4
Hebt uw Vaderland lief
Koninklijke Hofbouwmaatschappij
en Werk van den Akker, Yper
Wat is het Vaderland De geboortegrond,
de voorouders, onze ouders, onze vrienden.
Het is het werk der voorvaderen, de vrucht
van hun streven, hun toewiiding en hun opof
fering. Het is het erfdeel van roem en smart en
een zelfde uit te voeren programma. Een
natie is een groote gemeenschap, welke
samengebonden is door het bewustzijn der
opofferingen welke men zich getroost heeft en
van die welke men bereid is nog te doen.
En hoe komt het dat er op heden zooveel
4ieden gevonden worden die hun Vaderland
loochenen en weigeren te dienen Zelfzucht,
gemak, wantoestanden in alle middens, onge
lijke behandeling van al de kinderen van een
zelfde land, in gebreke blijven van gedane be
loften, enz. zijn er de oorzaak van. There is
something rotten in Belgium zegde een En
gelschman en onlangs sprak de Broqueville te
Dinant In de M iddeleeuwen zegde men
Zoo vrij als in België 1 wij moeten maken
dat men zegge Zoo ordelijk als in België
Orde 't Woord klit.kt vreemd in een tijd
van al die ergerlijke politieke en financieele
schandalen, van al dat gekonkelfoes in regee
ridgsmiddens, van al die schromelijke ver
spillingen en verkwistingen van de afgeperste
spaardu:ten ten bate van hooge oomes, die
beschermd door geheime machten, ongestraft
4angs den weg van pensioen invaliditeit cu
muls, als gemeene ploerten, voortwoekeren in
de centrale besturen.
En toch Spijts alle wantoestanden, hebben
de'dienstweigeraars geen reden om met hun
gewetensbezwaren voor den dag te komen ten
einde hun Vaderland te verschoppen of tegen
te werken.
Het is wel heel aardig tebestatigen dat het
meestal dienstweigeraars zijn die zich inlijven
•in benden waar zij op militairen leest gedrild,
gekleed en gewapend zijn, enkel en alleen om
een hoogmoedigen Fuhrer te dienen.
De dienstweigeraais zijn van twee soorten
de'rechtzinnige idealisten, die gelooven ver
plicht te zijn het dragen der wapens te weige
«ren om het gebod niet te overtreden Gij zult
niét dooden. en de zelfzuchtigen die cy
nisch verklaren zich niet te laten dooden voor
de verdediging van een vaderland, waaraan zij
niét houden en voorwenden niets verschuldigd
te zijn.
Verdienen de eerste, alhoewel niet te ver-
schoonen, ons medelijden, dan zijn de tweede,
veruit meest in getal, niets anders dan onze
misprijzing en verachting waard. Zelfzucht
is geen lafhei 1, maar toch niet beter. Waarom
soldaat worden
Omdat de verdediging der natie, van de
maatschappij, waarvan wij lid zijn, de plicht
en het welbegrepen belang is van ieder burger.
Het is zijn plicht. Inderdaad, iedereen moet
streven naar de volmaaktheid en mee wei ken
aan den vooruitgang. Welnu, de maatschappij
die de ondeihnge betrekkingen der individuen
geregeld heeft, hun rechten en plichten voor
geschreven, een zeker orde bestendigd, laat de
menschen toe een grooter vooruitgang te ver
wezenlijken, dan zij, alleenstaande, of over
geleverd aan hun zelfzuchtige neigingen zou
den bekomen. Vandaar onze nationale leus
Eendracht maakt macht
De verdediging der maatschappij, waarvan
iiij lid is, is dus voor den mensch een zedebj
'ken plicht. Die plicht is gelijkloopend met zijn
persoonlijk belang en met de simpele recht
vaardigheid. Inderdaad, hij trekt voordeel uit
de samenleving het is die samenleving die
iiem veiligheid geeft en hem het bewaren der
orde verzekett.
Orde i telt zich tegenover wanorde. Men
■kent miar haar waarde wanneer men ervan
beroofd is. Wanneer de omwenteling of bur
geroorlog losbreken, wanneer er geen recht
banken, politie, noch leger meer is wanneer
er geen macht, noch gezag meer bestaatwan
ineer diefstal, onrechtvaardigheid en onzede
lijkheid niet meer beteugeld worden, dan kan
men de waarde schatten van de zekerheid niet
gestoord te worden in zijn woonst en in zijn
slaap, niet beroofd te worden van zijn eigen
dom en de uitvoering der kontraktm van
herstel van schade te bekomen. Orde is de
veiligheid in het heden en in een z kere toe
komstwanorde is een voortdurende onrust.
Met de natie te verdedigen, verdedigt de
burger de orde, welke de maatschappij hem
verzekert en zijn persoonlijke veiligheid. Deze
verdediging strookt dus volkomen met het
recht en zijn onmiddellijk belang.
Men zegt welEen vreem le overweldiger
zou ook wel de orde handhaven en ons in zijn
maatschappij opnemen Dwaling. Weest er
van overtuigd dat de orde, welke een vreemde
indringer zou handhaven, niet voor ons maar
voor zijn welzijn zou wezen. Orde, voor hem,
zou een uitbating van ons land zijn ten zijnen
voordeele. Denkt maar aan de Duitsche be
zetting.
Anderen zeggen De huidige maatschappij
of Staat is voor ons van geen nut en hun ver
dwijning laat ons onverschillig Maar die
zelfde bluffers zijn er als den duivel bij
wanneer er sprake is van vergoedingen, pen
sioenen, wedden en ze zijn uiterst tevreden
bun toevlucht tot de rechtbanken te nemen
wanneer hun eigenaar hen dreigt op straat te
zetten.
Wij bekennen het gerust H jt ideaal ware
een internationale, algemeene orde, omvatten
de de gansche wereld, waarin de natif s en alle
groepeeringen zrmden georganiseerd zijn voor
het grootste welzijn van iedereen maar zulke
volledige centralisatie der orde zal maar tot
stand komen in een ver verwijderde tot k imst.
Nu moet men het evenwicht trachten te
bereiken op politiek en ekonomisch terrein
Men moet trachten onder de natiën of groepen
van volkeren zulk evenwicht te bereiken, dat
nii mand, zonder gevaar, durft pogen het te
breken, met zijn wil op te dringen.
Het is dietheoiie welke onlargs een Fransch
ekonomist ontwikkelde Om een tolverboni
tusschen België, Hjlland en Frankrijk te be
werken, hoeft België eerst met Holland te on
derhandelen; het kan het doen op voet van ge
lijkheid zoo konden de twee landen voordee
lig met Frankrijk de zaken bespreken.
In afwachting dat de kleine Staten zich ge
groepeerd hebben om met de groote te onder
handelen en dat deze de Europeesche eenheid
hebben bewerkt om met de rest der wereld te
onderhandelen, blijft die werking tot de natie
bepaald.
Het is die maatschappij, de natie, die men
bereid moet zijn te verdedigen om wanorde,
verdrukking en oorlog te vermijden. Het beste
middel om niet gedwongen te zijn oorlog te
voeren, is gereed te zijn om hem te voeren.
Waarom heeft men in huis slot, grendel,
waakhond en revolver
Ziedaar wat de oprechte maar niet prak
tisch aangelegde dienstweigeraars zouden
moeten verstaan om bloedvergieten te ver
mijden, moet men gewapend zijn om zich te
verdedigen. Een land zal geen ander aanvallen
wanneer het weet dat het goed verdedigd is
en zijn man kan staan. Nooit heeft men en
nooit zal men den vrede opleggen aan iemand
die sterker is.
En den oorlog onvermijdelijk maken door
volstrekte ontwapening is slechts mogelijk
tenzij al de Staten ontwapenen. En dat is een
droombeeld Er zullen altijd Staten zijn, ster
ker dan de andere, en die niet willen ontwa
penen 't gaapt lijk een oven, dat de andere
landen ook niet mogen ontwapenen, willen ze
niet ten onder gaan.
Even dwaas is het te gelooven dat men met
de armen te kruisen het bloedvergieten zal
tegenhouden goedheid ontwapent zegt
men ja, de goeden en half goeden,
maar de slechte niet en er zullen altijd
slechte zijn. Om te vermijden dat de goeden
de slachtoffers der slechten worden, is het
noodig dat de eerste den durf der tweede ont
nemen met een gelijke kracht tegenover de
hunne te stellen. Daarom is gewapend zijn en
bereid om te strijden ter verdediging van zijn
land de plicht en het belang van ieder burger.
Aan de regeering de edele taak te beletten
dat wantoestanden, 't is eender waar, voort
woekeren om aan troebelwatervisschers alle
schijnredenen te ontnemen om aan hun plicht
van vaderlandsliefde te kort te komen.
M. HETT.
Verslag der Algemeene Vergadering
gehou Jen op Zondag 19 December 1933
De Voorzitter opent de vergadering om
14 1/2 uur en verleent het woord aan den
secretaris, die lezing geeft van het verslag der
vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder
opmerkingen goedgekeurd.
Voordracht De heer Van der Borght,
Staatsvoordrachthouder te Kortrijk, geeft een
zeer wel uiteengezette en tevens leerzame les
over de seizoenwerkzaamheden en namelijk
over het aanleggen van den moestuin.
Hij beantwoordt vervolgens menige vragen
door de aanwezige leden gestdi.
Hij wordt in zijne aangename rede aandach
tig gevolgd en ten slotte door de talrijke aan
wezige leden met algemeen handgeklap be
groet.
De Voorzitter bedankt in welgepaste woor
den den gevierden spreker namens al de toe
hoorders.
Mededeeling De Voorzitter laat weten dat
in de eerstkomende vergadering de helft van
den bestuurraad dient verkozen te worden,
alsmede een nieuw bestuuislid in vervanging
van den heer Isidore Dewilde, overleden.
Het Bestuur heeft, in zijne vergadering, als
candidaat aangeduid den h Soenen Leonard,
maar niets belet dat ieder lid vrij is te stemmen
voorden persoon dien hij verkiest.
Aanbrengsten De heer Van de Briele heeft
3 soorten boonen aangebracht en bekomt 2
punten.
Nieuwe leden Worden als nieuwe leden
voorgesteld
1) Desmytter Henri, Zillebeke door Fri-
mout H.
2) Deboodt Julien, Yper door Vanneste.
3) Bucquoye Gerard, Depuydt R.
4) Cromeecke Emile, Boesinghe door Cou
lter.
5) Dumoulin Henri, Yper door Soenen L.
6) Maurice Lommez, Yper door J Vande-
7) Mm Maur. jvoorde L.
Vervolgens wordt er overgegaan tot de uit
betaling van
1) den wedstrijd der hofbezoeken voor
1933.
2) de aanbrengsten voor 1933.
3) den wedstrijd voor vensters en balcons.
En om te eindigen wordt een prachtige
tombola, bestaande uit allei lei hofbouwalaam,
onder de aanwezige leden uitgeloot en de
vergadering sluit om 17 uur.
OP ZONDAG 21 JANUARI 1934
om 14 1/2 uur,
Algemeene Vergadering
in het lokaal Hotel Continental
DAGORDE
1) Lezing van 't verslag der vorige verga
dering.
2) Voordracht.
3) Mededeelingen.
4) Aanvaarding van nieuwe leden.
5) Beoordeeling der aanbrengsten.
6) Lezing van 't jaarverslag.
7) Kennisgeving van den staat der kas.
8) Stemming voor de vernieuwing van de
helft van 't bestuur.
9) Tombola.
Namens het Bestuur
De Secretaris, De Voorzitter
Ferd. Dethoor. Hector Casier.