Chicorei Vao Tieghem - Oupont
Ypersche Fotoclub
KOOPT NOOIT
2
De Uurtabel der ZwemKom
sluiten dit gebroken en verminkt lidmaat te
herstellen.
Ja, en nu Yper Komen 1 Dit moet thans de
betrachting zijn van alwic eenigen invloed be
zit en het met de belangen en den herbloei van
Yper goed meent. Dit wi ze de leus van ons
stadsbestuur, van onze mandatarisi e 1 in Ka
mer, Senaat en Provincieraad, van onze Han
delskamer en andere openbare instellingen.
Dit weze voortaan den strijdkreet dien alle
Yperlingen onophoudend moeten later, hooren
totdat wij ook op dat punt voldoening beko
men hebben.
Vpcr, dat noch steengroeven, noch kool
ijzer- of andere mijnen heeft, moet in een toe
stand geplaatst worden waar hmdel en nijver
heid zich gemakkelijk kunnen ontwikkelen en
aldus werk verschaffen aan zijne bevolking.
Met zijn eenigen en uitsluitenden weg naar
de zee, met z:jn uilkuk langs een enkelen
kant, ligt het thans als l'einden een straat
zonder uitgang Het kijkt naar de zee vanwaar
de koopwaren moeten aankomen, maar keert
den rug naar de rij verheidsstreken met
wien zijn handtl zou m jeten gedreven wor
den. Roeselaere staat met zijn aangezicht
naar die nijverheidsstreken gericht Eo Roe
selaere dat zestig jaren geleden nauweltiks
io ooo zielen telde is thans, dank aan zijn
waterv. rbinding met het gehetleland, tot een
machtig nijverhei iscentrum gewirlen. De
uitgang onzer straat moet Joorgebrtkm
wordeu
In een ander g :d- cite van ons blad melden
wij dat he: sc'iip Niet zonder God hier
met kolen is aangekomen voor de steenbak
kerij Vanderghote, L)onck Cie, en wij vin
den dn naargaande eer e zeer belangwekkende
inlichting in de vrachtbeu-s kwoteering van
de Nord Charbonnier. De vracht Bruay
Yper wordt er g kwoteerd aan 78 franken en
de vracht Bruay-Komen J.2S. Wat beteekent
dat de vervoervracht tusschen Noord Frank
rijk en Yper thans omt ent 2% maal zooveel
kost als zij zou bedragen indien het kafiaal
Yper- Komen bevaarbaar ware. Het zelfde kan
bewezen worden voor de nijverheidsproduc
ten uit het Walenland Kan een schooner
betoog van noodzakelijkheid gegeven worden?
Wil Yper weer herleven, rijk en machtig
worden, wil men hier handel ennijveih.id zien
bloeien en uitbreiden, dan moet de verbinding
van Yper met de Leie een we-k dat door
onze klaarziende voorouders begonnen werd
verwezenlijkt worden, dan moet Yper een
doorweg en een center worden waar de sche
pen, niit alleen van den kant der zee, maar
ook van het zoo dichtbij gelegen en nijverige
Noorden van Frankrijk, van Henegouwen, van
de koolmijnen en van ganich het binnenland
kunnen toekomen en ma kander kruisen. Dan
en dan alleen zal Yper de mogelijkheid kun
nen inzien den reeds zoo dikwijls uitgebrach
ten wensch te verwezenlijken, namelijk het
bloeitijdperk van vroeger te herwinnen en te
herworden wat hst onze voorvaieren hadden
ge maak'.
Wij hetinneren onsnoghae de heer Hector
Vermeulen, van deze ontegensprekelijke waar
heid bewust, tijdens de inhuldiging der vaart
Yper Y zer. in zi ne aanspraak tot den heer
Burgemeester ook op de noodzakelijkheid
wees van het hjrstel der vaart Yper Komen
en, van deze vaart sprekende, onder meer
verklaarde
Er liggen daar, als veiloren, 92 hectaren
land met een waarde van meer dan 2 5on.ooo fr.
Er liggen daar sassen die, in hunnen ver
woesten toestand, nog een waarde vertegen
woordigen van meer dan 2t millioen fr.
Er liggen daar voor meer dan 600 000 fr.
andere kunstwerken, in een woord er ligt daar
een kapitaal van meer dan 25 millioen te
vergaan
Dat deze indrukwtkkende cijfers niet licht
zinnig vooruit gesteld werden daar twijfilen
wij geenszins aan, doch wij hebben er niette
min aangehouden ons daarvan eens ter plaats
zelf, voor zooveel het nog mogehik was, te
overtuigen. Wij hadden de vaart tenzij het
klein eindje dat langs de lijn van den ijzeien-
weg gelegen is en dat men van op den trein
nog maar op zeer onvolmaakte en dus ook
berli ieglijke wijze kan gadeslagen sedert
den oorlog niet meer gezien, en het was dus
met een begrijpelijke nieuwsgierigheid dat wij
het plaa hidden opgevat eens deze uiterst
interessante en leerrijke wandeHrig van Yper
naar Komen langs de vaart te doen.
Door de korte geschiedenis van de vaart
van de Yperlee naar de Leie, die wij eenigen
tijd geleden (zie nummer 45 van 11-2 33) hier
ia dit blad gaven, weten onze lezers dat de
verschillige uitgevoerde werken ter hoogte
van Holiebt ke, tengevolge van grondinzakkin
gen en verschuivingen die zich aldaar voor
deden, telkens mislukten en dat de vaart
daardoor nooit bevaarbaar is geweest.
Het graven der vaart werd in 1864 aange
vangen door een maatschappij, die na eenige
jaren failliet ging. Op het einde der jaren
tachentig door den Staat hervat, werden zij
onderbroken bij het mislukken der wei ken
aan de tunnel. Ia 19:9 werden de weiken
opnieuw aangevat.
Deze werken, die onder meer het graven
van een sleuf voorzagen door de kruin die de
waterkommen van de Yzer en van de Leie
scheidt, en die spijtig genoeg eveneens met
geen goeden uitslag bek oond zijn geweest,
gaven aan de vaart een lengte van 15.540
meter, vanaf haren oorsprong beneden de uit
monding in de Leie van de Koitekeerbetk
tot aan hare monding te Yper in de vaart van
Yper naar de Yzer.
Het z^merwaterpeil in de Yper-Yzer vaart
is 3 m. 47 Ijger dan dit van de Leie. De vaart
is gegraven met een verdeelingspand in de
hoogergenotmde scheidingskruin de stijging
van de Leie af is overwonm n bij middel
van zeven sluizen, de helling naar de vaart van
Yper naar de Yzer door negen.
Onder deze laatste sluizen zijn er twee dub
bele, zich bevindende de eeiste ten Zuiden
vau de spoorwegstatie van Yper, de tweede
aan de uitmonding in de Yper- r zervaarJ. Aan
den oorsproi.g der vaart te Komen, nevens de
Staaisbaan Komen Waasten, komt ook nog
een dub >ele sluis voor.
Al deze sluizen, waarvan de breedte tus
schen de muren 5 m. 20 bedraagt, hebben een
voldoende bruikbare lengte om de binnen
schepen van 3oo ton te v^rsassen. Al de pan
den tusschen deze kunstwerken zijn aange
legd in dubbel vak zoodat de schepen overal
hadden kunnen kruisen. De vooiziene water
hoogte in de panden meet 2 m. 10, 't zij vol
doende genoeg om de diepgang der vaartui
gen tot 1 m. 80 toe te laten.
Om de vaart van water te voorzien, zouden
de aangelegde pompingsinrichtingen, bij mid
del van voedingsgrepptls nevens de vaart ge
bouwd, in het verdeelpand het noodige water
storten om de scheepvaait te verzekeren.
(Thans zou die spijzing, dank aan de uitbrt i
ding der electrische kiacht, veel gemakkelij
ker kum.en geschieden).
Ziedaar, zonder van de verschillige diaai
eu ophaalbruggen te spreken die over de
vaart geworpen waren, een korte beschrijving
van de uitrusting op de vaart die het Leiebek
ken met het Ypersche zou verbonden hebben,
uitrus ing die, zoo de instorting van Holle-
beke-brug en van de oeveis in het vecdeelpand
zich niet voorgedaan had, ten nutte had ge
komen van het land in 't algemeen en van
gansch onze streek hier in 't bijzonder.
Wat er thans van dit alles nog overblijft,
hebbcu wij ons tijdens onze wandeling langs
die vaa:t kuumn tergewissen. Hei sprnkt
van zelf dat de ooilogsfeiten aan al de uitge
voerde kunstwerken op dezen waterweg over
groole schade hebOeu berokkend Tusschtn
riouthem en Yper, op de plaatsen waa er
vroeger bruggen lagen, weru de vaart toege-
damtl verschillige sluizen zijn half stukge
schoten, de sasdeuren werden afgeiuk en
weggenomen, op veischillige plaatsen heeft
men de reseiv kammen nevens de sluizen ge
bruikt om er zware betonnen onderstanden in
te maken, deen niettemin veitegenwoordigen
de daar nog overblijvende en bruikbaie dee
len dezer kunstwerken een waar fortuin dat
door den achtbaren heer Voorzitter onzer
Ypersche Handelskamer in zijne rede, waar
van hooger spraak, op verre na niet werd
overschat en dat daar nu, zooals hij het zegde,
jammerlijk ligt te vergaan. ('t Vervolgt)
Vergadering van 17" Mei 1933
Wij mogen ons ditmaal verheugen in een
talrijke opkomst, want meer dan 3o leden zijn
aanwezig, en het doet waarlijk genoegen vast
te stellen dat voor de ie voordracht van een
vreemden spreker, sedert de stichting van de
club, er veel belangstelling is.
De zitting wordt om 20 u. 15 geopend door
den heer Voorzitter, die het woord verleent
aan M. Gyselynck. De spreker behandelt als
onderwerp a De toebehoorten van een foto
toestel
Het aantal toebehoorten is talrijker dan men
zich wel voorstelt, en, tot een beter begrip
van alle noodzakelijke stukken, zullen we ver
onderstellen dat er een uitstapje plaats heeft
om fotos te nemen. Men hoeft eerst het nega
tief materieel gereed te maken over filmen
valt weinig te zeggen en we zullen dus over
platen spieken. Ue cassetten moeten zeer rein
gehouden worden en bij niet gebruik zal men
ze open laten. De spreker geelt ook nog wat
uitleg over het vilt dat zich langs een der zij
den bevindt.
Eens dat de platen zich in de cassetten be
vinden, begeven wij ons op weg. Wat nu ge
fotografeerd Hier komt de motielzoeker te
pas waaiin een blauw glas ingeschakeld is met
het doel beter de waarde eer kleuren te be-
oordeelen. De motiefzoeker wordt gebruikt
om vast te stellen of een onderwerp waardig
is gefotografeerd te worden. Het onderwerp
is gevonden. Hel fototoestel wordt op een voet
of statief geplaatst, waarop een statiefkop kan
vastgezet worden dit laat ons toe aan het
toestel alle willekeurige neigingen te geven en
ook reproducties op den grond te nemen. M.
Gyselynck laat ons enkele soorten van statie-
vtn zien.
Nu moet het toestel waterpas gezet worden,
want du is ten absolute noodzakelijkheid is
het toestel niet voorzien van een waterpas Jan
kan men zich gemakkelijk zulk stuk aanschaf
fen om dit op de noodige plaats ie zetten
Tot het fotografeeren van hooge boomen en
gebouwen moet het tot stel de hoog en dwars
verste Hing van de lenzen toelaten. Een
woordje over het mat glas.' Dit laat ons tce
de lens scherp le zetten en juist vast te sulltn
wat er op de plaat inott voorkomen met e» n
vergrootglas zal men kunnen nagaan wanneer
het onderwerp duidelijk genot g is.
De lenzen worden hier ook nog bespreken
en voor de Distar en Prcxa< ler.zen worden
nadere inlichtingen gegeven. De Distarlei s
verlengt de brandpuntsafstand cn de Proxar-
lens vei kort deze deze eigenschappen zijn
voor zekere onderwerpen van groot d< lang.
Een der toebehoorttn, dat als een belang
rijk siuk dient aanzien te worden, is de geel-
fil er Deze heeft als doel de niet genoegzame
gevoeligheid van de plaat zoo te beïnvloeden
dat de toonwaai d -n beter tot hun rt cht komen.
Dit is van belang bij de opname van landschap
pen, wolken, panoramas en poitretten
Er wordt ook nog gesproken over het
tegenlichtscherm en den deelbelichter.
Een punt dat veil belangstelling verwikt,
namelijk de bepaling van den belichtingstijd,
wordt langdurig behandeld. De belichiings
lalel Agfa is zeer eenvoudig doch niet
betrouwbaarer zijn namelijk ie veel gevallen
die ove>gelaten worden aan hl oordeel van
den fotograaf. De belichtingsmeter is meer te
betrouten m< n heeft verschillende sooiten
en modellen, doch ze zijn allen op hetzelfde
prii.ciep gesteund. De Lios Ultra mag als de
beste belichtingsmeter beschouwd worden.
Nog worden er inlichtingen gegeven over
den sluiter en zelfontspanner.
De afstandmeter is ook een int-rc ssant stuk
waarvan de spreker nog wat uiiUg geelt
Ten slotte mag de fotolitteratuur niet uit
het oog verloren worden Fotokuns: is ecu
tijdschrift dat de aand. cht moet trikken van
alle fotolief hebbers.
De heer Voorzitter bedankt M. Gyselynck
voor zijn interessante en nuttige voordracht
en hij is overtuigd dat de leden nut zullen
trekken uit de inlichtingen en raadgevingen
van den spreker.
De nog te hespreken punten worden vei-
daagd en de zitting wordt gesloten c m 22 u 3o.
De volgende vergadering zal plaats hebben
op 3in Mei, om 20 uur.
chicorei in vrac als zijnde van ons merk,
wordt niet anders dan in pakken verkocht.
De in voege zijnde uurtabel, die wij verle
den week in ons blad mededeelden, werd,
zooals onze lezers het in het verslag van den
gemeenteraad zullen zien, tijdens de zitting
van Maandag laatst gansch gewijzigd.
Daardoor vervalt het rut van de door ons
gegeven tabel, doch wij stellen ons voor ze
binnen kort, gansch herzien en gelijkvormig
het veranderd regiem :nt, opnieuw te geven.