IfORTBIJKSCHF
ONDERLINGE
Onze Scheepvaart
nogmaals bedreigd
Familiepension GABY
Waar zijt gij het ZEKERST
en V00RDEEL1GST verzekerd 1
NATUURLIJK bij de Naamlooze
Maatschappij, de
TE KORTRIJK
Brand - Leven
Ongevallen
Voor alle iolichtiageo wende men zich tot het
Bijkantoor t© Yper
Rlgemeen OpzienerOMER ROBYN.
Handels- en Nijverheidshamer
YPER
Mijnheer,
De Bevaarbaarheid van de Yzer
Onze Scheepvaart
Afgevaren
Examens
M. Wilfrid Domicent de Warneton a subi a
l'Ecole de Médecine Vétérinaire de l'Etat a
Cureghem-Bruxelles, l'examen final de Doc-
teur en médecine vétéiinaire avec grande
distinction.
4 i
Seiert het kanaal Yper-Yzer na den oorlog
voor de scheepvaart heropend werd het is
pas iets meer dan een jaar geleden hebben
wij ors hier reeds dikwijls de tolk gemaakt
van de klachten der schippers. Het gebeurde
meermalen dat zij in hun tocht naar Yper ge
hinderd waren en er met hunne boot aller
hande moeilijkheden tegerkwamen, nu eens
door de groote hoever lheid lisch en or kruid
dan weer door de schaarschheid van water
veioorzaakt, en zelfs dreigden zij soms naar
Yper niet meer terug te komen.
Niettegenstaande dat, waren wij deze laat
ste tijden veih ugd te bestatigen dat er door
een gerekend omtrent één schip per dag hier
aan de kaai kwam aauleggen, hetgeen voor
een begin, bijzondeilijk wannper men rekening
houdt dat er bier, juist bij gebrek aan water
verbindingen, nog geen g-ootnijv.*rheid is
kunnen opgericht worden, als een prachtigen
uitslag mag aanzien worden. Alles liet ons
zelfs toe te vei hopen dat het getal en ook de
vracht der binnenvarende booten steeds in
btlangri kheid gingen toenemen, tot groot
voordeel van onzen herwordenden handel die,
dark aan den vaanweg, in de mogelijkheid
gesteld was zich meer en meer uit te breiden
en te ontwikkelen.
Onze hoop echter komt nogmaals deerlijk
teleurgesteld te worden en de gedurig her
haalde moeilijkheden, die de scheepvaart hier
ondervindt, zouden waarlijk de moedig sten
ontmoedigen. Welke wreede ontgoocheling
voor orzj moedige handelaars die op de vaart
Yper-Yzcr al hui hoop gesteld hadden 1
Wij weten wel dat de schaarschheid van
water, tengevolge van den uitzonderlijken
drogen zomer, zich overal ietwat doet gevoe
len, doch nergers meer dan hier, gezien de
scheepvaart op het kanaal Yper Yzer nu reeds
om zeggens stil ligt
Op Maandag, 23 Juli 11.lagen er in de kaai
nog twee schepen, mogelijks wel de laatste,
en volgens de verklaringen van een dezer
schippers was er op dat oogenblik nog slechts
87 tot hoogstens 90 cm. water in de Yzer.
Hij voegde er zelts aan toe dat, sedert den
Vrijdag te voren, dus in een tijdverloop van
drie dagen, het waterpeil er van 5 cm gezakt
was. In die voorwaarden is het dus niet over
dreven te beweren dat, zoo er niet seffens
geen water bij gepompt wordt of zoo wij bin
nen kort geen voldoende regens krijgen, onze
scheepvaart hier voor langen tijd met een vol
ledigen stilstand bedreigd is.
Over een drietal weken waren de schepen
reeds verplicht een deel hunner vracht te Dix
mude te lichten en konden zij slechts half
geladen hun weg tot aan Yper voortzetten.
En dan nog ging dit niet zonder eenig ge
vaar op den bodem der vaart te blijven steken
daar de vaart steeds nauwer wordt naar
mate het waterpeil zakt vooral vanaf de
Knokke tot aan Yper en nog wel bijzonderlijk
nabij Steenstraete, waar het kanaal een heel
eind uiterst slecht is Wat meer is, het ge
beurde dan nog niet altijd dat er daar juist
een lichter beschikbaar was, zoodat de sche
pen sqms 3 tot 5 dagen ter plaats moesten
blijven liggen en al zoo een gansche reis ver
loren.
Onnoodig Ye zegeren dat de schippers zich
niet gaarne aan zulke verliezen blootstellen
en dat een schip met halve lading de kosten
der bevrachters merkelijk vermeerdert. Het
bewijs daarvan vonden wij nog in de scheep
vaartnoteeringen van de haven van Antwerpen
in datum van 26° Juli. Daar zagen wij immers
dat schepen bevracht met 25o ton van Ant
werpen naar Iseghem en Rousselare varen
aan 14 fr. 5o, terwijl ze naar Yper zelfs niet
meer voor 20 fr. de ton willen komen.
Hadden de landbouwers, wier weiden en
grazingen langs de Yzer gelegen zijn, ten ge
pas»en tijde hunne grachten gedolven, dan
zouden zij veel langer van water voorzien zijn
geweest. Thans staan de grachten reeds lang
droog ea is het de Yzer die als drinkput voor
het vee gebruikt wordt. Een andere oorzaak
van het groot waterverlies in de Yzer is te
vinden in het sas van Fintele dat voor veel
der op de Yzer varende schepen te klein is.
Telkens er een groot schip moet doorgelaten
worden, dan moeten de sasdeuren blijven
openstaan en het water stroomt onhoudbaar
weg.
Aan dit alles zou dringend moeten verhol
pen worden, want schippers en handelaars
hebben het in deze ciisistijden reeds lastig
oeaoee. zonder dat men door een onverklaar-
Ov 6'
bare nalatigheid of onverschilligheid hunne
pogingen, om zich een eerlijk bestaan te ver
zekeren, dwarsboome. Zij verdienen integer-
detl, meer dan gelijk wie, geholpen te worden
en in hooger hand, waar men over de midde
len beschikt om de Yzer aan de scheepvaart
terug te schenken, mag men riet langer meer
dulden dat d« ze rivier uitsluitelijk als drinkput
en vischput diene. De bloei van een gansche
streek staat boven het bi lang van enkelen
het genot van eenige groote heeren.
Daar moet verandering komen en wij her
halen het bier voor de zooveelste maal dat,
daar waar er vet leden jaar middel was de sui
kerfabriek van Vt-urne te redden, het nu ook
moet mogelijk zijn onze scheepvaarten onzen
handel in het leven te houdtn
Verscheidene orzer handelaars die hunne
koopwaar hier te Yper regelmaiig per schip
deden inkomen, moeten thans van dit goed
koop vervoermiddel afzien. Andere, die hier
ter kaai zelf een zuiger, ophaler of andere
kostelijke inrichtingen hebben, zijn nu eedwon
gen de voor hen bestemde schepen te Waasten
of te Rousselare te doen lossen, en vervolgens
moeten zij hunne koopwaren langs de baan
tot aan Yper vervoeren, wat hunr.e onkosten
grootelijks verhoogt en hun schier in de
onmogelijkheid stelt aan de steeds scherper
wordende corcurrentie het hoofd te bieden.
Een onzer kolenhandelaars, die sedert een 4tal
maanden van hier regelmatig een schip kolen
per week deed inkomm, ziet met angst den dag
'te gemoet, en hij is nakend, dat zulks hem
onmogelijk zal zijn. Een ander persch han
delaar, die zijn graanzuiger van Waasten naar
Yper heeft overgebracht in de hoop zijn sche
pen voortaan hier te kunnen doen toekomen,
ziet zich nu gedwongen ziin schepen te Waas-
tm met de hand te doen lossen. Wij zouden
nog tientallen andere voorbeelden kunnen
aanhalen om de onmogelijkheid te doen uit
schijnen waarin onze handelaars, door het te
laag waterpeil in de Yzer en door het stilleg
gen der scheepvaart, gesteld zijn.
Het is met hartzeer dat wij moeten besta
tigen dat de schier algemeene vr< ugdedag,
waarop het ons gegeven werd onzen bemin
den Vorst te ontvangen en toe te juichen, nu
reeds een droevigen schaduwkant heeft. Ook
durven wij verhopen dat alwie het eenigszins
kan. het zich tot plicht zal maken het
zijne bij te dragen om aan dezen jammerlij
ken toestand een einde te doen stellen.
Volgens inlichtingen deze week Donderdag
ingewonnen was de toestand in de vaart Yper
Yzer als volgt In het boven pand en tusschen
pand is er nog water genoeg om de normale
scheepvaart toe te laten, daar immers bereikt
het waterpeil onderscheidenlijk nog een hoogte
van 2 m. 20 en 2 m. o5. In de benedenvaart
echter, waar het normaal peil 3m. 08 bedraagt,
heeft men nu nog slechts 2 m. 14, zoodat het
water er dus o m. 94 onder het peil gezakt is
en nog slechts schepen met ten diepgang van
hoogstens om 84 er door kunnen varen.
Doch zooals hooger gezegd is het in de Yzer
zelf dat de waterschaarschte zich meest doet
gevoelen en is het da--r dat er dringend maat
regelen moeten getroffen worden zoo men de
scheepvaart op Yper nog wil mogeli k maken.
Handelsregister Kortrijk g52
Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit
van 23 December iq32, in uitvoering van de wei
van 25 Juni iq3o.
Hare werking uitstrekkende over gansch het
land, worden er nog ernstige Vertegenwoor
digers gevraagd.
8, .Vfondstrant - Tel- 189
Het onlangs gestichte Comiteit tot verdediging
der Scheepvaart in de Yzerkom heeft, in datum
van 4" dezer, volgenden brief gericht tot de hee-
ren Senatoren en Volksvertegenwoordigers van het
Arrondissement
Wij hebben de eer de aandacht van Ued.
te trekken op den algeheelen stilstand der
scheepvaart op de Yzer en het kanaal Yper
Yzer, bij gebrek aan water in de Yzer. Deze
toestand, die van zeer groot nadeel is voor
den handel en den landöouw, zal, indien er
niet krachtdadig tusschengekomen wordt, een
oneindigen tijd duren en veel schade berok
kenen.
Wij bidden Ued. te willen tusschenkomen
bij den heer Minister van Openbare Werken
teneinde er de belangen van handel en land
bouw in ons Arrondissement te verdedigen.
Wij bedanken Ued. op voorhand en bie
den Ued. onze beleefde groeten aan.
De Secretaris d d.De Voorzitter
(get.)L. Vandevoorde (get.) H. Vermeulen
Het Comiteit heeft ook nog in denzelfden
zin aan de besturen der belanghebbende ge
meenten geschreven.
Gevolg op een schrijven der Handelskamer
van Yper waarbij sommige verbeteringen van
de Yzer ten voordeele der scheepvaart ge
vraagd werden, en waarin namelijk geklaagd
werd over den slechten toestand van het
gedeelte nabij de Hoogebiug te Dixmude,
komt de heer E. Verschoore, hoofdingenieur
bestuurder van den Bijzonderen dienst der
Kust te Oostende, bij zijn schrijven van 7"
dezer, te laten weten dat er eet lang tot de
baggering van de Yzer nabij de Hoogebrug,
te Dixmude, zal overgegaan worden.
Binnengevaren
Vrijdag 20 ]uli de André (schipper De
Fceuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheide-
nen de Mijn Gedacht» (schipper De Mey)
met 83 ton kolen voor M. De Geest te Yper.
Maandag 23 de «Leona» (schipper Deloz)
met 75 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper.
Dinsdag 24 de «Victor» (schipper Clarys)
met 55 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper.
Vrijdag 27 de «André» (schipper De Boeuf)
met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Vrijdag 3 Oogst, de André (schipper De
Boeuf) met i5 ton beurtgoed voor verschei
denen.
Maandag 23 Juli, de «Active» (schipper
Vanden Berghej met 40 ton baksteeD, be1
vracht door de Briqueteries Yproises
Woensdag 25, de Leona (schipper De
loz) bevracht met 60 ton oud-ijzer door de
W Vandamme te Yper.
Donderdag 2 Oogst, de Active (schip
per Vanden Berghe), bevracht met 40- ton
baksteen door de Briqueteries Yproises
M. Joseph Desbuquoit de Warneton a subi
avec succès a lTnstuut St Ignace a Anvers,
l'examen de licencié en sciences commer-
cialts.
M. Henri Boedt de Warneton a réussi avec
succès a l'Institut national des Industries de
Fermentation de Bruxelles, l'examen d'Ingé-
nieur Technicien des Industries de Fermen
tation.
A tous trois nos sincères félicitations.
35, Zeelaan, 35
COXYDE - BADEN