KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens Devolder - KortrijK VRIENDENSCMIETING Tl ksop in alle goede winkels. - PremiidepotG. Laroye, 20, tagaardstiaat, Yper. La Jonction Yser-Lys par un Caral existant Resiauration du Canal d'Ypns Curates EISCHT ALTIJD EN OVERAL DE 2 E. De Winde. M. Hallet. Stad Yper - Muziekschool INGANG VRIJ. De Beheerraad. Yper herdenkt zijn Dooden Handboogmaatschappij Ypjr-Hoekje ting uitgetrokken zijn, zal voortaan niet meer moeten gerekend worden, te weten op de afhouding van io5 millioen op de opbrengst van de vereffening der nuitsche goederen onder dwangbeheer of fictieve ontvangsten, namelijk de 40 millioen voortkomende van de stukken uit te geven in betaling van de oor logsschade. Inderdaad, indien Duitschland voorgoed in gebreke blijft, zullen de uitgaven welke elk jaar aan den Belgischen belastingsschuldige opgelegd worden wegens herstel der oorlogs schade, den j iarlijkschen last van de open bare schuld verzwaren, welke reeds zoo drukkend is, vermits zij, voor iq33, 472 mil lioen goudfrank bedraagt tegen 217 millioen goudfrank vóór den ooi log. Uit de begrooting van de Openbare Schuld voor het dienstjaar 1934. welke zoo pas door de Regeering ingediend werd, kan men opmaken in welke mate de last toegenomen is, welke voortspruit uit het wegvallen van de inkomsten wegens oorlogsschade en van de bijzondere Herstelbegreoting De bestendige uitgaven voor herstel van oorlogsschade zullen uitgetrokken worden onder een nieuw hoofdstuk Hoofdstuk II van de begrooting der Openbare Schuld voor het dienstjaar 1934 Zij bedragen ce ontzag ltjke som van fr. 1,448,200 909 23. Voor de oorlogspensioenen is er 7gt.5oo,ooo frank noodig tegen 816 millioen in 1933. De rest van de credieten gaat naar de mili taire a^cienniteitspensioenen, hetzij 189 mil lioen en naar den last van de leeningen door den Staat afgenomen voor de vereffening van de oorlogsschade, alsmede naar de schuld van den Staat t-n opzichte van de Nationale Bank (5o m Uioen) Alleen de ontvangsten voortkomende van van de markenovereenkomst, namelijk 2o6,55o,ooo fr., zal men mogen beschouwen als een compensatie. De gezamenlijke last van de Openbare Schuld zal aldus 502 millioen goudfrank bedragen, tegen 217 millioen goud frank vóór den oorlog. Het is dan ook begrijpelijk dat de misbrui ken waartoe het herstel van de oorlogsschade aanleiding heeft kunnen geven, zorgvuldig moeten nagegaan en met straffe hand beteu geld worden Er moet ook een einde komen aan het zelf standig organisme dat zich, sinds i5 jaar, nut de vereffening van de oorlogsschade bezig houdt. Door zijn afschaffing, zou men tijde lijke agenten kunnen afdanken, wier wedden sedert i5 jaren zonder eenig nut de Staatsbegrooting bezwaren. Zulks geldt ook voor de bijzondere rechts colleges welke zich met de zaken van oorlogs schade bezig houden. Reeds in de algemeene toelichting van de begrooting voor het dienst jaar 1931, was er sprake van de opheffing van de bijzondere rechtbanken voor oorlogs schade, waarvan de merkelijk beperkte be voegdheden zullen toevertrouwd worden aan de burgerlijke rechtbanken, die zich met het afwikk-len der laatste hangende geschillen zullen inlaten en werd in het vooruitzicht gesteld dat de overdracht van bevoegdheden, naar alle waarschijnlijkheid, op 1 Januari ig31 zal verwezenlijkt zijn Mits deze opmerkingen, stelt de meerder heid van de Commissie voor de Financiën aan de Kamer voor de begrooting goed te keuren. De Verslaggever, De Voorzitter Op ZONDAG 12 NOVEMBER 1933, om 3 uur namiddag, in de Feestzaal der School. Hondstraat CONCERT en PR1JSUITDEELING ou la Nous lisons dans le Bulletin Mensuel de la Chambre de Commerce et d'Industrie du Centre On sait que la voie d'eau reliant Ypres a l'Yser et a la mer par Nieuport est restaurée et rendue a la navigation depuis le printemps de cette année. L'importante liaison du bassin de l'Yser a celui de la Lys pourrait done être réalisée moyennant la remise en érat de navigabilité d'un trongon de canal long de 15.540 mètres seulement, existantentre pres et Comincs mais dont les berges et les ouvra- ges d'art ont été en partie défuits par la guerre. Ce trorgon de liaison n'avait jamais pu être utilisé, des difficultés fort séiieuses dues a la constitution géologique des terrains ayant surgi sur un parcours de 7 a 800 mè tres la c ête d'HolIebeke. '-'ers la fia de juillet dernier, les Membres de la Chambre de Commerce d'Ypres, accom- pagr.és du bourgmestre de cette ville, de quel- ques députés et sénateu s de l'arrondissement, et d'autres notabilités des régions riveratnes du trongon a restaurer, visitèrent, sous la con duite de M.M. CLAEYS et dEWULF, res- pectivement Ingénieur principal et Ingénieur des Ponts et Chaussées, le canal dé vasté, et plus spécialement lesquelques heciomètres de la ciê e d'HolIebeke. Vu l'appoint ces pro grès ticmiques réiltsés aepuis 1913, il en té- sulta l'opinton que la liaison est maintenant pirfaitement réalisaole. Hors la partie diffi cile d'Ho lebeke, représentant a peine un vingtième du patcours total, les iravaux se borneraient a la construction de quelques ponts, a la réparation des écluses, au dragage du canal, a la mise sous profil des berges et a des installations de pompage de bief a oief. Poursuivant leurs efforts en vue d'obtenir la restauration du dit canal, les Membres de la Chambre de Commerce d'Ypres, accom pagnés de personnalités régionales, encoura gés par l'intéiêt qu'accorde a la liaison Yser Lys li commerce du Hainaut, de la région de l'Escaut et du Nord industriel frar.gais, se sont rendus aux chantiers du Canal Albert a Visé. Leur but était de sê rendrecompte des pos sibilités de la technique actuelle. lis sont rentrés avec la conv.ction que la restauration du bief de la crèce d'HolIebeke ne constituerait qu'un travail de pygmées comparativement a ce qui a pu ê.re léalisé au Canal Albert. Fond nt leur foi sur ces raisons, et surtout sur celles de l'intérêt incontestable des popu lations de plusteurs provinces, sans compter l'avantage de pouvoir occuper un grand nom bre de chómeurs, ils ont résolu d'obtenir du Gouvernement que la question soit mise ra pidement a l'étude, afi 1 que cette liaison Yser Lys. pour bquelle l'ancienne et clairvoyante administration s'est riépensée avec tant d'opi- niacreté de 1864 a f913, soit enfin réalisée. Zooals de vorige jaren werd de oproep van het gemeentebestuur, om op Allerheiligen een openbare hulde te brengen aan de slachtoffers van dengrooten wereldoorlog, uitermate goed beantwoord. Meest al de plaatselijke maat schappijen hadden eraan gehouden dit schoon gebruik voort te zetten en talrijke afvaardigin gen vergaderden rond de onderscheidene vaandels op de Groote Markt, vanwaar de lange en indrukwekkende stoet, begunstigd door een goed maar eenigszirs koud weder, zich om 11 u. in beweging zette. In den stoet, die door de politie, de rijks wacht en de Liberale Harmonie geopend werd, stapten opvolgenlijk de verschillige liberale maatschappijen, de leerlingen van de stadsjongensschool die de opschriften droegen waarop de namen staan der Ypersche gesneu velden, dan de leerlingen der andere stads scholen en der Staatsmiddelbare school, ge volgd van een dertigtal maatschappijen waar onder bijzonderlijk opgemerkt werden een talrijke afvaardiging van het British Legion met de leerlingen der Engelsche school van Yper, de Ypersche afdeelingen der Poilusde France der Burgerlijke Oorlogsverminkten, van het Nationaal Verbond der Oudstrijders en van het Nationaal Verbond der Oorlogsin validen. Daarna kwamen de Harmonie Ypri- ana en het stedelijk brand weet korps dat de overheden omringde. Onder deze bemerkten wij onder meer de heeren Van der Ghote, bur gemeester Lemahieu. Delahaye en Van der Mersch, schepenen Jufvrouw Cornillie, de heeren Pattyn, Biebuyck, Vergracht en Van Alleynnes, gemeenteraadsleden Versail les, gemeentesecretaris Clinckemaille, ar rondissementscommissaris en tal van andere vooraanstaande personen. De tocht ging eerst langs de Dixmudestraat en Janseniusstraat naar de Vandenpeereboom- plaats. In 't voorbijgaan legde de heer Burge meester, namens de stad, een prachtige kroon van natuurlijke bloemen neder aan den voet van het Iersch gedenkteeken en van het Ypersch monument, waar reeds tal van andere maatschappijen insgelijks bloemen hadden neergelegd. Op gansch den doortocht voerden beide deelnemende muziekmaatschappijen beurte lings haar schoonste treurmarschen uit, en tot dicht bij het kerkhof stonc overal een groote menigte die den stoet in oogenschouw nam. Gekomen op het kerkhof, schaarden de vaandels der verschillige tegenwoordige maat schappijen zich rond de graven der enkele Ypersche gesneuvelden die hierop het kerk h )f begraven liggen. Bij de aankomst der overheden, werd er door de geestelijkheid een De Projundis gezongen en werden de graven gewijd, waarna de heer Burgemees ter er een mooien bloemenkrans met de Yper sche kleuren omstrikt neerlegde, terwijl de- klaroenen der brandweer het Te Velde bliezen en de Harmonie Ypriana de Braban- gonne aanhief. De heer Burgemeester girg vervolgens dezelfde eer bewijzen aan de en gelsche gesneuvelden begraven op het aanpa lend britsch kerkhof, waar de Harmonie Ypri ana het God save the King uitvoerde Bloemen werden daarna ook nog neergelegd op de graven der slachtoffers van de ramp van Wytschaete, en op de graven der fransche ge- sni uvelden waar de harmonie Ypriana, te midden de algemeene ingetogenheid der om staanders, de Marseillaise liet hooren. Daarmede liep het officieel gedeelte van die schoone herdenkingsplechtigheid ten einde, en het stedelijk brandweerkorps vergezelde de gemeenteoveiheid terug tot aan het stadhuis. De HarmonieYpriana gingechter eerst nog de graven bebloemen van haar overleden chet, bestuursleden en weldoeners, terwijl de tal rijke andere personen de schoon bebloemde en opgesmukte graven hunner afgestorven bloedverwanten en vrienden gingen bezoeken ener een vurig gebed voor hun zielezaligheid storten. Gansch den dag door werd het kerkhof zeer druk bezocht, en zoo heeft men eens te meer de groote voldoening gehad te bestatigen dat onze dierbare dooden niet vergeten worden. Maandag 13 November 1933 OP DE LIGGENDE PERS in de verwarmde zaal der herberg a Au Saumo» gehouden door M. Cyriel Vander- meersch, voor de leden der Ypersche maat- schappiien. De inleg is bepaald op 5 5ofr., te verschie ten in vogels van 2 5© fr. met aftrek van o.5o per schutter voor de kosten. Inschrijving om 5 1/4 uur, begin om 5 1/2 uur zeer stipt, einde rond 7 1/2 uur.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2