Uiiverseele en Internationale Tentoonstelling van Brnssel 1935
Belfortfeesten - Plakbrievenwedstrijd
Zicht op de Groote Paleizen en de Fonteinenkransen
Aan de Mandatarissen
en Burgemeesters
van het Arrondissement Yper
Explications
Aanstaande jaar zal
te Brussel een ten
toonstelling plaats
hebben waarvan we
deze week in de pers
de eerste voorberei
dende werken hebben
gezien. Ze zal, na de
World's Fair van
Chicago, de grootste
in haar soort zijn en
een overzichtelijk
beeld geven van den
vooruitgang op alle
gebied in de laatste
tientallen jaren, op
het gebied van de
radio, transportwe
zen, electriciteit, tech
niek, enz...
Het zal tevens een
eenige en uitstekende gelegenheid zijn om, voor wie niet als globetrotter de wereld af
reizen, toch van dichtbij de jongste wereldwonderen te zien.
Te oordeelen naar bovenstaande plaat zal hei- iets eenigs zijn.
kan
kan gevonden worden, doch dat er voor den
4iaadel Biets >e bekomen is.
Da heer Vermeulen spreekt ook nog eenige
woorden over de brug van Caeskerke, terwijl
de hear Lommez doet opmerken dat de heer
Maertens in zijn verslag voorziet al de
draaiende bruggen door vaste verhoogde of
door beweegbare bruggen te doen vervangen.
Vroeger werd oek nog gezegd dat het mis
schien beter had geweest een andere richting
aan de vaart Yper- Komen te gaven, doeh naar
da Heer Maertens zegt is, volgens de staf
tcaart, da richting Yper-Komen, zooals zij nu
bestaat, deza waar er het minst delfwerk
-moest gedaan worden.
Da heer Lemahieu, schepen van Yper, zegt
dat hij voorstander is van het herstel der hui
dige vaart Yper-Komen en dat, gezien al de
noodige onteigeningen ervan gedaan zijn, dit
thans het overwegendste en grootste argu
ment uitmaakt dat voor dit herstel pleit.
De heer Sobry vestigt de aandacht der
verg idering op het feit dat het herstel der
vaart Yper-Komen ook het goedkoopste ont
werp i» om de verbinding Yzer Leie te
bewerkstelligen. Volgens de bevoegde inge
nieurs moet dit herstel slechts 35 miltioen
kosten, terwijl een vaart, waarvoor er nog
geen delfwerk bestaat, minstens ioo millioen
<?r. zou kosten. Onlangs werd hier te Yper
een schip kolen verkocht aan 17 fr. de honderd
4:ilos in plaats van 20 fr., dus 3 fr. goedkooper
dan de kolen die hier per spoorweg toekomen.
Dit voordeel is eveneens niet te versmaden
en het is in aller belang de vaart zoo spoedig
mogelijk terug te bekomen.
De heer Six, schepen van Houthem stelt
vQor den heer Minister van Openbare Werken
bier ter plaats uit te noodigen om hem vol
komen over den toestand op de hoogte te
stellen en is overtuigd dat, zoo er geen par
tijdigheid aan den dag wordt gelegd, de heer
Minister alsdan voor onze zaak zal gewonnen
zijn.
De heer Coulier, schepen van Boesinghe,
zegt dat de vaart Yper-Yzer, volgens hem,
eerder een afdrijvingsvaart is en niet voor de
scheepvaart gemaakt werd, gezien er onder
weg in de verschillige gemeenten nergens een
^oskaai voorzien werd. Hij raadt aan dit spij
tig voorgaande goed indachtig te zijn, wan
neer de vaart Yper- Komen zal hermaakt
worden, opdat alsdan hetzelfde euvel niet zou
begaan worden.
Als besluit dezer bespreking, na nog eerst
aan de gemeenten gevraagd \e hebben ook
een motie te willen stemmen en alzoo het
voorbeeld van Komen te volgen, stelt de heer
Vermeulen voor de volgende dago de te
stemmen
De vergadering van 4 Maart 1934, bijeen
geroepen door het bestuur van de Federatie
der Geteisterden en van de Handels en
Nijverheidskamer van Yper, en waaraan
deel namen de heer Senator Mullie, de heer
Bestendig Afgevaardigde Lommez en de
tieeren Burgemeesters of Schepenen der ste
den en gemeenten Yper, Komen, Houthem,
Hellebeke, Poelcaptlle, Zillebeke, Zuyd-
schote, Boesinghe en Voormezeele
Gezien de dringendheid van aan hunne
streek den herbloei te geven welke zij voor
de vrijheid van het Vaderland door den oorlog
verloren heeft
Gezien het herstel der vaart Yper-Komen
het middel is om handel, nijverheid en land
bouw toe te laten te ontstaan en te ontwik
kelen
Gezien de regelmatige bevaarbaarheid van
de Yzer en het kanaal Yper - Yzer slechts kan
bekomen worden door eene spijzing met
water geput uit de Leie langs het kanaal
Komen-Yper gezien dit reeds geschiedt voor
andere kanalen en namelijk voor Ooighcm
Rousselare en dat de bekomen uitslagen on
betwistbaar zijn
Gezien de verbinding van het Yzerbekken
en het Leiebekken langs Yper-Komen het
kertste, het goedkoopste en het reeds be
staande middel is om Nieuwpoort in betrek
king te brengen met zijn natuurlijk hinterland
ftet Ypersche, het Kertrijksche, het Walen
land en Noord Frankrijk
Gezien dit herstel een middel zal wezea om
onmiddellijk de werkloosheid te bekampen
Drukt den wensch uit het herstel der
vaart Yper-Komen zonder uitstel te zien
asm vangen
En besluit deze dagorde over te maken
aaH Zijne Majesteit Koning Leopold III, aan
den heer Eerste Minister de Broqueville, aan
den heer Minister van Financiëa Jaspar, en
aan den heer Minister van Openbare Werken
§ap.
Deze dagorde wordt met eenparige stem
men goedgekeurd en op voorstel van verschei
dene aanwezigen, wordt besloten een nieuwe
vergadering te houden op Zondag 8 April
aanstaande (1), en er al de burgemeesters van
het arrondissement Yper op uit te noodigen,
ten einde alsdan tot het stichten van een
tusschengemeentelijk comiteit over te gaan.
De heer Advokaat Butaye bedankt al de
aanwezigen en de vergadering wordt te 16 u.
opgeheven.
(i) Gezienzooals nadien vernomen werd
de fransch belgische dag op 8 April a. s. te
Rijsel gehouden wordt en veel burgemeesters
van ons arrondissement daar jaarlijks naartoe
gaanwerd besloten de eerstkomende vergadering
te houden, niet op 8 Aprilmaar wel op
ZOND AG 15 APRIL 1934, dus acht dagen
later dan eerst bepaald was.
Op de vergadering, die Z mdag laatst te
Yper plaats had en waarvan hier breedvoerig
verslag wordt gegeven, werd besloten een
nieuwe vergadering te beleggen van al de
politieke mandatarissen en van al de bu-ge
meesters van het arrondissement Yper, ten
einde alsdan over te gaan tot de stichting van
een tusschengemeenteli]k Comiteit dat alsdan
officieel zal kunnen optreden en de zoo goed
begonnen wei king voortzetten om het spoe
dig herstel der bestaande vaart Komen-Yper
te bekomen.
Die vergadering is gesteld op Zondag 15
April aanstaande en zal naar alle waar
schijnlijkheid, zooals het ten andere hoogst
wenschelijk ware, op het stadhuis van Yper
kunnen gehouden worden.
Gezien het overwegend belang der kwestie,
blijve niemand ten achter. Bijzondere uitnoo-
digingen zullen ten gepaste tijde rondgestuurd
worden, doch onze mandatarissen en burge
meesters moeten van nu reeds zorgen dien
dag vrij te houden.
Op l5 April moet gansch het arrondissement
hier te Yper vei tegen woordigd zijn
Allen voor ieder en ieder voor allen
A propos d'une menace de suppression de
notre distribuiion postale de l'avant soirée
(celle de 5 a 6 heures), nous disions la semaine
dernière que ce serait la pour nos commer
<;ants la cause d'ua tiès grand préjudice.
Déja trois distribu ions par jour sont le
minimum admissible, et nous ajoutions fort
incidemment qu' en cas de plus grande
urgence, il y a le recours (trés coüteux et
imparfait) au télégraphe, au téléphone et aux
exprès
Nous avons entendu certains de nos lec-
teurs protester qu'ils n'ont pas a se plaindre
du tout d'une imperfection dans le service
local. Nous sommes tout Sl- fait d'accord, et
ces lecteurs nous ont mal lu et nous font dire
ce qui n'a pas été dit ni pensé par nous.
Ce recours est coü.eux et imparfait par
suite d'un défaut inhé ent a la nature même
de l'institution, et qui ne saurait être corrigé
en fait par l'excellence de son service.
Le téléphone est coü eux, e'est clair. II est
imparfait aussi paree qu'il ne laisse aucune
trace, si bien qu'en affaires toute communica
tion téléphonique doit être confirmée par une
correspondance subséquente. Seule cette cor-
rêspondance compte.
Le télégraphe tst plus ccu'eux encore, c'est
indéniable. Et il est imparfait paree qu'il ne
permet aucun détail, et doit résumer toute
une situation en quelques mots comptés. C'est
du leste pour ce motif, que l'on ajoute
lettre suit
Et enfin Is exprès sör.t coüteux, c'est
encore un fait patent. Et les txpiès sont un
moyen imparfait de correspondance, paree
que bien souvent en fait ilsnesavent parvenir
a destination que tiès peu d'instants avant le
courrier ordinaire, et qu'en outre en matière
commtrciale lis arriverent a destination en
dehors des heures de bureau (d'cü inutilité
pratique).
Rien en ce monde n'est parfait. La poste
elle même est imparfaite paree que, dans notre
époque d'ac ivi fièvreuse, elle ne sait pas
marcher asstz vite.
Notre observation ne ccmporte done aucun
blame ni aucune c.itique a l'encontre d'aucun
service.
D'autrcs lecteurs nous ont demandé s'il
était bien opportun de protester dès mainte-
nant contre une suppression du Wagon Postal,
puisqu'il ne s'agissait-la que d'un projet trés,
trés vague.
Nous sommes payés a Ypres pour savoir ce
qu'il en ccüte de ne pas protester en temps.
Quand on a parlé de la suppression possible
des trains Ypres-Roulers, personne dans le
public ne voulait y croire. Et tout a-coup la
mesure fut appliquée. Les habitants de l'ar-
rondissement savent maintenant ce qui leur
en c üte de n'avoir pas protesté en temps.
Une fois que l'administration a appliqué
une mesure, il faut la Cro x et la Bannière
pour la lui faire rapporter. L'exemple d'Ypres
Roulers est la quoiqu'il n'existe aucun motif
qui justifie le maintien de cette suppression
compléte, celle ci est toujours maintenue.
En sera t il de même, l'été prochain Espé-
rons qu'il y aura alors du changement.
De même pour le Wagon Postal Son main
tien tst menace? Défendons le de suite de
peur d'arriver trop tard. Mieux vautréclamer
tot mais en temps.
De bekroonde werken evenals de andere
inzendingen zullen nog ten toon gesteld wor
den in het Stadhuis op Zondag i I Maart
1934, van i5 tot 17 uur. (Zaal der Gemeente
raadszittingen, eerste verdiep.)
De niet bekroonde wei ken mogen na deze
tentoonstelling ten stadhuize afgehaald wor
den van 10 tot 12 ure.