Chicorei Vao Tieghem - Oupont Ypersche Fotoclub KOOPT NOOIT 2 De Uurtabel der ZwemKom sluiten dit gebroken en verminkt lidmaat te herstellen. Ja, en nu Yper Komen 1 Dit moet thans de betrachting zijn van alwic eenigen invloed be zit en het met de belangen en den herbloei van Yper goed meent. Dit wi ze de leus van ons stadsbestuur, van onze mandatarisi e 1 in Ka mer, Senaat en Provincieraad, van onze Han delskamer en andere openbare instellingen. Dit weze voortaan den strijdkreet dien alle Yperlingen onophoudend moeten later, hooren totdat wij ook op dat punt voldoening beko men hebben. Vpcr, dat noch steengroeven, noch kool ijzer- of andere mijnen heeft, moet in een toe stand geplaatst worden waar hmdel en nijver heid zich gemakkelijk kunnen ontwikkelen en aldus werk verschaffen aan zijne bevolking. Met zijn eenigen en uitsluitenden weg naar de zee, met z:jn uilkuk langs een enkelen kant, ligt het thans als l'einden een straat zonder uitgang Het kijkt naar de zee vanwaar de koopwaren moeten aankomen, maar keert den rug naar de rij verheidsstreken met wien zijn handtl zou m jeten gedreven wor den. Roeselaere staat met zijn aangezicht naar die nijverheidsstreken gericht Eo Roe selaere dat zestig jaren geleden nauweltiks io ooo zielen telde is thans, dank aan zijn waterv. rbinding met het gehetleland, tot een machtig nijverhei iscentrum gewirlen. De uitgang onzer straat moet Joorgebrtkm wordeu In een ander g :d- cite van ons blad melden wij dat he: sc'iip Niet zonder God hier met kolen is aangekomen voor de steenbak kerij Vanderghote, L)onck Cie, en wij vin den dn naargaande eer e zeer belangwekkende inlichting in de vrachtbeu-s kwoteering van de Nord Charbonnier. De vracht Bruay Yper wordt er g kwoteerd aan 78 franken en de vracht Bruay-Komen J.2S. Wat beteekent dat de vervoervracht tusschen Noord Frank rijk en Yper thans omt ent 2% maal zooveel kost als zij zou bedragen indien het kafiaal Yper- Komen bevaarbaar ware. Het zelfde kan bewezen worden voor de nijverheidsproduc ten uit het Walenland Kan een schooner betoog van noodzakelijkheid gegeven worden? Wil Yper weer herleven, rijk en machtig worden, wil men hier handel ennijveih.id zien bloeien en uitbreiden, dan moet de verbinding van Yper met de Leie een we-k dat door onze klaarziende voorouders begonnen werd verwezenlijkt worden, dan moet Yper een doorweg en een center worden waar de sche pen, niit alleen van den kant der zee, maar ook van het zoo dichtbij gelegen en nijverige Noorden van Frankrijk, van Henegouwen, van de koolmijnen en van ganich het binnenland kunnen toekomen en ma kander kruisen. Dan en dan alleen zal Yper de mogelijkheid kun nen inzien den reeds zoo dikwijls uitgebrach ten wensch te verwezenlijken, namelijk het bloeitijdperk van vroeger te herwinnen en te herworden wat hst onze voorvaieren hadden ge maak'. Wij hetinneren onsnoghae de heer Hector Vermeulen, van deze ontegensprekelijke waar heid bewust, tijdens de inhuldiging der vaart Yper Y zer. in zi ne aanspraak tot den heer Burgemeester ook op de noodzakelijkheid wees van het hjrstel der vaart Yper Komen en, van deze vaart sprekende, onder meer verklaarde Er liggen daar, als veiloren, 92 hectaren land met een waarde van meer dan 2 5on.ooo fr. Er liggen daar sassen die, in hunnen ver woesten toestand, nog een waarde vertegen woordigen van meer dan 2t millioen fr. Er liggen daar voor meer dan 600 000 fr. andere kunstwerken, in een woord er ligt daar een kapitaal van meer dan 25 millioen te vergaan Dat deze indrukwtkkende cijfers niet licht zinnig vooruit gesteld werden daar twijfilen wij geenszins aan, doch wij hebben er niette min aangehouden ons daarvan eens ter plaats zelf, voor zooveel het nog mogehik was, te overtuigen. Wij hadden de vaart tenzij het klein eindje dat langs de lijn van den ijzeien- weg gelegen is en dat men van op den trein nog maar op zeer onvolmaakte en dus ook berli ieglijke wijze kan gadeslagen sedert den oorlog niet meer gezien, en het was dus met een begrijpelijke nieuwsgierigheid dat wij het plaa hidden opgevat eens deze uiterst interessante en leerrijke wandeHrig van Yper naar Komen langs de vaart te doen. Door de korte geschiedenis van de vaart van de Yperlee naar de Leie, die wij eenigen tijd geleden (zie nummer 45 van 11-2 33) hier ia dit blad gaven, weten onze lezers dat de verschillige uitgevoerde werken ter hoogte van Holiebt ke, tengevolge van grondinzakkin gen en verschuivingen die zich aldaar voor deden, telkens mislukten en dat de vaart daardoor nooit bevaarbaar is geweest. Het graven der vaart werd in 1864 aange vangen door een maatschappij, die na eenige jaren failliet ging. Op het einde der jaren tachentig door den Staat hervat, werden zij onderbroken bij het mislukken der wei ken aan de tunnel. Ia 19:9 werden de weiken opnieuw aangevat. Deze werken, die onder meer het graven van een sleuf voorzagen door de kruin die de waterkommen van de Yzer en van de Leie scheidt, en die spijtig genoeg eveneens met geen goeden uitslag bek oond zijn geweest, gaven aan de vaart een lengte van 15.540 meter, vanaf haren oorsprong beneden de uit monding in de Leie van de Koitekeerbetk tot aan hare monding te Yper in de vaart van Yper naar de Yzer. Het z^merwaterpeil in de Yper-Yzer vaart is 3 m. 47 Ijger dan dit van de Leie. De vaart is gegraven met een verdeelingspand in de hoogergenotmde scheidingskruin de stijging van de Leie af is overwonm n bij middel van zeven sluizen, de helling naar de vaart van Yper naar de Yzer door negen. Onder deze laatste sluizen zijn er twee dub bele, zich bevindende de eeiste ten Zuiden vau de spoorwegstatie van Yper, de tweede aan de uitmonding in de Yper- r zervaarJ. Aan den oorsproi.g der vaart te Komen, nevens de Staaisbaan Komen Waasten, komt ook nog een dub >ele sluis voor. Al deze sluizen, waarvan de breedte tus schen de muren 5 m. 20 bedraagt, hebben een voldoende bruikbare lengte om de binnen schepen van 3oo ton te v^rsassen. Al de pan den tusschen deze kunstwerken zijn aange legd in dubbel vak zoodat de schepen overal hadden kunnen kruisen. De vooiziene water hoogte in de panden meet 2 m. 10, 't zij vol doende genoeg om de diepgang der vaartui gen tot 1 m. 80 toe te laten. Om de vaart van water te voorzien, zouden de aangelegde pompingsinrichtingen, bij mid del van voedingsgrepptls nevens de vaart ge bouwd, in het verdeelpand het noodige water storten om de scheepvaait te verzekeren. (Thans zou die spijzing, dank aan de uitbrt i ding der electrische kiacht, veel gemakkelij ker kum.en geschieden). Ziedaar, zonder van de verschillige diaai eu ophaalbruggen te spreken die over de vaart geworpen waren, een korte beschrijving van de uitrusting op de vaart die het Leiebek ken met het Ypersche zou verbonden hebben, uitrus ing die, zoo de instorting van Holle- beke-brug en van de oeveis in het vecdeelpand zich niet voorgedaan had, ten nutte had ge komen van het land in 't algemeen en van gansch onze streek hier in 't bijzonder. Wat er thans van dit alles nog overblijft, hebbcu wij ons tijdens onze wandeling langs die vaa:t kuumn tergewissen. Hei sprnkt van zelf dat de ooilogsfeiten aan al de uitge voerde kunstwerken op dezen waterweg over groole schade hebOeu berokkend Tusschtn riouthem en Yper, op de plaatsen waa er vroeger bruggen lagen, weru de vaart toege- damtl verschillige sluizen zijn half stukge schoten, de sasdeuren werden afgeiuk en weggenomen, op veischillige plaatsen heeft men de reseiv kammen nevens de sluizen ge bruikt om er zware betonnen onderstanden in te maken, deen niettemin veitegenwoordigen de daar nog overblijvende en bruikbaie dee len dezer kunstwerken een waar fortuin dat door den achtbaren heer Voorzitter onzer Ypersche Handelskamer in zijne rede, waar van hooger spraak, op verre na niet werd overschat en dat daar nu, zooals hij het zegde, jammerlijk ligt te vergaan. ('t Vervolgt) Vergadering van 17" Mei 1933 Wij mogen ons ditmaal verheugen in een talrijke opkomst, want meer dan 3o leden zijn aanwezig, en het doet waarlijk genoegen vast te stellen dat voor de ie voordracht van een vreemden spreker, sedert de stichting van de club, er veel belangstelling is. De zitting wordt om 20 u. 15 geopend door den heer Voorzitter, die het woord verleent aan M. Gyselynck. De spreker behandelt als onderwerp a De toebehoorten van een foto toestel Het aantal toebehoorten is talrijker dan men zich wel voorstelt, en, tot een beter begrip van alle noodzakelijke stukken, zullen we ver onderstellen dat er een uitstapje plaats heeft om fotos te nemen. Men hoeft eerst het nega tief materieel gereed te maken over filmen valt weinig te zeggen en we zullen dus over platen spieken. Ue cassetten moeten zeer rein gehouden worden en bij niet gebruik zal men ze open laten. De spreker geelt ook nog wat uitleg over het vilt dat zich langs een der zij den bevindt. Eens dat de platen zich in de cassetten be vinden, begeven wij ons op weg. Wat nu ge fotografeerd Hier komt de motielzoeker te pas waaiin een blauw glas ingeschakeld is met het doel beter de waarde eer kleuren te be- oordeelen. De motiefzoeker wordt gebruikt om vast te stellen of een onderwerp waardig is gefotografeerd te worden. Het onderwerp is gevonden. Hel fototoestel wordt op een voet of statief geplaatst, waarop een statiefkop kan vastgezet worden dit laat ons toe aan het toestel alle willekeurige neigingen te geven en ook reproducties op den grond te nemen. M. Gyselynck laat ons enkele soorten van statie- vtn zien. Nu moet het toestel waterpas gezet worden, want du is ten absolute noodzakelijkheid is het toestel niet voorzien van een waterpas Jan kan men zich gemakkelijk zulk stuk aanschaf fen om dit op de noodige plaats ie zetten Tot het fotografeeren van hooge boomen en gebouwen moet het tot stel de hoog en dwars verste Hing van de lenzen toelaten. Een woordje over het mat glas.' Dit laat ons tce de lens scherp le zetten en juist vast te sulltn wat er op de plaat inott voorkomen met e» n vergrootglas zal men kunnen nagaan wanneer het onderwerp duidelijk genot g is. De lenzen worden hier ook nog bespreken en voor de Distar en Prcxa< ler.zen worden nadere inlichtingen gegeven. De Distarlei s verlengt de brandpuntsafstand cn de Proxar- lens vei kort deze deze eigenschappen zijn voor zekere onderwerpen van groot d< lang. Een der toebehoorttn, dat als een belang rijk siuk dient aanzien te worden, is de geel- fil er Deze heeft als doel de niet genoegzame gevoeligheid van de plaat zoo te beïnvloeden dat de toonwaai d -n beter tot hun rt cht komen. Dit is van belang bij de opname van landschap pen, wolken, panoramas en poitretten Er wordt ook nog gesproken over het tegenlichtscherm en den deelbelichter. Een punt dat veil belangstelling verwikt, namelijk de bepaling van den belichtingstijd, wordt langdurig behandeld. De belichiings lalel Agfa is zeer eenvoudig doch niet betrouwbaarer zijn namelijk ie veel gevallen die ove>gelaten worden aan hl oordeel van den fotograaf. De belichtingsmeter is meer te betrouten m< n heeft verschillende sooiten en modellen, doch ze zijn allen op hetzelfde prii.ciep gesteund. De Lios Ultra mag als de beste belichtingsmeter beschouwd worden. Nog worden er inlichtingen gegeven over den sluiter en zelfontspanner. De afstandmeter is ook een int-rc ssant stuk waarvan de spreker nog wat uiiUg geelt Ten slotte mag de fotolitteratuur niet uit het oog verloren worden Fotokuns: is ecu tijdschrift dat de aand. cht moet trikken van alle fotolief hebbers. De heer Voorzitter bedankt M. Gyselynck voor zijn interessante en nuttige voordracht en hij is overtuigd dat de leden nut zullen trekken uit de inlichtingen en raadgevingen van den spreker. De nog te hespreken punten worden vei- daagd en de zitting wordt gesloten c m 22 u 3o. De volgende vergadering zal plaats hebben op 3in Mei, om 20 uur. chicorei in vrac als zijnde van ons merk, wordt niet anders dan in pakken verkocht. De in voege zijnde uurtabel, die wij verle den week in ons blad mededeelden, werd, zooals onze lezers het in het verslag van den gemeenteraad zullen zien, tijdens de zitting van Maandag laatst gansch gewijzigd. Daardoor vervalt het rut van de door ons gegeven tabel, doch wij stellen ons voor ze binnen kort, gansch herzien en gelijkvormig het veranderd regiem :nt, opnieuw te geven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2