Op het Eiland bij Dolf Bal met de Jazz A..D.H. His Boy's. 2 Hooge woorden blijven koud, op een vergadering voorgezeten door onzen burgemeester, die hier op het stadhuis plaats had en waar de heeren Ingenieurs Claeys, bestuurder van den Provincialen dienst van Bruggen en Wegen te Brugge, en De Wulf, ingenieur principaal van zelfden dienst, allen gewenschten uitleg en, wat meer is, ook nog de stellige verzekering gaven van de moge Ljkheid de vaart Yper-Komen te hersttllen. Al de heeren senators voor het distrikt Vper Kortrijk en volksvertegenwoordigers van het arrondissement zonder onderscheid van partij werden tot de vergadering van dien dag uitge- noodigd en bovendien werden er zelfs nog, aan de volksvertegenwoordigers die hadden laten weten dat zij niet konden komen, per soonlijke brieven geschreven ten einde hunne aandacht te vestigen op het groot belaDg dat deze zaak voor onze streek biedt en ook op al het belang dat hunne partij erbij had aan de oplossing van aie kwestie mede te helpen dit alles ten einde het vraagstuk te plaatsen op het terrein waar het behoorde, boven alle partijbekommeringen. De aandacht werd ge trokken op de belangrijkheid der verklaringen welke de heeren Claeys en De Wulf zouden doen, op hun bevoegdheid en op den beslis senden invloed welke deze verklaringen zou den hebben. Niemand werd dus uitgesloten, ook bekwam die vergadering machtig veel bijval. De brochure werd vervolgens ook ver zonden aan al de heeren senators en volksver tegenwoordigers, aan alle provincieraadsleden en alle burgemeesters van het zuiden onzer provincie, van gelijk welk gedacht. Stappen werden daarna aangewend bij de heeren burgemeesters van Dixmude en Nieuwpoort, ook bij de Handelskamer dezer laatste stad, ona hen te doen inzien dat het in hun eigen belang was met Yper mede te werken. Samen met de heeren burgemeesters van Yper en Komen en met den heer advokaat Butaye, voorzitter van de Federatie der Ge teisterden, genoot ik, zoo vervolgde de heer Vermeulen, de groote eer door Z. M. den Koning Albert ontvangen te worden, aan wien de kwestie der vaart Yper Komen breed voerig werd uiteengezet. De afvaardiging heeft van dit Koninklijk verhoor, dat haar met zooveel welwillendheid was toegestaan ge weest, den besten indruk bewaard en, zonder het wreed ongeluk dat aan ons Land zijn geliefden Vorst ontnam, zou de kwestie der vaart Yper-Komen nu reeds heel zeker een stap verder zijn. Daarna werd er een eerste vergadering belegd met onze mandatarissen, met de heeren burgemeesters van de gemeen ten die langs de vaart Yper-Komen gelegen zijn, en onlangs nog werd er op het stadhuis van Yper een tweede vergadering gehouden van al de heeren burgemeesters van geheel het arrondissement alsook van de mandata rissen van Provincie, Kamer en Senaat. Een tusschengemeentelijk comiteit, met als voor zitter de heer Jan Vanderghote, burgemeester van Yper, werd gesticht en zal de werking verder drijven. Men ziet dus dat wij den strijd ten voordeele van het herstel onzer vaart voortzetten en dat hij geschiedt ten volle in den geest der Handelskamer en der Federatie van de geteisterden, beide vereenigingen waar alle gedachten vertegenwoordigd en geëer biedigd worden. Op aanvraag van uw bestuur en op voor stel van den heer schepen Lemahieu werd een dagorde ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen aan den gemeenteraad van Yper onderworpen. In de bespreking werd het recht op oorlogsschade, dat onloochen baar bestaat, niet betwist. Dat de gronden der vaart Yper Komen hier gereed liggen, terwijl van de vaart Rousselare-Dixmude slechts het voorstel bestaat, is ook een feit dat niet kan geloochend worden. Doch iets waarover geredetwist werd, is de kost van het herstel der vaart. Wij hebben nauwkeurig uitgerekend welk verlies het arrondissement Yper, aan wien zooveel inkomstbronnen ont nomen werden, sedert den oorlog geleden heeft en hebben bevonden dat dit verlies de voorname som van ioo.ooe fr. daags bedraagt, cijfer dat tot op heden -nog niet tegengespro ken werd. Er werd in den gemeenteraad beweerd dat het pompen van water uit de Leie, voor het spijzen der vaart Yper-Komen, veel geld zal kosten. Welnu, volgens genomen inlichtingen, over het spijzen der vaart van Bossuyt, waar er elf sassen zijn, bedroeg ver leden jaar de aanbesteding voor de noodige brandstof, 't zij duizend ton kolen, de som van io7-5oo franken. Op de vaart Kortrijk-Bos suyt varen dagelijks gemiddeld 16 schepen door. Een dergelijk verkeer zal hier maar na eenige jaren bekomen worden. Wij mogen dus met zekerheid zeggen, en zooveel te meer daar hier hoel waarschijnlijk de electrische kracht zal gebezigd worden, dat het pompen van water in de vaart Yper-Komen geen 100.000 franken 's jaars zal kosten 't zij dus min als het verlies welke Yper in een dag ondergaat door de berooving zijner vooroor- logsche bestaansmiddelen. De kwestie van het aantal bruggen en sas sen werd ook opgeworpen. Om dit te bespre ken kunnen wij niets beter doer, dan het ver slag van den heer ingenieur De Wulf raadple gen, doch naar de bespreking, die daarover in den gemeenteraad plaats had, zou men geneigd zijn te besluiten dat zekere spreker dit verslag niet eens gelezen heeft De heer Vermeulen gaf dan hier een opsom ming van de verschillige bestaande sluizen en bruggen. Daar er verscheidene dubbel sluizen zijn waar er slechts een sasmeester zalnoodig zijn, en daar het, zooals voor de vaart Yper Yzer, te voorzien is dat de bruggen over de vaart meest al hoog genoeg zullen gelegd worden om de scheepvaart niet te belemme ren, mag men aannemen dat er, door de verwezenlijking van het middel om hier handel en nijverheid terug te doen bloeien, hoogstens twaalf sluiswachters, en vijf brugwachters zullen van doen zijn, 't zij zeventien van onze werkershuisgezinnen die daarbij hun brood zullen verdienen. En het is ongehoord te bestatigen dat in den gemeenteraad eener stad gelijk Yper die door den oorlog een bevolking verloor van meer dan 35oo inwo ners, levende met bestaansmiddelen komende van den Staat, een persoon kan gevonden worden die een instelling bestrijdt, die aan zeventien van onze werkersgezinnen een bestaan zal verzekeren. Aan 10.000 franken 's jaars zouden die werklieden samen 170.000 franken 's jaars verdienen of min dan het ver lies welke Yper in twee dagen ondergaat door de berooving zijner vroegere bestaansmiddelen Er werd ook gezegd dat de sassen niet meer zullen kunnen hersteld worden. Om daarop te antwoorden, hoeft men alleen nog maals den heer ingenieur De Wulf ter hulp te roepen, die in zijn uitgebreid verslag den huidigen toestand van ieder kunstwerk objec tief beschreven heeft en die alzoo tot de bevinding kwam dat er heden ten dage nog voor 25 millioen goede en herbruikbare wer ken op de vaart bestaan. De heer ingenieur De Wulf is in dergelijke zaken ten zeerste bevoegd, hij is een man die spreekt met ken nis van zaken op wien wij ons mogen steuren. De heer Vermeulen gaf daarna lezing wan de besluiten van den heer De Wulf. Het is eigenaardig vervolgde de heer Ver meulen hoe, wanneer men een rechtvaardige zaak verdedigt de argumenten u te huis gebracht worden. Vandaag ontving ik nog een brief, waarin men mij meldt dat verleden week het water van de Yzer van 55 cm. is moeten gezakt worden om water uit de broek landen van Woumen te lossen, zoodat de schepen voor Yper bestemd nogmaals ver plicht waren te Drie Grachten te lichten. Al hoewel de vaart gemaakt is voor schepen van 3oe ton, kunnen de schepen geladen met 100 ton aldus op sommige oogenblikken, en dit zelfs in den put van den winter, met de meeste moeite door de Yzer varen. Deze pijnlijke toestand zal slechts verdwijnen wanneer Yper door de vaart Yper- Komen langs de Leie met het waternet van het land zal verbonden zijn. Niettegenstaande de moeilijkheden die de scheepvaart aangedaan worden, zien wij dat de scheepvaart op de vaart Yper-Yzer toch toeneemt. Verleden jaar kwamen er hier te Yper 81 schepen met 5117 ton goederen, ter wijl er dit jaar tot den ie Mei reeds 79 schepen kwamen met 6820 ton. Dit bewijst dat handel hier mogelijk is en dat, met te werken voor het herstel onzer waterwegen, wij ijveren voor den bloei en vooruitgang van Yper. Daar de stemming der vsorgestelde motie in den gemeenteraad verdaagd werd, heeft het Bestuur der Handelskamer aan den gemeen teraad een brief geschreven, waarin het de verdediging neemt van den Voorzitter der Handelskamer, die slechts de uitvoerder van de genomen besluiten was, en zich ten volle langs zijne zienswijze rangschikt, en waarin het ook de hoop uitdrukt de motie, door den heer Schepen Lemahieu voorgesteld, spoedig te zien stemmen. Het is dan ook met veel spijt dat wij besta tigen dat de motie op de dagorde van den gemeenteraad van Maandag 7 Mei niet ver meld staat. Aan de leden nu te besluiten wat er hiermede te doen staat. Na deze uiteenzetting van den heer Voor zitter, kwam de heer E. Seys aan het woord om eenige ophelderingen te geven aangaande den brief dien het Bestuur der Handelskamer naar den gemeenteraad verzonden had. Wij hadden gezien, zoo zegde de heer Seys, dat alleen de heer Voorzitter door zekeren persoon aangevallen werd en wij hebben geoordeeld dat ook wij wel een weinig de eer van dien last mochten dragen. De heer Voorzitter ge niet al onze sympathie. Hij begon de werking voor het herstel der vaart Yper Yzer, hij be gon eveneens deze voor de vaart Yper- Komen. Het bestuur keurt onvoorwaardelijk alles goed wat hij doet. Het is niet uit politiek belang maar het eenig doel dat nagestreefd wordt is de welvaart van Yper en van de werk liedenklas, want het is genoeg bewezen dat goede waterwegen handel en nijverheid be vorderen. Ik bedank dus den heer Voorzitter voor al hetgeen hij reeds ten voordeele van Yper en van ons allen gedaan heeft en ik vraag hem op dien weg te willen voortgaan. Deze woorden werden op langdurig hand geklap onthaald en de heer Vermeulen be dankte vervolgens den heer Seys en gaf tevens de verzekering dat, zoo iemand anders die taak wilde opnemen of zoo men dacht dat het uit glorie- of uit eerzucht gedaan wordt, hij steeds bereid was zijn plaats af te staan, ande ren volledig in te lichten en achter hen te staan om hen te ondersteunen in de taak die zij zouden opnemen. Daarna kwam de heer A. Gruwez aan het woord en voegde zich, namens al de aanwe zigen, bij de woorden door den heer Seys zooeven uitgesproken en verzekerde den heer Voorzitter dat niet alleen het bestuur, maar ook al de leden der Handelskamer en geheel de bevolking zijne werking goedkeuren. Deze gemeende verklaring werd op een machtig applaus begroet, waarna de heer Vermeulen de leden bedankte en beloofde voorts te werken met de hoop en de overtui ging dat het spreekwoord De aanhouder wint eens zal bewaarheid worden. Als besluit dezer uiteenzetting werd daarna overeengekomen een brief, onderteekend door al de tegenwoordige leden, te richten naar den gemeenteraad om hem te vragen de motie, door den heer schepen Lemahieu, voorgesteld, nog in de eerstkomende zitting van 7 Mei a. s. te willen goedkeuren. De brief werd onmid dellijk opgesteld en door de vijftig aanwezige leden onderteekend. Het tweede punt der dagorde betrof de kwestie van den verkoop met premie, waar over de heer J. Tahon, ondervoorzitter, den noodigen uitleg verstrekte. De daaropvolgende bespreking bewees dat al de leden t'akkoord waren met het bestuur om aan den bond tegen den verkoop met premiën bekend te maken dat de leden der Handels en Nijverheidskamer van Yper met hunne werking eenparig instemmen. De heer Tahon gaf vervolgens lezing van het wetsvoorstel betreffende het vervoer per weg en per spoor. Hij drukte de algemeene vrees uit dat de uitslag dezer wet zou kunnen wezen het afschaffen en verdwijnen van de kleine vervoerders en dus een nieuwe aanslag zijn tegen het bestaan van een verdienstelijk gedeelte onzer Middenstand. Deze meening werd gedeeld door de aan de discussie deel nemende leden en het bestuur werd belast de wet en de erbijgevoegde uiteenzettingen gron dig te onderzoeken en een antwoord op te stellen gericht aan de Federatie der Handels kamers. De heer Ondervoorzitter gaf uitleg over de werking der Marktcommissie en over het on derhoud met de heeren van het schepencol lege betreffende deze kwestie. In naam van allen dankte de heer Voorzitter de leden van dit komiteit voor de gedane taak. De heer Voorzitter trok de aandacht der leden op den brief ontvangen vanwege den handelsdienst der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen die het voordeel van het bizonder tarief Nr 907 toepast op de kolenverzendingen der Belgische kolenmijnen naar Yper. Gezegde brief verscheen in Het Ypersche van 5" Mei. De dagorde uitgeput zijnde werd de verga dering geheven en de Voorzitter bedankte de leden voor hunne talrijke opkomst. Ter gelegenheid van de opening van het Dansseizoen op Zaterdag 19 Mei 1934, van af 7 uur Al wat blinkt en is geen goud, Maar wat altijd blijft extra Is de chicorei PACHA,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2