H. Hartefeesten 2 De Vaarl Yper-Komen Vaart van leper naar den Ijzer AAN DE KAAI Walter Brouwers steden ook haar voorspoed zoeken in het ver voer van de Waalsche en Noord Fransche nijverheidsproducten, in de verwerking dezer voortbrengselen, om daardoor plaatselijke nijverheid in het leven te roepen. En hebbet sommige West-Vlaamsche ste den de koorts der kanalen, wij te Yper heb ben er een ziekte van Waar is hier de plaat selijke nijverheid in onzen verloren, vergeten, verwaarloosden hoek van Felgiê Wij gelij ken hier de Kempen ginds barre heidegrond, hier maagdelijke streek aan fabrieken. En nochtans miljoenen hebben daar koolmijnen en kanalen verwekt en zullen van die streek een nijverheidscentrum van belang maken dat kan hier ook geschieden De moeilijkheden om de vaart Yper-Komen er door te kri'gen Z 50 men de dagbladen leest dan komt men altijd tegen de beruchte doorsnee van Hollebtke van tragische gedachte nis o. Anders weet men niets aan te brengen, de rest van de vaart ligt daar. M aar daar zijn bij het Albertkanaal ook beruchte doorsneden die reeds andere tragische gedachtenissen hebben. Hollebeke is maar een jongske vergeleken bij gindsche werken en toch volhardt men, en strijdt men met al de middeLn, die een meer uitgebreide en toegepaste wetenschap de ingenieurs aan de hand doen om al de moeilijkheden te boven te komen en 't gaat er de natuur wordt bedwongen en men zou terugdeinzen en schrikken voor Hollebeke Het is het ver nuft en het bilcid van onze huidige ingenieurs oneer aandoen met vol te houden dat Holle beke een onoverkomelijke hinderpaal is om de vaart Yper-Komen te voltrekken Is La Louvière daar ook geen bewijs van Wat kan de vaart Yper-Komen ons aan brengen Het is zoo schoon al de redevoeringen te lezen van onze Staatslieden over financieel herstel en economische heropleving. Maar woorden zijn geen oorden Zoo zegde Staatsminister Segers in de Revue générale Het is niet genoeg het lek te stoppen om dan op anker te blijven noch de gaten der begrooting te stoppen, om dan met de armen gekruist te blijven. Ik meen dat het land een opbouwende krachtinspan ning eischt, vvilke van aard weze, niet de crisis op te losser, maar ze in te dammen en te verzichten. Zulk plan moet de redmidóe len behelzen voor de drie groote takken van onze rationale bedrijvigheid nijverheid, han del, landbouw Ehwel, die drie groote takken hebben we in Zuid-Vlaanderen niet en dat kan ons de vaart zeker en vast geven onze heropbeuring komt ook aan de gansche gemeenschap ten bate. Zijnerzijds heeft M. Jaspar ter conferentie van Londen volgende verklaring afgelegd België heeft, zooals altijd, een politiik van groote werken gevolgd. Het heeft ze voortge zet niettegenstaande alle finascieele moeilijk heden. Zijn tegenwoordige begrooting voor ziet nog voor meer dan I miljard openbare werken van grooten omvang. Doch de groote ondernemingen geschieden werktuiglijk en gebruiken slechts in geringe mate handen arbeid. Het zijn de kleinere werken of deze van plaatselijk en ondergeschikt belang, die het meest in betrekking z'jn met de kwestie der werkloosheid namelijk het aanleggen en verbeteren van waterwegen En hier vinden we in jaspar een voorspre ker voor enze vaart Yper Komen. Hieris geen spraak van aanleggen, maar wel van verbete ren hier is spraak van een plaatselijk werk in betrek met de werkloosheid. De vaart Yper- Komen kan de sociale plaag, die hier ook woekert, ten deele wegnemen en meewerken tot algemeeae heropbeuring. Dank minister Jaspar, wij hebben uw woord, wij verwachten au uwe daad I De Leie is de groote waterweg, welke de schepen uit het Walenland en uit Noord- Frankrijk in West Vlaanderen trekt naar de zee en niemand zal betwisten dat de verbin ding Leie-Yzer Zeeover Yper de meest recht streeksche en de meest profijtigste is de meest rechtstreeksche omdat die weg dichter bij de zee ligt en geen omwegen maakt de meest profijtigste omdat slechts een zeven honderd meters al den vindingsgeest der inge nieurs vergen en de rest van de vaart er kei dient opgekuischt te worden profijtigst om dat die vaart ook nog oorlogsschadevergoe ding bezit. De dood van Yper Dat die spreuk nu eens voor goed tot het veiledene behoore. Dat Yper leve en met haar tientallen ge meenten, zoo beproefd door den oorlog, met een naarstige bevolking, die helaas noodge dwongen zich moet gaan afmatten in de Fran sche fabrieken en niets beters vraagt dan in de streek zelf eerlijk haar brood te verdienen de vaart Yper-Komen kan ook dat beweiken benevens economische herleving, nijverheids en handelsontplooiïng.een zedelijke verheffing van ons volk en dat is ook niet te versmaden in een tijd waarop België rechtgeaarde zonen, zoo broodnoodig heeft. ROBEEK. M. Robert De Man, volksvertegenwoordi ger van het arrondissement Yper-Poperinghe, heeft aan den heer Minister van Openbare Werken volgende vraag gesteld Sedert maanden wordt de kwestie van het herstel der vaart Yper Komen terug met hard nekkigheid op den voorgrond gebracht door de betrokken middens van het arrondissement Yper- Poperinghe en warm bepleit in de dag en weekbladpers. We vernamen door de dagbladen, dat in de eerste week van Juli, vier ambtenaars van Uw departement de verwoeste vaart zijn gaan be kijken. Mogen we vernemen van den heer Minister of het werkelijk in zijn inzichten ligt, de stu die van het herstel dezer vaart door de be voegde diensten van zijn departement te doen hernemen Of er desgevallend mogelijkheid zou zijn de kredieten voor het herstel dezer vaart Yper-Komen te begrijpen in de kredieten be stemd voor de politiek der groote wei ken Zooals w.l te begrijpen, zijn we benimwd het antwoord van den heer Minister te kennenen wij verhopen het zoo gunstig mogelijk ten voor deele onzer streek. WaterschaaTsehheid in 't bovenpand Pompingen noodzakelijk De talrijke schippers die met hunne vaartui gen in de laatste dagen te leper aangekomen zijn, klagen putten in de aarde dit het water peil in het bovenpand tusschen leper en Boe singhe in den laa'.sten tijd schromelijk gedaald is het water zinkt immers 5 centimeters daags en het hun van nu voortaan onmo gelijk zal zijn nog te leper aan te leggen in dien er geen verandering komt in den toe stand van 't waterpeil Sommigen onder hen hebben deze week slechts met groote moeite leper Kaai kunnen bereiken om hunne lading aan den man te brengen andere booten zijn moeten gedeel tHijk te Boesinghe gelost worden, om dan stroomop naar leper te kunnen varen. Het is dringend noodig dat er water ge pompt wordt in het bovenpand, wil men toe komende week eene totale stremming in de scheepvaart veihi»deren. Denoodige pompinstallaties aan de sluizen te Boesinghe moeten onmiddellijk opgesteld en in werking gebracht worden om een water voorraad in 't bovenpand voer de hand te hebben en om te beletten dat de pas over enkele maanden in gang gezette scheepvaart nu al weer niet plotseling voor een onafzien baar tijdperk gestremd zou wezen hetgeen een zwaar en onschatbaar verlies zou zijn voor handel en nijverheid. Het is betreurenswaardig dat die pompin- richtingen nog niet in werking zijn, te meer dat door onvoorziene omstandigheden gedu rende den verloopen Winter het bovenpand ten volle zijn doel niet heeft kunnen verrich ten, namelijk als vergaarkom gebezigd te wor den om reden dat de uitvoering van de omlei ding van de Zwaanhol beek enk-1 dezen Zomer zal geëindigd zijn, hetgeen inderdaad belet heeft het water zoo hoog mogelijk op te houden. Het is te hopen dat het genoegzaam zal wezen de bevoegde overheid op den tegen- woordigen toestand te wijzen opdat er van stonden af ingegrepen zal worden. Zaterdag i5n dezer, is hier het schip Leonard eigenaar M. De Bondt, toege komen met een lading van 100 ton maïs en rogge voor rekening van den heer Vermeersch, graanhandelaar te Yper. Dinsdag kregen wij het bezoek van het schip Germaine eigenaar M. H. Deblock van Moerbeke, geladen met hout voor den heer R Schmidt, houthandelaar te Yper. Woensdag is de Flandria III eigenaar Seghers, de kaai binnengevaren met 45 ton graan en maïs voor de heeren Blootacker en Vermeersch, graanhandelaars te Yper. De lading bedroeg eigenlijk 75 ton maar tenge volge van het lage waterpeil in het bovenpand der vaart, is men verplicht geweest 3o ton te Boesinghe te lossen Het schip zal met een lading haver van de heeren Blootacker en Vermeersch ter bestem ming van Antwerpen vertrekken. Tijdens ons laatste bezoek aan de kaai, hebben wij er toet veel voldoening bestatigd dat al het lisch, dat, zooals wij het vroeger zegden, door den Noorderwind hier aange bracht, gansch de kaai vervuilde weggeno men werd zoodat het er thans de schepen niet meer hindert. Wij koesteren de hoop dat ook de andere opmerkingen, die wij ten ge paste tijde mieken, een even spoedige en bevredigende oplossing zullen mogen ont vangen. Het is hoog tijd dat men zich eindelijk eens ermede bikommere, want deze waarvan wii de komst hierboven melden klagen zooals alle andere over de moeilijkheden in de bovenvaart ontmoet. Het schip met hout ge laden voor M. René Schmidt, alhoewel met een diepgang van i'nio, is tot aan Yper met paarden moeten getrokken worden. Het peil van het water zinkt voortdurend en wi; trekken de aandacht van de bevoegde overheid op dezen toestand. Zij zal met ons moeten bestatigen dat de scheepvaart naar Yper gedurig aan het aangroeien is. De boom is geplant, hij schiet wortel en geeft alle blij ken van gezonden wasdom. Daarom verooi loven wij ons het bestuur van Bruggen en Wegen te bidden de noodige maatregelen te treffen ten einde te beletten dat deze wasdom belemmerd worde, en wij vragen aan dit bestuur het waterpeil bij mid del van pompen op een bevaarbare hoogte te willen houden. Dit wordt voorzooveel andere kanalt n gedaan cn is hier gemakkelijk moge lijk. Wij kennen de genegenheid van het hooger bestuur voor onze belangen en wij hopen weldra te vernemen dat de noodige bevelen daartoe gegeven zijn geweest. Verhuring van 10.000 sierlijke verlichtings- lampen. In voorraad hij 35, Oude Houtmarkt, Yper.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2