YproiS; Attention
2 -
Kog de Vaart YPER - KOMEN
Encore le Canal d'Ypres a Com in es
Wie heeft Beelden uit het
West land' gelezen
regen van Zaterdag morgen hadden een
oogenblik doen vreezen dat dit bezoek, dat
voor 's namiddags was vastgesteld geworden,
zou moeten verschoven worden. Doch met
den noen klaarde het weder wat op en op het
gestelde uur waren verscheidene uitgenoodig
den op de aangewezen bijeenkomstplaats aan
wezig en besloten zij, na gemeen overleg en
wel wetende dat er van een verzet een belet
komt, den uitstap toch te wagen.
Daar bemerkten wij vooreerst de heeren
Van der Ghote,. burgemeester Delahaye,
schepen van Openbare Werken Coutelle,
gemeenteraadslid Dr H. Brutsaert, gewezen
volksvertegenwoordiger, die nog steeds in
alle omstandigheden zijn groote belangstel
ling weet te betoonen voor alles wat aan Yper
en aan gansch de streek nauw ter harte ligt.
Dan verders de heeren B. Vermeulen, burge
meester van St Jan Pockelé, conducteur van
Bruggen en Wegen, oie zich met de meeste
bereidwilligheid ten dienste der aanwezige
overheden had gesteld om hen tijdens het
bezoek alle gewenschte inlichtingen te ver
schaffen H. Vermeulen, voorzitter der Han
delskamer advokaat A Butaye, voorzitter
van de Federatie der Geteisteiden Ed.
Toussaert, secretaris, en Julien Tahon, Flor.
Vandevoorde, Leon Vandevoorde en Maur.
Bagein, bestuursleden der Handelskamer.
Verschillige andere overheden hadden zich,
uit viees van slecht weder of door andere
omstandigheden belet de reis mèe te maken,
laten vciontschuldigen.
De tocht werd gedaan in de gemakkelijke
autocar van Cyr. Vandermeersch en ging eerst
tot aan de brug van Elooi over den steenweg
naar Waasten, waar de bezoekers uitstapten
om vandaar te voet het slechtste gedeelte der
vaart, nameluk tot aan de plaats der ingestor
te brug van H jllebeke, af te wandelen.
Op garsch den weg, en voornamelijk bij de
aldaar uitgevoerde en grootendeels nog be
staande kunstwerken, zooals het nieuw groot
sas aldaar in 1912 gebouwd, heeft de heer
Pockelé, met een grondige kennis van zaken,
de meest verscheidene en zeer interessante
inlichtingen verstrekt, zoodat deze studiereis
uiterst leerrijk en aantrekkelijk was. De be
zoekers btstatigden dat het kanaal, tot aan
dit nieuw sas en nog een groot eind erover,
in een veel beteren toestand verkeert dan de
panden der Yper- Yzer vaart na den oorlog en
dat het herstel ervan dus heel wel mogelijk is.
Het door de natuur beschadigde gedeelte is
nauwelijks een kilometer lang en het is slechts
op dit eindje vaart dat de on iervindtngsgeest
onzer ingenieurs op de proet zou gesteld wor
den. Met een paar bevuilde schjtnen, doch
ook met ee 1 vaste o.eriuigicg dat de tegen
woordtge kennissen onzer vakmannen het
vraagstuk kunnen oplossen, gerochieu allen
gemakktlijk tot aan de plaats waar z'ch
vroeger üe vermaarde brug van Ho.Lueke
verhief, waar allen zich eens te meer afvroegen
waarom men daar vroeger dergelijk kostelijk
en zwaar kunstwerk had opgericht. Het gering
verkeer op die baan aldaar verrechtvaardigde
geenszins het bouwen dezer brug, - waarvan
de drukking misschien wel oorzaak was der
inzakking van de gronden op die plaats,
daar andere nabijgelegen banen de bewoners
van die streek naar alle richtingen gemakke-
lijken uitweg verleer.en.
Van daar ging de tocht verder, in autocar,
over Hollebeke naar Houthem en Komen.
Onderweg werd er meermaals stilgehouden
om de vaart op verschillige plaatsen nog te
btzien en zich alzoo meer en meer te over
tuigen dat het herstel der vaart Yper Leie
niet erger is dan het herstel der vaart Yper-
Yzer. Ook werden de groote moerassen aan
gewezen langs de ijzerweglijn, en die er na
den oorlog gemaakt werden door het uitgra
ven der aarde noodig om de ijzerweglijn
aldaar aan ta leggen en op te hoogen. Deze
groote putten, die thans vol water en onkruid
staan, zouden gemakkelijk kunnen gevuld
worden bij middel der slechte kléigronden
van Hollebeke, hetgeen een uiterst nuttig
verbeteringswerk zou uitmaken.
Te Houthem. werden de bezoekers opge
wacht en verwelkomd door de heeren Ad Six
en Demeulenaere, schepenen dezer gemeente.
Deze heeren reden vervolgens mede tot aan
Komen en verzekerden onderweg hoe de
gemeente Houthem er eveneens prijs op stelt
de vaart zoo spoedig mogelijk hersteld te zien.
Volkomen op de hoogte van den toestand der
vaart aldaar, gaven zij nog menigvuldige
nuttige wenken en zegden o. m. ook hoe
hunne gemeente dikwijls te lijden heeft door
overstrooming, veroorzaakt door het niet
herstellen van den voedingsgreppel langs de
varrtender siphons die door oorlogsfeiten
beschadigd werden. Het braakliggen der vaart
heeft dus voor de inwoners van Houthem de
nadeeligste gevolgen.
Tusschen Houthem en de Leie bestaiigden
de bezoekers dat het kanaal bijna onbescha
digd is en een prachtweik daarsteltsassen
voor schepen van 3oo ton, diepgang, x 80 m.
tot 1 90 m. en een breedte voldoende om
overal de schepen te kiuisen. Allen waren
overtuigd dat het eene echte schande ware
dit werk te laten te niet gaan om elders de
millioenen, bestemd tot dit herstel, te gaan
verkwisten in gronden, die juist deztlfde zijn
als hier.
Te Komen werd de karavaan voor het stad
huis ontvangen door den heer bouwkundige
Maurice Dujardin, eerste schepen en dienst
doen ie burgemeester, en door den heer Van-
neste, gemeente secretaris. Deze heeren ver
gezelden dan op hunne beurt de bezoekers
op hunne wandeling langs de vaart tot aan
hare uitmonding in de Leie, en gaven de
stellige vei z-kering dat Komen steeds aan de
zijde van Yper zou staan om het herstel der
vaart te verdedigen
Na een klein oponthoud te Komen en ver
volgens te Houthem, waar de plaatselijke ge
meentelijke overheden beurtelings de Han
delskamer van Yper, de Federatie der geteis
terden en alle aanwezige overheden voor
hunne belangstelling voorde vaart, de levens
a ier dezer streek, in welgepaste woorden be
dankten en opnieuw bevestigden dat men
steeds i p hunne medewerking mag rekenen,
ving de terugtocht in de beste voorwaarden
aan en warei allen weldra terug te Yper, heel
verwonderd dat hel hier opnieuw aan 'c
regenen was terwijl men op gansch den uit
s'ap door het schoonste weder was begun
st'gd geweest.
Alwie dit bezoek heeft meegemaakt, heeft
met eigen oogen kunnen bestatigen hoe de
vaart Yper Komen, op het grootste gedeelte
harer lengte in geen erger verwoesten toe
stand is als het overige onzer streek zich in
1918 bevond, en dus even zoo goed kan her
steld worden en in evenredige prijzen als alles
wat hier door den oorlog verwoest werd. In
dien er in 1918. bii gemis aan ondervinding,
vrees voor mislukking kon bestaan, is deze
vrees heden ten dage volkomen ongegrond.
M en h°eft zich daar ook kunnen overtuigen
dat, spijts al hetgeen sommige zwartziei.ers
beweren, de moeilijkheden te Hollebeke zon
der veel moeite kunnen overwonnen worden
en slechts een kinderspel z:jn in vergelijking
met andere wei ken in het oveiige gedetbe
van hel land uitgevoerd
Allf-n zonder uitzondering hebben van dit
bezotk deu besten indruk meegebracht, en
ongetwijfeld mogen wij er den heilzaamstcn
uitslag van verwachten.
Om te eindigen bedanken wij de Handels
kamer en de Federatie der geuisterden, die
den uitstap ingericht hebben en alzoo de vaart
beter heboen doen kennen en heininnin,
want onbekend maakt onbemind. Wij bedau
ken ook allen die eraan deelnamen en alzoo
het bewijs leverden dat zij de belangen van
Yper en gar sch de streek ter harte nemen en
bereid zijn ze ten gepaste tijde te verdedigen
en wij sturen vooral ook nog een hartelijk
dankwoord tot den heer Pockelé die met
zooveel welwillendheid zijne groote bevoegd
heid ten di-mste van allen heeft gesteld om
dit bezoek aan de vaart met allen geweDSch
ten uitleg te veraangenamen
Bij het ter pers gaan vernemen wij dat vier
ambtenaars van het Ministerie dezer dagen
de vaart te Komen zijn gaan bezoeken en er
met vooraanstaande personen over de kwestie
dezer vaart gesproken hebben.
Dit bewijst ons dat men zich te Brussel met
die zaak, die onze streek zoo zeer aanbelangt,
bezig houdt. Wij durven verhopen dat die
heeren van hun bezoek insgelijks zullen terug
gekeerd zijn met de vaste overtuiging dat het
herstel der vaart Yper Komen niet alleen geen
onmogelijkheid is, maar zelfs de beste oplos
sing om het Leiebekken met dit van de Yzer
te verbinden, daar de bestaande vaart op het
grootste gedeelte harer lengte bijna onbescha
digd is en met kleine kosten terug bevaarbaar
kan gemaakt worden.
Au moment de mettre sous presse, nous
apprenons que quatre fonctionnaires du Minis
tère sont venus ces jours ci a Comines pour
y visiter le canal. lis se sont entretenus assez
longuement avec des personnes compétentes
au sujet du canal d'Ypres a Comines.
Ceci prouve que dans les bureaux ministé-
riels on s'occupe de cette question, qui inté
resse tant notre tégion. Nous osons croire
que ces Messieurs auront pu se convaincre
également que la restauration du canal n'est
pas une impossibilité, mais qu'au contraire
elle serait la meilleure solution pour réali-
ser la jonction du bassin de la Lys a celui de
1' Yser, du fait que le canal d' Ypres a Comines,
sur la plus grande partie de son parcours,
n'est que peu endommagé et pourrait a peu
de frais être rendu a la navigation.
Nous lisons dans les journaux une inter
view de Monsieur Jaspar faite a Londres le
20 courant et nous y trouvons le passage
suivant, intéressant tout spécialement Ypres.
Les Travaux ublics
- hnfin, derntère questionque pense la délé-
gation beige de la question des grands travaux
publics
Depuis plusieurs années, dit VI. Jas-
par, le ti. I. T. s'est occupé de la qurstion
internationale des travaux public». 11 a
publié, ace sujet, de nombreux rapports.
D'autre part, lors de la réunion de la
conférence piéparatoire des experts, une
communication trés chaleureuse et tiès
intéressante a été iaite par des repiésentants
du comité d'étude dts questions de travaux
public» Les projets qui ont été ptésentés
revêtentles carac ères les plus vanés Con-
struction de routes, de chemins de Ier, de
ponts aménagement de ports, de vons
navigaoles travaux hydrauliques et d'élec
trification; installations de réseaux et rabies
téléphmiques, etc. Tous ces pre'jets ont
étudies au triple point Je vue de leur
productivité, de 1 ur caractère d'inlé.èt
international et de la lutte contre le chó
mage. A. la conférence, dans la discussion
générale, le rept ésentan-t de la France, M.
Dala lier, s'en est montié partisan. M.Cham
berlain y a fait ui.e allusion plus réservée.
Pour le porte parole de la Grande- Bretagne,
ce serait une erreur de vouloir édicter en
cette matièie des lèghs umformes pour tous
les pays et chaque gouvernement etevrait
déterminer, d'apiès sa propre situation,
l'importai ce et le caraciè e uu programme
a établir.
La Belgique, depuis toujouts a suivi une
politique de grands travaux. Eile l'a pout-
suivie, malg les difficuhés nées de la
dépressiun. Son budget actuel comprend
encore pour prés d'un milliard de travaux
publics de grande envergure, sans compter
de multiples interventions dans les entre-
prises d'urganismes publics.
II convient cependant de se montrer cir-
cohspect, de ne pas se payer de mots et de
ne pas s'exagérer la lépercussion réelle que
l'exécution de ces travaux pourrait avoir sur
le ckömage Quana ces travaux sont pro
duciits, les capitaux et la main d'ceuvre
viennent d'eux-mêmes Mais le» grandes
entreprises sont mécanisées et absorbent
une mair.-d'ceuvre infime. Ce sont les tra-
vaux moindres, ou d'itnpartance lo-
cale et secondaire, qui sont le mieux
en relation avec la question du chö-
mage
Le canal Ypres Comines rentre précisément
dans la catégorie pré^érée par Monsieur Jas
par. Ici pas de travail mécanisé et occupation
d'un grand nombre de magons et d'aides a la
restauration des écluses et de terrassiers a la
remise en état des berges. Même la mise en
état de la tranchée d'Hollebeke est un travail
de beaucoup de main d'oeuvre. C'est en somme
un travail modèle pour occuper les chómeurs
et répondant entièrement aux projets du
gouvernement.
Qui se chargera de le prouver au gouverne
ment Sont ce nos mandataires Est ce l'ad-
ministration communale? Ou bien estce la
Chambre de Commeree et ^'Industrie
Nous les attendons a l'oeuvre.
Een bundeltje puike gedichten door LEO
RAEKELBOOM, te koop ten bureele dezer
aan den prijs van 5 fr.