Het Bezoek aan de Vaart
Yper - Komen
Zooals'wij het in ons laatste nummer aan
gekondigd hebben, werd er verleden Zaterdag
door onze plaatselijke Handels en Nijver
heidskamer, in samenwerking met de Federa
tie der Geteisterden van het Arrondissement
Yper, een bezoek op touw gez *t naar de vaart
van Yper Komen, met het doel de openbare
meening met dein sommige middens reeds zoo
Een deel der groep
bij de sluis in 1912
gebouwd aan den in
gang der doorsnede
ran Hollebeke.
allen te verblijden en geeft ons het recht te
verklaren dat 29 Juli waarlijk een allerbelang
rijkste en beslissende dag voor Yper is
geweest.
Nu behoeven wij nog slechts de toestem
ming te bekomen van het Ministerie van Open
bare Werken om de noodige herstellingswer
ken aan de vaart Yper Komen te doen uitvoe
ren, alsmede het stemmen door de Regeering
van de daartoe noodige kredieten ofwel de
toelating deze af te nemen van het krediet dat
voor het uitvoeren van openbare wei ken ter
harer beschikking gesteld is.
druk besproken kwestie der verbinding van de
Leie met de Yzer nader bekend te maken en
met het doel vooral aan te toonen dat deze
zoo gewenschte en zoo noodige verbinding
hier door de bestaande vaart van Yper naar
Komen reeds verwezenlijkt is en met weinige
kosten, indien de Regeeiir g ertoe besluit de
noodige herstellingsweiken te laten uitvoeren,
aan gansch onze streek zoowel als aan de
haven van Nieuwpoort onschatbare diensten
zou kunnen bewijzen.
De uitnoodiging van de Handelskamer en
van de Federatie der Geteisterden werd uiter
mate goed beantwoord, en deze zoo talrijke
opkomst toont eens te meer aan welk groot
belang er aan die kwestie gehecht wordt en
laat ons ook toe de hoop te koesteren dat wij
eens het groot genoegen zullen heboen onze
betrachtingen, die ook deze zijn van Komen,
Houthem Hollebeke en alle omliggende ge
meenten, met den gewenschten uitslag be
kroond te zien.
Wij hebben thans zelfs meer dan die hoop,
wij hebben nu de verzekering dat onze pogin
gen om de vaart Yper-Komen terug te beko
men moeten gelukken, dat dit werk door on
ze voorvaderen begonnen niet voor eeuwig
zal verlaten noch verloren zijn, dat de vroe
gere twijfel over de mogelijkheid om die vaart
te voltooien thans niet meer bestaat.
Immers, wij hebben daar, ter gelegenheid
van dit bezoek, het onuitsprekelijk genoegen
gehad uit den mond van <le heeren Senatoren
Mullie en Gillon te vernemen dat zij si hun
invloed zullen gebru ken om het herstel d( zer
vaart te bekomen, en wij hebben er ook met
een niet mindere volioeni g door de bevoeg
de heeren Ingenieurs van den provi; cLl n
dienst van Bruggen en Wigen hooren verkla
ren dat de moeilijkheden der sLuf van Holle
beke, die tot hiertoe de groote stronkeisteen
was en waar alle vroegere pogingen steeds
jammerlijk mislukten, kunnen overwonnen
worden.
Wij hebben destijds reeds meermalen ons
oordeel te kennen gegeven en gezegd er niet
aan te twijfelen dat, met de vroegere opgedane
ondervindingen en dank aan den grooten
vooruitgang der wetenschap, het aan onze
huidige Ingenieurs mogelijk was dit werk met
goeden uitslag uit te voeren, doch wij voeg
den er ook telkens aan toe dat wij niet
bevoegd waren om over die zaak met zeker
heid te oordeelen en dat wij ons aan het oor
deel van de heeren Ingenieurs over de al of
niet mogelijkheid van het werk zouden onder
werpen.
Thans echter, zooals onze lezers het
in de redevoering van den heer Ingenieur
Claeys, Bestuurder van den dienst van Brug
gen en Wegen en in de zoo goed gedocumen
teerde en merkwaardige historische uiteen
zetting over de vaart van den heer Ingenieur
Principaal De Wulf zullen kunnen zien, heb
ben wij de stellige verzekering van deze
bevoegde heeren dat er middel is de zoo
gevreesde Ypersche klei onschadelijk te ma
ken en dat de vaart door de scheidingskruin
van Hollebeke kan verwezenlijkt worden.
Die verzekering alleen is van aard om ons
Daarvoor mogen wij thans rekenen op de
medewerking van de heeren Ingenieuts van
Bruggen en Wegen, die in hunne verslagen
aan het Ministerie niet zullen nalaten alles aan
te halen wat voor het herstel onzer vaart
pleit daarvoor mogen wij nu ook rekenen op
den steun onzer mandatarissen die geen
enkele gelegenheid zullen laten voorbijgaan
om de rechtmatige eischen van gansch onze
bevolking te steunen, en eindelijk ook nog op
al den invloed van de pers die, in hare versla
gen over hetgeen zij hier gezien en gehoord
heeft, de openbare meenirg zal inlichten over
den toestand waarin Yper en gansch de streek
zich sedert en ook door den oorlog bevinden
en ze ook zal weten te overtuigen van de drin
gende noodzakelijkheid de heropbeuring van
handel en nijverheid, de heropleving van
gansch onze streek in de hand te werken door
het herstellen der reeds bestaande vaart Yper
Komen, die de verbinding van de Leie met de
Yzer en met Nieuwpoort moet verzekeren.
Dcch komen wij terug tot de ontvangst van
den 29 Juli en tot het bezoek der vairt.
's Morgens, om g u. 3o, werden de verte
genwoordigers der pers. die den oproep
beantwoord hadden, in het HóM Sultan
ontvangen en verwelkom! door den heer
Hrctor Vermeulen, voorzitter onzer Handels
kamer, bij wien zich verscheidene bestuurs
leden dezer vereeniging alsmede de heer
Pockelé, conducteur van Bruggen en Wegen
te Yper aar gesloten hadden.
In groep begaf men zich van daar naar de
statie, om er de heeren Ingenieu s Claeys en
De Wulf af te halen, die hier met den trein
van 10 u 12 toekwamen. Na de gebruikelijke
voorstellingen, vertrok de tabijke groep naar
den Dickebuschsteenweg om er van op de
brug over «Je vaart zich te vergewissen in
welken toestand dit gedeelte van het kanaal
Yper Komen Zich bevindt. Daar gaven de
heeren ingenieurs aan de talri ke aanwezigen
allen gewenschten uitleg over dit pand en over
de kunstwerken die zich er in bevinden. Ook
de heer H. Vermeulen verstrekte nog eenige
ophelderingen en deed er onder meer nog een
ander voordeel uitschijnen dat de verbinding
Leie-Yzer door de vaart Yper-Komen aan
Yper zou opleveren, namelijk de bevoorra
ding in water van het pand der vaart Yper-
Yzer tusschen Yper en Boesi ighe-Sas, bij
middel van het water dat uit de Leie zou ge
pompt worden en hier het gebrek aan onder-
grondsch water zou vergoeden.
Tengevolge van het doorslecht weder,
waarmede wij gansch den morgen bejegend
werden, was het niet mogelijk de ontworpen
wandeling langs dit gedeelte van de vaart tot
aan hare uitmonding in de kaai te doen. Men
zag zich dus gedwongen dit belangrijk ge
deelte van het programma van den dag eenigs-
zins te wijzigen, en het was in autocar dat de
uitgenoodigden van aan den Dickebusch
steenweg tot aan Yper Kaai gevoerd werden.
Onderweg werd er evenwel erkele stonden
stilgehouden aan de bruggen over den Veurne-
steenweg en over den Dixmudesteenweg,
zoodat het de aanwezige heeren toch mogelijk
was verschillige gedeelten van dit pand te
zien en zich te overtuigen hoe dit enkel door
oorlogsfeiten en door jarenlange verwaarloo-
zing beschadigd werd. De vaart Yper-Komen,
op dit gedeelte en men mag zeggen op bijna
gansch hare lengte, alleen de doorsnede van
Hollebeke uitgezonderd, bevindt zich nu om
trent in denzelfden toestand als vroeger de
vaart Yper-Yzer, di® nu reeds hersteld en
voor de scheepvaart terug geopend is.
Nabij de uitmonding der vaart Yper- Komen
in het kanaal Yper-Yzer gaf de heer Pockelé
beknopt enkele bijzonderheden over de Ver
schillige sluizen en voornamelijk over de daar
gelegen dubbele sluis, en maakte de aanwezi
gen er opmerkzaam op dat deze kunstwerken
nog grootendeels herbruikbaar zijn en slechts
eenige herstellingen alsmede nieuwe deuren
en bewegingstoestellen vergen.
Daarna bracht de autocar de uitgenoodig
den naar het stadhuis doch gezien dit hen nog
toeliet, gingen zij eerst nog eens onze Sint
Maartenskalhedraal, het stadstheater alsmed&
de Anglikaansche St Joriskerk bezichtigen.
Om 11 u. 3o vergaderden allen terug op het
stadhuis, waar zij door den heer J. Van der
Ghote, burgemeester, omringd van de heeren
schepenen C. Lemahieu, G. ''"elahaye en
J. Van der Mersch, ontvangen en verwelkomd
werden.
Daar bevonden zich nog de heeren Hec
tor Vermeulen, voorzitter der Handels en
Nijverheidskamer van Yper, en advokaat
Arthur Butaye, voorzitter van de Federatie
der Geteisterden van het arrondissement Yper,
ontwerpers en inrichters van dit btz rek aan
de vaart de heeren Claeys, Hoofdingenieur
en Bestuurder der Diensten van Bruggen tn
Wegen in West-Vlaanderen, en De Wulf,Inge
nieur principaal bij ztlfde diensten de heeren
Mullie, Bossuyt, Lammertyn, De PonthieU
en Gillon, senators de heer Dr Brutsaert,
gewezen volksvertegenwoordiger de heeren
Lommez en Cornillie, bestendige afgevaardig
den de heereü V. Seys, B. Vermeulen en
R. Six, provinciale raadsleden de heer
Pockelé, conducteur van Bruggen en Wegen
te Yper 1 de vertegenwoordigers van talrijke
dag;, en weekbladen, onder meer van La
Libre Belgique, Le Peuple, Le Soir, La
Nation Beige, Het Laatste Nieuws, La Der-
nière Heure, Het Nieuws van den Dag,
Agence Belga, La Gazette, van Brussel
Het Handelsblad, de Gazet van Antwerpen,
La Métropole, van Antwerpen Le Bien
Public, De Landwacht en Het Volk, van
Gent Le Journal de Bruges en Het Biugsch
Handelsblad, en dan de plaatselijke bladen
De Gazet van Poperinghe, De Halle, De
Vrijheiden Het Ypersche de teeren Peeters
en Crayez der suikerfabriek van Veurne de
heer Iweins d'Eeckhoutte de heer Gits,
stadsbouwkundige, en verders verscheidene
bes uu-sleden en leden der Handels en Nij
verheidskamer, de heeren Julien Tahon, Ed.
Toussaert, Florimomd Vandevoorde, Leon
Vandevoorde, Arm. Donck, Aimé Gruwez,
Platteeuw, bestuurder der gasmaatschappij,
Honoré Vanderghote, enz.
Na de verwelkomingsrede van den heer HL
Vermeulen, waarop de heer Burgemeester en
ookdeheer Hoofd Ingenieur Claeys antwoord
den (al deze redevoeringen laten wij hier vol
gen), gaf de heer Ingenieur De Wulf ons een
uiterst interessante en goed bestudeerde stu
die over de vaart Yper Komen en de versch 1
lige wei ken die er uitgevoerd werden. Wij zijn
gelukkig insgelijks deze studie aan onze lezers
te kunnen meéedeelen.
Vervolgens begaven de genoodigden zich
naar het Hotel Ypriana, waar hen door de
Handels en Nijverheidskamer een allersma
kelijkste lunch werd aangeboden. Bij het na
gerecht bedankte de heer Voorzitter Vermeu
len al de aanwezige overheden en de verte
genwoordigers der pers omdat zij zoo talrijk
den oproep beantwoord hadden en drukte de
hoop uit op hunne gewaardeerde medewerking
te mogen rekenen om den hartewensch van
Yper en gansch de streek, namelijk het her
stel onzer vaart Yper Komen, te helpen ver
wezenlijken. De heer senator Mullie bedankte
vervolgens de Handelskamer van Yper en de
Federatie der Geteisterden van het Arrondis
sement Yper voor hare vriendelijke uitnoodi
ging en zoo gulhartige ontvangst en verzeker
de de verdienstelijke intichters en ijvervolle
werkers voor de heropleving van Yper dat hij
hen in hunnen strijd met hart en ziel ter zijde
stond en dat, bijzonderlijk voor wat de kwes
tie der vaart Yper-Komen betrof, hen gansch
zijn steun en al zijn invloed verworven waren.
Ook de heer senator Gillon sprak nog eenige
hartelijke woorden in 't fransch, en verklaar
de zich ten volle aan te sluiten bij den acht
baren heer Mullie, met wien hij, niettegen
staande hunne verschillende politieke denk-