Ministerieel Verhoor La Liaison Lys-Yser Staathuishoudkunde 2 Handels- en Nijverheidskamer yper - Een bezoek aan het Albert Kanaal Geen premie, geen geschenken Het ministerieel verhoor, dat door de Federatie der Geteisterden van Yper reeds sedert zoolang was aangevraagd geworden, heeft eindelijk Woensdag laatst, 6 September, plaats gehad, De heer Advokaat Arthur Bu taye, Voorzitter der Federatie, werd alleen ontvangen door den heer Minister, daar de heer Houltiaux, van Visé. zich juist op reis bevond, en de heer Le Boulengé, van Dinant, voor het oogenblik in een kliniek verzorgd wordt. Zooals altijd, was de heer Jaspar uiterst vriendelijk en erkende ten volle de billijkheid onzer klacht tegen de betaling in titels der vergoedingen voor oorlogsschade aan herheleg onderhevig, doch verklaarde er geen voldoening te kunnen aan geven, tenge volge van de volstrekte onmogelijkheid om daarvoor het noodige geld te vinden. Het onderhoud kon dus in die voorwaarden den gewenschten uitslag niet opleveren. Zulks was. ten andere, min of meer voor zien geworden en het ministerieel verhoor was, in de oogen der geteisterden van Visé, van Dinant en van Yper, enkel een laatste poging vooraleer de zaak vóór de Rechtban ken te brengen. Het ministerie immers heeft het recht niet naar willekeur deze of gene zijaer schuldeischers te betalen in een munt die in waarde verminderd is, en de schuld van sommige anderen in goei en gezond geld te regelen. Moest men ook al de ambtenaren met schuldbiieven van 19.'5 betalen, dan zouden wij, geteisterden, ons tegen die wijze van be talen niet meer verzetten. Wij twijfelen niet over de uitspraak der Rtchtbanken en Ge rechtshoven, want er zijn nog geen tweesoor ten van belgische burgers, de eene waarvan de Staat de rechten moet eerbiedigen en de andere die hij naar goeddu- ken slecht mag behandelen. Het gaat er hier om een machts misbruik, en een regeering die zich dergelijke misbruiken durft veroorloven moet door de Rechtbanken tot de orde geroepen worden. Het is nochtans mogelijk dat het geschil in der minne zal kunnen vereffend worden. Inderdaad, juist wanneer de heer advokaat Butaye het ministerie verliet, ontmoette hij den heer Senator Legrand, van Dinant, wien hij den weinig bevredigenden uilslag van het onderhoud mededeelde. De heer Legrand had reeds over eenigen lijd voorgesteld een deel eener leeniDg bijzonderlijk voor de eind vereffening der oorlogsschade voor te behou den, doch het ministerie van Finarc:ën had dit voorstel verworpen. In den loop der ge dachtenwisseling daarover, kwam de hier advokaat butaye op het gedacht aan den minister voor te stellen de titels 19'5, afgege ven in betaling van oorlogsschade aan herbe leg onderwoipen, te stempelen met het gevolg het interestcijfer dezer gestempelde titels met een punt te veihoogen. Dit ware voldoende om die titels aan pari op de Beurs te doen kwoteeren, en dit zou aan de geteisterden toe laten ze zonder verlies te verkoopen. Op die wijze ware het dus mogplijk het onrecht, dat sedert twee jaar aan de geteisterden wordt aangedaan, te herstellen. Daarbij zou men ook nog, vanaf 1 g35een klein deel der afi.is singstrtkkingen voor die gestempelde titels kunnen voorbehou It.n Deze verrichting zou, ten slotte, voor de schatkist slech s van een onoeduidenden last zijn en geen; zins het evenwicht storen, maar zou aan de rechten der geteisterden volledige voldoening schen ken en het vertrouwen in het krediet van den Staat heropbeuren. Na dit gedacht grondig overwogen te heb ben, stelde de heer Legrand voor onmiddel lijk naar het ministerie terug te keeren om het aan den heer Jaspar te onderwerpen Het was echter onmogelijk nog bij hem te geraken, daar tal van andere personen nog moesten ontvangen worden. De heeren Legrand en Butaye werden toch ontvangen door den heer Lebon, kabinetsoverste, aan wien de heer senator Legrand zijn voorstel uiteenzette. De heer Lebon nam er nota van en beloofde het aan den minister te onderwerpen. De heer senator Legrand, in wien de geteisterden reeds van in het begin een war men verdediger gevonden hebben, zou in den loop van den namiddag nog den heer alge meenen Bestuurder Verhaeghe vervoegen om met hem over hetzelfde voorstel te handelen. Moest deze zoo eenvoudige oplossing door de Regeering aangenomen worden, dan zou den zoowel de rechten der geteisterden als het belang der schatkist en het krediet van den Staat ongeschonden zijn. Wij verhopen dat het zoo mocht wezen en dat de dag van 6 September voor onze zaak van het grootste nut zal geweest zijn. Voor dit uiterst belangwekkend bezoek, dat de Handels- en Nijverheidskamer Dinsdag a. s. 12 September inricht en dat, dank aan hare bemiddeling, onder deskundige leiding zal doorgaan, zijn er 35 deelnemers. Het voornaamste doel dezer schoone reis is zich ter plaats eens te gaan overtuigen over de belangrijkheid der werken van het Albert kanaal en over de groote moeilijkheden die daar bij het graven van dit kanaal moeten overwonnen worden, en deze laatste eens te vergelijken bij de geringe werken die hier te Hollebeke zouden moeten uitgevoerd worden om de vaart Yper-Komen bevaarbaar te maken. Ter herinnering weze g~z":gd dat het ver bek uit Yper gesteld is om 6 u. 26. Aankomst te Luik om to u 29 en aanstonds daarna ver trek in autocar naar Visé, vanwaar het eigen lijk bezoek van het Aibertkanaal aanvangt. Daar zal men opvolgenlijk gaan bezichtigen: de brug te Visé over den Riksweg van Beeringen naar Aken de sluis te Visé Hac court over het verbindingskanaal tusschen de Maas en het kanaal van Luik naar vlaestricht; de brug te Lixhe de kaaimuren en dijk- muren te Haccourt Lixhe de bedijking van het nieuw kanaal, en het maken van de ingra vingen tusschen de Maas en Jekervalleien en voorbij den Jeker tot Briegden. Daarna terug naar Visé, waar men om 12 u. zeer stipt het noenmaal zal nemen in het Grand Hotel Qnader Te l3 u stipt, vertrek per autocar, onder het geleide van den heer Ingenieur Principaal De Meyer, van Hasselr, naar de andere werken van het kanaal en, in 't bijzonder, die van Eygenbilsen. In den loop van dit namiddagbezoek zullen bezichtigd worden de brug te Klein Ter naaien de duiker van den Jeker de brug te Kanne de dubbele sluis te Klein-Ternaaien de brug te Vroenhoven de brug te Veldwe- zelt de sluis te Lanaken in het verbiudings kanaal tusschen het Aibertkanaal en de Zuid Willemsvaart en teri slotte de ingraving te Eygenbilsen. Gezien de tijd, waarover beschikt wordt, zeer beperkt is, worden al de deelnemers dringend aangemaand overal stipt np tijd aan te komen, immers de belargri kheid van den af te leggen veg en van de te bezoeken wer ken duldt geen de minste vertraging. De terugkeer uit Luik geschiedt om 16.57 u- Aankomst te Yper om 21 u. 07. We wenschen aan de deelnemers een ge lukkige en voorspoedige reis. Met Chicorei PACHA, Maar, zij alleen doet denken Aan kwaliteit extra. Dans son numéro dn 3o aoitt der nier«l'Etoile Beige a cnnsacré tin imbortant article d la question de la liaison de, la Lys d l'Yser, dans lequel cette liaison par le canal Ypres Canines est chaudement plaidée. Toutefois d la fin de son article l'Etoile Beige soulè^e la question de la multiblicité des écluses et se demande si celle-ci n'apportera pas entrave a la navigation. Notre Chambre de Commerce et d'Industrie vient d'y répondre en ces ter mes Monsieur Beaupain, Directeur de l'Etoile Beige Bruxelles. Monsieur Beaupain, Nous vous remercions au nom de la Fédération des Sinistrés et de la Chambre de Commerce et d'Industrie pour le sympathique article que vous avez reproduit en faveur du Canal Ypres Comines II a produit èi Ypres une excellente impression. La paille soulevée a la fin ne mérite pres- que pas qu'on s'y arrête. «Maiscomme l'auteur nous pose laquestion: la multiplicité des écluses ne rendrait elle pas plus lente et plus difficile la navigation sur votre canal Nous nous permettons d'y répondre. En effet il y a seize écluses et il en est presque toujours ainsi pour les canaux reliant des bassins de fleuves ou de rivières et devant par conséquent traverser la ci ête de sépara- tion des deux bassins. Le canal beige le plus proche de celui de Comines le canal de Bossuyt, a dix écluses pour une longueur de i5 387 mètres, ce qui n'a pas empêché d'avoir en 1929 un trafic de 110.264 tonnes D'ail- leurs, au dire des bateliers, les éclusages ne prennent d'ordinaire qu'une vingtaine de minutes et le trajet Comines Ypres se fera toujours en moins d'une journée tandis que par les détours actuels il faut plus d'une semaine. A voir le nombre d'écluses sur les canaux en Fraace, on constate que cela n'effraie guère la batellqrie et n'empêche pas le trafic. N'avonsnous pas récemment lu que sur les 364 Kilomètres qui .'éparent Jeumont de Paris il n'y a pas moins de 64 écluses. Sur le cqnal traversant la Bretagne il y a sur la Section Nantes-Redon, longue de 90 kilomètres, 18 écluses et sur la Section Redon Chateaulin, longue de 205 Kilomètres, 219 écluses. Nous nous permettons d'espérer, Mon sieur le Diiecteur, que votre lédaction et vos lecteurs seront d'accord avec nous pour diie que l'objection de la multipliciié des écluses ne vaut même pas qu'on la mentionne. Nous vous prions, Monsieur le Directeur, d'agiéer l'assurance de nos sentiments les meilleurs Le Président de la Chambre de Commerce et d'Industrie, H. Vermeulen Le Président de la Fédération des Sinistrés, Arth. Butaye, av. De Staat heefteen huishouden gelijk iedere familie. En evenals het in dezen crisistijd een he>len tour de force is voor een gewoon huishouden om de twee eindjes aan elkaar te knoopen en het mager inkomen wijselijk te be- -sturen, zoo moet het ook zijn voor het groot staathuishouden. Wie zou nu durven beweren dat d^ Staat, met al zijn geleerde bollen, het noodige be leid mist om orde te scheppen in zijn huishou den en niet kan omspringen met zijn mager inkomen van eenige miljarden Het volgende staal je zal u het bewijs le veren van die welbegrepen Staatskennis. Een vrouw bezat een zoon en een hond. Noch de een noch de andere weikte. omdat de crisis van den jongeling een onvrijwillige weik'ooze gemaakt had en zijn gezel, door ge woonte, ook al geen inkomsten had. Ma-r zoo de werklooze door den Staat be taald werd om te voorzien in zijn noodwen digheden en dezer zijner moeder, zoo moest het schamel hondje een jaarlijksche som van i3 ir. geven om te blijven leven. Want de fis cus heeft geen hart en dat departement van het ministerie van Geldwezen denkt er geens zins aan, dat die i3 fr. moeten afgenomen worden van het steungeld, door dien zelfden Staat als levensminimum aan die arme lieden gr schonken. Een hond, in volle economische bedrijvig heid, kan zonder twijfel aanzien worden als een weeldeartikel hedendaags is de oprechte genegenheid en het onbaatzuchtig medevoe- len zeer zeldzaam en de rijken alleen hebben er recht op. terwijl de armen enkel het werk als verstrooiing hebben, nietwaar Nu. om kort te zijn, de ellende van den huiselijken kring was zoo groot, dat de [3 fr. niet konnsn betaald worden de fiscus deed een eerste bevel van betaling uitvoeren onkosten 45.2 3 fr. wat de verschuldigde som bracht op 58,25 fr. Een aanslag, eveneens zonder gevolg, eischte 58 fr. als onkosten daarna kwam een aanslag-vonnis met 76 fr. als onkosten en 66 fr. voor administratie, zoo danig dat op den dag van heden, de onmoge lijkheid om te betalen voortspruitende uit geldgebrek van het huishouden de verschul digde som van i3 fr. heeft doen stijgen tot 258,25 fr. Dat is correct, bestuurlijk gesproken, tot in de kleinste puntjes en getuigt van Staats beleid Maar als de Staat oordeelt dat, niettegen staande alles, het huisgezin van den werk looze moest betalen, waarom heeft hij niet eenvoudig weg de i3 fr. afgehouden van den werkloozensteun, dien hij zoo edelmoedig aan diezelfde familie geeft Maar zie, dat ware nu al te eenvoudig De ministeriëele departementen kennen elkander niet en zoo is het veel gemakkelijker

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2