KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN
Christiaens S Devolder Kortrijh
Te koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Soomgaardstraat, Yper.
Le Canai Ypres - Comines
EISGHT ALTIJD EN OVERAL DE
2 m
UNE RECTIFICATION
schriften ontvangen en werd in de geleger-
hqid gesteld de verslagen van de heeren
ingenieurs te lezen. Ook de heer Missiaen
wgrd tot al onze vergaderingen en bezoeken
uitgenoodigd. Maar nooit vond de heer Mis
siaen tijd om met de voorstanders der vaart
Yper Komen het vraagstuk te bestudeeren.
Hij vond er nochtans om, ter zitting der
Kamers van 20 December 1.1., het voorstel te
bevechten de voorstanders ervan aan te
vajlen.
En wat zijn zijne kritieken
Dat de aanstuwers der campagne mistrou
wen inboezemden, daar zij reeds in andere
Omstandigheden geld hadden doen verkwisten
en namelijk bij de verlenging van den kaai
■muur te Yper.
Welnu, wanneer deze verlenging besproken
en gestemd werd, maakten de heeren Jan
Van der Ghote, Arthur Butaye en Hector
Vermeulen geen deel uit van den gemeente
raad. Het voorstel werd gedaan door den
4i#er Hoofd Ingenieur Verstraete. In den ge
«neenteraad werd het verdedigd door de
teeren Sobry, Lemahieu, Van Nieuwenhove
én Leuridan.
Aan de kaai werd er ook een bezoek ge
bracht, waartoe de Voorzitter der Handels
hamer uitgenoodigd werd. Ik kon niet anders
dan het prachtig voorstel van den heer Ver
straete goedkeuren. Maar, zooals de heer
Mjssiaen aan de H jofd-Ingenieurs de be
voegdheid ontkent om over het herstel der
vaart Yper-Komen uitspraak te doen, zoo
ook betwist hij aan den Voorzitter der Han
dels- en Nijverheidskamer het recht een
gunstig advies uit te brengen over een maat
regel genomen ten voordeele van handel en
nijverheid onzer stad, en maakt hij er hem
een verwijt van
De nieuwe kaaimuur kostte de som van
911 2o5 fr. 16 en niet i .5oo.ooo fr. zooals de
teer Missiaen het met een lasterend inzicht
verklaarde, onjuiste cijfers die onaanne
rnplijk zijn vanwege een gewezen schepen
van Financiën van Yper.
Vroeger was er een steenen glooiïjg die
door den oorlog erg beschadigd werd en die
l.5o m. hooger moest geplaatst worden daar
het peil van het water met zooveel gerezen is.
Dit herstel moest 551 979 fr. kosten en de
heer Veistraete stelde aan de stad voor rond
de 3oo.ooo fr. oorlogsschade erbij te voegen,
ten einde den door hem ontworpen kaaimuur
te bouwen. Deze muur kostte geen cent aan
de stadskas en werd gebouwd met een deel
oorlogsschade der ruiterijkazerne, die de
stïid anders misschien nooit zou bekomen
hebben.
Dat de goede stadsbestuurders, die deze
verlenging stemden, klaar hebben gezien en
den dank van alle Ypeilingen verdienen, be
wijst reeds het feit dat de heeren Blootacker
en Vermeeisch er een groot graanmagazijn
hebben gebouwd met een elevator aan de
haai. iets wat vroeger onmogelijk was, en dat
de heer Hullebtke de tor-lating heeft bekomen
om zijn elevator, nu te Waaslen langs de Leie
opgericht, hier ook langs den nieuwen kaai
muur te plaatsen.
De heer Missiaen beweerde eveneens dat
de vaart vóór den oorlog slechts bevaarbaar
Wbs voor schepen van 100 ton. De sassen
hebben thans een lengte van 40m85 en een
breedte van 5m5o. Het vooroorlogsch sas was
'37m. lang en bmz5 breed, en wanneer het
waterpeil voldoende was, dan k vamen er
higr schepen toe van meer dan 200 ton.
De heer Missiaen heeft den spot gedreven
met de woorden van den heer Mullie, wan
njer deze zegde dat de vaart Yper Komen de
knoop van het Yzervraagstuk was en dat langs
daar de wateren der Leie zouden dienen tot
het regelen der bevaarbaarheid van de Yzer.
Dit geeft de volle maat zijner onbevoegd
heid in deze kwestie
Voor wat het stadstheater van Yper aan
gaat, waarover de heer Missiaen in zijn rede
insgelijks heeft gesproken, noch de heer Jan
Van der Ghote, noch de heer Arthur Butaye,
noch de heer Hector Vermeulen, maakten
deel uit van het schepencollege wanneer deze
werken voorgesteld en besloten werden. De
heeren Van der Ghote en Butaye waren zelfs
geen lid van den gemeenteraad en werden
nooit over deze zaak geraadpleegd. Deze be
tichting, gelijk de andere, gedaan in de afwe
zigheid der personen die hij aanviel, toont
aan dat de heer Missiaen op 20 December,
bij gemis aan ernstige argumenten, allesbe
halve heldhaftig was.
Maar, in wiens naam heeft de hr Missiaen
op 20 December gesproken
In alle geval niet in naam van het arron
dissement Yper, waar geheel de bevolking
naar dit herstel verlangt niet in naam onzer
werkersbevolking die hoopt aan dit herstel
weldra te kunnen beginnen, en ook niet in
naam der socialistische partij, want had hij
zijne partij geraadpleegd, dan zou hij ver
nemen hebben dat de heer Minnekeer, Pro
vincieraadslid en hoofd der socialistische
partij van Komen, op 5 Oogst ig33, in den
gemeenteraad van Komen voorstelde een
brief van hulde, dank en aanmoediging te
zenden aanden heer Hector Vermeulen,
Voorzitter der Handels en Nijverheids
kamer van Yper, voor zijne moedige cam
pagne ten voordeele der vaart Yper-Komen.
Had Mijnheer Missiaen zijne partij geraad
pleegd, zijne vriendtn zouden hem belet
hebben zijn noodlottigen stap te doen.
Op de zitting van het Parlement van 20°
December 11 vertegenwoordigde de heer
Missiaen dus slechts zijn eigen peisonage en
al den haat dien hij tegenover zekere voor
name en verdienstelijke burgers van Yper
draagt.
Daarvóór is het echter niet dat hij naar het
parlement gezonden werd.
Doch diegenen, die hij gezocht heeft te
schaden, zijn niet haatdragend en morgen ge
lijk gister staan hunne rangen open om er
Mijnheer Missiaen te ontvangen en samen,
hand in hand, te strij len voor het werk dat
aan Nieuwpoort, Dix nude, Yper en Komen
een totkomst van bloei moet verzekeren
de vaart Yper Komen.
Hector VERMEULEN,
Voorzitter der Handels- en1 Nijverkiidskamer
van Yper.
II y a dans la vie des moments cü il devient
impossible de garder plus longtemps le silence,
des moments oü il faut bien répondre. Les
derniers développements que subit la question
du Canal d'Ypres a Comines m'obligent,
comme président de la Chambre de Com
merce d' Ypres, a reprendre la plume.
Yprrs fut jadis la métropole du commerce
et de l'industrie dans le Sud de la Flandre,
elle (ut durant des siècles le rempart du pays.
Ces temps sont passés, c'est aujourd'hui vers
l'Est que se trouve notre ligne de défense.
Mais la ville commence une vie nouvelle.
Afin que le commerce tt l'industrie y rede
viennent possibles, il taut la doter d'un canal
toujours navigable. La Belgique jusqu'ici en
a doté Bruges et Gand, 1 s deux villes soeurs
d'Ypres, et n'a jamais eu qu'a s'en louer. Ici,
depuis dts généra ions, lts Yprois ont tou
jours lutté pour la réalisation de ce grand but
relier la mer au bassin de la Lys par un canal
allant de Nieuport a Comines par Ypres.
ig33 fut pour nous une anrée mémorable et
qui nous rendit digne de nos ancê'res. Cette
grande question de notre canal est de nouveau
a l'ordre du jour et le Roi lui même a été mis
au courant de la question.
Celle-ci a été étudiée sous ses différents
aspects. Lors ae la grande réunion du 29 juil-
let a l'Hatel de Ville, MM. Claeys, directeur,
et Dewulf, ingénieur en chef des Ponts et
Chaussées de la Flandre Occidentale, ont dé»
montré la possibilité de réaliser ce canal, et
des brochures et des journaux en ont informé
le grand public.
M. Missiaen également a requ toutes nos
publications, et a ainsi mis a même de
connaitre les rapports des hauts fonction-
naires des Ponts et Chaussées. II fut égale
ment invité a assister a toutes nos réunions.
Mais il n'a jamais trouvé le temps de s'occu-
per de cette question.
II en trouva cependant assez pour attaquer
les défenseurs du canal, en séance de la Cham
bre du 20 décembre dernier.
Et qutls furent ses arguments
Que les promoteurs du canal lui inspiraient
de la méfimce paree qu'ils avaient déja fait
dépenser inutilement de l'argent dans des
travaux antérieurs et notamment en faisant
prolonger le mur de quai du bassin d'Ypres.
Quand la question de prolongement de ce
mur fut discutée et votée, ni M. Jean Van der
Ghote, ni M. Aithur Butaye, ni M. Hector
Vermeulen ne faisaient partie du Conseil
Communal. Le projet émanait de M. l'ingé
nieur en chef Verstraete, et fut défendu au
conseil par M. M. Sobry, Lemahieu, Van
Nieuwenhove et Leuridan. On décida d'aller
voir sur place et, comme Président de la
Chambre de Commerce, je fus invité a prendre
part a cette visite. Evidemment, je ne pus
qu'approuver le beau projet de M. Verstraete.
De même que M. Missiaen conteste aux
ingénieurs toute compéter,ce pour s'occuper
du rétablissement du canal d'Ypres-Comines»
de même il reproche au Président de la
Chambre de Commerce de s'occuper de
questions qui intéressant la prospérité maté»
rielle de la ville I
Le nouveau mur du quai a ccüté 9 ti.2o5.16
francs, et non pas i.5uo 000 trs comme le
prétend méchamment M. Missiven. II y avait
existé précédemount un perié en pierre de
taille que la guerre avait fort endommagé et
qui devait être exhaussé de 1 m. 5o, a cause
ue l'élévation du nouveau plan d'eau du canal.
Cet exhaussement tut ctüté 551.979 francs,
et M. Verstraete proposa a la ville a'y ajouter
3oo.ooo fr. de dommages de guerre, afin de
remplacer cet ouvrage par un prolongement
de mur du quai qui serait beaucoup plus utile.
Ce travail n'occasionna done a la ville d' Ypres
aucun décaissement, et on y affecta une partie
des dommages de guerre de la caserne de
cavalerie que l'on n'aurait peut être jamais
pu remployer autrement.
Cette cécision fut de la part des administra
teurs communaux un acte d'excellente adminis
tration dont on doit leur être reconnaissant.
Qu'ils aient clairvoyants résulte du fait que
>1.M. Blootacker et Vermeersch ont ainsi pu
eonstruire au bassin de grands entrepots avec
élévat-urs a quai, et que M. Hjllebeke a
regu i'autorisation d'y placer aussi son éléva-
teur de Warnêton. Sans le remplac. mmt d'un
simple talus par un mur de quai prolongé,
tout cela n'tüt pas êté possible.
M. Missiaen a dit qu'avant la guerre le canal
n'était praticable que par des bateaux de 100
tonnes. Avant la guerre, l'écluse de Boesinghe
avait une longueur de 37 mètres et une largeur
de 6,25, et quand le niveau du canal était a sa
hauteur normale il arrivait a Ypres des bateaux
de plus de 200 tonnes Aujourd'hui, les éclu-
ses nouvelles ont une longueur de 40 m. 85
cm., et une largeur de 5 m 5o cm.
M. Missiaen s'est moqué des paroles de
M. Mullie qui disait que le canal d'Ypres-
Comines était la solution de la question de
l'Yser paictque l'adduction des eaux de la
-Lys assurerait la natigabilité permanente de
1' ser.
Comme cela démontre bien l'incompétence