KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens S Devolder Kortrijh Te koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Soomgaardstraat, Yper. Le Canai Ypres - Comines EISGHT ALTIJD EN OVERAL DE 2 m UNE RECTIFICATION schriften ontvangen en werd in de geleger- hqid gesteld de verslagen van de heeren ingenieurs te lezen. Ook de heer Missiaen wgrd tot al onze vergaderingen en bezoeken uitgenoodigd. Maar nooit vond de heer Mis siaen tijd om met de voorstanders der vaart Yper Komen het vraagstuk te bestudeeren. Hij vond er nochtans om, ter zitting der Kamers van 20 December 1.1., het voorstel te bevechten de voorstanders ervan aan te vajlen. En wat zijn zijne kritieken Dat de aanstuwers der campagne mistrou wen inboezemden, daar zij reeds in andere Omstandigheden geld hadden doen verkwisten en namelijk bij de verlenging van den kaai ■muur te Yper. Welnu, wanneer deze verlenging besproken en gestemd werd, maakten de heeren Jan Van der Ghote, Arthur Butaye en Hector Vermeulen geen deel uit van den gemeente raad. Het voorstel werd gedaan door den 4i#er Hoofd Ingenieur Verstraete. In den ge «neenteraad werd het verdedigd door de teeren Sobry, Lemahieu, Van Nieuwenhove én Leuridan. Aan de kaai werd er ook een bezoek ge bracht, waartoe de Voorzitter der Handels hamer uitgenoodigd werd. Ik kon niet anders dan het prachtig voorstel van den heer Ver straete goedkeuren. Maar, zooals de heer Mjssiaen aan de H jofd-Ingenieurs de be voegdheid ontkent om over het herstel der vaart Yper-Komen uitspraak te doen, zoo ook betwist hij aan den Voorzitter der Han dels- en Nijverheidskamer het recht een gunstig advies uit te brengen over een maat regel genomen ten voordeele van handel en nijverheid onzer stad, en maakt hij er hem een verwijt van De nieuwe kaaimuur kostte de som van 911 2o5 fr. 16 en niet i .5oo.ooo fr. zooals de teer Missiaen het met een lasterend inzicht verklaarde, onjuiste cijfers die onaanne rnplijk zijn vanwege een gewezen schepen van Financiën van Yper. Vroeger was er een steenen glooiïjg die door den oorlog erg beschadigd werd en die l.5o m. hooger moest geplaatst worden daar het peil van het water met zooveel gerezen is. Dit herstel moest 551 979 fr. kosten en de heer Veistraete stelde aan de stad voor rond de 3oo.ooo fr. oorlogsschade erbij te voegen, ten einde den door hem ontworpen kaaimuur te bouwen. Deze muur kostte geen cent aan de stadskas en werd gebouwd met een deel oorlogsschade der ruiterijkazerne, die de stïid anders misschien nooit zou bekomen hebben. Dat de goede stadsbestuurders, die deze verlenging stemden, klaar hebben gezien en den dank van alle Ypeilingen verdienen, be wijst reeds het feit dat de heeren Blootacker en Vermeeisch er een groot graanmagazijn hebben gebouwd met een elevator aan de haai. iets wat vroeger onmogelijk was, en dat de heer Hullebtke de tor-lating heeft bekomen om zijn elevator, nu te Waaslen langs de Leie opgericht, hier ook langs den nieuwen kaai muur te plaatsen. De heer Missiaen beweerde eveneens dat de vaart vóór den oorlog slechts bevaarbaar Wbs voor schepen van 100 ton. De sassen hebben thans een lengte van 40m85 en een breedte van 5m5o. Het vooroorlogsch sas was '37m. lang en bmz5 breed, en wanneer het waterpeil voldoende was, dan k vamen er higr schepen toe van meer dan 200 ton. De heer Missiaen heeft den spot gedreven met de woorden van den heer Mullie, wan njer deze zegde dat de vaart Yper Komen de knoop van het Yzervraagstuk was en dat langs daar de wateren der Leie zouden dienen tot het regelen der bevaarbaarheid van de Yzer. Dit geeft de volle maat zijner onbevoegd heid in deze kwestie Voor wat het stadstheater van Yper aan gaat, waarover de heer Missiaen in zijn rede insgelijks heeft gesproken, noch de heer Jan Van der Ghote, noch de heer Arthur Butaye, noch de heer Hector Vermeulen, maakten deel uit van het schepencollege wanneer deze werken voorgesteld en besloten werden. De heeren Van der Ghote en Butaye waren zelfs geen lid van den gemeenteraad en werden nooit over deze zaak geraadpleegd. Deze be tichting, gelijk de andere, gedaan in de afwe zigheid der personen die hij aanviel, toont aan dat de heer Missiaen op 20 December, bij gemis aan ernstige argumenten, allesbe halve heldhaftig was. Maar, in wiens naam heeft de hr Missiaen op 20 December gesproken In alle geval niet in naam van het arron dissement Yper, waar geheel de bevolking naar dit herstel verlangt niet in naam onzer werkersbevolking die hoopt aan dit herstel weldra te kunnen beginnen, en ook niet in naam der socialistische partij, want had hij zijne partij geraadpleegd, dan zou hij ver nemen hebben dat de heer Minnekeer, Pro vincieraadslid en hoofd der socialistische partij van Komen, op 5 Oogst ig33, in den gemeenteraad van Komen voorstelde een brief van hulde, dank en aanmoediging te zenden aanden heer Hector Vermeulen, Voorzitter der Handels en Nijverheids kamer van Yper, voor zijne moedige cam pagne ten voordeele der vaart Yper-Komen. Had Mijnheer Missiaen zijne partij geraad pleegd, zijne vriendtn zouden hem belet hebben zijn noodlottigen stap te doen. Op de zitting van het Parlement van 20° December 11 vertegenwoordigde de heer Missiaen dus slechts zijn eigen peisonage en al den haat dien hij tegenover zekere voor name en verdienstelijke burgers van Yper draagt. Daarvóór is het echter niet dat hij naar het parlement gezonden werd. Doch diegenen, die hij gezocht heeft te schaden, zijn niet haatdragend en morgen ge lijk gister staan hunne rangen open om er Mijnheer Missiaen te ontvangen en samen, hand in hand, te strij len voor het werk dat aan Nieuwpoort, Dix nude, Yper en Komen een totkomst van bloei moet verzekeren de vaart Yper Komen. Hector VERMEULEN, Voorzitter der Handels- en1 Nijverkiidskamer van Yper. II y a dans la vie des moments cü il devient impossible de garder plus longtemps le silence, des moments oü il faut bien répondre. Les derniers développements que subit la question du Canal d'Ypres a Comines m'obligent, comme président de la Chambre de Com merce d' Ypres, a reprendre la plume. Yprrs fut jadis la métropole du commerce et de l'industrie dans le Sud de la Flandre, elle (ut durant des siècles le rempart du pays. Ces temps sont passés, c'est aujourd'hui vers l'Est que se trouve notre ligne de défense. Mais la ville commence une vie nouvelle. Afin que le commerce tt l'industrie y rede viennent possibles, il taut la doter d'un canal toujours navigable. La Belgique jusqu'ici en a doté Bruges et Gand, 1 s deux villes soeurs d'Ypres, et n'a jamais eu qu'a s'en louer. Ici, depuis dts généra ions, lts Yprois ont tou jours lutté pour la réalisation de ce grand but relier la mer au bassin de la Lys par un canal allant de Nieuport a Comines par Ypres. ig33 fut pour nous une anrée mémorable et qui nous rendit digne de nos ancê'res. Cette grande question de notre canal est de nouveau a l'ordre du jour et le Roi lui même a été mis au courant de la question. Celle-ci a été étudiée sous ses différents aspects. Lors ae la grande réunion du 29 juil- let a l'Hatel de Ville, MM. Claeys, directeur, et Dewulf, ingénieur en chef des Ponts et Chaussées de la Flandre Occidentale, ont dé» montré la possibilité de réaliser ce canal, et des brochures et des journaux en ont informé le grand public. M. Missiaen également a requ toutes nos publications, et a ainsi mis a même de connaitre les rapports des hauts fonction- naires des Ponts et Chaussées. II fut égale ment invité a assister a toutes nos réunions. Mais il n'a jamais trouvé le temps de s'occu- per de cette question. II en trouva cependant assez pour attaquer les défenseurs du canal, en séance de la Cham bre du 20 décembre dernier. Et qutls furent ses arguments Que les promoteurs du canal lui inspiraient de la méfimce paree qu'ils avaient déja fait dépenser inutilement de l'argent dans des travaux antérieurs et notamment en faisant prolonger le mur de quai du bassin d'Ypres. Quand la question de prolongement de ce mur fut discutée et votée, ni M. Jean Van der Ghote, ni M. Aithur Butaye, ni M. Hector Vermeulen ne faisaient partie du Conseil Communal. Le projet émanait de M. l'ingé nieur en chef Verstraete, et fut défendu au conseil par M. M. Sobry, Lemahieu, Van Nieuwenhove et Leuridan. On décida d'aller voir sur place et, comme Président de la Chambre de Commerce, je fus invité a prendre part a cette visite. Evidemment, je ne pus qu'approuver le beau projet de M. Verstraete. De même que M. Missiaen conteste aux ingénieurs toute compéter,ce pour s'occuper du rétablissement du canal d'Ypres-Comines» de même il reproche au Président de la Chambre de Commerce de s'occuper de questions qui intéressant la prospérité maté» rielle de la ville I Le nouveau mur du quai a ccüté 9 ti.2o5.16 francs, et non pas i.5uo 000 trs comme le prétend méchamment M. Missiven. II y avait existé précédemount un perié en pierre de taille que la guerre avait fort endommagé et qui devait être exhaussé de 1 m. 5o, a cause ue l'élévation du nouveau plan d'eau du canal. Cet exhaussement tut ctüté 551.979 francs, et M. Verstraete proposa a la ville a'y ajouter 3oo.ooo fr. de dommages de guerre, afin de remplacer cet ouvrage par un prolongement de mur du quai qui serait beaucoup plus utile. Ce travail n'occasionna done a la ville d' Ypres aucun décaissement, et on y affecta une partie des dommages de guerre de la caserne de cavalerie que l'on n'aurait peut être jamais pu remployer autrement. Cette cécision fut de la part des administra teurs communaux un acte d'excellente adminis tration dont on doit leur être reconnaissant. Qu'ils aient clairvoyants résulte du fait que >1.M. Blootacker et Vermeersch ont ainsi pu eonstruire au bassin de grands entrepots avec élévat-urs a quai, et que M. Hjllebeke a regu i'autorisation d'y placer aussi son éléva- teur de Warnêton. Sans le remplac. mmt d'un simple talus par un mur de quai prolongé, tout cela n'tüt pas êté possible. M. Missiaen a dit qu'avant la guerre le canal n'était praticable que par des bateaux de 100 tonnes. Avant la guerre, l'écluse de Boesinghe avait une longueur de 37 mètres et une largeur de 6,25, et quand le niveau du canal était a sa hauteur normale il arrivait a Ypres des bateaux de plus de 200 tonnes Aujourd'hui, les éclu- ses nouvelles ont une longueur de 40 m. 85 cm., et une largeur de 5 m 5o cm. M. Missiaen s'est moqué des paroles de M. Mullie qui disait que le canal d'Ypres- Comines était la solution de la question de l'Yser paictque l'adduction des eaux de la -Lys assurerait la natigabilité permanente de 1' ser. Comme cela démontre bien l'incompétence

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2