4 Hebt uw Vaderland lief Koninklijke Hofbouwmaatschappij en Werk van den Akker, Yper Wat is het Vaderland De geboortegrond, de voorouders, onze ouders, onze vrienden. Het is het werk der voorvaderen, de vrucht van hun streven, hun toewiiding en hun opof fering. Het is het erfdeel van roem en smart en een zelfde uit te voeren programma. Een natie is een groote gemeenschap, welke samengebonden is door het bewustzijn der opofferingen welke men zich getroost heeft en van die welke men bereid is nog te doen. En hoe komt het dat er op heden zooveel 4ieden gevonden worden die hun Vaderland loochenen en weigeren te dienen Zelfzucht, gemak, wantoestanden in alle middens, onge lijke behandeling van al de kinderen van een zelfde land, in gebreke blijven van gedane be loften, enz. zijn er de oorzaak van. There is something rotten in Belgium zegde een En gelschman en onlangs sprak de Broqueville te Dinant In de M iddeleeuwen zegde men Zoo vrij als in België 1 wij moeten maken dat men zegge Zoo ordelijk als in België Orde 't Woord klit.kt vreemd in een tijd van al die ergerlijke politieke en financieele schandalen, van al dat gekonkelfoes in regee ridgsmiddens, van al die schromelijke ver spillingen en verkwistingen van de afgeperste spaardu:ten ten bate van hooge oomes, die beschermd door geheime machten, ongestraft 4angs den weg van pensioen invaliditeit cu muls, als gemeene ploerten, voortwoekeren in de centrale besturen. En toch Spijts alle wantoestanden, hebben de'dienstweigeraars geen reden om met hun gewetensbezwaren voor den dag te komen ten einde hun Vaderland te verschoppen of tegen te werken. Het is wel heel aardig tebestatigen dat het meestal dienstweigeraars zijn die zich inlijven •in benden waar zij op militairen leest gedrild, gekleed en gewapend zijn, enkel en alleen om een hoogmoedigen Fuhrer te dienen. De dienstweigeraais zijn van twee soorten de'rechtzinnige idealisten, die gelooven ver plicht te zijn het dragen der wapens te weige «ren om het gebod niet te overtreden Gij zult niét dooden. en de zelfzuchtigen die cy nisch verklaren zich niet te laten dooden voor de verdediging van een vaderland, waaraan zij niét houden en voorwenden niets verschuldigd te zijn. Verdienen de eerste, alhoewel niet te ver- schoonen, ons medelijden, dan zijn de tweede, veruit meest in getal, niets anders dan onze misprijzing en verachting waard. Zelfzucht is geen lafhei 1, maar toch niet beter. Waarom soldaat worden Omdat de verdediging der natie, van de maatschappij, waarvan wij lid zijn, de plicht en het welbegrepen belang is van ieder burger. Het is zijn plicht. Inderdaad, iedereen moet streven naar de volmaaktheid en mee wei ken aan den vooruitgang. Welnu, de maatschappij die de ondeihnge betrekkingen der individuen geregeld heeft, hun rechten en plichten voor geschreven, een zeker orde bestendigd, laat de menschen toe een grooter vooruitgang te ver wezenlijken, dan zij, alleenstaande, of over geleverd aan hun zelfzuchtige neigingen zou den bekomen. Vandaar onze nationale leus Eendracht maakt macht De verdediging der maatschappij, waarvan iiij lid is, is dus voor den mensch een zedebj 'ken plicht. Die plicht is gelijkloopend met zijn persoonlijk belang en met de simpele recht vaardigheid. Inderdaad, hij trekt voordeel uit de samenleving het is die samenleving die iiem veiligheid geeft en hem het bewaren der orde verzekett. Orde i telt zich tegenover wanorde. Men ■kent miar haar waarde wanneer men ervan beroofd is. Wanneer de omwenteling of bur geroorlog losbreken, wanneer er geen recht banken, politie, noch leger meer is wanneer er geen macht, noch gezag meer bestaatwan ineer diefstal, onrechtvaardigheid en onzede lijkheid niet meer beteugeld worden, dan kan men de waarde schatten van de zekerheid niet gestoord te worden in zijn woonst en in zijn slaap, niet beroofd te worden van zijn eigen dom en de uitvoering der kontraktm van herstel van schade te bekomen. Orde is de veiligheid in het heden en in een z kere toe komstwanorde is een voortdurende onrust. Met de natie te verdedigen, verdedigt de burger de orde, welke de maatschappij hem verzekert en zijn persoonlijke veiligheid. Deze verdediging strookt dus volkomen met het recht en zijn onmiddellijk belang. Men zegt welEen vreem le overweldiger zou ook wel de orde handhaven en ons in zijn maatschappij opnemen Dwaling. Weest er van overtuigd dat de orde, welke een vreemde indringer zou handhaven, niet voor ons maar voor zijn welzijn zou wezen. Orde, voor hem, zou een uitbating van ons land zijn ten zijnen voordeele. Denkt maar aan de Duitsche be zetting. Anderen zeggen De huidige maatschappij of Staat is voor ons van geen nut en hun ver dwijning laat ons onverschillig Maar die zelfde bluffers zijn er als den duivel bij wanneer er sprake is van vergoedingen, pen sioenen, wedden en ze zijn uiterst tevreden bun toevlucht tot de rechtbanken te nemen wanneer hun eigenaar hen dreigt op straat te zetten. Wij bekennen het gerust H jt ideaal ware een internationale, algemeene orde, omvatten de de gansche wereld, waarin de natif s en alle groepeeringen zrmden georganiseerd zijn voor het grootste welzijn van iedereen maar zulke volledige centralisatie der orde zal maar tot stand komen in een ver verwijderde tot k imst. Nu moet men het evenwicht trachten te bereiken op politiek en ekonomisch terrein Men moet trachten onder de natiën of groepen van volkeren zulk evenwicht te bereiken, dat nii mand, zonder gevaar, durft pogen het te breken, met zijn wil op te dringen. Het is dietheoiie welke onlargs een Fransch ekonomist ontwikkelde Om een tolverboni tusschen België, Hjlland en Frankrijk te be werken, hoeft België eerst met Holland te on derhandelen; het kan het doen op voet van ge lijkheid zoo konden de twee landen voordee lig met Frankrijk de zaken bespreken. In afwachting dat de kleine Staten zich ge groepeerd hebben om met de groote te onder handelen en dat deze de Europeesche eenheid hebben bewerkt om met de rest der wereld te onderhandelen, blijft die werking tot de natie bepaald. Het is die maatschappij, de natie, die men bereid moet zijn te verdedigen om wanorde, verdrukking en oorlog te vermijden. Het beste middel om niet gedwongen te zijn oorlog te voeren, is gereed te zijn om hem te voeren. Waarom heeft men in huis slot, grendel, waakhond en revolver Ziedaar wat de oprechte maar niet prak tisch aangelegde dienstweigeraars zouden moeten verstaan om bloedvergieten te ver mijden, moet men gewapend zijn om zich te verdedigen. Een land zal geen ander aanvallen wanneer het weet dat het goed verdedigd is en zijn man kan staan. Nooit heeft men en nooit zal men den vrede opleggen aan iemand die sterker is. En den oorlog onvermijdelijk maken door volstrekte ontwapening is slechts mogelijk tenzij al de Staten ontwapenen. En dat is een droombeeld Er zullen altijd Staten zijn, ster ker dan de andere, en die niet willen ontwa penen 't gaapt lijk een oven, dat de andere landen ook niet mogen ontwapenen, willen ze niet ten onder gaan. Even dwaas is het te gelooven dat men met de armen te kruisen het bloedvergieten zal tegenhouden goedheid ontwapent zegt men ja, de goeden en half goeden, maar de slechte niet en er zullen altijd slechte zijn. Om te vermijden dat de goeden de slachtoffers der slechten worden, is het noodig dat de eerste den durf der tweede ont nemen met een gelijke kracht tegenover de hunne te stellen. Daarom is gewapend zijn en bereid om te strijden ter verdediging van zijn land de plicht en het belang van ieder burger. Aan de regeering de edele taak te beletten dat wantoestanden, 't is eender waar, voort woekeren om aan troebelwatervisschers alle schijnredenen te ontnemen om aan hun plicht van vaderlandsliefde te kort te komen. M. HETT. Verslag der Algemeene Vergadering gehou Jen op Zondag 19 December 1933 De Voorzitter opent de vergadering om 14 1/2 uur en verleent het woord aan den secretaris, die lezing geeft van het verslag der vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder opmerkingen goedgekeurd. Voordracht De heer Van der Borght, Staatsvoordrachthouder te Kortrijk, geeft een zeer wel uiteengezette en tevens leerzame les over de seizoenwerkzaamheden en namelijk over het aanleggen van den moestuin. Hij beantwoordt vervolgens menige vragen door de aanwezige leden gestdi. Hij wordt in zijne aangename rede aandach tig gevolgd en ten slotte door de talrijke aan wezige leden met algemeen handgeklap be groet. De Voorzitter bedankt in welgepaste woor den den gevierden spreker namens al de toe hoorders. Mededeeling De Voorzitter laat weten dat in de eerstkomende vergadering de helft van den bestuurraad dient verkozen te worden, alsmede een nieuw bestuuislid in vervanging van den heer Isidore Dewilde, overleden. Het Bestuur heeft, in zijne vergadering, als candidaat aangeduid den h Soenen Leonard, maar niets belet dat ieder lid vrij is te stemmen voorden persoon dien hij verkiest. Aanbrengsten De heer Van de Briele heeft 3 soorten boonen aangebracht en bekomt 2 punten. Nieuwe leden Worden als nieuwe leden voorgesteld 1) Desmytter Henri, Zillebeke door Fri- mout H. 2) Deboodt Julien, Yper door Vanneste. 3) Bucquoye Gerard, Depuydt R. 4) Cromeecke Emile, Boesinghe door Cou lter. 5) Dumoulin Henri, Yper door Soenen L. 6) Maurice Lommez, Yper door J Vande- 7) Mm Maur. jvoorde L. Vervolgens wordt er overgegaan tot de uit betaling van 1) den wedstrijd der hofbezoeken voor 1933. 2) de aanbrengsten voor 1933. 3) den wedstrijd voor vensters en balcons. En om te eindigen wordt een prachtige tombola, bestaande uit allei lei hofbouwalaam, onder de aanwezige leden uitgeloot en de vergadering sluit om 17 uur. OP ZONDAG 21 JANUARI 1934 om 14 1/2 uur, Algemeene Vergadering in het lokaal Hotel Continental DAGORDE 1) Lezing van 't verslag der vorige verga dering. 2) Voordracht. 3) Mededeelingen. 4) Aanvaarding van nieuwe leden. 5) Beoordeeling der aanbrengsten. 6) Lezing van 't jaarverslag. 7) Kennisgeving van den staat der kas. 8) Stemming voor de vernieuwing van de helft van 't bestuur. 9) Tombola. Namens het Bestuur De Secretaris, De Voorzitter Ferd. Dethoor. Hector Casier.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 4