KOBTBIJKSCHF ONDERLINGE Le 13lb Belgian Field Artillery 5 Handels- en Nijverheidskamer yper B Waar zijt gij het ZEKERST en VOORDEELIGST verzekerd NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de TE KORTRIÜK Brand - Leven Ongevallen Algemeen Opziener OMER ROBYN- ft Jaarverslag voorgelezen door den heer Ed. Toussaert, secretaris, op de Algemeene Statu taire vergadering van 2 December iq33. Mijne Heeren, Indien het bestuurlijk jaar, dat heden ver- loopen is, voor het meerendeel der Hande laars en Nijveraars een treurig jaar van ■weinig zaken, klein gewin en vele lasten is geweest, het zal niettemin in de geschiedenis van Yper, als een voornaam jaar geboekt worden. Het jaar ig33 werd ingezet met de benoe ming van den heer Jan Van der Ghote als Burgemeester en ons bestuur nam deel aan de Officieele Ontvangst, op het Stadhuis. Van de wenschen door onzen Voorzitter in ..zijne aanspraak uitgedrukt, is er een reeds verwezenlijkt. Op 19" Maart kwamen de eerste schepen onze kaai binnen, te midden van een grooten toeloop van volk. De Schippers werden door den heer Burgemeester, de Schepenen en den Gemeenteraad officieel op het Stadhuis ont vangen en een herinneringsdiploma werd hen door den heer Burgemeester overhandigd. Ons Belfort zal ©ok weldra voltooid zijn en toekomend jaar zal onzen beiaard spelen. Wie deel genomen heeft aan den heuglijken .Zaterdag avond, waarop onze eeuwenoude draak op haar spil herplaatst werd, zal die :zóó indrukwekkende plechtigheid nooit ver geten. In deze omstandigheid, gelik bij de aankomst der eerste Schepen, gelijk altijd, heeft Ypriana de feestelijkheid haar vollen luister gegeven. Zij verdient daarvoor den besten dank. Met de voltooiing der Vaart Yper Yzer is het herstel der verbinding Yper-Komen op den voorgrond geschoven. Een groote stap werd gedurende het verloopen jaar gedaan. Twee bezoeken werden ingericht het eerste met het Stadsbestuur, de heeren Volksverte genwoord -gers en leden van den Provincieraad, het tweede mee de overheden en 22 dagblad schrijvers, vertegenwoordigende de voor naamste bladen van hei land. Dit had voor gevolg dat in verscheidene groote dagbladen merkwaardige artikels over de vaart Yper Komen verschenen.Het Nieuws van den dag» verdient daarom een bijzondere melding. Eene brochure, opgesteld in de twee talen, geteekend door den heer Burgemeester, den heer butaye, Voorzitter der Geteisterden, en onzen Voorzitter, werd het land dóór ver spreid. Eene afvaardiging met onzen heer Bur gemeester aan het hoofd, werd door het bestuur der Handelskamer van Doornijk ont vangen en op onze uitnoodiging, zijn afge vaaruigden van dit bestuur, het kanaal Ko men- Vper komen bezoeken. In samenweiking met de heeren Burgemeesters van Yper en Komen, en met den heer Arthur Butaye heeft onze Voorzitter een verhoor gevraagd aan Zijne Majesteit den Koning, Dit verhoor had plaats ten paleize van Brussel op Dinsdag 14° November, het duurde 45 minuten en wij verwachten de beste uitslagen daarvan. Gevolg gevende aan menigvuldige aanvra gen hebben wij onze Kamer aangesloten bij het Algemeen VerDond der Handelskamers van België Een eerste gevolg ervan is, dat in het Bulletijn van December dezer federatie eemartikel, van de hand van onzen Vooizitter, is veischenen, betreffende de verbinding Yper Komen. Ongetwijfeld zal daardoor in deze kringen de aandacht getrokken worden - óp dit nuttig werk. Het zoo druk besproken vraagstuk der her inrichting onzer Zaterdagmarkt werd door eene Commissie ingestudeerd, bestaande uit afgevaardigden van het Stadsbestuur, krame- niers en leden onzer Kamer. Wij verhopen dat deze Commissie, nopens dit netelig vraagstuk eene goede oplossing ..zal kunnen voorstellen. Om te beantwoorden aan de talrijke klachten onzer leden, hebben wij de Voerlieden ver zocht, later te vertrekken uit Yper. Na vele jaren kl rchten, is de telefoon- er. telegraafdienst thars in de nituwe lokalen der Statiestraat ingericht. Het is ons aange naam te kunnen zeggen dat de dienst thans totaal verbéterd is. Het is onze p icht den gewezen Minister heer Bovesse daarvoor te bedanken alsook den heer Leclercq, Tele- graafontvanger. Wij mogen ons ook verheugen over de groote verbeteringen aangebracht aan de groote banen die naar Yper leiden. Hebben wii dikwiils klachten geuit, het is thans onze plicht de heeren Hoofd Ingenieurs van Brug gen en Wegen van onze Provincie, hartelijk te bedanken over de bezorgdheid waarmede zij thans het Wegennet doen in orde brengen. Het zal ongetwijfeld het toeristenverkeer in onze streek ten nutte komen. Steeds bezorgd om het toerisme te bevoor deeligen en alzoo deugdelijke reklaam te maken voer Yper's handel en wandel, heeft ons bestuur deel genomen in de ontvangst der Engelsche Scholieren die met Paschen plaats greep. Men herinnere zich het zeer eigen aardig optreden en concert der doedelzak speelsters Dagenham Girl pipers Onze Handelsfoor genoot eenen buitenge wonen bijval. Zij werd zeer begunstigd door de merkwaardige deelneming der Nijverheids school en der Ypersche Fotoclub. Daar het de tiende verjaring was werd eene prachtige tombola ingericht. Ons voegende bij de andere handelskamers hebben wij aangedrongen, opdat bij de han delsrechtbanken de vrijheid der talen zou behouden blijven. Met het voltooien der vaart Yper Yzer is de scheepvaart stillekens aan herbegonnen. Twee Stapelhuizen ziin reeds ter kaai opge richt. Alles doet vermoeden dat de Scheep vaart hier steeds zal toenemen, doch de waterspijzing der vaart blijft een onopgelost vraagstuk. Alleenlijk wanneer bij middel der vaart Yper Komen het water der Leie tot die spiizing zal dienen, zal de scheepvaart hare volle ontwikkeling kunnen nemen. De Schrijver Ed. TOUSSAERT. Bien longtembs les Yprois en general ont ignore, non seulement le róle glorieux de ce régiment d'artillerie, dans la dêfense du saillant d'Ypres, tnais méme son existence. lis seront done curieux et heureux de conntitre les éhreuves et le courage de ces ar till eurs beiges, qui tnélés d l'artillerie anglaise, ont combattu a Ypres depuis le début de iqi5 jusqu'au milieu ie IQ17. Nous sommes autorisès a reproduire a leur intention l'aperfu historjque qu'e* a donné un officier de ce régiment, le 23 septembre dernier, au Radio de Schaetbeek. Au début done de rgt5, le calme nait sur le front beige, la bataille de l'Yser a mis fin a la course a la mer une large bande d'inon- datiios s'étale maintenant, parfois même, a perte de vue, devant les Allemands. leur rendant illusoire, tout espoir d'avance sur ce front. Ypres, la ck-f de voute de tout le sys'ème allié des Flandres devient leur objectif. Avantagés straiégiquement et puissamment armés, ils assènent maintenant de formidables coups de boutoir sur ce front. 5oo.ooo Fils de Grande Rretagne et des Dominions périront dans ce Secteur, mais les Soldats d'Albion tiendront jusqu'a la fin, car la chute d'Ypres. c'est l'encerclement presque inévitable des troup<*s beiges srtuées plus haut. c'est l'abandon a l'ennemi de la Cóte de la Mer du Nord. avrc toute la suite de ses consequences désastreuses. M ais aux coups de leur titanesque ad ver- saire, les Rritanniq ïes ne peuvent opposer qu'une artillerie numériquement insuffi«ante c'est ce qui décida la création de nos batteries en un Régiment autonome destiné a renforcer la défense de l'Immortel Saillant. Et, aux premiers jours de mars, dans les riants et hosoitaliers petits patelins du Cap Gris Nez, nait cette fameuse Unité. dont le napa, je veux dire le Fondateur, fut le regret- té Général DECHESNE. Armé de 75 franqais, destinés primitivement aux Portugais, trainés par d^s chevaux des dépots de remonte anglais, eet extraordinaire Régiment dont le personnel était prélevé sur toutes les Divisions Beiges, gagne quelques semaines plus tard le front britannique, oü, pour compléter la symphonie interalliée, il tirera même un certain moment, des munitions destinées d'abord a être livrées aux Serbes. A peine arrivées dans le Saillant, nos Batte ries entrent dans la danse. C'était en mai, la guerre semblait avoir fait t'êve. aucun bruit ne venait troubler le calme de la nature encore endormie,... tout a coup 1... sans tran sition... des milliers de tonnerres s'abattent dans notre Secteur en des fracas d'explosions épouvantables... Alerte les Boches atta- quent 1... Nos artilleurs bondissent a leurs pièces, et,... rageurs nos 75 mêlent leurs voix stridentes en une cadence échevelée a l'or- chestre formidable des artilleries qui, partout maintenant se sont réveillées. De derrière ehaque bouquet d'arbres, chaque haic, chaque hangar de ferme, jaillissent de longs éclairs rapides, chaque particule de l'air vibre, toute l'atmosphère est saturée d'une lourde odeur de poudre. Mais Ik bas, sous la vcüte des trajec- toires qui se croisent et s'enchevêtrent, glisse lentement un énorme nuage qui noie la nature dans ses lourds flocons jaunatres, une odeur piquante fait pleurer les yeux, vous prend aux narines, s'insinue dans la gorge... les gaz. Mais diluée dans l'atmosphère, quand les vapeurs empoisonnées envelopperont nos bat teries, elles ne seront certes plus l'arme ter rible qui a semé la mort dans les premières lignes, mais elles seront encore néanmoins meurtrières pour ces hommes dont l'effort ouvre largement les peumons... un coureur venant d'un observatoire s'affaisse sur le sol, plusieurs canonniers sont évacués, tous souf- friront de troubles de la vue plus ou moins durables, tous auront la gorge et le larynx plus ou moins enflammés, les poumons biülés, tous seront victimes de lésions plus ou moins définitives,.mais, pourquoi s'en faire Ceux qui restent, sans masque, acharnés, sacrant, pestant contre le Germain dans les trois lan- gues, car ils auront déja adepté de l'anglais les termes... les plus choisis ceux qui restent done continueront, jusqu'a ce qu'ils tombent a leur tour, a maintenir la cadence de leurs pièces en furie, réconfortant par leur cranerie, leurs pauvres camarades britanniques qui refluent de la tranchée en longues théories sinistres de gazés, se trainant la face crispée, haletanls, cherchant un peu d'air pur pour leurs poumons brülés et s'affalant le long des chemins ec des pistes. Et nos hommes le torse nu, ruisselant de sueur.tirent. tirent.. comme des fous furieux. nos canons sont biülants... l'eau dont on les arrose se résoud en vapeur... sur leurs glis- sières, les lubes tanguent, tressautent, le liquide bout dans les freins, l'huile gicle de tous les joints... et, ce ne sont plus seulement les boches qui nous tapent dessus maintenant, nos propres pièces éreintées, surmenées, éclatent... mais il faut tirer encore plus vite, a commandé le Général Anglais... et nos hommes exigent encore un effort suprème de leurs pièces qui n'en peuvent plus... En hate des canons valides viennent sur la ligne de feu, remplacer les canor.s malades, et la danse un instant ralentie reprendra plus force- née encore Quand arrivera enfin, l'ordre de cesser le feu, il restera au 2™-" groupe 2 pièces sur 12 pour lancer li salve finale. Nous avions tiré pendant 36 heures. Nous aviors re<;u le bap- tème des défenseurs d'Ypres. Le cemmande* ment anglais savaii qu'il pouvait compter sur nous. (A suivre). N. D LR. Nous rap Melons a nos l eet eurs qui désirent participer au placement de la plaque commémorative en l'honntur du i3th Belgian Field A rtillery, qu'une liste de souscription est déposée au bureau de La Région d'Ypres et que tous les dons y seront refus avec recon naissance. 1 Handelsregister: Kortrijk 952 Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December iq32, in uitvoering van de wet van 25 Juni ig3o. Hare werking uitstrekkende ©ver gansch het land, worden -er. nog ernstige Vertegenwoor digers gevraagd. Voer alle ialicktiagea weaie aua zich tot bet Bijkantoor to Yper S, Mondstraat - Tel- IM9

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 5