KOLEN KOOPT BELGISCHE 2 d'avoir bien voulu porter l'attention de sa commission sur notre région si digne d'inté rêt, et il exprima l'espoir de voir cette visite amener la solution des problèmes soulevés. Monsieur le Directeur Général De Braban dere remercia en termes appropriés. De Hoogere Raad van de Binnenscheepvaart en het Yxervraagstuk Onze leze-s zullen met groot genoegen in hunne dagbladen de mededeeling gelezen hebben betreffende het bezoek door den Hoogeren Raai der Binnenscheepvaart aan de waterwegen van onze streek gebrachc. Dit bezoek begon op Vrijdag 8 Juni 11. bij het tolbureel te Adinkerke, en ging langs Veurne, Loo, Fintele en Dixmude tot aan Nieuwpoort per sleepboot- Aangevangen te io uur 's morgens, was het reeds ruim zes uur 's avonds wanneer te Nieuwpooit werd aan geland De bezoekers hadden dus luimen tijd om al de gestelde vraagstukken grondig te onderzoeken en te bespreken. Namen aan deze studiereis deel a) van de t' Onder Afdeeling van den Hoo geren Raad der Binnenscheepvaart MM. De B abandere Algemeen B stuu'der der Waterwegen Woes yn, Bestuurder van den Dienst der Scheepvaart Wijnen, afge vaardigde van het Centraal Nijverheidscomi teitB aeckmans, Voorzitter van de Vereeci gjr*g der Eigenschippers van Antwerpen Van Acker, secretars van het Nationaal Comiteit voor de verdediging der Binnen scheepvaart Piérard, plaatsvervanger van fcjMeusset, afgevaardigde der Handelskamer van 'Charleroi b) van den Hoogeren Raad der Binnen scheepvaart MM. Verstraete, Algemeen Opziener van Bruggen en Wegen Breens, Voorzitter der Wederlandsche Vereeniging van de Schippers; Deben, afgevaardigde van den Nationalen Schippersbond Verslyp, Voorzitter van de Vereeniging tot verdediging der scheepvaart in Vlaanderen Rose, secretaris, technisch Bestuurder bij het Ministerie van Openbare Werken. c) van den bijzonderen Dienst der kust MM Verschoore, Hoofdingenieur Bestuur der van B uggen en Wegen, te Oostende Somerling, Ingenieur van Bruggen en Wegen, te Nieuwpoort. 0) MM. de Burgemeester van Yper de Voorzitter der Handelskamer van Yper Van der Ghote, technische raadgever dezer Kamer; Huygebaert. Onder Voorzitter der Vereeni ging tot verdediging der scheepvaart in Vlaan deren. Zooals het officieel bericht meldt, heeft de Ypersche afvaardiging, die aan dit bezoek deelnam, al de punten welke onze scheepvaart aanbelangen, uiteengezet: het sas van Fintele, het lossen der wateren uit de broeken, de brug van Caeskeike. de waterdiepten in de Yzeren in het kanaal Yper- r zer, de spijzing van deze waterwegen enz. enz en eindelijk de verbiading Yzer-Leie langs Yper Komen Het bezoek van den Zaterdag g Juni ving aan te Dixmude. Hieraan namen dtel dezelfde Heeren als daags te voren, buiten de Heeren Verschoore en Somerling, eenerzijds, en de Heer Bure"»mef ster van Yper, anderzijds, die door de Heeren Claeys, Hoofdingenieur Be stuurder van B uggen en Wegen, en De Wulf, Ingenieur van B uggen en Wegen, beiden te Brugge, en den Heer Gruwez, lid der Handels kamer van Yper, vervangen waren. De heer Charles De Boeuf, eigenaar van de beurt Andié die iederen Vrijdag den beurtdienst naar Yper doet, had de welwil lendheid gehad zijne reis een dag te verdagen en zijne boot ter beschikking te stellen der inrichters van dit bezoek. Hij verdient daar voor hier openbaarlijk bedankt te worden. Deze tocht, gedaan aan boord eener boot die wekelijks de reis doet, was hoogst belang wekkend en bood aan de heeren van den Hoogeren Raad de gelegenheid ten volle vast te stellen in welke omstandigheden de scheep vaart naar Yper thans gebeurt. Dit bezoek aan onzen waterweg zal ongetwijfeld de beste vruchten dragen. De reis Dixmude Yper geschiedde in vier uren en om 12 u. 3o landden de bezoekers hier in onze kaai aan Na een kort bezoek aan de monding der vaart Yper Komen, had te i uur, in het lokaal der Handelskamer van Yper, een lunch plaats. De heer burgemeester Jan Vanderghote nam deze gelegenheid te baat om den heer Voorzitter De Brabandere, Bestuurder van 's lands waterwegen, van harte te bedanken voor het initiaiiel dat hu genomen had de waterwegen van onze streek te komen bezichtigen. Hij drukte de hoop uit dat dit bezoek de otste vruchten voor Yper en gansch de streek zou afwerpen. De heer De Brabandete bedankte met gepaste woorden. Om 2 uur vertrok het gezelschap per auto car naar het kanaal Ypei-Komen. Dit officieus Dezotk was door het besiuur der Ypersche Handelskamer ingericht. Afgestapt naoij St- Elooi, gingen de btzotkets tot aan de puinen van de gewezen brug van HolleOtke, aldus kennis makende met het moeilijk ge deelte dezer vaart De reis werd alsdan per car voorigezet langs Hollebtke, Houthem lot aan de monding oer vaart in de Ltie. Om vier uur vertiokkcn de reizigers uit Komen. Dit uezoek, dat voor onze streek een groote eer is, gedaan door etn raad uesiaande uit de voornaamste bevoegdheden en belangheooen den van het land, zal voorzeker de beste gevolgen heboen en wij twijfelen er niet aan Uat het verslag, dat als gevolg van dit bezoek door den rroogcren Raad aan den heer Minister zal overgemaakt worden, een goed pleidooi zal wezen ten voordetle der middelen die aan Yper en geheel het hinterland van Nieuwpoort moeten toelaten in den algemee nen bloei van het land deel te nemen. Wij bedanken hierbij de heeren die dit zoo belangrijk bezoek inrichtten en voornamelijk den heer De Brabandere, algemeen bestuur der van 's lands waterwegen. Onze Scheepvaart Men meldt ons dat schipper Jakob, van Baesrode. eigenaar van de motorboot Mathil de van Antwerpen, Dins lag 12 Juni te Yper aangekomen met ioo ton maïs voor de firma Blootacker en Vermeersch, klaagt dat hij tus schen Drie Grachten en Boesinghe, verschei dene maal met zijne schroef in het slijk gezeten heeft, alhoewel hij, volgens zijne bewering, slechts met een diepgang van m. 32 vaarde. Het duurde 3 1/2 uren om zeven kilometers te doen. Hij moest Maandag te Yper zijn en kon slechts op Dinsdag aankomen. Wij vestigen de aandacht van de heeren van den Hoogeren Raad der Binnenscheepvaart op dezen dagelijks erger wordenden toestand. Dit bewijst hoezeer het vraagstuk der rege ling van het waterpeil in de Yzer en de vaart Yper-Yzer zich op'dringt. Een aankoop van duizend kilos vreemde kolen doet twee dagen loon verliezen aan een belgitch mijnwerker. De inlandsche huiskolen zijn beter dan de vreemde. Ze branden langer en komen ten slotte beter koop. Laat U dus niet beïnvloeden door den schijnbaar geringen prijs aan denwelken men U de vreemde kolen komt aanbieden. De firma E VAN OVERSTRAETEN, Statiestraat, 35, Yper, telefoonnummer 123, verkoopt ei.kel belgische kolen. Zij aan vaardt alle bestellingen van af duizend kilos en levert deze kolen aan den prijs I van den groothandel. Ondersteunt onze mijnwerkers met enkel belgische kolen te koopen. Van Reuzen, Reuzenstoete/i en Volksvermaken De Reuzen zijn aan de dagorde. leper ver wacht met ongeduld de herkomst der zijne. 't Loont de moeite na te gaan wat in andere steden gebeurt nopens deze legendarische helden. Veurne heeft onlangs een splinternieuwe Reus aangekocht. Kortrijk verrijkte zich met de merkwaar dige Kalle, met Manten en met Burgemeester Schinkel. Lier heeft met de viering van den leuken schrijver van Pallieter een splinternieuwe kleedij geschonken aan zijn Reuzen. Thienen beroemt zich op zijn Janneke en Mieke. De Ghetestad veroorlooft zich daarbij de weelde van een zeer gunstig gekend Reu- zenlied dat in de vorige eeuw schijnt te zijn. geboren. Waver luistert zijn volksfeesten op met Jean en Alice. Dr De Baere die zich aan de folklorische studie der Reuzen gelegen laat, zegt dat de Reuzen onzer stoeten afstammen uit de Scan- dinaafsche en zelfs Keltische overlevering. Het gemeentelijk tijdperk was wel de gou den eeuw der Reuzen. Hun aanwezigheid na de 16® eeuw in Spanje wordt verklaard door de overdracht van deze uiterst sympathieke helden van ons land door het Spaansch soldateska. Onze gemeentenaren, gewoon aan een hard- nekkigen strijd om het behoud hunner vrij heden, hadden bthoefte aan grootscheepsche vreugd. Op de openbare plaatsen speelde men dagen lang mysterièa. De Reuzen waren ver trouwelingen die meegevoerd werden bij uit stappen Bij de Bloedprocessie te Brugge o. a. werden de Reuzen geplaatst op de hoeken van sommige straten omringd van de «toogeD» die de beteekenis der groepen van de proces sie verklaarden. Niet lang duurde het, of deze verklaringen ol de toogen maakten dtel uit van den stoet. De meest geliefde thema van de toogen was deze van David en Goliath. Die kleine David die den machtige velde was een man naar 't hart van onze gemeentenaren. David verdween Goliath bleef de Reus. Maar zijn beteekenis veranderde. In de XV' eeuw kreeg onze reus een gezel lin, de Reuzin. Uit dit Reuzenhuwelijk spro ten natuurlijk Reusjes. Later breidde hun familie zich uit Z-ï kreeg een Grootvader, een Oom en een Tante. De Reuzen werden groote poppen. Wan neer ze uitgedragen werden moesten ze deelen in de algemeene vreugd, een pasje dansen op de rythme van 'n meestgeliefde volkswijs. In gansch Vlaanderen, Fransch Vlaanderen inbegrepen, is het gekende Reuzenlied in voege. Volgens de meeste deskundigen dag- teekent het van de 14® eeuw. Onze bevolking hoort het met verrukking elk half uur uit ons Belfort neerdruppelen. In Wallonië bestaat geen specifiek Reuzen- lied. Elke streek houdt er een bijzonder liedje op na. Ath bezit een special Reuzenlied. Dowaais bezit er eveneens een allerliefst. Thienen heeft een dichter en een toonzetter gevonden waard dit edel stamhuis te bezingen. Meestal vergezelden dieren later de Reuzen bij hun uitstap. In Wallonië noemde men ze de menagerie. Ze bestonden aanvankelijk uit kameelen, leeuwen, herten, draken, paarden (rossen). Bergen behield zijn draak. Zijn vereering voor dit dier grenst aan 't ongelooflijke. Zijn Doudoufeesten opgeluisterd door 't deuntje C'est le Doudou... liggen de Bergenaar aan 't hart. Dit is het Nationaal Lied gewor den van den Borinage even beroemd als Sur le pont d'Avignon in Frankrijk. Laatst wijdde de Radio I.N.R een uurtje aan de Reuzen- en volksliederen in Belg.ë. 't Was een zeer gewaardeerde uitzending. 't Ware belangrijk op te sporen in welke steden de Reuzen nog jaarlijks in de volks stoeten worden rondgedragen. Zeker is het dat de Folklore in de volksgunst met den dag stijgt. Doornik heeft dit jaar in deze terug de overlevering aangeknoopt Op 10 Juni gingen Reuzen Childeric en Christine de Lalaing in den stoetLodewijk de XIV® en de Koningin der stad werden er bijgevoegd, alsmede Le- talle en Englebert, de voorouders die volgens de legende als Kruisvaarders de eerste Pales tina binnendrongen. Gansch de bevolking deed een hartelijk onthaal aan deze Reuzen- familie, symbool van vroeger roem en glorie. Iedereen van ons heeft een model waarnaar hij zijn zedelijk gevoel uitdiept. Volkeren en steden hebben in hun verbeel ding Reuzen geschapen die de stoffelijke weergave zijn hunner geestelijke betrachting en onder wier hoede zij uitrusten van hun dagelijksche inspanning en onvermijdelijke miseries. Wat er ook van zij de Doornikenaars heb ben hun helden zulk een hulde gebracht als zelden de geschiedenis er te zien kreeg. Een char verbeeldende 't Lied les Tournaisiens sont la was als de apotheose hunner geest drift en dreunend klonk het C'est aisin dans nos ville leper heeft zijn Lied Yper gegroet dat dagteekent van 1689, datum op denwelken een ontroerde menigte in dank den3ooe verjaardag

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2