Y R E R - ROME 2 grondduiker voor de Gladjebeek. De oevers van dit pand zijn over de gansche lengte te vereffenen en onder glooiing te stellen. De sluis III is ook gedeeltelijk bewaard gebleven natuurlijk zijn zoowel de deuren als de bedieningstoestellen verdwenen. In de spaarkom nevens de sluis zijn betonnen schuilplaatsen af te breken. De houten ophaalbrug die bestond op het bovenhoofd en nu vervangen is door een aarden dam dient ook herbouwd. Onder het pand volgend op deze sluis be vindt zich de duiker op de Kortekeerbeek, die in goeden staat is, alleen meenen wij dat er maatregelen te treffen zijn om het door zijpelen van het water te verhinderen. Op het grondgebied Houthem zijn er nog twee metalen ophaalbruggen te bouwen die nu vervangen zijn door twee aarden dammen de landhoofden zijn in redelijken toestand en mits kleine herstellingen te herbruiken. De oevers zijn op verschillende einden in stand te stellen op andere punten is de bodembreedte der geul te verwezenlijken met baggeringen of beter met aardwerken in den droge, waarvan de graafspecie kan ditnen als aanvulling in de oevers. De sluis nr IV, op 'tgrondgebied Hollebeke, waarvan het sluishuis totaal vernield is alsook deuren en bedieningstoestellen evenals de houten ophaalorug op 't bovenhoofd, vervan- vangen door een aarden dam, is wat betreft haar metselwerk mits herstellingen goed herbruikbaar. De metalen ophaalbrug onder den gemeen teweg Hollebeke Kortewilde is ook totaal verdwenen. Het pand tusschen sluizen IV en V is wat de oevers betreft ook op gansch zijne lengte onder profiel te stellen, de vaart is ook uit te werken om over de voorziene breedte van 10 meter te beschikken. De sluizen V en VI zijn sterk beschadigd en zijn voorzeker grootendeels te herbouwen. Ook het pand tusschen voornoemde sluizen is erg beschadigd en vraagt aanzienlijke aard werken voor het herstel van de oevers en voor de verwezenlijking van de normale sectie van het bed van 't kanaal. Het vak tusschen sluizen VI en VIbis is ook geheel omwoeld. Het metselwerk van de siuis VIbis evenals deze Vllbis genummerd, gebouwd door aannemer Monnoyer gelegen aan de uit einden van het verdeelingspand, is in rede lijken staat en mits plaatselijke herstellingen in orde te stellen alleen zijn al de deuren en de bedieningstoestellen vernield en te vervan gen de sluishuizen zijn ook totaal vernield. Het verdeelpand is op zijne gansche lengte zeer omwoeld. Het is in dit pand, dat over ongeveer eene lengte van Iioo meters, aan zienlijke oeverinstortingen zich voordoen die de oorzaak zullen zijn van de moeilijkheid om dit pand bevaarbaar te maken. Wij twijfelen er nochtans niet aan dat wij met volle zekerheid erin kunnen gelukken dit pand op te schikken. Het behoort immers op gemerkt dat de techniek veel vooruitgang ge daan heeft in de 20 laatste jaren en dat de aannemers thans over uitvoeringsmiddelen be schikken, zooals b. v. bevriezing van den grond, die onbekend waren toen de werken der vaart uitgevoerd werden. Wij moeten bekennen dat wij het vraagstuk nog niet grondig onderzocht hebben, doch wij zijn van gevoelen dat zoo weinig mogelijk moet geraakt worden aan de ingestorte glooi ingen die thans een evenwichttoestand uitma ken. Om de vaargeul te verwezenlijken zou bij voorbeeld een gracht in gewapend beton kun nen aangelegd worden die sterk in den grond zou moeten geankerd worden om alle bewe ging naar boven te beletten. Deze werken zouden moeten gepaard gaan met draineerin gen onder en langs de vaargeul die zich in de beneden panden zouden aflossen. Dergelijk ontwerp dient opgemaakt om een vaste beraming te maken, doch wij denken, dat minstens i5 millioen daartoe noodig zijn. De sluizen VII en VIII zijn ook niet te fel beschadigd. De spaarkom van sluis VII is te zuiveren van een groot aantal stukgeschoten aetonschuilplaatsen. Zooals vooral de overige sluizen zijn de deuren en de bedieningstoe stellen te vernieuwen. Op het benedenhoofd van de laatst ge noemde sluis moet, bij middel var, een vast bruggedek, de zate van de groote baan van leper naar Waasten gesteund worden. Nu is daar een dam aangelegd. Het pand tusschen de sluizen, ter lengte van 353 meters, is op den linkeroever geheel onder profiel te zetten, ook is de grondduiker onder dit pand te herstellen. Sluis IX is ook wel nog niet te erg bescha digd in 't metselwerk, maar al de beweegbare toestellen zijn te vernieuwen. Het pand tusschen voornoemde sluizen is, wat den rechteroever betreft, gansch te her- profileeren. In dit pand dienen herbouwd te worden de metalen ophaalbrug onder den gemeenteweg Voormtzeele leper, en de draaibrug onder de baan leper-Kemmel. Het buitenwelfvlak van den grondduiker over de Balbaerdbeek is ook na te zier, voor wat de dichtheid betreft. Vanaf sluis IX tot de dubbele sluis X XI is de rechteroever ook te herprofileeren, ten minste tot aan de baan leper Belle. Op dit vak is de draaibrug onder gezegde baan totaal te hermetselen, alsook de hevel duiker voor de Dickebuschvijverbeek. De kaaimuur, stroomop de baan leper- Belle, op den rechteroever zal misschien moeten versterkt worden wij hebben inder daad vernomen dat er vóór den oorlog ken- teekens zouden waargenomen zijn dat de muur vooruitschoofhetgeen niet van alle waarheid moet ontbloot zijn vermits wij vast stellen dat de grond weggenomen is geworden achter den muur. De dubbel sluis X en XI, zich bevindende achter het station te leper, is zeer beschadigd door de oorlogsfeiten en dient waarschijnlijk totaal gesloopt en herbouwd, ten minste wat het zichtbaar gedeelte betreft. Mogelijks zijn de fundeeringen en de sluisvloer in goeden staat. Van de overblijfselen van de spoorbrug is er maar zeer weinig te zien. Inderdaad, de vernielde brug is, onmiddellijk na den oorlog, vervangen geweest door een aarden dam in de vaart. Deze vaste brug, die ook overgang geeft aan de Staatsbaan van leper naar Poperinghe, is dus ook geheel nieuw op te bouwen. De vernielde vaste brug onder de Staats baan van leper naar Veurne is ook na den oorlog door een dam in de vaart vervangen geweest. Tusschen dtze brug en de sluis XII hebben we nog den heropbouw van den ondergrond- schen duiker, dooi gang gevende aan de Bleekerijbeek. De sluis XII schijnt betrekkelijk in rede lijken staat te zijn heistellingen aan het metselwerk, nieuwe sluisdeuren en nieuwe uitrusting voor de spijzing van het sas zullen deze sluis terug in staat stellen dienst te doen. De brug onder den steenweg Ieper-Veurne (Oude Veurnesteenweg) werd ook na den oorlog vervangen door een aarden dam Deze vaste brug is ook geheel te herbouwen. De dubbele sluis XIII XIV is ook erg beschadigd. De beide sluismuren van sas XIV zijn te hermetselen, deze van sas XIII zullen kunnen herbruikt worden mits lokale her stellingen. Eindelijk een woordje over de waterspijzing van de vaart. Voor de spijzing van de vaart beschikken wij volstrekt over geen watervoorraad. Inder daad geen enkele belangrijke beek lost zich thans in de vaart. Een enkel beekje voert er zijn waters af, en het is in het verdeelpand, maar in normale omstandigheden is de afvoer nul of onbeduidend. Er blijft dus alleen pomp- instellingen in te richten waar noodig. De waterspijzing voor den oorlog zou ont worpen geweest zijn als volgt Het water in de Leie hooger zijnde dan in de vaart van leper naar de Yzer, alwaar bo vendien de watervoorraad zeer gemeten zal blijven bijzonder in den zomer, is het natuur lijker dat het noodige water aan eerstgenoem de rivier ontnomen wordt. Een eerste pompinstallatie was ingericht aan de dubbele sluis I II te Komen hetgeen het water van het eerste pand dat in recht - streeksche verbinding staat met de Leie, naar het tweede pand moest steken. Van af beneden sluis III en rechtstreeks in verbinding met het 2e pand was nevens den linkeroever een open waterspijzingsgreppel aangelegd die zich uitstrekte tot op 400 m. stroomaf sluis IV waar eene tweede pomp installatie het water moest opzuigen in een nieuwe leiding die het water loste in het pand boven siuis VI, uit hetwelk een derde instal latie op sluis VIbis het water in het verdee lingspand bracht. Het voedingskanaal bestaat op het eeist ge noemd vak, maar is bijzonder beschadigd tus schen de Kortekeerbeek en Houthem alwaar de halve buis best zou vervangen worden door een eenvormige buis ten aanzien van de glooi- ingsafschuivingen boven de open halve buis. Eene grondige studie van de waterspijzing zou, gezien den gebrekkigen toestand der riool leidingen, wellicht doen uitschijnen dat het thans voordeeliger zou zijn een ander stelsel voor de waterspijzing in te richten. Het is moeilijk van nu af een nauwkeurige schatting te doen van de werken tot herstel ling van het kanaal, daar dit eerst zou kunnen geschieden na een grondig onderzoek van ieder kunstwerk. Wij schatten nochtans dat de volledige her stelling der vaart niet meer dan 35 millioen zal kosten. Het behoort ons niet te voor oordeelen over de bedoeling van de regeering aangaan de de herstelling van de vaart, doch wij mogen U verzekeren, Mijnheeren, dat, in geval de herstelling van de vaart zou besloten zijn, gij op de ijverige medewerking van de ambtena ren van Bruggen en Wegen zult mogen reke nen. Kosmos Toerisme zou voor de eerste maal die heerlijke en tevens leetzame reis inrichten op i5 Mei laatstleden. Een twintigtal reisge zellen hadden die gelegenheid te baat geno men om die hoogst belangwekkende tocht me de te maken. We vergaderden op de Groote Markten daar stond de welgekende Minerva- Car gereed die ons binst twintig dagen door de mooiste streken zou voeren en ons van de heeilijkste zichten zou laten genieten. We vertrokken uit Yperom 7*/* u. Het we der was prachtig en alles stemde mee om een uiterst voorspoedige reis te voorspellen. Bui ten de Rijsselpoort keken we nog even om en zagen weldra de grijze veslingsmuren onzer stad aan de bocht van den overweg uit onze oogen verdwijnen. Nu op weg langs Le Bizet en Armentières daar vervoegden ons nog twee reisgenooten uit Komen en verder op naar Rtjssel en Cambrai. We beschikten over omtrent een half uur om de voornaamste bij zonderheden dezer stad te bezichtigen. Hier valt te melden le chateau de Selles, een oud versterkt kasteel, de kathedraal, de sous pré fecture en een oude stadspoort. Geen tijd mag verloren gaan onze auto wacht ons op en du den weg voort naar 5t Quentin. Langs den rechter kant der baan reden we voorbij een Amerikaansch gedenkteeken. Te St-Quentin hadden we niet veel tijd over. De kathedraal, erg beschadigd tijdens de duitsche bezetting. We vernamen dat alles gereed werd gemaakt om dit sierlijk gebouw de lucht in te blazen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2