Uiiverseele en Internationale Tentoonstelling van Brnssel 1935 Belfortfeesten - Plakbrievenwedstrijd Zicht op de Groote Paleizen en de Fonteinenkransen Aan de Mandatarissen en Burgemeesters van het Arrondissement Yper Explications Aanstaande jaar zal te Brussel een ten toonstelling plaats hebben waarvan we deze week in de pers de eerste voorberei dende werken hebben gezien. Ze zal, na de World's Fair van Chicago, de grootste in haar soort zijn en een overzichtelijk beeld geven van den vooruitgang op alle gebied in de laatste tientallen jaren, op het gebied van de radio, transportwe zen, electriciteit, tech niek, enz... Het zal tevens een eenige en uitstekende gelegenheid zijn om, voor wie niet als globetrotter de wereld af reizen, toch van dichtbij de jongste wereldwonderen te zien. Te oordeelen naar bovenstaande plaat zal hei- iets eenigs zijn. kan kan gevonden worden, doch dat er voor den 4iaadel Biets >e bekomen is. Da heer Vermeulen spreekt ook nog eenige woorden over de brug van Caeskerke, terwijl de hear Lommez doet opmerken dat de heer Maertens in zijn verslag voorziet al de draaiende bruggen door vaste verhoogde of door beweegbare bruggen te doen vervangen. Vroeger werd oek nog gezegd dat het mis schien beter had geweest een andere richting aan de vaart Yper- Komen te gaven, doeh naar da Heer Maertens zegt is, volgens de staf tcaart, da richting Yper-Komen, zooals zij nu bestaat, deza waar er het minst delfwerk -moest gedaan worden. Da heer Lemahieu, schepen van Yper, zegt dat hij voorstander is van het herstel der hui dige vaart Yper-Komen en dat, gezien al de noodige onteigeningen ervan gedaan zijn, dit thans het overwegendste en grootste argu ment uitmaakt dat voor dit herstel pleit. De heer Sobry vestigt de aandacht der verg idering op het feit dat het herstel der vaart Yper-Komen ook het goedkoopste ont werp i» om de verbinding Yzer Leie te bewerkstelligen. Volgens de bevoegde inge nieurs moet dit herstel slechts 35 miltioen kosten, terwijl een vaart, waarvoor er nog geen delfwerk bestaat, minstens ioo millioen <?r. zou kosten. Onlangs werd hier te Yper een schip kolen verkocht aan 17 fr. de honderd 4:ilos in plaats van 20 fr., dus 3 fr. goedkooper dan de kolen die hier per spoorweg toekomen. Dit voordeel is eveneens niet te versmaden en het is in aller belang de vaart zoo spoedig mogelijk terug te bekomen. De heer Six, schepen van Houthem stelt vQor den heer Minister van Openbare Werken bier ter plaats uit te noodigen om hem vol komen over den toestand op de hoogte te stellen en is overtuigd dat, zoo er geen par tijdigheid aan den dag wordt gelegd, de heer Minister alsdan voor onze zaak zal gewonnen zijn. De heer Coulier, schepen van Boesinghe, zegt dat de vaart Yper-Yzer, volgens hem, eerder een afdrijvingsvaart is en niet voor de scheepvaart gemaakt werd, gezien er onder weg in de verschillige gemeenten nergens een ^oskaai voorzien werd. Hij raadt aan dit spij tig voorgaande goed indachtig te zijn, wan neer de vaart Yper- Komen zal hermaakt worden, opdat alsdan hetzelfde euvel niet zou begaan worden. Als besluit dezer bespreking, na nog eerst aan de gemeenten gevraagd \e hebben ook een motie te willen stemmen en alzoo het voorbeeld van Komen te volgen, stelt de heer Vermeulen voor de volgende dago de te stemmen De vergadering van 4 Maart 1934, bijeen geroepen door het bestuur van de Federatie der Geteisterden en van de Handels en Nijverheidskamer van Yper, en waaraan deel namen de heer Senator Mullie, de heer Bestendig Afgevaardigde Lommez en de tieeren Burgemeesters of Schepenen der ste den en gemeenten Yper, Komen, Houthem, Hellebeke, Poelcaptlle, Zillebeke, Zuyd- schote, Boesinghe en Voormezeele Gezien de dringendheid van aan hunne streek den herbloei te geven welke zij voor de vrijheid van het Vaderland door den oorlog verloren heeft Gezien het herstel der vaart Yper-Komen het middel is om handel, nijverheid en land bouw toe te laten te ontstaan en te ontwik kelen Gezien de regelmatige bevaarbaarheid van de Yzer en het kanaal Yper - Yzer slechts kan bekomen worden door eene spijzing met water geput uit de Leie langs het kanaal Komen-Yper gezien dit reeds geschiedt voor andere kanalen en namelijk voor Ooighcm Rousselare en dat de bekomen uitslagen on betwistbaar zijn Gezien de verbinding van het Yzerbekken en het Leiebekken langs Yper-Komen het kertste, het goedkoopste en het reeds be staande middel is om Nieuwpoort in betrek king te brengen met zijn natuurlijk hinterland ftet Ypersche, het Kertrijksche, het Walen land en Noord Frankrijk Gezien dit herstel een middel zal wezea om onmiddellijk de werkloosheid te bekampen Drukt den wensch uit het herstel der vaart Yper-Komen zonder uitstel te zien asm vangen En besluit deze dagorde over te maken aaH Zijne Majesteit Koning Leopold III, aan den heer Eerste Minister de Broqueville, aan den heer Minister van Financiëa Jaspar, en aan den heer Minister van Openbare Werken §ap. Deze dagorde wordt met eenparige stem men goedgekeurd en op voorstel van verschei dene aanwezigen, wordt besloten een nieuwe vergadering te houden op Zondag 8 April aanstaande (1), en er al de burgemeesters van het arrondissement Yper op uit te noodigen, ten einde alsdan tot het stichten van een tusschengemeentelijk comiteit over te gaan. De heer Advokaat Butaye bedankt al de aanwezigen en de vergadering wordt te 16 u. opgeheven. (i) Gezienzooals nadien vernomen werd de fransch belgische dag op 8 April a. s. te Rijsel gehouden wordt en veel burgemeesters van ons arrondissement daar jaarlijks naartoe gaanwerd besloten de eerstkomende vergadering te houden, niet op 8 Aprilmaar wel op ZOND AG 15 APRIL 1934, dus acht dagen later dan eerst bepaald was. Op de vergadering, die Z mdag laatst te Yper plaats had en waarvan hier breedvoerig verslag wordt gegeven, werd besloten een nieuwe vergadering te beleggen van al de politieke mandatarissen en van al de bu-ge meesters van het arrondissement Yper, ten einde alsdan over te gaan tot de stichting van een tusschengemeenteli]k Comiteit dat alsdan officieel zal kunnen optreden en de zoo goed begonnen wei king voortzetten om het spoe dig herstel der bestaande vaart Komen-Yper te bekomen. Die vergadering is gesteld op Zondag 15 April aanstaande en zal naar alle waar schijnlijkheid, zooals het ten andere hoogst wenschelijk ware, op het stadhuis van Yper kunnen gehouden worden. Gezien het overwegend belang der kwestie, blijve niemand ten achter. Bijzondere uitnoo- digingen zullen ten gepaste tijde rondgestuurd worden, doch onze mandatarissen en burge meesters moeten van nu reeds zorgen dien dag vrij te houden. Op l5 April moet gansch het arrondissement hier te Yper vei tegen woordigd zijn Allen voor ieder en ieder voor allen A propos d'une menace de suppression de notre distribuiion postale de l'avant soirée (celle de 5 a 6 heures), nous disions la semaine dernière que ce serait la pour nos commer <;ants la cause d'ua tiès grand préjudice. Déja trois distribu ions par jour sont le minimum admissible, et nous ajoutions fort incidemment qu' en cas de plus grande urgence, il y a le recours (trés coüteux et imparfait) au télégraphe, au téléphone et aux exprès Nous avons entendu certains de nos lec- teurs protester qu'ils n'ont pas a se plaindre du tout d'une imperfection dans le service local. Nous sommes tout Sl- fait d'accord, et ces lecteurs nous ont mal lu et nous font dire ce qui n'a pas été dit ni pensé par nous. Ce recours est coü.eux et imparfait par suite d'un défaut inhé ent a la nature même de l'institution, et qui ne saurait être corrigé en fait par l'excellence de son service. Le téléphone est coü eux, e'est clair. II est imparfait aussi paree qu'il ne laisse aucune trace, si bien qu'en affaires toute communica tion téléphonique doit être confirmée par une correspondance subséquente. Seule cette cor- rêspondance compte. Le télégraphe tst plus ccu'eux encore, c'est indéniable. Et il est imparfait paree qu'il ne permet aucun détail, et doit résumer toute une situation en quelques mots comptés. C'est du leste pour ce motif, que l'on ajoute lettre suit Et enfin Is exprès sör.t coüteux, c'est encore un fait patent. Et les txpiès sont un moyen imparfait de correspondance, paree que bien souvent en fait ilsnesavent parvenir a destination que tiès peu d'instants avant le courrier ordinaire, et qu'en outre en matière commtrciale lis arriverent a destination en dehors des heures de bureau (d'cü inutilité pratique). Rien en ce monde n'est parfait. La poste elle même est imparfaite paree que, dans notre époque d'ac ivi fièvreuse, elle ne sait pas marcher asstz vite. Notre observation ne ccmporte done aucun blame ni aucune c.itique a l'encontre d'aucun service. D'autrcs lecteurs nous ont demandé s'il était bien opportun de protester dès mainte- nant contre une suppression du Wagon Postal, puisqu'il ne s'agissait-la que d'un projet trés, trés vague. Nous sommes payés a Ypres pour savoir ce qu'il en ccüte de ne pas protester en temps. Quand on a parlé de la suppression possible des trains Ypres-Roulers, personne dans le public ne voulait y croire. Et tout a-coup la mesure fut appliquée. Les habitants de l'ar- rondissement savent maintenant ce qui leur en c üte de n'avoir pas protesté en temps. Une fois que l'administration a appliqué une mesure, il faut la Cro x et la Bannière pour la lui faire rapporter. L'exemple d'Ypres Roulers est la quoiqu'il n'existe aucun motif qui justifie le maintien de cette suppression compléte, celle ci est toujours maintenue. En sera t il de même, l'été prochain Espé- rons qu'il y aura alors du changement. De même pour le Wagon Postal Son main tien tst menace? Défendons le de suite de peur d'arriver trop tard. Mieux vautréclamer tot mais en temps. De bekroonde werken evenals de andere inzendingen zullen nog ten toon gesteld wor den in het Stadhuis op Zondag i I Maart 1934, van i5 tot 17 uur. (Zaal der Gemeente raadszittingen, eerste verdiep.) De niet bekroonde wei ken mogen na deze tentoonstelling ten stadhuize afgehaald wor den van 10 tot 12 ure.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 4