Per Radio-trein naar Marche-les-Dames Aankemst van een schip stove kolen Déclarations- Passavant 8 La disparition des derniers vestiges de la Chapelle du Doyen Cercle Yprois de Bruxelles Les Poilus de France a Coxyde op 9 September 1934 Gevonden en Verloren Voorwerpen Gevonden Donderdag 10 Mei een sleu tel die ten politiebureele berust. Verloren Zondag 6 Mei, in de zaal Con cordia een handzakje inhoudende een kleine som geld en eenige kleine voorwerpen. Onze Scheepvaart Binnengevaren Le concours annuel de Bridge du Continental BridgeClub d'Ypres Samedi 5 Mai, eüt lieu en 1'Hótel Conti nental, place René Colaert, le grand concours annuel de Bridge, doté de nombreux prix et primes et d'une magnifique coupe offerte par la Brasserie Centrale Yproise. Allerhande Nieuws Yper Bezoek van Duitsche Oud strijders. Omtrent vier honderd vijftig Duitschers, oudstrijders met familieleden, zijn Zondagmorgen per bijzonderen trein te Yper aangekomen. Zij begaven zich naar het duitsche kerkhof te Langemarck, waar een plechtigheid ter nagedachtenis van hun gesneu Manschappea van de Fransche Marine te Yper. Woensdag morgen, omstreeks It uur, heeft or ze stad het bezoek ontvangen- van 129 leden der bemanning van den fran- schen kruiser Trouville onder de geleide van commandant de Pampignan. Zij hebben een paar uren in onze stad doorgebracht, het Beliort, Sl Maartenskerk en het Britscb Gedenkteeken aan de Meenet poort bezocht en hun noenmaal genomen in het herstelde deel onzer hallen. Onze bezoekers deden een- rit door gansch het oude front en zullen over Oostende naar Boulogne terug reizen, waar hun kruiser geankerd ligt. Tewerkstelling van Werkloozen. Naar wij vernemen zullen a. s. week een aan tal werkloozen door de stad gebruikt worden tot het vereffenen van het Minneplein, alwaar men zinnens is de autos te parkeeren, bij de Inhuldigingsfeesten van het Belfort, op 29* Juli. Een deel werkloozen zouden eveneens aangesteld worden om grachten te delven voor de waterleiding aan den Rijsselsteenweg. Pollinchove. Onder zijn wagen ver pletterd. Een 5g jarige man, afkomstig uit Eggewaerts Capelle, die een zwaar geladen wagen met twee paarden bespannen, leidde, is Dinsdag nanoen nabij het gehucht De Gapaaid op zoo ongelukkige wijze onder zijn wagen gevallen, dat de wielen van het zware vervoermiddel hem het hoofd verplet terden. De dood moet oogenbhkkelijk geweest zijn De gendarmerie van Loo, verwittigd, is ter plaats de naodige vaststellingen komen doen. BurgerlijBe Sund van Yper en vente au Bureau de ce Journal Nos concitoyensont pu voir cette semaine la démolition des ruines disgracieuses de la Chapelle du Doyen récessitée par les tra vaux d'aménagement des squares autour de notre Cathédrale, dus l'initiative louable de l'Administration Communale. Ce batiment annexe, construiten 1622 pour servir d'église paroissiale et détruit avec la Cathédrale en 1914 par les obus Allemanda, peu intéressant de l'extérieur, était a l'inté rieur d'une grande richesse. Le bardeau sculpié et polychromé était re marquable. L'Autel en marbre dont le devant en forme de sarcophage représentait en bas re- lief la Nativilé du Christ était un chef d'ceuvre du grand sculpteur dixmudois Charles Van Poucke, ainsi que les deux statues en marbre la Foi et l'Espérance, dont quelques débris se trouvent au musée du Cloitre St Martin (non encore accessible). De superbes vitraux Re naissance placés peu d'années avant la guerre avaient complété l'intérieur somptueux de l'édifice disparu. On y admirait entre autres le célèbre tableau documentaire de Jean Thomasdaté de 1645 la Vierge présentant l'Enfant Jésus au cha noine de Mamez entouré des petits chantres dans l'intérieur de la Cathédrale d'Ypres ainsi que l'itrmense toile du Siège d'Ypres par les Espagnols en 1649 signé F. P. Hals. La disparition des derniers vestiges de cette chapelle, dégage fort heureusement l'aile Sud de notre grandiose cathédrale. Fondé en t886 L'assemblée annuelle du Cercle s'est tenue Lundi 7 Mai au local habituel, rue de Laeken, l56, Bruxelles. La réunion trés nombreuse a entendu le rapport du secrétaire, montrant la prospérité sans cesse grandissante de la société, elle a entendu ensuite le rapport du tiésorier, révé lant une situation financière favorable. Le comité pour la période 1934-1935 a été constitué com me suit Président Emile Blomme; vice président Gustave Vlaemynck; secrétaire Emile Pinte; secrétaire adjoint Hector Dobbelaere; tréso rier Henri Crabbe; trésorier-adjoint Valère Lefèvre; directeurs desfêtes Mulle, Georges Van Campo et Paul Vanderzanden; porte- fanion: M. Deswarte; commissaires Maurice Benoit, Paul Brausch, Cainille Van Eecke. Ajoutons que le Cercle est placé sous la Présidence d'Honneur de Monsieur Oscar Bossaert, Bourgmestre de Koekelberg et la Vice Présidence d'Honneur de Monsieur Jules Plyson Le Président exprime les meilleurs vceux pour la bonne prospérité vers le cinquante- naire en 1936. La Ligue des Poilus de France, section d'Ypres, se rendra le Lundi de la Pentecóte, a Coxyde, a l'occasien de l'inauguration du monument élevé a la mémoire des Zouaves. Le Comité invite toutes les personnes qui voudraient accompagner le groupement, a se faire inscrire le plus tót possible chez le pré sident M. Claeys, 36, rue de Lille. Prix du voyage, auto et diner, 20 fr., auto seule 9 fr. Réunion pour le départ a 9 heures précises, au local des Poilus de Erance, Hótel du Nord, rue de la Station, 63. Après le diner excursion a la Panne. Le diner sera servi a la pension Gaby tenu par M** Emile Verhack, Digue de Mer, n® 35, a Coxyde. Deze reis, ingericht door de Oudstrijders- bonden, en welke de leden en gezinnen mogen meemaken, is bepaald vastgesteld op Zondag 9 September en niet op 2 dito, ten einde aan de O. S. toe te laten aan de inhuldiging van 't Memoriaal der Veld-Artillerie deel te nemen. Inschrijvingen tot einde Juni, Maloulaan, 26, of Skindies Hotel, of nog lokaal der bonden. Maandag 7, door het kindje van M. Hilaire Verbeke, een paar vermaakte schoenen. Denzelfden dag door het kindje van M. Bekaert Robert, Rijke Klarenstraat, een grijze écharpe. Dinsdag 8, door Vrouw Cyrille Priem, een handzakje, een zekere som geld bevattende, het handzakje werd naderhand teruggevonden doch de inhoud was verdwenen. Donderdag 10 Mei, door M. Charles Si naeve, een brieventasch, bevattende een kleine som geld en fransche en belgische papieren. Ook Donderdag namiddag, tusschen Yper en Komen, gaande langs het Komensch Kassijtje, een crick (winde) Michelin voor auto. Inlichtingen geven of terugbrengen tegen goede belooning aan Claeyssens, Dicke- buschsteenweg, ii8, Yper. Vrijdag 4 Mei, het beurtschip André (schipper De Pceuf) met i5 ton beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 9, de Marsik (schipper Van- landeghem) met i3o ton graan voor M Vandeputie te Yper. Heden Zaterdag zal het schip Adèle aan onze kaai komen aanleggen met een lading kolen in noten (5o/8o) en grove vlamkolen, verkrijgbaar aan het schip genomen tegen den prijs van i5 fr. de 100 kg. en thuis besteld aan 16 fr. de 100 kg. het schip zal ter kaai blijven liggen tot Woensdag avond. Voor verdere inlichtingen of bestellingen zich wenden tot Remi DEGEEST DE PUYDT, Kruisstraat, 174, Yper. Tel. 227. 126 participants se firent inscrire. Notons parmi les cluts repiésentés, ceux du Par nassus Courtrai Central CcuTrai Poste Courtrai l'Amicale de Gand, le Cecile de Bruges, le Craenenburg de Bruges, des clubs de Roubaix, Lille, Roulers, Renaix, Menin et Ypres. RÉSULTATS Primes 1" Tour 1. Iweins-Vanderghote, (Ypres), 3832 2. Vandenbossche-Hulstaert, (Gand), 35o3 3. Wullaert-Vrambout, (Par nassus-Courtrai), 2670 2' TourI. Coornaert Commeyn (La Poste Courtrai), 4331 2. Mille-Van Campen (Rou Iers), 3170; 3. Dehem-Angillis, (Ypres), 2847; 3e Tour I. Windels-Sandra, (Parnassus Courtrai), 3926 2. Vandeputte-Vandeberghe, (Parnassus Courtrai), 3356 3. Carpsntier- Rose. (Renaix), 2753 4e Tour 1. Seys Buchowitz, (Gand), 388i 2. Carpentier Rose, (Renaix), 3170 3. Lepoutre- Dillies, (Roubaix), 2562 CLASSEMENT GÉNÉRAL 1. Seys-Buchowitz, (Gand Amicale), 6723 2. Vandeputte Vandeberghe, (Parnassus Cour- trai), 6272 3. Lepoutre Dillies, (Roubaix), 6114 4. Wildens-Sandra, (Parnassus Cour trai), 5741 5. Angillis Delhem, (Ypres), 5707. La coupe fut gagnée avec I2.oi3 points par Parnassus Courtrai (équipes Vande putte-Vandeberghe, 6272 et Wildens Sandra, 5741). velden plaats had en bezochten daarna de sol daten kerkhoven van Poelcapelle, Zonnebeke,. Staden en andere. Zij zijn 's avonds om 81/2 uur uit Yper vertrokken. Ve*klaringen van 5 Mei tot ir Mei iq34 Geboorten Hardy Pierre, Bruggesteenweg, 53. Comyn Roland, Rijsselsteenweg, 14. Vanelslande Denlse,. Blindeliedenstraat, 4. Dewilde Germaine, Bruggesteen weg, 112.Delaire Jeannine, Paddepoelstraat, 10.Carreyn Odette, Lindendreef, 6. Degryse Agnès, Zonnebekesteen-1- weg, 193. Rassalle Jules, Frezenbergstraat, 8. Huwelijken Carton André, ingenieur te Doornljk, en Glorie Nelly, z. b., te Yper. Welvaert Aimé, klerk der belastingen te Emelghem, en Veimeersch Allee, z. b., te Yper Dufeor Joannes, z. b., en Clabau Emma, huishoudster beiden te Yper. Overlijdens Deraedt Carolus, 83 z. b., weduwnaar Pacco Bibiana, Zonnebekesteenweg, 372. Leroy Marie- Loulse, 62 j.z b., wed® Allaer Victor, Surmont de Vols- berghestraat, 27.Catteau Emile, 72 j., z. b., wedr Salingue Marguerite, echtg. Gheldof Hélène, Meenensteenweg, 57. Vandevoorde Alphonsus, 69 j., z. b., wed' Vandenameele Octavie en Grymonpon Sylvia, Lange Thouroutstraat, 25. Huwelijksbeloften Mulle Marcel, fabriekwerker en Odent Simonne, fabriekwerkster, beiden te Yper. Bonnet Daniel, fabriekwerker te Yper en Derycke Gerarda, fabriek werkster te Poperinghe. Depoorter Jean, klerk bij de N. M. B. S. te St-Josse-ten-Noode, voorheen te Yper, en Dewachter Germana, z. 1». te Yper Ameye Marcel, haar- kapper en Goemaere Zoë, naaister te Yper. «MARKTEN - MARCHES Yper 5 Mei KortrUk 7 Mei Rousselare 8 Mei Veurne 9 Mei Poperinghe U Mei Tarwe de 100 kllogr froment les 100 kilos 58 63 63 59 60 Rogge td. telgle td. 43 44 48 49 45 Haver id. kvolnt ld. 59,00 60 58 57 50 Aardappelen, 100 kt). Pommes de Terre 25,00 40 30 25 30 Boter de kilogram Seurre le kilo 14,50 15,00 14,50 14,08 12,O0> fileren het stuk CBafs la pièce 0,29 0,29 9,27 0,28 0,27 Hoppe de 50 kllogr. Houblons les 50 kilos 900 iaaa Markten van Anderleeht 7 Mei Varkensmarkt te koop gesteld 3i83 stuks. Gemiddelde pri st per kilo op voet 3,25 3,90 fr. 8 Mei Veemarkt te koop gesteld 572 ossen aan 4,00 6,25 fr. 27* stieren aan 3,55 4,75 fr., 1114 koeitnt. aan 3,65 - 5,00 fr. Totaal 1956 stuks. 9 Mei Kalvermarkt te koop gesteld 1680 stuks. Gemiddelde- prijs per kilo op voet 3,80 7,65 fr.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 8