Ministerieel Verhoor
La Liaison Lys-Yser
Staathuishoudkunde
2
Handels- en Nijverheidskamer
yper -
Een bezoek aan het Albert Kanaal
Geen premie, geen geschenken
Het ministerieel verhoor, dat door de
Federatie der Geteisterden van Yper reeds
sedert zoolang was aangevraagd geworden,
heeft eindelijk Woensdag laatst, 6 September,
plaats gehad, De heer Advokaat Arthur Bu
taye, Voorzitter der Federatie, werd alleen
ontvangen door den heer Minister, daar de
heer Houltiaux, van Visé. zich juist op reis
bevond, en de heer Le Boulengé, van Dinant,
voor het oogenblik in een kliniek verzorgd
wordt. Zooals altijd, was de heer Jaspar
uiterst vriendelijk en erkende ten volle de
billijkheid onzer klacht tegen de betaling in
titels der vergoedingen voor oorlogsschade
aan herheleg onderhevig, doch verklaarde er
geen voldoening te kunnen aan geven, tenge
volge van de volstrekte onmogelijkheid om
daarvoor het noodige geld te vinden. Het
onderhoud kon dus in die voorwaarden den
gewenschten uitslag niet opleveren.
Zulks was. ten andere, min of meer voor
zien geworden en het ministerieel verhoor
was, in de oogen der geteisterden van Visé,
van Dinant en van Yper, enkel een laatste
poging vooraleer de zaak vóór de Rechtban
ken te brengen. Het ministerie immers heeft
het recht niet naar willekeur deze of gene
zijaer schuldeischers te betalen in een munt
die in waarde verminderd is, en de schuld van
sommige anderen in goei en gezond geld te
regelen. Moest men ook al de ambtenaren met
schuldbiieven van 19.'5 betalen, dan zouden
wij, geteisterden, ons tegen die wijze van be
talen niet meer verzetten. Wij twijfelen niet
over de uitspraak der Rtchtbanken en Ge
rechtshoven, want er zijn nog geen tweesoor
ten van belgische burgers, de eene waarvan
de Staat de rechten moet eerbiedigen en de
andere die hij naar goeddu- ken slecht mag
behandelen. Het gaat er hier om een machts
misbruik, en een regeering die zich dergelijke
misbruiken durft veroorloven moet door de
Rechtbanken tot de orde geroepen worden.
Het is nochtans mogelijk dat het geschil in
der minne zal kunnen vereffend worden.
Inderdaad, juist wanneer de heer advokaat
Butaye het ministerie verliet, ontmoette hij
den heer Senator Legrand, van Dinant, wien
hij den weinig bevredigenden uilslag van het
onderhoud mededeelde. De heer Legrand
had reeds over eenigen lijd voorgesteld een
deel eener leeniDg bijzonderlijk voor de eind
vereffening der oorlogsschade voor te behou
den, doch het ministerie van Finarc:ën had
dit voorstel verworpen. In den loop der ge
dachtenwisseling daarover, kwam de hier
advokaat butaye op het gedacht aan den
minister voor te stellen de titels 19'5, afgege
ven in betaling van oorlogsschade aan herbe
leg onderwoipen, te stempelen met het gevolg
het interestcijfer dezer gestempelde titels met
een punt te veihoogen. Dit ware voldoende
om die titels aan pari op de Beurs te doen
kwoteeren, en dit zou aan de geteisterden toe
laten ze zonder verlies te verkoopen. Op die
wijze ware het dus mogplijk het onrecht, dat
sedert twee jaar aan de geteisterden wordt
aangedaan, te herstellen. Daarbij zou men
ook nog, vanaf 1 g35een klein deel der afi.is
singstrtkkingen voor die gestempelde titels
kunnen voorbehou It.n Deze verrichting zou,
ten slotte, voor de schatkist slech s van een
onoeduidenden last zijn en geen; zins het
evenwicht storen, maar zou aan de rechten
der geteisterden volledige voldoening schen
ken en het vertrouwen in het krediet van den
Staat heropbeuren.
Na dit gedacht grondig overwogen te heb
ben, stelde de heer Legrand voor onmiddel
lijk naar het ministerie terug te keeren om het
aan den heer Jaspar te onderwerpen Het was
echter onmogelijk nog bij hem te geraken,
daar tal van andere personen nog moesten
ontvangen worden. De heeren Legrand en
Butaye werden toch ontvangen door den heer
Lebon, kabinetsoverste, aan wien de heer
senator Legrand zijn voorstel uiteenzette. De
heer Lebon nam er nota van en beloofde het
aan den minister te onderwerpen.
De heer senator Legrand, in wien de
geteisterden reeds van in het begin een war
men verdediger gevonden hebben, zou in den
loop van den namiddag nog den heer alge
meenen Bestuurder Verhaeghe vervoegen om
met hem over hetzelfde voorstel te handelen.
Moest deze zoo eenvoudige oplossing door
de Regeering aangenomen worden, dan zou
den zoowel de rechten der geteisterden als
het belang der schatkist en het krediet van
den Staat ongeschonden zijn.
Wij verhopen dat het zoo mocht wezen en
dat de dag van 6 September voor onze zaak
van het grootste nut zal geweest zijn.
Voor dit uiterst belangwekkend bezoek, dat
de Handels- en Nijverheidskamer Dinsdag
a. s. 12 September inricht en dat, dank aan
hare bemiddeling, onder deskundige leiding
zal doorgaan, zijn er 35 deelnemers.
Het voornaamste doel dezer schoone reis is
zich ter plaats eens te gaan overtuigen over de
belangrijkheid der werken van het Albert
kanaal en over de groote moeilijkheden die
daar bij het graven van dit kanaal moeten
overwonnen worden, en deze laatste eens te
vergelijken bij de geringe werken die hier te
Hollebeke zouden moeten uitgevoerd worden
om de vaart Yper-Komen bevaarbaar te
maken.
Ter herinnering weze g~z":gd dat het ver
bek uit Yper gesteld is om 6 u. 26. Aankomst
te Luik om to u 29 en aanstonds daarna ver
trek in autocar naar Visé, vanwaar het eigen
lijk bezoek van het Aibertkanaal aanvangt.
Daar zal men opvolgenlijk gaan bezichtigen:
de brug te Visé over den Riksweg van
Beeringen naar Aken de sluis te Visé Hac
court over het verbindingskanaal tusschen de
Maas en het kanaal van Luik naar vlaestricht;
de brug te Lixhe de kaaimuren en dijk-
muren te Haccourt Lixhe de bedijking van
het nieuw kanaal, en het maken van de ingra
vingen tusschen de Maas en Jekervalleien en
voorbij den Jeker tot Briegden.
Daarna terug naar Visé, waar men om 12 u.
zeer stipt het noenmaal zal nemen in het
Grand Hotel Qnader
Te l3 u stipt, vertrek per autocar, onder
het geleide van den heer Ingenieur Principaal
De Meyer, van Hasselr, naar de andere
werken van het kanaal en, in 't bijzonder, die
van Eygenbilsen.
In den loop van dit namiddagbezoek zullen
bezichtigd worden de brug te Klein Ter
naaien de duiker van den Jeker de brug te
Kanne de dubbele sluis te Klein-Ternaaien
de brug te Vroenhoven de brug te Veldwe-
zelt de sluis te Lanaken in het verbiudings
kanaal tusschen het Aibertkanaal en de Zuid
Willemsvaart en teri slotte de ingraving te
Eygenbilsen.
Gezien de tijd, waarover beschikt wordt,
zeer beperkt is, worden al de deelnemers
dringend aangemaand overal stipt np tijd aan
te komen, immers de belargri kheid van den
af te leggen veg en van de te bezoeken wer
ken duldt geen de minste vertraging.
De terugkeer uit Luik geschiedt om 16.57 u-
Aankomst te Yper om 21 u. 07.
We wenschen aan de deelnemers een ge
lukkige en voorspoedige reis.
Met Chicorei PACHA,
Maar, zij alleen doet denken
Aan kwaliteit extra.
Dans son numéro dn 3o aoitt der nier«l'Etoile
Beige a cnnsacré tin imbortant article d la
question de la liaison de, la Lys d l'Yser, dans
lequel cette liaison par le canal Ypres Canines
est chaudement plaidée.
Toutefois d la fin de son article l'Etoile
Beige soulè^e la question de la multiblicité des
écluses et se demande si celle-ci n'apportera pas
entrave a la navigation.
Notre Chambre de Commerce et d'Industrie
vient d'y répondre en ces ter mes
Monsieur Beaupain,
Directeur de l'Etoile Beige
Bruxelles.
Monsieur Beaupain,
Nous vous remercions au nom de la
Fédération des Sinistrés et de la Chambre de
Commerce et d'Industrie pour le sympathique
article que vous avez reproduit en faveur du
Canal Ypres Comines II a produit èi Ypres
une excellente impression.
La paille soulevée a la fin ne mérite pres-
que pas qu'on s'y arrête.
«Maiscomme l'auteur nous pose laquestion:
la multiplicité des écluses ne rendrait elle
pas plus lente et plus difficile la navigation
sur votre canal Nous nous permettons d'y
répondre.
En effet il y a seize écluses et il en est
presque toujours ainsi pour les canaux reliant
des bassins de fleuves ou de rivières et devant
par conséquent traverser la ci ête de sépara-
tion des deux bassins. Le canal beige le plus
proche de celui de Comines le canal de
Bossuyt, a dix écluses pour une longueur de
i5 387 mètres, ce qui n'a pas empêché d'avoir
en 1929 un trafic de 110.264 tonnes D'ail-
leurs, au dire des bateliers, les éclusages ne
prennent d'ordinaire qu'une vingtaine de
minutes et le trajet Comines Ypres se fera
toujours en moins d'une journée tandis que
par les détours actuels il faut plus d'une
semaine.
A voir le nombre d'écluses sur les canaux
en Fraace, on constate que cela n'effraie
guère la batellqrie et n'empêche pas le trafic.
N'avonsnous pas récemment lu que sur les
364 Kilomètres qui .'éparent Jeumont de Paris
il n'y a pas moins de 64 écluses. Sur le cqnal
traversant la Bretagne il y a sur la Section
Nantes-Redon, longue de 90 kilomètres, 18
écluses et sur la Section Redon Chateaulin,
longue de 205 Kilomètres, 219 écluses.
Nous nous permettons d'espérer, Mon
sieur le Diiecteur, que votre lédaction et vos
lecteurs seront d'accord avec nous pour diie
que l'objection de la multipliciié des écluses
ne vaut même pas qu'on la mentionne.
Nous vous prions, Monsieur le Directeur,
d'agiéer l'assurance de nos sentiments les
meilleurs
Le Président de la
Chambre de Commerce
et d'Industrie,
H. Vermeulen
Le Président
de la Fédération
des Sinistrés,
Arth. Butaye, av.
De Staat heefteen huishouden gelijk iedere
familie. En evenals het in dezen crisistijd een
he>len tour de force is voor een gewoon
huishouden om de twee eindjes aan elkaar te
knoopen en het mager inkomen wijselijk te be-
-sturen, zoo moet het ook zijn voor het groot
staathuishouden.
Wie zou nu durven beweren dat d^ Staat,
met al zijn geleerde bollen, het noodige be
leid mist om orde te scheppen in zijn huishou
den en niet kan omspringen met zijn mager
inkomen van eenige miljarden
Het volgende staal je zal u het bewijs le
veren van die welbegrepen Staatskennis.
Een vrouw bezat een zoon en een hond.
Noch de een noch de andere weikte. omdat
de crisis van den jongeling een onvrijwillige
weik'ooze gemaakt had en zijn gezel, door ge
woonte, ook al geen inkomsten had.
Ma-r zoo de werklooze door den Staat be
taald werd om te voorzien in zijn noodwen
digheden en dezer zijner moeder, zoo moest
het schamel hondje een jaarlijksche som van
i3 ir. geven om te blijven leven. Want de fis
cus heeft geen hart en dat departement van
het ministerie van Geldwezen denkt er geens
zins aan, dat die i3 fr. moeten afgenomen
worden van het steungeld, door dien zelfden
Staat als levensminimum aan die arme lieden
gr schonken.
Een hond, in volle economische bedrijvig
heid, kan zonder twijfel aanzien worden als
een weeldeartikel hedendaags is de oprechte
genegenheid en het onbaatzuchtig medevoe-
len zeer zeldzaam en de rijken alleen hebben
er recht op. terwijl de armen enkel het werk
als verstrooiing hebben, nietwaar
Nu. om kort te zijn, de ellende van den
huiselijken kring was zoo groot, dat de [3 fr.
niet konnsn betaald worden de fiscus deed
een eerste bevel van betaling uitvoeren
onkosten 45.2 3 fr. wat de verschuldigde som
bracht op 58,25 fr. Een aanslag, eveneens
zonder gevolg, eischte 58 fr. als onkosten
daarna kwam een aanslag-vonnis met 76 fr.
als onkosten en 66 fr. voor administratie, zoo
danig dat op den dag van heden, de onmoge
lijkheid om te betalen voortspruitende uit
geldgebrek van het huishouden de verschul
digde som van i3 fr. heeft doen stijgen tot
258,25 fr.
Dat is correct, bestuurlijk gesproken, tot
in de kleinste puntjes en getuigt van Staats
beleid
Maar als de Staat oordeelt dat, niettegen
staande alles, het huisgezin van den werk
looze moest betalen, waarom heeft hij niet
eenvoudig weg de i3 fr. afgehouden van den
werkloozensteun, dien hij zoo edelmoedig
aan diezelfde familie geeft
Maar zie, dat ware nu al te eenvoudig
De ministeriëele departementen kennen
elkander niet en zoo is het veel gemakkelijker