3 Koning Leopold III door een tijdperk van groote werkzaamheid en grooten bloei ge kenschetst te zien. Voor wat ons gewest aan gaat, hebben de heeren Ministers Jaspar en Sap thans den sleutel van dezen bloei in handen het herstel der vaart Yper- Komen. Indien deze heeren het willen kan, up 29 Juli aanstaande, Zijne Majesteit Leopold III dezen sleutel naar Yper medebrengen Zooals het reeds gezegd werd dan zou de blijde intrede onzer jeugdige vorsten ook den blijd- sten dag worden in de herleving van ons gewest De vergadering van heden werd bijeen geroepen ten einde over te gaan tot het stich ten van een officieel comiteit belast om het spoedig herstel te bekomen der vaart Yper- Komen. Wij wenschen dat de werking van dit comiteit vruchtbaar weze en ons een spoedige oplossing bewerke van het vraagstuk dat ons allen zoozeer aanbelangt Door hunne toejuichingen betuigden de tegenwoordige afgevaardigden hunre instem ming met de beweegredenen door den heer Vermeulen ten voordeele van het herstel der vaart Yper Komen aangehaald. Vervolgens nam de heer advocaat A. Butaye, voorzitter van de Federatie der Geteisterden, het woord en verklaarde dat, voor wat de Federatie der Geteisterden betreft, het herstel der vaart Yper Komen uitsluitend en alleen een kwestie van oorlogsschade is De vaart bestond vóór den oorlog, onze streek heeft dus het ontegensprekelijk recht deze vaart terug te hebben. De eenige moeilijkheid die vóór den oorlog nog steeds de bevaarbaarheid van dit kanaal belette, was de doorsnede van Hol lebeke. Dit beletstl echter bestaat thans niet meer, gezien de techniek sedertdien op alle gebied veel vooruitgang gedaan heeft. In ver gelijking met de werken uitgevoerd aan het Albertkanaal, waar gevaarlijke doorsneden van meer dan 11.000 m. lang en van 80 m. diep gegraven worden, is het werk hier te Hollebe- ke uit te voeren slechts een kinderspel, gezien het moeilijk gedeelte er slechts 700 m. be draagt. Er bestaat dus geen enkel reden meer om de vaart niet terug te hebben. De vergadering van heden, zoo vervolgde de spreker, heeit voor doel een comiteit bestaan de uit eenige personen aan te stellen, dat voor bijzondere taak zal hebben alle noodige mid delen aan te wenden om het herstel der vaart te bekomen. Het is aan de Handilskamer en de Federatie der Geteisterden niet mogelijk die taak alleen te vervullen, daarom ware het beter samen met afgevaardigden van enkele gemeenten een comiteit te vormen, dat alsdan officieel zou kunnen optreden en bij de be voegde overheid aandringen om de spoedige en algeheele herstelling der vaart Yper-Komen te vei krijgen. Op die wijze mogen wij over tuigd zijn dat ons recht beter zal erkend wor den. De heer Geuten, bestuurder der Samenwer kende Vennootschap Het Leiedal te Wer- vick, stond dan opzijn beurt recht en, na eenige woorden van hulde en dank gericht te hebben aan den heer A. Butaye, voorzitter van de Federatie der Geteisterden, voor de tabijke diensten die hij aan de geteisterden bewees, drukte hij zich uit als volgt, in 't fransch ten behoeve van de aanwezige afgevaardigden der gemeenten van 't Zuiden van het Arrondisse ment Mijnheeren, Ik stel me niet voor hier thans een lange redevoering te houden betrekkelijk de vaart van Komen naar Yper. De kwestie der vaart stelt zich zelfs niet. Bij middel van enkele fei ten wil ik alleen uiteenzetten waarom men zich aan 't werk dient te zetten. De Federatie der Geteisterden vraagt de herstelling niet van het kanaal, zij eischt ze omdat het een wel bepaalde oorlogsschade is en dat zich niets tegen de wet op de oorlogs schade, die h;t algeheel herstel voorschrijft, mag verzetten. Voor de vaart, die door onze streek terug- geëischt wordt, dienen er geen verzachtende omstandigheden ingeroepen te worden, wij willen er niet van hooren, alhoewel nog andere aannemelijke redenen voor de herop leving van ons arrondissement pleiten. Immers, het arrondissement gaat met ver haaste stappen naar zijn ondergang en wij bewijzen het De oorlog heeft aan een der kinderen van de groote Belgische familie, namelijk aan het arrondissement Yper, tal van zijne bestaans middelen benomen de voetvolkkazerne, de rijschool, het militair hospitaal, de stichting God.schalck, de Verbeteringsschool, het ge vang. Het Koninklijk Gesticht van Meessen, waarvan de stichting niet geëerbiedigd werd, is naar Lede verplaatst geworden een be langrijke nijverheid is zich te Veurne gaan vestigen, een andere te Kortrijk reeds lang \óór de crisis, waren de tabakskweek en de tabaksnij\e-heid erg belemmerd de hop werd bovenmate in waarde verminderd de vlasnijverheid heeft onherstelbare verliezen geleden voor wat het rooten van het vlas betreft, zal de Leie, deze vermaarde Golden River, weldra nog slechts een herinnering zijn de verdwijning van deze nijverheden heeft de wei klooshti 1 onzer moedige arbei ders, die niets beters vragen dan te mogen werken, voor gevolg gehad wij worden overrompeld door de vreemde bieren in een enkele kleine stad werden niet minder dan zeven brouwerijen afgeschaft in diezelfde stad alleen verdwenen een twaalftal fabrieken van bleekblauw in vervanging dezer nijver heden poogden enkele moedige nijveraars weverijen op te richten, doch op weinige uit zonderingen na gingen zij allen in failliet en waren de erin gevestigde kapitalen verloren tengevolge der vernieling van vele steden en gemeenten en van de duitsche bezetting van een ander gedeelte van het arrondissement, is onze handel van vroeger naar andere plaatsen uitgeweken. En dat niemand ons van overdrijving be- schuldige, want gij weet allen, Mijnheeren, dat al het voorgaande de uitdrukking der zuivere waarheid is Tegenover al die rampen, die zich van dag tot dag nog meer doen gevoelen, dienen ten spoedigste maatregelen genomen te worden, want men mag zich thans reeds afvragen indien de belastingschuldigen in staat zullen zijn nog langer de hen opgelegde fiscale lasten te dragen. Sommigen zullen misschien opwerpen dat ceze uiteenzetting hier met het herstel der vaart niets te zien heeft, doch het goedkoop vervoer is juist het eenig middel dat bekwaam is aan de vermindering der werkeloosheid en aan de uitbreiding der nijverheid mede te werken. Vóór, binst en na den ooi log waren wij Belgen, wij zijn er fier op. Wij willen het ook blijven en, door de eendracht die de macht uitmaakt, als Belgen behandeld worden. Indien er zich, door ontmoediging, eenige verflauwing mocht voorgedaan hebben, zal de orde en de kalmte weldra terug hersteld worden, van zoodra er bestatigd wordt dat men zich eindelijk met or.s arrondissement bezig houdt. Door het maken van wegen, die niet langer dan een jaar weerstonden, en door het afschaf fen van ijzerweglijnen diende ons arrondis sement tot proefveld. De verplaatsing der proefnemingen naar de kleine doorsnede van Hollebeke zou, voor de gansche wereld, het schandaal wegnemen waarvan ons bevoegd ingenieurskorps van Bruggen en Wegen nog steeds het slachtoffer is. Om te besluiten weze gezegd dat de nood zakelijkheid en het nut der vaart onbetwist baar zijn. Het kanaal bestaat, de onteigenin gen en de grondinnemingen zijn reeds sedert lang vereffend, de zwaarste werken ervan werden gedaan, de bedding is gegraven, het is dus eenvoudiglijk een kwestie van herstel ling en in orde brenging. Deze zaak, die de Federatie der Geteister den verdedigt, wordt ook door de Handels kamer van Yper en door de overheden onder steund, omdat zij rechtvaardig is. Ook zullen wij den strijd niet opgeven vooraleer algeheele voldoening bekomen te hebben. De hardnek kigheid van onzen voorzitter is daarvoor een waarborg. Deze kwestie van algemeen nut, niet alleen voor het arrondissement Yper maar ook voor de provincie en gansch België, werpt geen enkel persoonlijk, noch politiek, noch taalkun dig belang op, maar is alleen de uitdrukking van den wil eener bevolking die vraagt om te leven door het werk en die verlangt dat de gedane uitgaven voor de werkloosheid, die niets opbrengen, aan nuttige en onmisbare werken zouden besteed worden. Met onze inzichten en verlangens kenbaar te maken aan dezen die ons regeeren, volbren gen wij onzen plicht. Mocht de stem van dezen die zoolang de nadedige gevolgen van den oorlog gevoelen weldra aan hunne ooren weerklinken en mochten zij de rechtvaardigheid, de nood zakelijkheid en al het belang onzer vraag inzien Na deze uiteenzetting van den heer Geuten, vroeg de heer Burgemeester Vanderghote zoo iemand het woord begeerde om een practisch voorstel te doen. De heer advocaat Van Renynghe, die den heer Gouverneur over een drietal weken tij dens zijn bezoek in de streek vergezelde, zegde dat de heer Baels het herstel der vaart Yper-Komen ten volle genegen is en dat hij overtuigd is dat er, door de samenwerking van al de gemeenten, middel is de uitvoering van dit werk te bekomen. De heer Gouver neur beloofde insgelijks de herstelling der vaart Yper Komen in den provincialen Raad te verdedigen en gebeu lijk het ontwerp bij de Regeering te ondersteunen. De h :er Vanderghote, burgemeester van Yper, deed opmerken dat het aan de gemeen ten niet toegelaten is kapitalen te besteden voor de herstelling van iets dat aan den Staat toebehoort, en dat het dus, voor die kwestie hier, niet mogelijk is een tusschengemeente- lijke maatschappij te vormen. De vaart werd door oorlogsfeiten verwoest, 't is de Staat die de schuldeischer is voor de schade aan de vaart berokkend en die van Duitschland de noodige herstellingsvergoedingen moet trach ten te bekomen. De gemeenten kunnen wel bij de Regeering aandringen om de noodige herstellingswerken aan de vaart te doen uit voeren, doch meer niet. De heer Geuten verklaarde zich t'akkoord met den heer Vanderghote en zegde nog dat het aan de gemeenten mogeluk ware te bewij zen dat de herstellingswerken der vaart voor het land geen nieuwe kosten zullen veroor zaken. De werkloozen zouden per beroep kunnen ingedeeld worden en voorzien van die lijst zou men aan de Regeering kunnen voor stellen zooveel mogelijk werkloozen aar het herstel der vaart te gebruiken, zoodat men hier de werkloosheid om zeggens zou afschaf fen en er dan ook uit dien hoofde dagelijks geen zooveel vergoedingen meer zouden moe ten uitbetaald worden. Misschien ware het ook mogelijk het weik in aanbesteding uit te geven en een voorwaarde in het lastenkohier te voorzien waarbij het werk bij voorkeur aan werkloozen moet gegeven worden. De heer advocaat Lommez zegde vervoh gens dat het st chten van intercommunaler» werkelijk door de wet voorzien is en dat er inderdaad reeds verschillige gesticht werden, zoo onder meer voor het oprichten van elec- tricitdtscentralen, voor het aanleggen van waterleidingen, enz. Deze tusschengemeente- lijke maatschappijen zijn geheel wenschelr.k en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk, omdat zij aan verschillige gemeenten toelaten van zekere voordeelen te genieten daar waar zij anders door een enkele gemeente niet zou den kunnen bekomen worden. Langs dien kant zou er dus geen beletsel zijn voor het stichten eener intercommunale, gezien men alzoo de samenwerking van ge meenten, provincie en Staat bekomt. Doch, zoo vroeg de achtbare spreker, is een inter communale wenschelijk voor het geval dat ons hier bezig houdt In princiep zou ik mij ertegen verzetten, omdat wij gerechtigd zijn terug te bezitten wat hier vóór den oorlog bestond. Het is ook bewezen dat delandbouw- uitbatingen door het vervoer per water be* voordeeligd worden. Zoo hebben wij onder meer het voorbeeld van Rousselare, een nij verheidsstreek bij uitstek, waar het trafiek op de vaart slechts voor 20 door de nijver heid benuttigd wordt, terwijl het voor 80 °U aan den landbouw ten goede komt. Hier ook in onze streek, die hoofdzakelijk een land bouwstreek is, zou de vaart meest benuttigd worden voor het vervoer van allerhande land bouwproducten en meststoffen. Het bewijs daarvan wordt ons nu reeds door de scheep vaart op de vaart Yper Yzer geleverd. Immers, wanneer men de beweging der scheepvaart nagaat, die regelmatig in Het Ypersche wordt afgekondigd, dan bestatigt men dat het meerendeel der vervoerde producten voof- den landbouw zijn, zooals granen, vettenj enz., terwijl het vervoer van kolen, hout en andere waren die eigenli k de nijverheid aan belangen, heel gering is en slechts een bijzaak schiint te zijn. Als beweegredenen voor het herstel dér- vaart Yper Komen hebben wij, vervolgde de heer, Lommez, vooreerst het onaantast baar recht ons door de wet op de oorlogs schade toegekend, en ten tweede het onbe twistbaar nut dat er voor gansch de streek moet uit voortspruiten. Een derde reden is ook nog dat wij die vaart noodig hebben om het water in de Yzer op zijn peil te behouden. De heer Vermeulen heeft daarover, tijdens de laatste vergadering, slaande bewijzen gege ven, zoo onder meer dat het waterpeil zelfs in den winter niet voldoende is om de scheep vaart toe te laten, en dat het om wille van sommige klachten in het Veurne-Ambachtsche niet toegelaten was water in de Yzer te steken.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3