KOFFIES en CHICOKEI met PREMIEN
Christiaens Devolder - KortrijK
Te koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Ooomgaardstraat, Yper.
Staatsleening 1933
Déclarations- Passavant
EISCHT ALTIJD EN OVERAL DE
2
Een Code der liaan
voor de jonge scholieren
De te Brussel genomen inlichtingen betref
fende de LeenLg van één en half milliard la
ten toe te veronderstellen dat zij denzelfden bij
val zal genieten als de lotenleening van Maart
iq32. Men herinnert zich dat deze laatste lee
ning ten bedrage van een milliard frank, in één
enkelen dag werd onderschreven.
Ook moet het publiek zijn voorzorgen
nemen, opdat de inschrijvingen onmiddellijk
zouden worden ingeleverd aan de loketten der
Nationale Bank van Belgie en in hare agent
schappen.
Anders zal het misschien te laat zijn-
Degene die over hun tijd vrij kunnen be
schikken zullen zich zelf aanbieden. Deze die
tijd wenschen te winnen zullen hun onder
schrijvingen seffens, aan hun bankiers of wis
selagenten toevertrouwen deze gelasten zich
met alle formaliteiten, zonder meerdere kosten.
Wij herinneren eraan dat de Leening zal
verdeeld worden onder i.5oo.ooo obligatiën
van elk 1.000 frank, gerangschikt in reeksen
van vijf titels.
De3oo.ooo reeksen zullen genummerd wor
van ioo.ooi tot 400 000 dit om te vermij
den dat te veel Dullen zich zouden voordoen
in het eerste derde van de reeksen. In ieder
reeks, zullen de obligatiëi van 1 tot 5 genum
merd worden.
Bij elke trekking worden er zooveel reek
sen van vijf obligatiëa uitgeloot als er loten
aan die trekking zijn toegekend. De obliga
tiën deelmakende van een uitgelote reeks heb
ben elk recht op een vijfde van het aan die
re< ks toegevallen lot.
De trekkingen geschieden openbaar te Brus
sel, den 18 van elke maand, in de tegenwoor
digheid van afgevaardigden van d< n Minister
van Financiëi, van het Rekenhof en van het
Fonds tot Delging van de Rijkschuld. Is de
gestelde dag een Zondagof feestdag, zoo heeft
de trekking daags te voren plaats.
Bij uitzonderingz il deeerste trekking plaa's
hebben den 18* Nov.mber ig33 en de voorde
trekkingen van 18 October ig33 tot 18 JuQi
1934 inbegrepen voorziene loten behelzen, te
zeggen
2 loten vanfr. 5 000.000
7 loten vanl.000.000
63o loten van25 000
In 't geheel 63g loten
van samen. fr. 32750.000
Aan deze uitzonderlijke loting zullen deel
nemen de voorloopige titels die afgeleverd zul
len worden aan de onderschrijvers op 6° No
vember ten laatste.
Deze titels zullen in de Beurs gekwoteerd
worden vanaf den dag hunner uitgeving
Van ons bezoek aan de wederlandsche
tentoonstelling van het baanveikeer, ingericht
door het Ministerie van Openbare Werken
en in Mei 11. gehouden te Brussel, in het
Paleis van Schoone Kunsten, hebben we een
ké tie brochure meegebracht, die ons zoo
eenvoudig als nuttig is gebleken, dat we het
goedvinden ze hier in 't vlaamsch weer te
geven. Dit vlugschrift werd er verspreid door
de zorgen van Belgian -hell C° en draagt
als titel De Code der Baan der kleine scho
lieren door M. Jean Stournay. De regels
ervan zijn eenvoudig en gemakkelijk om ont
houder, ook twijfelen wij er niet aan dat
ouders en vooral de schoolmeesters hit ge
raadzaam zullen oordeelen ze de kinderen in
te prenten ten einde, op die wijze, het hunne
bij te dragen om zooveel mogelijk ongelukken
te vermijden die, helaas, te dikwijls aan de
onvoorzichtigheid der slachtoffers zelf te
wijten zijn.
Ziehier hoe deze Code is opgesteld
Teneinde de talrijke ongevallen te vermij
den die soms door de onvoorzichtigheid onzer
kleine scholieren veroorzaakt worden, bij het
naar school gaan of bij den terugkeer, hebben
wij een lijst opgemaakt der voorzichtigheids
maatregelen die zij moeten onderhouden en
die om zeggens hun kleine Code der baan
uitmaakt.
Waaneer de scholier te voet is
a) In algemeenen regel, moet men altijd
langs den rechter kant der baan gaan en, indien
men in een stad of dorp is, zich op het voor
land houden, of, indien men zich te lande
bevindt, het klein wegeltje volgen dat ge
woonlijk op den berm der baan gemaakt is.
Voor nog grooter voorzichtigheid, vermijde
men den boord van den weg of van het voor
land te dicht langs den kant van het verkeer
der voertuigen te volgen.
b) Men moet nooit te midden der baan gaan
of er blijven stilstaan en, bijgevolg, bij den
terugkeer der school op den steenweg niet spe
len, zooals sommige kleine kinderen doen.
r) Verzekert u altijd of er van den een of
anderen kant geen auto of voertuig aankomt,
wanneer gij een weg moet oversteken, en gaat
dan rap over In de straat, ziet naar links,
dan naar rechts, volgens de richting van het
verkeer.
In de groote steden waar de straten op
sommige plaatsen met nagels afgeteekend
zijn, neemt altijd deze doorgangen om over te
steken en plaatst u, desgevallend, onder de
bescherming van den politieagent.
d) Gaat nooit een kruisstraat voorbij al loo
Pen verzekert u eerst nog eens of er geen
enkel voertuig komt, en gaat dan onmiddellijk
over.
e) Komt nooit al loopen uit een huis dat op
de straat uitgeeftveel kinderen werden reeds
slachtoffer dezer onvoorzichtigheid en meer
maals doodelijk gekwetst.
f) Hangt nooit langs achter aan een rijtuig
wanneer het vertrekt, want, als het eenige snel
hetd zal bereikt hebben en gij het zult willen
laten gaan, kan het gebeuren dat uw vosr
schoot er blijft aan haperen zoodat gij olwel
zoudt voortgesleept worden ofwel zoudt val
ltn, waardoor altijd een ongeval dat erg kan
zijn.
g) Werpt nooit met steen en of andere voor
werpen over de straat of baan, zelfs niet al
spelen, wanneer een auto voorbijkomt. Maakt
geen gebruik van fluitjes of geluidstoestellen
die een verwittigings signaal nabootsen, ten
einde alle verwarring te vermijden die steeds
een gevaailijke hinder voor het vei keer uit
maakt.
Waaneer de scholier per velo is
Ziehier welke v orzor^smaatregelen gij moet
nemen wanneer gij per velo naar school gaat,
ofwel wanneer gij op wandel zijt.
Zorgt, vooreerst, dat uw rijwiel voorzien
is van een bel, van goede remmen, en ver
volgens van een eenzelvigheids en van een
taksplaat op die wijze zult gij in volle zeker
heid kunnen reizen en... gij zult geen schrik
van de gendarmen moeten hebben.
Daar uw rijwiel uw kleine auto is, moet gij
de Code der baan nakomen juist zooals een
autovoerder en met evenveel voorzichtigheid
te werk gaan.
1) Niet te rap tijdenten einde bij de eerste
gelegenheid en vooral in de hellingen, bij de
hoeken van straten of wegen met slechte
zichtbaarheid, aan de kruisstraten en in de
dicht bevolkte buurten te kunnen vertragen.
2) Nooit een rijtuigauto of kar,- van te dicht
bij volgen; het kan plotselings stilhouden en de
kleine wielrijder zal onvermijdelijk ertegen
botsen op gevaar af zich gevaarlijk te kwetsen.
3) Zich nooit aan in beweging zijnde voertui
gen, van welken aard ook, laten hangen, daar
zu'ks nog een veel grooter gevaar oplevert.
4) Nooit met verscheidenen op hetzelfde rij1
wiel rijden,om zich aan geen noodlottigen val
bloot te stellen.
5) In algemeenen regel, moet men altijd
langs den rechter kant der baan rijden. Niet met
twee zij aan zij rijden doch, bij voorkeur, de
een na den anderen.
6) Om een stilstaande of in beweging zijnde
voertuig voorbij te steken, zich op voorhand
verzekeren dat er van uit de tegenovergestel
de richting niets afkomt, dat door het voer
tuig zou kunnen gedoken worden; wielrijders,
die deze voorzorg niet genomen hebben, zijn
dikwijls slachtoffers van erge ongevallen.
Vooraleer voor te steken, verwittigt bij mid
del uwer bel en doet teeken met uw linker
arm.
Altijd links voorbij steken, en daarna gelei
delijk langs den rechterkant terugkeeren, doch
altijd een zekeren afstand tusschen u en het
voertuig houden.
7) Om een paard voor te steken of te kruisen,
den geleider verwittigen en zich op een nog al
grooten afstand houden, ten einde alle onge
val te vermijden indien het dier mocht ver
schrikken.
8) A an den hoek of bij de splitsing van een
weg, meldt altijd uwe aankomst bij middel
der bel, en rijdt traagjes rechts, want men
moet steeds de mogelijkheid inzien van de
aankomst van een auto, die vooral gevaarlijk
is wanneer het zicht ervan belemmerd is.
Zoodoende, kan de kleine wielrijder twee
soorten ongevallen vermijden vooreerst, on
gevallen welke men kan veroorzaken aan een
voetganger die uit een andere straat komt
zonder van de aankomst van den wielruder
verwittigd te zijn, en vervolgers ongevallen
waarvan men het slachtoffer kan zijn door
tegen een voertuig te botsen, of tegen een
paard olwel nog in een ku Jde dieren te rij ien.
En vooral de grootste omzichtigheid aan
den dag leggen bij de kruising met nationale
banen, want de gebruikers dezer laatste heb
ben het voorrecht van doortocht. Het vei keer
is snel op de nationale banen men moet dus,
bij het naderen ervan, de oplettendheid ver
dubbelen en alle oorzaak van verrassirg, z )0
voor de anderen als voor zich ztlf, vermijden.
g) Een kleine scholier rijdt langs den rechter
kant wanneer hij links wil .oversteken om de
baan te nemen die naar zijn huis leidt, dan
moet hij zich verzikeien of er geen ander
voertuig op het punt staat hem voorbij te rij
den, en vervolgens den linker arm uitsteken
om te toonen dat hij het inzicht heeft de straat
over te steken.
Moest er, op het oogenblik dat hij deze
zwenking wil beginnen, een auto achter hem
afkomen, dan ware het geraadzaam te wach
ten tot dn voertuig voorbij is de auto voer
der zou alzoo den tijd hebben om zijne voor
zorgen te nemen, te vei tragen en hem zon.der
gevaar van ongelukken voorbij te steken.
10) Elementaire voorzorgen voor 's nachts In
sommige gemeenten blijven de kinderen ter
studie tot 6 u. 's avonds, en deze die den bui
ten bewonen moeten zich dus, wanneer het
winter is, in het donker naar huis begeven.
Opdat zij goed door de autovoerders, die in
beide richtingen rijden, zouden opgemerkt
worden, moeten zij alle vooizorgen nemen
voor wat betreft de vei lichting langs voren
van hun rijwiel een electrisch licht met, bij
voorkeur, een roode lamp langs achter, of, bij
gebrek daarvan een rood glas dat het licht
weerkaatst.
Wanneer onze jeugdige scholieren al de bij
zonderste regels, die hier opgesomd werden,
stipt nakomen, en wanneer de meesters, binst
de lessen van zedenleer, ze eraan gewoon ma
ken en ze desnoods oefenen hun code van de
baan te onderhouden, denken wij dat veel on
gevallen, voor het meerendeel aan de onop
lettendheid te wijten, gemakkelijk zullen kun
nen vermeden worden.
en vente au Bureau de ce Journal