-HET YPBRSCh IE - LA RÉGION D'YPF 2ES ^ïippi^rrient Zondagrost - Repos dominical Wekelijksch Overzicht Amitiés Frangaises 14* Jaargang, N' ^3 27 Januari 1934 D AVIDSFONDS Sint-Vincentiuscollege - leper "De klucht van den gestrafte met de koorde" Kerk der EE. PP. Karmelieten - Yper Groote Feesten ter eere van het H. Kind Jezus v. Praag Boterstraat -o— Rue au Beurrè 14 Xnnée, N° ^3 27 Janviar 19$4 Pljv<»egsöl Het bestaan der fransche Regeering werd deze week erg in 't gedrang gebracht, door den naklank der ontzaglijke aftruggelarij van Bayonne, onder de leiding van den schurk Stavisky. De stand van den heer Chautemps, die het er had kunnen toe brengen een leef baar ministerie te vormen, werd al met eens zoo akelig dat men zou gedacht hebben dat hij het geen 24 uren meer houden kon. En nochtans loopt de week ten einde, zonder dat zijn bestuur gevallen is. Dit wil echter niet zeggen dat alle gevaar geweken is, verre zij van daar. De heer Chautemps kreeg het zeer erg te verduren, het was immers niet alleen een financieel schandaal, maar een zeer erg politiek geval, waarbij ver-cheidene zijner mi nistersin de klem zaten, een deel der politie en men wilde er ten rechte of ten onrechte nog leden van zijn eigen familie bij mengen. Hij wist het nochtans zeer behendig aan boord te leggen om te redden wat nog te redden was. Maar de slag is nog niet gewonnen en zelfs valt het sterk te betwijfelen of er nog vele da gen zullen verloopen eer het ministerie den strijd moet opgeven. Midden deze ophefmakende gebeurtenissen moest er een zaak van groot belang bijna onge merkt voorbijgaanhet antwoord van Duitsch land op het memorandum van Parijs Ieder een wachtte met ongeduld en nieuwsgierigheid naar dit stuk, en het werd deze week overge maakt zonder veel van zich te doen spreken. Al de punten die erin vervat zijn, werden nog niet kenbaar gemaakt, maar het is toch gewe ten dat het de voorstellen van Frankrijk van de handwijst. Hitier wil niet dat men hem nog voorwaarden stelle die tijd is voorbij zegt hij Alhoewel men hem dit nog niet heeft toe gestaan, handelt en spreekt Herlijn alsof het in alles op gelijken voet stond met de andere mogendheden. Nochtans valt er op te merken dat er ditmaal geen brutaal optreden te ken merken viel Hetstuk is opgesteld in bezadigde bewoordingen. En zei s gaat men zoover tot een zekere inschikkelijkheid over, dat er in gevraagd wordt dat Engeland zich zou gelas ten tusschen beide als bemiddelaar op te tre den. Dat is iets nieuws dat men niet zou ver wacht hebben van Duitschland. Nochtans kunnen daaronder even veel verrassingen als aanduidingen van goeden wil onder schuilen. Immers, indien deze bemiddeling verworpen wordt of niet aanneembaar is voor Frankrijk, kan Duitschland hem weer al de schuld van het niet-lukken op den hals schuiven In den toestand die thar.s heerscht tus schen Duitschland en Oostenrijk zou er, naar men vermoedt, ook weldra verandering moeten kernen. Eenerzijds zouden Hitler's aanhangers, niettegenstaande al hetgene reeds gedaan werd, er toch nog op belust zijn bin nen kort een staatsgreep van belang uit te voeren in Oostenrijk Van een anderen kant zou de heer Dollfuss beslist zijn er weldra kort spel mêe te maken door de zaak vóór den Volkerenbond te brengen en de onafhankelijk heid van Oostenrijk op het internationaal plan te schuiven Dit ware misschien nog de beste oplossing, omdat dit aan al de landen gelegen heid zou geven tusschen te komen op eene wettelijke manier. In Japan heeft de eerste Minister Araki zijn ontslag gegeven. Men schijnt daaraan eene groote beteekenis te hechten en uit te leggen dat dit een ommekeer zou te weeg brengen in de bedoelingen der Japansche Regeering, vooral in zake oorlog voeren. Anderen denken dat daarmêe niets veranderd is in de bedoe lingen van Japan en dat met deze of met een ander minister, het plan dat de regeering reeds sedert lang heelt opgesteld, zal doorge voerd worden. Zijn er krijgsverrichtingen noodig, ze zullen gedaan worden en zijn ze niet noodig dan zal men langs een anderen weg tot dezelfde uitslagen trachten te ge raken. RIK. Dinsdag 30 Januari, te 8 uur 's avonds, in de feestzaal van Sint Vincentiuscollege, VERGADERING. Voordracht DE VALERA door Adv. M. Vandekerckhove. Toegang vrij. Monsieur Raoul Follereau, le brillant con- fé encier francais, professeur a l'Ecole de Psychologie de Paris, fondateur et président de la Ligue d' Union Latine, dont nous avons eu il y a un an le grand avantage de faire la connaissarce a l'occasion d'une séduisante causerie sur La Pensee Latine en Amérique du Sud a bien voulu revenir a notre tribune mercredi dernier. Cette fois il nous a parlé de son Voyage en Grèce Grand voyageur, épris de tout ce qui touche a la cul ure latine, M. Follereau devait être forcément attiré vers cette Grèce qui donna ses arts au Latium rustique. Rome, en eflet, ne connut les arts et les lettres, et ne dépouilla sa rudesse primitive, qu'au contact bienfai sant de la Grèce sa littérature, notamment, subit l'influence profonde du pays qu'elle venait de soumettre. La Grèce instruisit ses vainqueurs. C'étaient la des raisons suffisantes pour que notre conférencier allat sur place essayer de pénétrer un peu du glorieux passé, parmi ce qui xeste du grand siècle de Péri clès, au sommet de ce rocher qui domine Athènes, d'cü l'Acropole enseigne encore, après vingt cinq siècles, l'art au monde, sur remplacement de cette antique Mycènes oü la fabultuse légende mythologique fit ré- gner Agamemnon. Ce qu'il a profondément ressenti prés de ces pierres éboulées, ces colonnades, ces statues, ces témoins éloquents d'un art parfait, inégalé, il est venu nous le dire, avec quel enthousiasme Et eet enthousiasme, il le communique avec facilité a ses auditeurs, s'aidant d'un geste favori, qui semble vouloir renforcer encore un langage déja si agréable, en même temps que pénétrant produit d'un esprit éminemment souple, oü les idéés sont adéqua- tes a la difficile tache entreprise. M Follereau conclut volontiers ses confé rences en parlant d'idéal. Nous croyons avec lui que si l'idéal n'est qu'un produit de l'ima- gination, sa poursuite en faisant tendre au meilleur, est capable de nous hausser jusque dans le voisinage de la perfection. L'art si é'.evé des grecs, qui ne recherchaient dans leurs ceuvres que eet idéal toujours fugitif, a une époque oü il n'y avait ni maitres ni modè les antérieurs, en est une preuve suffisante, tout au moins en ce qui concerne l'art. L'heure que nous avons passée avec notre éminent causeur, a certes été l'une des meil leures de notre saison en cours. Soyons lui reconnaissant de eet agrément, et souhaitons que l'hiver prochain nous ayons encore le privilège de sa trés avantageuse visite. Nous avons eu également, au cours de la même soirée, une partie artistique oü le fin di- seur Bertal déja bien connu a Ypres, et ces collaborateurs la charmante cantatrice Mme Arlette Rucart, et le désopilant comique et parfait imitateur du langage des pinsons et fauvettes, Bibossurent neus accorder deux petites heures d'agréables distractions lis ont été. nous a-t on dit, trés goütés tous trois, et nous avons la conviction que notre public aimera de les réentendre sur notre scène. R. D. Op denZondag van Sexagesima. 4 Februa ri, en den volgenden Maandag, 5 Februari, zal het jaarlijksch tooneelfeest plaats grijpen ten voordeele van de Conferentie van Sint- Vincentius a Paulo tot ondersteuning van be hoeftige familiën. Zal opgevoerd worden mirakelstuk in drie bedrijven, naar het fransch van Henri Ghéon door Wies Moens alsook "Woudcantate voor Kinderen doer E. Hullebroeck, woorden van Lambrecht- Lam- brechts. Woudcantate voor Kinderen. Lambrechts schreef voor deze Kindercantate een echt opgeruimden tekst, vol vroolijke gemoede lijkheid. Emiel Hullebroeck, de zeer verdienstelijke en onweerstaanbare schepper van 't Vlaam- sche volkslied, heeft de woorden van deze geurige cantate omrankt met een prettige muziek. Alles klinkt er zoo frisch, zoo zan'ge- rig, zoo opgewt kt. Een groep Padvinders wordt naar 't woud gelokt binst de aangename verlofdagen. De lanen van onze Vlaamsqbe Wouden gaan open en wij houden den ad£m in, als hoorden wij 't kerkorgel spelen. We .zien op naar de schaduwrijke boomen in luisteren naar 't gekweel van dartele vogels, snoepen en smekken aan een keurige pic-.qjc, zingen het machtig Hallali met de echö's mee tn daarna, gesterkt en gesticht keeten wij opgetogen, met scoutmuziek, naar hürc terug. Heeren kunstliefhebbers uit de stad zullen mogelijk mak^n, door hun offervaardige en gewaardeerde medewerking, dit werk qjer begeleiding van volledig orkest op te luiste ren, zoodat velen er naar zullen hunkeren deze melodieuze Cantate door de studenten van St Vincent's College te hooren uitvoerén. Alle oud leerlingen evenals hun famifié- leden en alle vrienden van het College houden een avond vrij 9 Weeisdagea van St Jozef 's Avonos te 6 u groot sermoen o£er Ltvemlente door den E. P. Gratianus, Karmeliet. Zondag te 7 1/2 mis met algemeéne communie voor de kinders. Te 3 u., groote plechtigheid voor de kinders. Maandag te 7 u., communiemis voor de kinders.Te 3 u., hulde der meisjesscholen. Dinsdag: te 7 u., communiemis voor de kinders. Te 3 1/2 u., hulde der jongens scholen. Kinders, komt allen, de kleine Jezus Ver wacht u 1 Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 28 Januari, om g uur, in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Joseph DUFLOU. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal geleZen worden op Zondag 28 Januari, om 11 uur, in St-Maartenskerk, tot zielelafenis van Vrouw Weduwe Louis DTJMORTIÈR geboren Catharina Dewitte. Vrienden enkennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen, die zal gezongen worden op ZONDAG 4 FEBRUARI, en niet op 28 Januari zooals verleden week aange kondigd, om 8 V, uur, in St Maartenkathe draal, tót zielelafenis van Heer Leon VANOVERBERGHE overleden echtgenoot van Vrouw Marie Beun. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 4 Februari, om 9 uur, in St Niklaaskerk, tot zielelafenis van Jufvrouw Rosanne DE ROO. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden ©p Zondag 4 Februari, om 11 Vi u., in St Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Mijnheer en Mevrouw Auguste GRÜWEZ - LOONIS en Mevrouw Irma SALOMÉ huisvrouw van Mijnheer Aimé Gruwez. De Apotheek van La Pharmacie de M'VAN ROBAEYS is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 28 Jan. Dimanche 28 Jdn. van 8 tot 12 ure en van r tot 7 ure. de 8 a 12 heures et de x a 7 heures.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 9