H. Hartefeesten
2
De Vaarl Yper-Komen
Vaart van leper naar den Ijzer
AAN DE KAAI
Walter Brouwers
steden ook haar voorspoed zoeken in het ver
voer van de Waalsche en Noord Fransche
nijverheidsproducten, in de verwerking dezer
voortbrengselen, om daardoor plaatselijke
nijverheid in het leven te roepen.
En hebbet sommige West-Vlaamsche ste
den de koorts der kanalen, wij te Yper heb
ben er een ziekte van Waar is hier de plaat
selijke nijverheid in onzen verloren, vergeten,
verwaarloosden hoek van Felgiê Wij gelij
ken hier de Kempen ginds barre heidegrond,
hier maagdelijke streek aan fabrieken. En
nochtans miljoenen hebben daar koolmijnen
en kanalen verwekt en zullen van die streek
een nijverheidscentrum van belang maken
dat kan hier ook geschieden
De moeilijkheden om de vaart Yper-Komen
er door te kri'gen Z 50 men de dagbladen
leest dan komt men altijd tegen de beruchte
doorsnee van Hollebtke van tragische gedachte
nis o. Anders weet men niets aan te brengen,
de rest van de vaart ligt daar.
M aar daar zijn bij het Albertkanaal ook
beruchte doorsneden die reeds andere
tragische gedachtenissen hebben. Hollebeke
is maar een jongske vergeleken bij gindsche
werken en toch volhardt men, en strijdt men
met al de middeLn, die een meer uitgebreide
en toegepaste wetenschap de ingenieurs aan
de hand doen om al de moeilijkheden te
boven te komen en 't gaat er de natuur
wordt bedwongen en men zou terugdeinzen
en schrikken voor Hollebeke Het is het ver
nuft en het bilcid van onze huidige ingenieurs
oneer aandoen met vol te houden dat Holle
beke een onoverkomelijke hinderpaal is om
de vaart Yper-Komen te voltrekken Is La
Louvière daar ook geen bewijs van
Wat kan de vaart Yper-Komen ons aan
brengen
Het is zoo schoon al de redevoeringen te
lezen van onze Staatslieden over financieel
herstel en economische heropleving. Maar
woorden zijn geen oorden
Zoo zegde Staatsminister Segers in de
Revue générale Het is niet genoeg het
lek te stoppen om dan op anker te blijven
noch de gaten der begrooting te stoppen, om
dan met de armen gekruist te blijven. Ik meen
dat het land een opbouwende krachtinspan
ning eischt, vvilke van aard weze, niet de
crisis op te losser, maar ze in te dammen en
te verzichten. Zulk plan moet de redmidóe
len behelzen voor de drie groote takken van
onze rationale bedrijvigheid nijverheid, han
del, landbouw
Ehwel, die drie groote takken hebben we in
Zuid-Vlaanderen niet en dat kan ons de vaart
zeker en vast geven onze heropbeuring komt
ook aan de gansche gemeenschap ten bate.
Zijnerzijds heeft M. Jaspar ter conferentie
van Londen volgende verklaring afgelegd
België heeft, zooals altijd, een politiik van
groote werken gevolgd. Het heeft ze voortge
zet niettegenstaande alle finascieele moeilijk
heden. Zijn tegenwoordige begrooting voor
ziet nog voor meer dan I miljard openbare
werken van grooten omvang. Doch de groote
ondernemingen geschieden werktuiglijk en
gebruiken slechts in geringe mate handen
arbeid. Het zijn de kleinere werken of deze
van plaatselijk en ondergeschikt belang, die
het meest in betrekking z'jn met de kwestie
der werkloosheid namelijk het aanleggen en
verbeteren van waterwegen
En hier vinden we in jaspar een voorspre
ker voor enze vaart Yper Komen. Hieris geen
spraak van aanleggen, maar wel van verbete
ren hier is spraak van een plaatselijk werk
in betrek met de werkloosheid.
De vaart Yper- Komen kan de sociale plaag,
die hier ook woekert, ten deele wegnemen en
meewerken tot algemeeae heropbeuring. Dank
minister Jaspar, wij hebben uw woord, wij
verwachten au uwe daad I
De Leie is de groote waterweg, welke de
schepen uit het Walenland en uit Noord-
Frankrijk in West Vlaanderen trekt naar de
zee en niemand zal betwisten dat de verbin
ding Leie-Yzer Zeeover Yper de meest recht
streeksche en de meest profijtigste is de
meest rechtstreeksche omdat die weg dichter
bij de zee ligt en geen omwegen maakt de
meest profijtigste omdat slechts een zeven
honderd meters al den vindingsgeest der inge
nieurs vergen en de rest van de vaart er kei
dient opgekuischt te worden profijtigst om
dat die vaart ook nog oorlogsschadevergoe
ding bezit.
De dood van Yper Dat die spreuk nu
eens voor goed tot het veiledene behoore.
Dat Yper leve en met haar tientallen ge
meenten, zoo beproefd door den oorlog, met
een naarstige bevolking, die helaas noodge
dwongen zich moet gaan afmatten in de Fran
sche fabrieken en niets beters vraagt dan in de
streek zelf eerlijk haar brood te verdienen de
vaart Yper-Komen kan ook dat beweiken
benevens economische herleving, nijverheids
en handelsontplooiïng.een zedelijke verheffing
van ons volk en dat is ook niet te versmaden
in een tijd waarop België rechtgeaarde zonen,
zoo broodnoodig heeft. ROBEEK.
M. Robert De Man, volksvertegenwoordi
ger van het arrondissement Yper-Poperinghe,
heeft aan den heer Minister van Openbare
Werken volgende vraag gesteld
Sedert maanden wordt de kwestie van het
herstel der vaart Yper Komen terug met hard
nekkigheid op den voorgrond gebracht door
de betrokken middens van het arrondissement
Yper- Poperinghe en warm bepleit in de dag
en weekbladpers.
We vernamen door de dagbladen, dat in de
eerste week van Juli, vier ambtenaars van Uw
departement de verwoeste vaart zijn gaan be
kijken.
Mogen we vernemen van den heer Minister
of het werkelijk in zijn inzichten ligt, de stu
die van het herstel dezer vaart door de be
voegde diensten van zijn departement te doen
hernemen
Of er desgevallend mogelijkheid zou zijn
de kredieten voor het herstel dezer vaart
Yper-Komen te begrijpen in de kredieten be
stemd voor de politiek der groote wei ken
Zooals w.l te begrijpen, zijn we benimwd het
antwoord van den heer Minister te kennenen
wij verhopen het zoo gunstig mogelijk ten voor
deele onzer streek.
WaterschaaTsehheid in 't bovenpand
Pompingen noodzakelijk
De talrijke schippers die met hunne vaartui
gen in de laatste dagen te leper aangekomen
zijn, klagen putten in de aarde dit het water
peil in het bovenpand tusschen leper en Boe
singhe in den laa'.sten tijd schromelijk gedaald
is het water zinkt immers 5 centimeters
daags en het hun van nu voortaan onmo
gelijk zal zijn nog te leper aan te leggen in
dien er geen verandering komt in den toe
stand van 't waterpeil
Sommigen onder hen hebben deze week
slechts met groote moeite leper Kaai kunnen
bereiken om hunne lading aan den man te
brengen andere booten zijn moeten gedeel
tHijk te Boesinghe gelost worden, om dan
stroomop naar leper te kunnen varen.
Het is dringend noodig dat er water ge
pompt wordt in het bovenpand, wil men toe
komende week eene totale stremming in de
scheepvaart veihi»deren.
Denoodige pompinstallaties aan de sluizen
te Boesinghe moeten onmiddellijk opgesteld
en in werking gebracht worden om een water
voorraad in 't bovenpand voer de hand te
hebben en om te beletten dat de pas over
enkele maanden in gang gezette scheepvaart
nu al weer niet plotseling voor een onafzien
baar tijdperk gestremd zou wezen hetgeen
een zwaar en onschatbaar verlies zou zijn
voor handel en nijverheid.
Het is betreurenswaardig dat die pompin-
richtingen nog niet in werking zijn, te meer
dat door onvoorziene omstandigheden gedu
rende den verloopen Winter het bovenpand
ten volle zijn doel niet heeft kunnen verrich
ten, namelijk als vergaarkom gebezigd te wor
den om reden dat de uitvoering van de omlei
ding van de Zwaanhol beek enk-1 dezen Zomer
zal geëindigd zijn, hetgeen inderdaad belet
heeft het water zoo hoog mogelijk op te
houden.
Het is te hopen dat het genoegzaam zal
wezen de bevoegde overheid op den tegen-
woordigen toestand te wijzen opdat er van
stonden af ingegrepen zal worden.
Zaterdag i5n dezer, is hier het schip
Leonard eigenaar M. De Bondt, toege
komen met een lading van 100 ton maïs en
rogge voor rekening van den heer Vermeersch,
graanhandelaar te Yper.
Dinsdag kregen wij het bezoek van het
schip Germaine eigenaar M. H. Deblock
van Moerbeke, geladen met hout voor den
heer R Schmidt, houthandelaar te Yper.
Woensdag is de Flandria III eigenaar
Seghers, de kaai binnengevaren met 45 ton
graan en maïs voor de heeren Blootacker en
Vermeersch, graanhandelaars te Yper. De
lading bedroeg eigenlijk 75 ton maar tenge
volge van het lage waterpeil in het bovenpand
der vaart, is men verplicht geweest 3o ton
te Boesinghe te lossen
Het schip zal met een lading haver van de
heeren Blootacker en Vermeersch ter bestem
ming van Antwerpen vertrekken.
Tijdens ons laatste bezoek aan de kaai,
hebben wij er toet veel voldoening bestatigd
dat al het lisch, dat, zooals wij het vroeger
zegden, door den Noorderwind hier aange
bracht, gansch de kaai vervuilde weggeno
men werd zoodat het er thans de schepen
niet meer hindert. Wij koesteren de hoop dat
ook de andere opmerkingen, die wij ten ge
paste tijde mieken, een even spoedige en
bevredigende oplossing zullen mogen ont
vangen.
Het is hoog tijd dat men zich eindelijk eens
ermede bikommere, want deze waarvan wii
de komst hierboven melden klagen zooals
alle andere over de moeilijkheden in de
bovenvaart ontmoet. Het schip met hout ge
laden voor M. René Schmidt, alhoewel met
een diepgang van i'nio, is tot aan Yper met
paarden moeten getrokken worden.
Het peil van het water zinkt voortdurend
en wi; trekken de aandacht van de bevoegde
overheid op dezen toestand. Zij zal met ons
moeten bestatigen dat de scheepvaart naar
Yper gedurig aan het aangroeien is. De boom
is geplant, hij schiet wortel en geeft alle blij
ken van gezonden wasdom.
Daarom verooi loven wij ons het bestuur
van Bruggen en Wegen te bidden de noodige
maatregelen te treffen ten einde te beletten
dat deze wasdom belemmerd worde, en wij
vragen aan dit bestuur het waterpeil bij mid
del van pompen op een bevaarbare hoogte te
willen houden. Dit wordt voorzooveel andere
kanalt n gedaan cn is hier gemakkelijk moge
lijk.
Wij kennen de genegenheid van het hooger
bestuur voor onze belangen en wij hopen
weldra te vernemen dat de noodige bevelen
daartoe gegeven zijn geweest.
Verhuring van 10.000 sierlijke verlichtings-
lampen. In voorraad hij
35, Oude Houtmarkt, Yper.