H. HARTEFEESTEN De sluis van 1912 in de sleuf van Hollebeke. L'écluse de 1912 dans la tranchée d'Hollebeke. Zijdepapier C repepapier Guir landen Chi ffonnet ten ter Drukkerij DUMORTKER 34, Boterstraat, YPER. Naar het schijnt wordt deze zelfde kleilaag aan den oveikant der zee, namelijk te Londen, ook aan de oppervlakte van den grond aan getroffen en wordt zij ginder London Clay geheeten. Zij dient als steunlaag voor een gróót gedeelte van Londen, en de ondergrond- Sche spoorweg alsmede de tube doorkruisen haar in alle richtingen. Hiet komt ons niet toe hier de technische Misschien wel zijn de gronden daar nog slechter en ontmoet men er die gevreesde kleilaag op nog grootere lengten dan te Holle beke. De strijd tusschen de kennissen van onze technici en de Ypersche klei werd te Holle beke aangevat, hij werd er voortgezet en daar ook zal hij eervol gewonnen worden, tot grooter roem onzer huidige ingenieurs I- i r v.'; middelen te ondërzoeken die den bijval der ondérnéming moeten verzekeren, wij beken nen daarvoor de noodige bevoegdheid niet te bézitten en dat is ook de taak niet welke wij ons opgelegd hebben. Doch wij hebben, niettemin, de innerlijke overtuiging dat dank aan de middelen, waar over de moderne techniek thans beschikt, het mogelijk is de uit gravingswerken der sleuf van Hollebeke tot een goed einde te brengen. Immers, wanneer men het herstel van dit moeilijk gedeelte eener lengte van hoogstens 700 m-, vergelijkt met de moeilijkheden welke men bij de delvingswerken van het Albert- kanaal, te Eigenbilsen, ontmoet en overwon nen heeft, wanneer men h6t graven der tunnel onder de Schelde overweegt, dan schijnt de doorsnede der hoogte van Hollebeke een nog onbeduidend iets, nog slechts een wetk van Pygmee te zijn. De V er bin ding Yzer-Leie De vaart Yper-Komen is de kortste water wegverbinding tusschen de Leie en de Yzer, daar, van al de steden die zich op de oevers der Leie bevinden, Komen het dichtst bij Nieuwpoort gelegen is. Wanneer men de Waterwegen Komen Yper - Dixmude Nieuw poort volgt, dan bedraagt de afstand tusschen de eerst- en de laatstgenoemde stad slechts 54 kilometer. De monding der vaart Yper- Ko meq in de Golden River, rechtover dec nijver- hèidsstreek van het Noordenen' op korten afstand der mondiBg van de Deule, is uiterst goed. geschikt om de betrekkingen tusschen deze bedrijvige streek en dè haven van Nieuwpoort uit te breiden. Vanaf Komen veizekert de Leie verders de gemakkelijkste betrekkingen met Wervick, Meenen en gansch de nijverige streek van het Kortrijksche. Door de Leie en de vaart van Bossuyt, ver bindt het kanaal Yper-Komen de haven van Nieuwpoort met de nijverheidsstreken van het Walenland. Dat deze verbinding aan de verlangens van gansch de bevolking van het Zuiden van Vlaanderen en ook van het Beheer beant woordt, wordt bewezen door het feit dat de werken van dit kanaal over een zeventigtal jaren begonnen en, spijts herhaalde misluk kingen, telkens weer hernomen werden. Dit feit alleen is reeds een doorslaande bewijs van de noodzakelijkheid dezer vaart. En thans meer dan ooit pleit alles ten voordeele dezer oplossing. Hebben wij onlangs in de vrachtbeurs kwoteering van de Nord Charbonnier niet gelezen dat de vracht Bruay-Yper gekwoteerd staat aan 18 fr., terwijl de vracht Bruay Ko men slechts 7 fr. 25 bedroeg Wij bekennen dat de kennissen onzer ingenieurs tijdens het doorgraven der hoogte van Hollebeke hard op de proef gesteld werden, doch uit iedere mislukking js ook telkens een nieuwe lqs voortgesproten. Van de'-werken, die in 1912 werden, uitgevoerd, zijn de sluizen tot heden toe nog önaahgeroerd blijven bestaan. Wij naderen dus het doel. Nergens, in Bel gië, zijn iverken onvoleindigd gebleven. Hier ook, is de oplossing nakend. Waarom zou men elders, door een kanaal Dixmude - Rousselare en Yper Rousselare langs Papschqndaélë, in gronden die juist van dénzelfden aard zijn als deze vkn Hollebeke, dezelfde proef willen herdoen van hier. De Actualiteit van het Herstel der Vaart Yper - Komen Het herstel der vaart Yper Komen dringt zich thans op den voorgrond uit hoofde vooral van het groot belang dat de uitvoering van dit werk onder opzicht der algemeene staathuis houdkunde van het land oplevert. In een interview, onlangs te Londen geno men naar aanleiding der aldaar gehouden economische conferentie, verklaarde de heer Jaspar, Minister van Financiën, dat De groote ondernemingen gemekaniseerd zijn en slechts betrekkelijk weinig handen- arbeid eischen. Het zijn de kleinere werken, of deze van plaatselijk en ondergeschikt belang, die het best geschikt zijn voor het bestrijden der werkloosheid. De heer Forthomme, Minister van Verkeer, wanneer hij in zijn radio-rede van 9 Juli 1933 handelde over de economische heropbeuring van het land, sprak eveneens in denzelfden zin Geen ondernemingen die uitsluitend het gebruik van gespecialiseerde werklieden vereischen, vooral geen wei ken waar de machines het grootste gedeelte van het werk verrichten, maar, integendeel, werken »Jdiè het gebruik van zooveel mogelijk arbei- ders vergen. Onder dit opzicht alleen, is het herstel der vaart Yper Komen ongetwijfeld een der meest belangrijke werken. Het herstel der sluizen, het ontsltjken der vaart, het onder proriel brengen der vaartoevers, dat alles is een werk dat uitsluitend door handenarbeid te verrich ten is en dat gedurende verscheidene maanden talrijke arbeiders zal bezigen. Tengevolge der moeilijkheden die men in Frankrijk de vreemde werklieden aandoet, komen de met sers, de metsersdienders, de aardeweikers in groot getal voor op de lijsten der werkloozen onzer streek. De toegekende kredieten zullen dus groo tendeels onder vorm van loonen uitbesteed worden, wat ten volle beantwoordt aan de oplossing die alle staatshoofden wenschen te bereiken. Voegen wij nog daarbij dat al de onteigenin gen van gronden reeds gedaan zijn, dat de plannen der onderneming bestaan, en dat vele kunstwerken slechts gedeeltelijk moeten hersteld worden. Uit wat voorafgaat mogen wij besluiten dat de uitvoering vau dit werk daarenboven nog, voor het Land, van een zeer groot sociaal en economisch belang is en aan den kop verdient te staan van de lijst der groote wei ken, die ter bestrijding der werkloosheid zullen uitgevoerd worden. Het Mirakel der Vlaanders Het mag als een tragisch samentreffen ge noemd worden dat de frontlijn van den groo- ten wereldoorlog, op zeer korten afstand na, de lijn volgde van den waterweg Nieuwpoort Dixmude Yper Komen. De Yzer, de vaart Yper Yzer en het kanaal Yper-Komen hebben als loopgrachten gediend en het is langs hun oevers dat de legers der verbondenen tot aan den dag der zegepraal weerstand geboden hebben. Langs weerskanten dezer zelfde water wegen is het Mirakel der Vlaanders geschied door het herstel der landerijen, den heropbouw van steden en dorpen, de herstelling van de Yzer en het terug bevaarbaar maken 7- werk dat ht laas zoo traag vordert der vaart Yper Yzer. Dit herstel moet voortgezet worden en ook de laatste puinen, dezer der vaart Yper-Ko men, moeten verdwijnen. Voor wat Yper betreft, ontbreekt er hier nog steeds de rijschool, de regimentsschool, het bataljon van het 3de linie, de hoefsmeden- school, de weldadigheidsschool van den Staat, juist zooals er aan Meessen ook steeds het Koninklijk gesticht van dezen naam zal ont breken. Deze verschillige instellingen, die Yper sedert den oorlog verloren heeft, telden een bevolking van ongeveer 3ooo zielen. Aan den huidigen koers van den frank, vertegenwoor digt dit voor de bevolking van Yper een jaar- lijksch vei lies van meer dan 20 millioen fran ken. De heroprichting der gebouwen van al deze diensten, die nochtans door de wet op de oor logsschade gewaarborgd werd, zou meer dan 5o millioen fr. gekost hebben. Het herstel der vaart Yper Komen wordt, naar het schijnt, op 36 millioen geraamd. Met dit laatstgenoemde werk te doen uitvoeren, zou de Staat dus slechts een gedeelte zijner verbintenissen na komen doch het ware een gedeelte van het allergrootste belang zoo Yper daardoor ein delijk een nieuw bloeitijdperk mocht zieö aanbriken. Het is daar, waar de ramp heeft plaats ge had, dat het Mirakel der Vlaanders moet vol tooid worden. Omdat andere steden door het feit zelf van onzen ondergang bevoordeeligd werden, durft men het nu aan de welvaart, die zii alzoo ten onzen nadeele verworven hebben, tegen óns in te roepen. Terwijl hier te Yper alle mili taire eigendommen verlaten en ongebruikt zijn gebleven, heeft de Staat te Rousselare een brouwerij, een fabriek alsmede de gebouwen eener school gekocht om er, ten koste van millioenen, een militaire wasscherij in te rich ten en er zoo wat vijf honderd jonge meisjes en een honderdtal mannen een broodwinning te geven... Indien men deze dienst hier te Yper in de bestaande militaire gebouwen had ingericht, dan zouden er hier voor het oogenblik eenige honderde Yperlingen minder verplicht zijn da gelijks de grens óver te steken om elders werk te zoeken. Den dag waarop Dixmude en Nieuwpoort zich, in een gevoel van solidariteit, zullen herinneren al Wat Yper voor de gemeenschap pelijke heropleving deed, en de handen zullen nemen die Yper hen uitsteekt om, zooals in het verleden, samen met vereende krachten te werken voor de voltooiing van de gemeene taak en om van den weg, die eens dezen van het offer was, den weg van aller vooruitgang en bloei te maken den dag waarop de stad Yper bij de Pers, bij de vertegenwoordigers in Kamer en Senaat, en bij de Regeering al den sceun zal ontmoeten waarop zij mag aan spraak maken den dag waarop zij, door de vaart Yper.Komen, in den samenloop zal geplaatst geweest zijn der waterwegen die de nijverheid van het Walenland, van het Kort rijksche en van Noord Frankrijk met de haven van Nieuwpoort verbinden, dan en dan alleen zal het Mirakel der Vlaanders als volledig voltrokken mogen aanschouwd worden. Het is met dit doel dat de tegenwoordige brochure werd uitgegeven, in de hoop dat allen twijfel zal verdwijnen, dat de overtuiging zich meer en meer zal ontwikkelen, opdat er weldra een begin gemaakt worde met een werk dat niet alleen onmisbaar is voor de levensnoodwendigheden van Yper, van het Kortrijksche en van de haven van Nieuwpoort, maar tevens ten volle beantwoordt aan de wenschen der wereldconferentie van Londen: een werk van het grootste plaatselijk belarg dal terzelfdertijd werk zal verschaffen aan een groot aantal arbeiders die thans tot werke loosheid gedwongen zijn. GROOTE KEUS

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 3