Op het Eiland bij Dolf
Bal met de Jazz
A..D.H. His Boy's.
2
Hooge woorden blijven koud,
op een vergadering voorgezeten door onzen
burgemeester, die hier op het stadhuis plaats
had en waar de heeren Ingenieurs Claeys,
bestuurder van den Provincialen dienst van
Bruggen en Wegen te Brugge, en De Wulf,
ingenieur principaal van zelfden dienst, allen
gewenschten uitleg en, wat meer is, ook nog
de stellige verzekering gaven van de moge
Ljkheid de vaart Yper-Komen te hersttllen.
Al de heeren senators voor het distrikt Vper
Kortrijk en volksvertegenwoordigers van het
arrondissement zonder onderscheid van partij
werden tot de vergadering van dien dag uitge-
noodigd en bovendien werden er zelfs nog,
aan de volksvertegenwoordigers die hadden
laten weten dat zij niet konden komen, per
soonlijke brieven geschreven ten einde hunne
aandacht te vestigen op het groot belaDg dat
deze zaak voor onze streek biedt en ook op al
het belang dat hunne partij erbij had aan de
oplossing van aie kwestie mede te helpen dit
alles ten einde het vraagstuk te plaatsen op
het terrein waar het behoorde, boven alle
partijbekommeringen. De aandacht werd ge
trokken op de belangrijkheid der verklaringen
welke de heeren Claeys en De Wulf zouden
doen, op hun bevoegdheid en op den beslis
senden invloed welke deze verklaringen zou
den hebben. Niemand werd dus uitgesloten,
ook bekwam die vergadering machtig veel
bijval. De brochure werd vervolgens ook ver
zonden aan al de heeren senators en volksver
tegenwoordigers, aan alle provincieraadsleden
en alle burgemeesters van het zuiden onzer
provincie, van gelijk welk gedacht. Stappen
werden daarna aangewend bij de heeren
burgemeesters van Dixmude en Nieuwpoort,
ook bij de Handelskamer dezer laatste stad,
ona hen te doen inzien dat het in hun eigen
belang was met Yper mede te werken.
Samen met de heeren burgemeesters van
Yper en Komen en met den heer advokaat
Butaye, voorzitter van de Federatie der Ge
teisterden, genoot ik, zoo vervolgde de heer
Vermeulen, de groote eer door Z. M. den
Koning Albert ontvangen te worden, aan
wien de kwestie der vaart Yper Komen breed
voerig werd uiteengezet. De afvaardiging
heeft van dit Koninklijk verhoor, dat haar met
zooveel welwillendheid was toegestaan ge
weest, den besten indruk bewaard en, zonder
het wreed ongeluk dat aan ons Land zijn
geliefden Vorst ontnam, zou de kwestie der
vaart Yper-Komen nu reeds heel zeker een
stap verder zijn. Daarna werd er een eerste
vergadering belegd met onze mandatarissen,
met de heeren burgemeesters van de gemeen
ten die langs de vaart Yper-Komen gelegen
zijn, en onlangs nog werd er op het stadhuis
van Yper een tweede vergadering gehouden
van al de heeren burgemeesters van geheel
het arrondissement alsook van de mandata
rissen van Provincie, Kamer en Senaat. Een
tusschengemeentelijk comiteit, met als voor
zitter de heer Jan Vanderghote, burgemeester
van Yper, werd gesticht en zal de werking
verder drijven. Men ziet dus dat wij den strijd
ten voordeele van het herstel onzer vaart
voortzetten en dat hij geschiedt ten volle in
den geest der Handelskamer en der Federatie
van de geteisterden, beide vereenigingen waar
alle gedachten vertegenwoordigd en geëer
biedigd worden.
Op aanvraag van uw bestuur en op voor
stel van den heer schepen Lemahieu werd een
dagorde ten voordeele van het herstel der
vaart Yper-Komen aan den gemeenteraad van
Yper onderworpen. In de bespreking werd
het recht op oorlogsschade, dat onloochen
baar bestaat, niet betwist. Dat de gronden
der vaart Yper Komen hier gereed liggen,
terwijl van de vaart Rousselare-Dixmude
slechts het voorstel bestaat, is ook een feit
dat niet kan geloochend worden. Doch iets
waarover geredetwist werd, is de kost van
het herstel der vaart. Wij hebben nauwkeurig
uitgerekend welk verlies het arrondissement
Yper, aan wien zooveel inkomstbronnen ont
nomen werden, sedert den oorlog geleden
heeft en hebben bevonden dat dit verlies de
voorname som van ioo.ooe fr. daags bedraagt,
cijfer dat tot op heden -nog niet tegengespro
ken werd. Er werd in den gemeenteraad
beweerd dat het pompen van water uit de
Leie, voor het spijzen der vaart Yper-Komen,
veel geld zal kosten. Welnu, volgens genomen
inlichtingen, over het spijzen der vaart van
Bossuyt, waar er elf sassen zijn, bedroeg ver
leden jaar de aanbesteding voor de noodige
brandstof, 't zij duizend ton kolen, de som van
io7-5oo franken. Op de vaart Kortrijk-Bos
suyt varen dagelijks gemiddeld 16 schepen
door. Een dergelijk verkeer zal hier maar na
eenige jaren bekomen worden. Wij mogen
dus met zekerheid zeggen, en zooveel te meer
daar hier hoel waarschijnlijk de electrische
kracht zal gebezigd worden, dat het pompen
van water in de vaart Yper-Komen geen
100.000 franken 's jaars zal kosten 't zij dus
min als het verlies welke Yper in een dag
ondergaat door de berooving zijner vooroor-
logsche bestaansmiddelen.
De kwestie van het aantal bruggen en sas
sen werd ook opgeworpen. Om dit te bespre
ken kunnen wij niets beter doer, dan het ver
slag van den heer ingenieur De Wulf raadple
gen, doch naar de bespreking, die daarover
in den gemeenteraad plaats had, zou men
geneigd zijn te besluiten dat zekere spreker
dit verslag niet eens gelezen heeft
De heer Vermeulen gaf dan hier een opsom
ming van de verschillige bestaande sluizen en
bruggen. Daar er verscheidene dubbel sluizen
zijn waar er slechts een sasmeester zalnoodig
zijn, en daar het, zooals voor de vaart Yper
Yzer, te voorzien is dat de bruggen over de
vaart meest al hoog genoeg zullen gelegd
worden om de scheepvaart niet te belemme
ren, mag men aannemen dat er, door de
verwezenlijking van het middel om hier handel
en nijverheid terug te doen bloeien, hoogstens
twaalf sluiswachters, en vijf brugwachters
zullen van doen zijn, 't zij zeventien van onze
werkershuisgezinnen die daarbij hun brood
zullen verdienen. En het is ongehoord te
bestatigen dat in den gemeenteraad eener
stad gelijk Yper die door den oorlog een
bevolking verloor van meer dan 35oo inwo
ners, levende met bestaansmiddelen komende
van den Staat, een persoon kan gevonden
worden die een instelling bestrijdt, die aan
zeventien van onze werkersgezinnen een
bestaan zal verzekeren. Aan 10.000 franken
's jaars zouden die werklieden samen 170.000
franken 's jaars verdienen of min dan het ver
lies welke Yper in twee dagen ondergaat door
de berooving zijner vroegere bestaansmiddelen
Er werd ook gezegd dat de sassen niet
meer zullen kunnen hersteld worden. Om
daarop te antwoorden, hoeft men alleen nog
maals den heer ingenieur De Wulf ter hulp
te roepen, die in zijn uitgebreid verslag den
huidigen toestand van ieder kunstwerk objec
tief beschreven heeft en die alzoo tot de
bevinding kwam dat er heden ten dage nog
voor 25 millioen goede en herbruikbare wer
ken op de vaart bestaan. De heer ingenieur
De Wulf is in dergelijke zaken ten zeerste
bevoegd, hij is een man die spreekt met ken
nis van zaken op wien wij ons mogen steuren.
De heer Vermeulen gaf daarna lezing wan de
besluiten van den heer De Wulf.
Het is eigenaardig vervolgde de heer Ver
meulen hoe, wanneer men een rechtvaardige
zaak verdedigt de argumenten u te huis
gebracht worden. Vandaag ontving ik nog
een brief, waarin men mij meldt dat verleden
week het water van de Yzer van 55 cm. is
moeten gezakt worden om water uit de broek
landen van Woumen te lossen, zoodat de
schepen voor Yper bestemd nogmaals ver
plicht waren te Drie Grachten te lichten. Al
hoewel de vaart gemaakt is voor schepen van
3oe ton, kunnen de schepen geladen met 100
ton aldus op sommige oogenblikken, en dit
zelfs in den put van den winter, met de meeste
moeite door de Yzer varen. Deze pijnlijke
toestand zal slechts verdwijnen wanneer Yper
door de vaart Yper- Komen langs de Leie met
het waternet van het land zal verbonden zijn.
Niettegenstaande de moeilijkheden die de
scheepvaart aangedaan worden, zien wij dat
de scheepvaart op de vaart Yper-Yzer toch
toeneemt. Verleden jaar kwamen er hier te
Yper 81 schepen met 5117 ton goederen, ter
wijl er dit jaar tot den ie Mei reeds 79 schepen
kwamen met 6820 ton. Dit bewijst dat handel
hier mogelijk is en dat, met te werken voor
het herstel onzer waterwegen, wij ijveren
voor den bloei en vooruitgang van Yper.
Daar de stemming der vsorgestelde motie
in den gemeenteraad verdaagd werd, heeft het
Bestuur der Handelskamer aan den gemeen
teraad een brief geschreven, waarin het de
verdediging neemt van den Voorzitter der
Handelskamer, die slechts de uitvoerder van
de genomen besluiten was, en zich ten volle
langs zijne zienswijze rangschikt, en waarin
het ook de hoop uitdrukt de motie, door den
heer Schepen Lemahieu voorgesteld, spoedig
te zien stemmen.
Het is dan ook met veel spijt dat wij besta
tigen dat de motie op de dagorde van den
gemeenteraad van Maandag 7 Mei niet ver
meld staat. Aan de leden nu te besluiten wat
er hiermede te doen staat.
Na deze uiteenzetting van den heer Voor
zitter, kwam de heer E. Seys aan het woord
om eenige ophelderingen te geven aangaande
den brief dien het Bestuur der Handelskamer
naar den gemeenteraad verzonden had. Wij
hadden gezien, zoo zegde de heer Seys, dat
alleen de heer Voorzitter door zekeren persoon
aangevallen werd en wij hebben geoordeeld
dat ook wij wel een weinig de eer van dien
last mochten dragen. De heer Voorzitter ge
niet al onze sympathie. Hij begon de werking
voor het herstel der vaart Yper Yzer, hij be
gon eveneens deze voor de vaart Yper- Komen.
Het bestuur keurt onvoorwaardelijk alles
goed wat hij doet. Het is niet uit politiek
belang maar het eenig doel dat nagestreefd
wordt is de welvaart van Yper en van de werk
liedenklas, want het is genoeg bewezen dat
goede waterwegen handel en nijverheid be
vorderen. Ik bedank dus den heer Voorzitter
voor al hetgeen hij reeds ten voordeele van
Yper en van ons allen gedaan heeft en ik
vraag hem op dien weg te willen voortgaan.
Deze woorden werden op langdurig hand
geklap onthaald en de heer Vermeulen be
dankte vervolgens den heer Seys en gaf tevens
de verzekering dat, zoo iemand anders die
taak wilde opnemen of zoo men dacht dat het
uit glorie- of uit eerzucht gedaan wordt, hij
steeds bereid was zijn plaats af te staan, ande
ren volledig in te lichten en achter hen te
staan om hen te ondersteunen in de taak die
zij zouden opnemen.
Daarna kwam de heer A. Gruwez aan het
woord en voegde zich, namens al de aanwe
zigen, bij de woorden door den heer Seys
zooeven uitgesproken en verzekerde den heer
Voorzitter dat niet alleen het bestuur, maar
ook al de leden der Handelskamer en geheel
de bevolking zijne werking goedkeuren.
Deze gemeende verklaring werd op een
machtig applaus begroet, waarna de heer
Vermeulen de leden bedankte en beloofde
voorts te werken met de hoop en de overtui
ging dat het spreekwoord De aanhouder
wint eens zal bewaarheid worden.
Als besluit dezer uiteenzetting werd daarna
overeengekomen een brief, onderteekend door
al de tegenwoordige leden, te richten naar
den gemeenteraad om hem te vragen de motie,
door den heer schepen Lemahieu, voorgesteld,
nog in de eerstkomende zitting van 7 Mei a. s.
te willen goedkeuren. De brief werd onmid
dellijk opgesteld en door de vijftig aanwezige
leden onderteekend.
Het tweede punt der dagorde betrof de
kwestie van den verkoop met premie, waar
over de heer J. Tahon, ondervoorzitter, den
noodigen uitleg verstrekte.
De daaropvolgende bespreking bewees dat
al de leden t'akkoord waren met het bestuur
om aan den bond tegen den verkoop met
premiën bekend te maken dat de leden der
Handels en Nijverheidskamer van Yper met
hunne werking eenparig instemmen.
De heer Tahon gaf vervolgens lezing van
het wetsvoorstel betreffende het vervoer per
weg en per spoor. Hij drukte de algemeene
vrees uit dat de uitslag dezer wet zou kunnen
wezen het afschaffen en verdwijnen van de
kleine vervoerders en dus een nieuwe aanslag
zijn tegen het bestaan van een verdienstelijk
gedeelte onzer Middenstand. Deze meening
werd gedeeld door de aan de discussie deel
nemende leden en het bestuur werd belast de
wet en de erbijgevoegde uiteenzettingen gron
dig te onderzoeken en een antwoord op te
stellen gericht aan de Federatie der Handels
kamers.
De heer Ondervoorzitter gaf uitleg over de
werking der Marktcommissie en over het on
derhoud met de heeren van het schepencol
lege betreffende deze kwestie. In naam van
allen dankte de heer Voorzitter de leden van
dit komiteit voor de gedane taak.
De heer Voorzitter trok de aandacht der
leden op den brief ontvangen vanwege den
handelsdienst der Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen die het voordeel
van het bizonder tarief Nr 907 toepast op de
kolenverzendingen der Belgische kolenmijnen
naar Yper. Gezegde brief verscheen in Het
Ypersche van 5" Mei.
De dagorde uitgeput zijnde werd de verga
dering geheven en de Voorzitter bedankte de
leden voor hunne talrijke opkomst.
Ter gelegenheid van de opening van het
Dansseizoen op Zaterdag 19 Mei 1934,
van af 7 uur
Al wat blinkt en is geen goud,
Maar wat altijd blijft extra
Is de chicorei PACHA,