpen, Gent, Brussel, Zeebrugge, Oost ende, Nieuwpoort en weldra Luik, enz die overigens voor zijne uitbreiding op ecoro misch nijverheids- en commercieelgebied onmisbaar zijn. De drie eerstgenoemde havens hebben haar uitgang in Holland en, zooals de voorgaande eeuwen het ons genoegzaam hebben geleerd, is hare toekomst van een staalkundig misver stand afhangend. Zeebrugge en Oostende worden door het zand bedreigd en leggen het land groote kos ten op voor uitbaggeiirgswerken. De haven van Nieuwpoort alleen heeft diepe wateren en heeft kans van verzanding geviijwaard te blijven, daar de groote zand- bank, die zich uitstiekc gehjkloopend met de belgische zetkust, slechts eenige kilometers boven Nieuwpoort haar ontstaan viadt Waarom dan werd de beste der Belgische zeewegen tot hiertoe zoo veivvaarloosd Ongetwijleld is de onderlinge mededinging tusschen de Belgische havens rlaar niet vreemd aan. Eenieder streeft naar de bovenhand en zoo zag men reeds, in de i6' eeuw, de Gente naren ten strijde trekken tegen de Bruggelin gen om ze te beletten de vaait Brugge-Gent te graven, die voor doel had de haven van Brug ge te heropenen en er het verkeer te verge makkelijken. Hebben al de senatoren en volksvertegen woordigers van Antwerpen, tot welke partij zij ook behooren, hunne krachten niet ver- eenigd en solidair simengewrocht om de regeering te verplichten tot het uitvoeren van gröote nieuwe werken voor het moderniseeren der haven van Antwerpen Door het Albertkanaal zal Luik ook weldra een zeehaven worden, en dit omdat de Walen, als gevolg van de vlaamsche kwestie, zich aangespoord voelden en gerechtigd meenden ook hun deel in de begrootingsuitgaven te vragen. En Kortrijk dan Wanneer men de voor- oorlogsche verhandelingen over de aardrijks kunde heiziet, dan bestatigt men dat het arrondissement Kortrijk, op gebied van rijk dom en betaling van belastingen, hier in Bel giè op de derde plaats kwam. Kortrijk heeft dus van i83o tot tg33, 't zij gedurende io3 jaar, rijkelijk haar aandeel in de gemeene Staatskas gestort. Wat hebben de regeeringen, die zich gedu rende deze groote en lange eeuw opvolgden, met het geld der Kortrijksche belastingbeta lars gedaan De andere steden verbeterd en verrijkt, en de Kortrijknaren gelaten met hunne stad die door den ijzeren weg in twee gesneden is, met een rivier waarvan de wate ren door allerhande huishoudelijk en nijver- heidsafval, voortkomende van het nijverheids center, Rijsel Roubaix Tourcoing, enz., be smet zijn en, wat meer is, gedurende den zomer de verpestende geuren van het roten verspreiden. Het wordt tijd dezen toestand te verande ren te meer daar de hedendaagsche vooruit gang den toekomstigen voorspoed van het Kortrijksche en zelfs van gansch het zuider- lijk gedeelte van West Vlaanderen, in zekere mate gestoord heeft. De Leie, die destijds de golden river genoemd werd, is thans voor het schoon roten van het vlas Diet meer onmisbaar, en zal dus voor iets anders moeten dienen. De vroegere vermaardheid van het Kortrijksche vlas, dat vast en onbetwistbaar als het beste en het schoonste der wereld doorging en geker d was, is verdwenen en nu root men het vlas, in ver warmde putten, even goed en even schoon als te Kortrijk. Om haar zeer nabije toekomst te verzekeren, is het dus volstrekt noodig haar middelen te versterken en naar iets anders uit te zien dat de bedrijvigheid en het initiatief harer inwo r.ers in beslag zal nemen De verplaatsing van de vlasnijverheid en handel, de crisis in de weefnijverheid, en voor al de algemeene economische verzwakking zullen Koitrijk weldra, van de derde plaats d:e zij vroeger bekleedde, op den laatsien rang plaatsen De strijd voor een beter lot is algemeen. Om ons daarvan te overtuigen, hoeven wij slechts den strijd na te gaan dien heden tus schen Rousstlare en Yper gevoerd wordt voor de vaart die aan die s'eden den toegang tot de zee moet geven. Deze strij 1 om den voor rang is voor ois, Kortrijknaren, van hel aller grootste belang. Rousselare wil een zeehaven worden. Men vraagt een r.ieuwe vaart vanaf Rousselare tot aan den Yzer te Dixmude, ten einde verbon den te zijn met de haven van Nieuwpoort, ver volgens door de vaart van Rousselare naar Oyghem met de Leie en dan, 't zij langs Gent, 't zij langs Kortrijk en bet kanaal van Bossuyt, met de Schelde, en eindelijk met het kanaal van het Center, dat de koolmijnen, de metaal en de grootnijverheid vertegenwoordigt. Het schijnt bijna z-ker dat de booten, eens te Oyghem aangekomen, in plaats van den toer langs Kortrijk en de vaart van Bossuyt te doen, rechtstreeks lanjs Gent de Schelde zullen invaren. Anderzijds zullen de verzen dingen, komei de van of gaande naar de vaart van het Center, ook eerder uit de haven van Gent vertrekken dan naar deze van Rousse lare te varen. De toekomst van deze laatste haven zou dus zeer beperkt wezen. Yper heeft een vaart die met de gekanali seerde Yzer verbonden is en die zij reeds sidert verscheidene eeuwen bezit. Met de vaart van Yper naar Komen, die binst den oorlog zoo geweldig beschoten werd en die nu rog steeds op den goeden wil der Recht banken voor Oorlogsschade wacht om her steld te zijn, bezat Yper alzoo den weg dien de Leie aan Nieuwpoort verbond. Vp~r was dus met de Leie verbonden. Van de Leie voorts heeft men nogmaals een veel naderen toegang tot de Schelde langs de vaart van Bossuyt en tot het kanaal van het Center langs Henegouwen dan met den om weg langs Gent te maken. De inwoners van Rousselare zoeken natuur lijk den voorrang te bekomen voor de nieuwe vaart die zij ontworpen hebben. Zij werpen op dat, tengevolge van zekere drijigronden die men ontmoet in de heuvelen die de kom der Leie van deze van de Yzer afscheiden, de vaart van Yper naar Komen niet kan verwe zenlijkt worden. Doch de vaart, die tusschen Dixmude en Rousselare te graven is, moet ook van de kom van de Yzer naar deze van de Leie komen de grond der heuvelen aldaar is dezelfde, zoodat men er ook dus juist dezelfde moei lijkheden zou tegenkomen. Gelukkiglijk, dank aan den vooruitgang der wetenschap, kunnen dergelijke moeilijkheden thans niemand meer tegenhouden. Te Parijs in de Seine, te Londen in de Teems en te Antwerpen in de Schelde heeft men belangrijker wei ken dan dat uitgevoerd. Ten andere, wat zou er dan met de wateren van de aflossingsvaart geworden Men weet dat het roten van het vlas een walgelijken reuk en een zeer afgeteekende tint van besmetting in het water laat en, daar de Gentenaren dit door den natuurlijken loop der Leie niet wenschten te ontvangen, hebben de openbare besturen, over ettelijke jaren, te hunner inzicht een afleidingskanaal gemaakt dat deze wateren vanaf Deynze langs Eecloo naar Heyst voert en daar in de Noordzee uit mondt. Twee siphons te Schipdonck ge plaatst leiden deze wateren onder de vaart van Brugge naar Gent. Te Deynze werd er in de Leie natuurlijk een stelsel sluizen gebouwd bestemd om binst den zomer het water van het roten tegen te houden en 's winters dit voortkomende van Rijsel - Roubaix - Tourcoing en omliggende waarvan wij hooger reeds spraken. In deze omstandigheden denken wij dat er geen regelmatig scheepvaartverkeer tusschen Rousselare en Kortrijk zou zijn. Alle verdere ophelderingen sch'jnen ons daarover over bodig. Als besluit zeggen wij dat de waterverbin ding Nieuwpoort Leie Schelde Kanaal van het Center, langs Yper Komen Meenen Kor trijk-Bossuyt, onder alle opzichten veruit de beste, de gemakkelijkste en de doelmatigste is. Zij bestaat reeds en alles wat nog te doen valt is ze op een behoorlijke wijze in orde te stel en. Voor alle plaatsen, die zij zal door trekken, zal er daaruit, naargelang hun initia tief en hunne bedrijvigheid, een ongehoorden voorspoed kunnen voortvloeien. En vergeten wij niet daarbij nog te voegen dat deze water weg verscheidene vertakkingen zal kunnen hebben en onder meer, langs de Deule, de groote agglomeiatievaR Rijsel Roubaix Tour coing zal kunnen bedienen, hetgeen er op meikelijke wijze de bedrijvigheid van zou veihoogen. Terwijl men anderzijds, met het graven der vaart Dixmude Rousselare, die naar het oor deel van haar ontwerpers een vaart van groote sectie zou moeten worden, de belangen van het Zuiden van West-Vlaanderen en van He negouwen bepaald over het hoofd zou zien. Wij durven verhopen dat de handels de nij verheids- en ook de polititke vertegenwoor digers van die gewesten dezen toestand zullen weten te schatten en hem zullen willen verde digen. A. V. Verslag der zitting van 27 Maart 1933 (Vervolg) 5) Stalsbegrooting voor iq33. M. Van der Ghote. Thans moet er nog gestemd worden over artikel g3 der buitengi - wone ontvangsten, teruggaaf door den Open baren Onderstand van stadsaandeel voor de jaren 1929 en rg3o in het fonds voor geHrek- kelijken en verminkten, zijnde een som van 10.000 fr. Ik denk dat de Openbare Onder stand van gedacht is die som uit te betalen, zoodat wij oit artikel dus gerust mogen slem- men. M. Missiacn. Op wat steun gij U om dit te zeggen M. Van der Ghote Ik heb verleden Dins dag de zitting van den Openbartn Onderstand bijgewoond en daar werd mijn voois el met algemeene stemmen goedgekeur I. M. Missiaen. Het zijn dus nogmaals de armen die voor de rijken zullen betalen. M. Van der Ghote. Indien er geen andere bemerkingen zijn, dan is dit artikel dus goed gekeurd. Dan hebben wij ook nog het artikel 160 der buitengewone uitgaven dat vroeger uitgesteld werd Dit is het tegenartikel van artikel 93 der buitengewone ontvangsten en mag dus eveneens goedgekeurd worden. Hierop worden er geen bemerkingen ge maakt. M. Van der Ghote Het artikel i5g der buitengewone uitgaven, voor achterstallige pensioenen van gemeenteleeraars en onder wijzers voor de jaren 1924 tot iq3o, waarvoor slechts het tweede tiende in de begrooting voorzien was, moet nu op 334.g85 fr. 57 ge bracht worden in plaats van 36.054 fr. 04. Daartegen wordt eveneens geen bezwaar uitgebracht. M. Van der Ghote. Het schepencollege stelt ook nog voor artikel i56 der buitenge wone uitgaven te verdeelen als volgt a) ach terstallig aandeel der stad in de ouderdoms pensioenen voor de jaren 1927 en 1928, 59.5oo fr. b) achterstallig stadsaandeel in de ouderdomspensioenen voor 1929, 110.405 fr., en c) idtm voor het jaar ig3o, 110.405 fr., waarvoor wij daar straks een leening hebben gestemd. Dit voorstel wordt zonder opmerkingen goedgekeurd. M. Van der Ghote. Het schepencollege moet nu ook nog de delging dezer drie lee ningen voorzien. Voor de leening van 1 mil- lioen wordt dit geschat op 40.000 fr. per jaar, voor deze van 525.000 fr. op 70.000 fr. en voor de leening van 200 000 fr. op 28 000 fr., 't zij samen een som van l38.ooo fr. per jaar. Wij stellen voor deze nieuwe uitgaaf in te schrijven onder artikel 107a, b en c der ge vestigde schulden als volgta) interesten en afkortingen der leening van een millioen voor 66 jaar bij het Gemeentekrediet (40.000 fr.) b) idem voor de leening van 525.000 fr. voor 10 jaar (70.000 fr.), en c) idem voor de leening van 200.000 fr. voor 10 jaar (28.000 fr.). Thans moeten wij nog voorzien in de midde len om den last dezer leeningen te dragen. Het schepencollege stelt daarom voor een

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 4