2 heer H. Vermeulen, voorzitter der Ypersche Handelskamer, die volgend verslag aflas Mijnheeren, Sedert de strijd voor het herstel der vaart Yper Komen werd aangevangen, hebt gij ongetwijfeld kennis genomen van al hetgeen de drukpers daarover heeft geschreven. Het is een vraagstuk wier belang zich niet bepeikt tot de twee steden welke door dit kanaal verbonden worden, maar zich uitstrekt over geheel onze streek, geheel ons arron dissement dat doorsneden wordt door de kanalen Yper Yzer en Yper Komen, palende ten Noorden aan de Yzer en ten Zuiden aan de Leie. Het is een levenskwestie voor Yper en meteen voor al onze steden en gemeenten. Overal zien wij dat wanneer het hoofd eener streek bloeit, deze welvaart zich over het gansche gewest verspreidt. Wij zien het rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik. Wij zien het in onze provincie rond Oostende, Roeselaere, Kortrijk, enz. Sedert den oorlog voelen wij hier deze waarheid op een scherpe wijze, want geen enkele der vroegere welstands bronnen werd ons hier terug gegeven. Moet ik noemen het Koninklijk Instituut van Meessen, de Rijschool, de Regimentschool, het Bataljon van het 3e Linie, de Hoefsmeden- school, de Weldadigbeidsschool. Aan den huidigen koers van den frank maakt dit een verlits voor den handel, de nering en den landbouw onzer stietk, van ten minste hon derd duizend franken daags. In 1853 zegde onze beroemde volksver tegenwoordiger en burgemeester Alfons Van der.peereboom de belangen onzer streek in de Kamers verdedigende Ik denk dat, indien het gansche land bijdraagt in de kosten van het vaderland, de rechtvaardigheid eischt dat er gezorgd worde, in de maat van het mogelijke, dat de voordeelen der uitgaven het land dóór bedeeld worden Nooit meer dan nu zouden die woorden in het Parlement verdienen herhaald te wor den en er met gerechtigheid klinken, want sedert den ooi log is dit evenwicht hier ge broken. *1 Er werden, en met volle recht, wetten grstemd die aan de invaliden, zoowel solda ten als burgers, een bestaan verzekeren. Yper en zijn gewest, de grootste oorlogsinvaliden als stad en arrondissement, in plaats van een bestaan van Staatswege bezorgd te worden, zagen zich beroofd van al hetgeen hun voor oorlcgschen bloei verzekerde. Het is dus met volle recht dat er, in ver gaderingen zooals deze, gezocht wordt naar middelen om dezen bloei te heroveren. Van de beroofde instellingen bestaat er geen kans meer ze hier ooit terug te zien. Maar wat wel mógelijk is, dat is het in orde stellen, het voltooien der waterwegen van ons gewest. De vergadering van heden heeft voor dotl eencfficieel comiteit te beroemen, belast de uitvoering dezer werken te betrachten en alle noodige middelen aan te wenden om de spoedige verwezenh kirg zijner taak te be komen. »Hier liggen noch mijnen, noch steengroeven, en de ondervindig overal opgedaan leert ons dat de verbinding per water een voornaam middel is om handel en nijverheid te doen ontstaan, om den landbouw voordeelig te vooizien van vetten en voedstoffen, om werk te verschaffen aan de werkersbevolking. Het voorbeeld van het Roeselaersche is kenschet send van de koopwaren te Roeselaere gelost, gaan misschien wel 8o °/o naar het omgevend gewest. Met die taak hier uit te voeren, zullen wij slechts een traditie voortzetten, die drie eeuwen geleden aanvang nam, wanneer de vaart Yper-Yzer voltooid was. Gedurende twee honderd jaar waren de pogingen, aan gewend om de verbinding Yzer-Ltie te beko men, vruchteloos en de werken werden slechts in 1864 aangevangen. Wij kennen de treurige geschiedenis dezer werken en de redenen der mislukkingen maar het feit dat, na iedere mislukking, de werken hernomen werden, bewijst hoezeer deze verbinding aan de ver langens der gansche bevolking, alsook aan <leze van het beheer der waterwegen beant woordt. Gij weet dat het kanaal gemaakt is voor schepen eener tonnenmaat van 3oo ton zooals de Leie, de vaart Yper-Yzer en de Yzer. De verschillige panden zijn aangelegd in dubbel vak, zoodat de schepen overal kunnen krui sen, en zijn voorzien voor een waterhoogte van 2 m. 10, 't zij voldoende genoeg om de diep gang der vaartuigen tot X m. 80 toe te laten. De vaart beslaat een oppervlakte van 92 ha. met een huidige waarde van meer dan 2 5©o.ooo fr. de sluizen en kunstwei ken vertegenwoordigen, in hun hedendaagschen verwoesten toestand, een waarde van meer dan 22 millioen, zoodat daar thars een kapi taal van 25 millioen ligt te vergaan. Op de zitting van 29 Juli, hier in deze zaal, onder het voorzitterschap van den heer Jan Vanderghote, gehouden, verklaarde de heer Hoofd Ingenieur Claeys, bestuurder van den Provincialen Dienst van Bruggen en Wegen Gezien de technbche middelen waarover men thans beschikt en de ondervin ding welke men heeft opgedaan, moet men, volgers mij, niet vreezen van ook dit pand (het pand van Hollebeke) in orde te brengen». En de heer Hoofd Ingenieur Devulf schatte dat het volledig herstel van het kanaal niet meer dan 35 millioen zal kosten. Wij voegen daarbij woorden die uitgesproken werden tijdens de inhuldiging der Antwerpsche tunnels, namelijk dat voor de moderne techniek, de moeilijkheden der natuur niet meer bestaan En wanneer men het herstel van het moeilijk gedeelte van Hollebeke, eener lengte van hoogstens 700 meter, ver gelekt met de werken der Antwerpsche tun nels en van het Albertkanaal te Eigenbilsen, dan komt men tot de overtuiging dat de door snede van Hollebeke een kinderspel is ver geleken met die andere wei ken Dit is ook de meening opgedaan door alle niet vooringenomen bezoe k rs. De heer Gouverneur Batls, bij zijn bezoek, drukte ook zijne overtuiging uit over de mogelijkheid en de noodzakeli kheii van dit herstel. Het kanaal Yper-Komen, met het water net van ons arrondissement te voltooien, zal ons gewest verbinden met al de nijveiheid- streken van ons land en van Noord Frankrijk. Het zal hier ongetwijfeld dezelfde gevolgen hebben als wij in andere gewesten, zooals in het Roeselaersche bijvoorbeeld, bestatigen. Om maar een voorbeeld aan te halen de afstand Doornijk Yper, langs de thans be vaarbare waterwegen, is 2t2 km. 4, terwijl langs Komen deze afstand slechts 79,6 km zou bedragen. De aanwezigheid der Ypersche klei aan de oppervlakte van den grond, maakt dat de regelmatige spijzing van de Yzer en de vaart Yper Yzer met de wateren der streek cm zeggens een onoplosbaar vraagstuk is. Het aanbrengen van de wateren der Leie zal dien toestand regelen, oaar al de panden, vanaf het Yper sas te Nieuwpoort tot aan de kruin te Hollebeke, steecs op een voldoende peil zullen gehouden worden. Had deze toestand in 1919-1920 bestaan, dan zou de suikerfabriek, die thaDS te Veurne is, zich hier in het harte van ons gewest ge vestigd hebben, te midden van onze groote streek van suikerbeetvoortbrengers. Deze regeling van de bevaarbaarheid van de Yzer zal het vraagstuk der herleving van Nieuwpoort oplossen niet alleenlijk zal Nieuwpoort aldus aan zijn natuurlijk hinter land verbonden worden, maar de betrekkin gen zullen met regelmatigheid kunnen ge schieden. En wij veroorloven ons in dit debat een stuk neer te leggen dat toont hoezeer het lot van Nieuwpoort steeds met dit van Yper ver bonden was. Het is een verslag van den heer de Brauwere, gewezen Maire van Nieuw poort, gezonden op 20 Floréal an X (10 Mei 1800) naar de Regeeiing der Fransche Repu bliek, ten voordeele der delving eener vaait tusschen Yper en de Leie, alsook een smeek schrift gestemd door den gemeenteraad van Nieuwpoort, in een vergadering met dit doel bijeengeroepen, dit schrijven ondersteunende. Dit smeekschrift draagt de handteekens van al de gemeenteraadsleden. Gaan wij verder de geschiedenis in, dan vei nemen wij dat reeds in 1251 spraak was een sas te maken te Nieuwpoort en de Yzer bevaarbaar te houden voor de scheepvaart van Yper. Het is van toen af dat in de offï cieele stukken de Yzer den naam draagt van Ypervaart en het Yzersas te Nieuwpoort deze van Ypersas. Heden nog leven deze namen voort in den volksmond van Nieuwpoort. Men spreekt er niet van de Yzer maar van de Ypervaart, niet van het Yzersas maar van het Ypersas. Dit alles toont hoe natuurlijk, hoe ge schiedkundig de oplossing der verbinding Yzer Leie langs Yper Komen is. Bewust van deze waarheid, heeft Yper in 1928 hardnekkig gestreden voor het herstel der haven van Nieuwpoort en dit herstel helpen bekomen. Yper had zich dan het ongezond dilettan tisme kunnen veroorloven het voorstel Panne- Visschershaven (1) in tegenstelling te stellen met de werken van Nieuwpoort... Yper had ook kunnen voorstellen een bijzondere commissie te benoemen belast met het vaststellen welke van de twee havens de nuttigste was.... Maar wij dringen niet verder pan. Nu zooals in 1928 staat de heer Jaspar aan het roer. Hij is de loods die men in de moeilijke tijden moet ter hulp roepen, en wij zijn de eersten om hulde te brengen aan zijn bekwaam bestuur. Maar, niettegenstaande de financieele moeilijkheden van 1928, bekwamen wij van hem de kredieten voor het herstel der haven van Nieuwpoort en de voltooiing der vaart Yper Yzer. Wij zullen eens te meer onze hoop en ons vertrouwen in dezen be kwamen Staatsman stellen Wanneer er geen geld meer is voor de andere Belgen, dan kan er, zooals in iq:8, nog gevonden worden om aan de stad per en het gewest, die alles verloren voor de redding der anderen, niet een aalmoes te geven, maar het middel te schenken om door hun werk de eervolle plaats te herwinnen welke zij vroeger in de Belgische gemeenschap bekleedden en voor het algemeen heil verloren Op de vergadering van 411 Maart gaven wij cijfers die bewezen dat de scheepvaart zich hier ontwikk-.len kan. De statistieken van de drie eerste maanden van 1934 zijn nog sprekender. In tg33 was de vaart Yper-Yzer gedu rende zes maanden bevaarbaar <n 100 eche- pen, geladen met 6434 ton goederen, bezigden dezen waterweg, waarvan 8 c schepen met 5ii7 ton te Yper gelost. In 1934 ving de scheepvaart na de vorst op i5 Januari aan. Er kwamen naar Yper van i5 tot 3i Januari 10 schepen met 898 ton 1 tot 28 Febr. 27 2091 ton ltot3r Maart 22 1969ton 1 tot i5 April ii 1000 ton 't zij samen 70 schepen met 5g58 ton Indien de scheepvaart aldus voortgaat zal, bij het einde dezer maand, het getal schepen reeds dit van ig33 overtreffen en van nu reeds is de tonner.maat belangrijker. De schaduw aan dit tafereel is het lage peil van het water in het bovenpar.d Yper- Boesinghe. Het was gisteren 1 m. 29 lager dan het winterpeil. Alles doet voorzien dat de moeilijkheden van verleden jaar zich opnieuw zullen voordoen, en alles toont aan hoe nood zakelijk het is een oplossing van dit viaagstuk te bekomen door het spijzen met water der Leie langs het kanaal Komen - Yper. »De n geli g der waterspijzing van de Yzer zou ook vooraeelige gevolgen hebben voor al de gemeenten gelegen boven de monding der vaart Yper - Yzer waar de scheepvaart thans zoo dikwijls onderbroken wordt, en aldus de oplossing daarstellen van de scheepvaart in al de bevaarbare wateren palende aan of gele gen in ons arrondissement. Er worden in ons land groote, grootsche werken uitgevoerd en onze heeren Ministers zijn met recht fier zich over de uitvoeiing dezer werken te roemen. Maar er bestaat in ons land een klein uit te voeren werk waarvan het nut nochtans groot, zelfs grootsch is als men het doel ervan beseft. Dit werk staat aan de dagorde van de tegenwoordige bijeenkomst. En onlangs drukte de heer Sap den wensch uit de regeering van (l) Nota der Redactie. De heer Vermeu len zinspeelt hier op een ontwerp dat vroeger bestond om te De Panne een visschershaven in te richten die dan ook een reehtstreeksche en zeer gevaarlijke mededingster voor de haven van Nieuwpoort had geweest, zooveel meer dat het meerendeel der visschersbooten, die in de haven van Nieuwpoort aanlegden, toebehoorden aan en bemand waren door Pannenaars. Naar hetgeen wij ons ervan nog heiinneren werd er door de Kamers in 1912 een krediet van 9 millioen gestemd voor het ontwerp van De Panne visschershaven, en werden er voor de verwezenlijking ervan reeds uitpalingen in de Duinen gedaan. Dit ontwerp was dus veel verder gevorderd dan het huidig ontwerp eener nieuwe vaart Rous selare-Dixmude, dat tot nu toe alleen maar op papier bestaat of in het brein van sommige idealisten Niettegenstaande de uitbreiding die het ontwerp van De Panne visschershaven reeds had genomen, heeft de Handelskamer van Yper niet geaarzeld tusschen hetgeen bestond en hetgeen slechts ontworpen was en hardnekkig de verdediging van de bestaande haven van Nieuwpoort op zich genomen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2