KOLEN
KOOPT BELGISCHE
2
d'avoir bien voulu porter l'attention de sa
commission sur notre région si digne d'inté
rêt, et il exprima l'espoir de voir cette visite
amener la solution des problèmes soulevés.
Monsieur le Directeur Général De Braban
dere remercia en termes appropriés.
De Hoogere Raad
van de Binnenscheepvaart
en het Yxervraagstuk
Onze leze-s zullen met groot genoegen in
hunne dagbladen de mededeeling gelezen
hebben betreffende het bezoek door den
Hoogeren Raai der Binnenscheepvaart aan
de waterwegen van onze streek gebrachc.
Dit bezoek begon op Vrijdag 8 Juni 11. bij
het tolbureel te Adinkerke, en ging langs
Veurne, Loo, Fintele en Dixmude tot aan
Nieuwpoort per sleepboot- Aangevangen te
io uur 's morgens, was het reeds ruim zes uur
's avonds wanneer te Nieuwpooit werd aan
geland De bezoekers hadden dus luimen tijd
om al de gestelde vraagstukken grondig te
onderzoeken en te bespreken.
Namen aan deze studiereis deel
a) van de t' Onder Afdeeling van den Hoo
geren Raad der Binnenscheepvaart
MM. De B abandere Algemeen B stuu'der
der Waterwegen Woes yn, Bestuurder van
den Dienst der Scheepvaart Wijnen, afge
vaardigde van het Centraal Nijverheidscomi
teitB aeckmans, Voorzitter van de Vereeci
gjr*g der Eigenschippers van Antwerpen
Van Acker, secretars van het Nationaal
Comiteit voor de verdediging der Binnen
scheepvaart Piérard, plaatsvervanger van
fcjMeusset, afgevaardigde der Handelskamer
van 'Charleroi
b) van den Hoogeren Raad der Binnen
scheepvaart
MM. Verstraete, Algemeen Opziener van
Bruggen en Wegen Breens, Voorzitter der
Wederlandsche Vereeniging van de Schippers;
Deben, afgevaardigde van den Nationalen
Schippersbond Verslyp, Voorzitter van de
Vereeniging tot verdediging der scheepvaart
in Vlaanderen Rose, secretaris, technisch
Bestuurder bij het Ministerie van Openbare
Werken.
c) van den bijzonderen Dienst der kust
MM Verschoore, Hoofdingenieur Bestuur
der van B uggen en Wegen, te Oostende
Somerling, Ingenieur van Bruggen en Wegen,
te Nieuwpoort.
0) MM. de Burgemeester van Yper de
Voorzitter der Handelskamer van Yper Van
der Ghote, technische raadgever dezer Kamer;
Huygebaert. Onder Voorzitter der Vereeni
ging tot verdediging der scheepvaart in Vlaan
deren.
Zooals het officieel bericht meldt, heeft de
Ypersche afvaardiging, die aan dit bezoek
deelnam, al de punten welke onze scheepvaart
aanbelangen, uiteengezet: het sas van Fintele,
het lossen der wateren uit de broeken, de
brug van Caeskeike. de waterdiepten in de
Yzeren in het kanaal Yper- r zer, de spijzing
van deze waterwegen enz. enz en eindelijk
de verbiading Yzer-Leie langs Yper Komen
Het bezoek van den Zaterdag g Juni ving
aan te Dixmude. Hieraan namen dtel dezelfde
Heeren als daags te voren, buiten de Heeren
Verschoore en Somerling, eenerzijds, en de
Heer Bure"»mef ster van Yper, anderzijds, die
door de Heeren Claeys, Hoofdingenieur Be
stuurder van B uggen en Wegen, en De Wulf,
Ingenieur van B uggen en Wegen, beiden te
Brugge, en den Heer Gruwez, lid der Handels
kamer van Yper, vervangen waren.
De heer Charles De Boeuf, eigenaar van de
beurt Andié die iederen Vrijdag den
beurtdienst naar Yper doet, had de welwil
lendheid gehad zijne reis een dag te verdagen
en zijne boot ter beschikking te stellen der
inrichters van dit bezoek. Hij verdient daar
voor hier openbaarlijk bedankt te worden.
Deze tocht, gedaan aan boord eener boot die
wekelijks de reis doet, was hoogst belang
wekkend en bood aan de heeren van den
Hoogeren Raad de gelegenheid ten volle vast
te stellen in welke omstandigheden de scheep
vaart naar Yper thans gebeurt. Dit bezoek
aan onzen waterweg zal ongetwijfeld de beste
vruchten dragen.
De reis Dixmude Yper geschiedde in vier
uren en om 12 u. 3o landden de bezoekers
hier in onze kaai aan Na een kort bezoek aan
de monding der vaart Yper Komen, had te
i uur, in het lokaal der Handelskamer van
Yper, een lunch plaats. De heer burgemeester
Jan Vanderghote nam deze gelegenheid te
baat om den heer Voorzitter De Brabandere,
Bestuurder van 's lands waterwegen, van
harte te bedanken voor het initiaiiel dat hu
genomen had de waterwegen van onze streek
te komen bezichtigen. Hij drukte de hoop uit
dat dit bezoek de otste vruchten voor Yper
en gansch de streek zou afwerpen. De heer De
Brabandete bedankte met gepaste woorden.
Om 2 uur vertrok het gezelschap per auto
car naar het kanaal Ypei-Komen. Dit officieus
Dezotk was door het besiuur der Ypersche
Handelskamer ingericht. Afgestapt naoij
St- Elooi, gingen de btzotkets tot aan de
puinen van de gewezen brug van HolleOtke,
aldus kennis makende met het moeilijk ge
deelte dezer vaart De reis werd alsdan per
car voorigezet langs Hollebtke, Houthem lot
aan de monding oer vaart in de Ltie. Om
vier uur vertiokkcn de reizigers uit Komen.
Dit uezoek, dat voor onze streek een groote
eer is, gedaan door etn raad uesiaande uit de
voornaamste bevoegdheden en belangheooen
den van het land, zal voorzeker de beste
gevolgen heboen en wij twijfelen er niet aan
Uat het verslag, dat als gevolg van dit bezoek
door den rroogcren Raad aan den heer
Minister zal overgemaakt worden, een goed
pleidooi zal wezen ten voordetle der middelen
die aan Yper en geheel het hinterland van
Nieuwpoort moeten toelaten in den algemee
nen bloei van het land deel te nemen.
Wij bedanken hierbij de heeren die dit zoo
belangrijk bezoek inrichtten en voornamelijk
den heer De Brabandere, algemeen bestuur
der van 's lands waterwegen.
Onze Scheepvaart
Men meldt ons dat schipper Jakob, van
Baesrode. eigenaar van de motorboot Mathil
de van Antwerpen, Dins lag 12 Juni te Yper
aangekomen met ioo ton maïs voor de firma
Blootacker en Vermeersch, klaagt dat hij tus
schen Drie Grachten en Boesinghe, verschei
dene maal met zijne schroef in het slijk gezeten
heeft, alhoewel hij, volgens zijne bewering,
slechts met een diepgang van m. 32 vaarde.
Het duurde 3 1/2 uren om zeven kilometers te
doen. Hij moest Maandag te Yper zijn en kon
slechts op Dinsdag aankomen.
Wij vestigen de aandacht van de heeren van
den Hoogeren Raad der Binnenscheepvaart
op dezen dagelijks erger wordenden toestand.
Dit bewijst hoezeer het vraagstuk der rege
ling van het waterpeil in de Yzer en de vaart
Yper-Yzer zich op'dringt.
Een aankoop van duizend kilos vreemde
kolen doet twee dagen loon verliezen aan
een belgitch mijnwerker.
De inlandsche huiskolen zijn beter dan
de vreemde. Ze branden langer en komen
ten slotte beter koop. Laat U dus niet
beïnvloeden door den schijnbaar geringen
prijs aan denwelken men U de vreemde
kolen komt aanbieden.
De firma E VAN OVERSTRAETEN,
Statiestraat, 35, Yper, telefoonnummer 123,
verkoopt ei.kel belgische kolen. Zij aan
vaardt alle bestellingen van af duizend
kilos en levert deze kolen aan den prijs I
van den groothandel.
Ondersteunt onze mijnwerkers met
enkel belgische kolen te koopen.
Van Reuzen, Reuzenstoete/i
en Volksvermaken
De Reuzen zijn aan de dagorde. leper ver
wacht met ongeduld de herkomst der zijne.
't Loont de moeite na te gaan wat in andere
steden gebeurt nopens deze legendarische
helden.
Veurne heeft onlangs een splinternieuwe
Reus aangekocht.
Kortrijk verrijkte zich met de merkwaar
dige Kalle, met Manten en met Burgemeester
Schinkel.
Lier heeft met de viering van den leuken
schrijver van Pallieter een splinternieuwe
kleedij geschonken aan zijn Reuzen.
Thienen beroemt zich op zijn Janneke en
Mieke. De Ghetestad veroorlooft zich daarbij
de weelde van een zeer gunstig gekend Reu-
zenlied dat in de vorige eeuw schijnt te zijn.
geboren.
Waver luistert zijn volksfeesten op met
Jean en Alice.
Dr De Baere die zich aan de folklorische
studie der Reuzen gelegen laat, zegt dat de
Reuzen onzer stoeten afstammen uit de Scan-
dinaafsche en zelfs Keltische overlevering.
Het gemeentelijk tijdperk was wel de gou
den eeuw der Reuzen.
Hun aanwezigheid na de 16® eeuw in Spanje
wordt verklaard door de overdracht van deze
uiterst sympathieke helden van ons land door
het Spaansch soldateska.
Onze gemeentenaren, gewoon aan een hard-
nekkigen strijd om het behoud hunner vrij
heden, hadden bthoefte aan grootscheepsche
vreugd. Op de openbare plaatsen speelde men
dagen lang mysterièa. De Reuzen waren ver
trouwelingen die meegevoerd werden bij uit
stappen Bij de Bloedprocessie te Brugge o.
a. werden de Reuzen geplaatst op de hoeken
van sommige straten omringd van de «toogeD»
die de beteekenis der groepen van de proces
sie verklaarden. Niet lang duurde het, of deze
verklaringen ol de toogen maakten dtel uit
van den stoet.
De meest geliefde thema van de toogen
was deze van David en Goliath. Die kleine
David die den machtige velde was een man
naar 't hart van onze gemeentenaren. David
verdween Goliath bleef de Reus. Maar zijn
beteekenis veranderde.
In de XV' eeuw kreeg onze reus een gezel
lin, de Reuzin. Uit dit Reuzenhuwelijk spro
ten natuurlijk Reusjes. Later breidde hun
familie zich uit Z-ï kreeg een Grootvader,
een Oom en een Tante.
De Reuzen werden groote poppen. Wan
neer ze uitgedragen werden moesten ze deelen
in de algemeene vreugd, een pasje dansen op
de rythme van 'n meestgeliefde volkswijs.
In gansch Vlaanderen, Fransch Vlaanderen
inbegrepen, is het gekende Reuzenlied in
voege. Volgens de meeste deskundigen dag-
teekent het van de 14® eeuw. Onze bevolking
hoort het met verrukking elk half uur uit ons
Belfort neerdruppelen.
In Wallonië bestaat geen specifiek Reuzen-
lied. Elke streek houdt er een bijzonder liedje
op na. Ath bezit een special Reuzenlied.
Dowaais bezit er eveneens een allerliefst.
Thienen heeft een dichter en een toonzetter
gevonden waard dit edel stamhuis te bezingen.
Meestal vergezelden dieren later de Reuzen
bij hun uitstap. In Wallonië noemde men ze
de menagerie. Ze bestonden aanvankelijk uit
kameelen, leeuwen, herten, draken, paarden
(rossen).
Bergen behield zijn draak. Zijn vereering
voor dit dier grenst aan 't ongelooflijke. Zijn
Doudoufeesten opgeluisterd door 't deuntje
C'est le Doudou... liggen de Bergenaar
aan 't hart. Dit is het Nationaal Lied gewor
den van den Borinage even beroemd als
Sur le pont d'Avignon in Frankrijk.
Laatst wijdde de Radio I.N.R een uurtje
aan de Reuzen- en volksliederen in Belg.ë.
't Was een zeer gewaardeerde uitzending.
't Ware belangrijk op te sporen in welke
steden de Reuzen nog jaarlijks in de volks
stoeten worden rondgedragen. Zeker is het
dat de Folklore in de volksgunst met den dag
stijgt.
Doornik heeft dit jaar in deze terug de
overlevering aangeknoopt Op 10 Juni gingen
Reuzen Childeric en Christine de Lalaing in
den stoetLodewijk de XIV® en de Koningin
der stad werden er bijgevoegd, alsmede Le-
talle en Englebert, de voorouders die volgens
de legende als Kruisvaarders de eerste Pales
tina binnendrongen. Gansch de bevolking
deed een hartelijk onthaal aan deze Reuzen-
familie, symbool van vroeger roem en glorie.
Iedereen van ons heeft een model waarnaar
hij zijn zedelijk gevoel uitdiept.
Volkeren en steden hebben in hun verbeel
ding Reuzen geschapen die de stoffelijke
weergave zijn hunner geestelijke betrachting
en onder wier hoede zij uitrusten van hun
dagelijksche inspanning en onvermijdelijke
miseries.
Wat er ook van zij de Doornikenaars heb
ben hun helden zulk een hulde gebracht als
zelden de geschiedenis er te zien kreeg. Een
char verbeeldende 't Lied les Tournaisiens
sont la was als de apotheose hunner geest
drift en dreunend klonk het C'est aisin
dans nos ville
leper heeft zijn Lied Yper gegroet dat
dagteekent van 1689, datum op denwelken een
ontroerde menigte in dank den3ooe verjaardag