IfORTBIJKSCHF ONDERLINGE Onze Scheepvaart nogmaals bedreigd Familiepension GABY Waar zijt gij het ZEKERST en V00RDEEL1GST verzekerd 1 NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de TE KORTRIJK Brand - Leven Ongevallen Voor alle iolichtiageo wende men zich tot het Bijkantoor t© Yper Rlgemeen OpzienerOMER ROBYN. Handels- en Nijverheidshamer YPER Mijnheer, De Bevaarbaarheid van de Yzer Onze Scheepvaart Afgevaren Examens M. Wilfrid Domicent de Warneton a subi a l'Ecole de Médecine Vétérinaire de l'Etat a Cureghem-Bruxelles, l'examen final de Doc- teur en médecine vétéiinaire avec grande distinction. 4 i Seiert het kanaal Yper-Yzer na den oorlog voor de scheepvaart heropend werd het is pas iets meer dan een jaar geleden hebben wij ors hier reeds dikwijls de tolk gemaakt van de klachten der schippers. Het gebeurde meermalen dat zij in hun tocht naar Yper ge hinderd waren en er met hunne boot aller hande moeilijkheden tegerkwamen, nu eens door de groote hoever lheid lisch en or kruid dan weer door de schaarschheid van water veioorzaakt, en zelfs dreigden zij soms naar Yper niet meer terug te komen. Niettegenstaande dat, waren wij deze laat ste tijden veih ugd te bestatigen dat er door een gerekend omtrent één schip per dag hier aan de kaai kwam aauleggen, hetgeen voor een begin, bijzondeilijk wannper men rekening houdt dat er bier, juist bij gebrek aan water verbindingen, nog geen g-ootnijv.*rheid is kunnen opgericht worden, als een prachtigen uitslag mag aanzien worden. Alles liet ons zelfs toe te vei hopen dat het getal en ook de vracht der binnenvarende booten steeds in btlangri kheid gingen toenemen, tot groot voordeel van onzen herwordenden handel die, dark aan den vaanweg, in de mogelijkheid gesteld was zich meer en meer uit te breiden en te ontwikkelen. Onze hoop echter komt nogmaals deerlijk teleurgesteld te worden en de gedurig her haalde moeilijkheden, die de scheepvaart hier ondervindt, zouden waarlijk de moedig sten ontmoedigen. Welke wreede ontgoocheling voor orzj moedige handelaars die op de vaart Yper-Yzcr al hui hoop gesteld hadden 1 Wij weten wel dat de schaarschheid van water, tengevolge van den uitzonderlijken drogen zomer, zich overal ietwat doet gevoe len, doch nergers meer dan hier, gezien de scheepvaart op het kanaal Yper Yzer nu reeds om zeggens stil ligt Op Maandag, 23 Juli 11.lagen er in de kaai nog twee schepen, mogelijks wel de laatste, en volgens de verklaringen van een dezer schippers was er op dat oogenblik nog slechts 87 tot hoogstens 90 cm. water in de Yzer. Hij voegde er zelts aan toe dat, sedert den Vrijdag te voren, dus in een tijdverloop van drie dagen, het waterpeil er van 5 cm gezakt was. In die voorwaarden is het dus niet over dreven te beweren dat, zoo er niet seffens geen water bij gepompt wordt of zoo wij bin nen kort geen voldoende regens krijgen, onze scheepvaart hier voor langen tijd met een vol ledigen stilstand bedreigd is. Over een drietal weken waren de schepen reeds verplicht een deel hunner vracht te Dix mude te lichten en konden zij slechts half geladen hun weg tot aan Yper voortzetten. En dan nog ging dit niet zonder eenig ge vaar op den bodem der vaart te blijven steken daar de vaart steeds nauwer wordt naar mate het waterpeil zakt vooral vanaf de Knokke tot aan Yper en nog wel bijzonderlijk nabij Steenstraete, waar het kanaal een heel eind uiterst slecht is Wat meer is, het ge beurde dan nog niet altijd dat er daar juist een lichter beschikbaar was, zoodat de sche pen sqms 3 tot 5 dagen ter plaats moesten blijven liggen en al zoo een gansche reis ver loren. Onnoodig Ye zegeren dat de schippers zich niet gaarne aan zulke verliezen blootstellen en dat een schip met halve lading de kosten der bevrachters merkelijk vermeerdert. Het bewijs daarvan vonden wij nog in de scheep vaartnoteeringen van de haven van Antwerpen in datum van 26° Juli. Daar zagen wij immers dat schepen bevracht met 25o ton van Ant werpen naar Iseghem en Rousselare varen aan 14 fr. 5o, terwijl ze naar Yper zelfs niet meer voor 20 fr. de ton willen komen. Hadden de landbouwers, wier weiden en grazingen langs de Yzer gelegen zijn, ten ge pas»en tijde hunne grachten gedolven, dan zouden zij veel langer van water voorzien zijn geweest. Thans staan de grachten reeds lang droog ea is het de Yzer die als drinkput voor het vee gebruikt wordt. Een andere oorzaak van het groot waterverlies in de Yzer is te vinden in het sas van Fintele dat voor veel der op de Yzer varende schepen te klein is. Telkens er een groot schip moet doorgelaten worden, dan moeten de sasdeuren blijven openstaan en het water stroomt onhoudbaar weg. Aan dit alles zou dringend moeten verhol pen worden, want schippers en handelaars hebben het in deze ciisistijden reeds lastig oeaoee. zonder dat men door een onverklaar- Ov 6' bare nalatigheid of onverschilligheid hunne pogingen, om zich een eerlijk bestaan te ver zekeren, dwarsboome. Zij verdienen integer- detl, meer dan gelijk wie, geholpen te worden en in hooger hand, waar men over de midde len beschikt om de Yzer aan de scheepvaart terug te schenken, mag men riet langer meer dulden dat d« ze rivier uitsluitelijk als drinkput en vischput diene. De bloei van een gansche streek staat boven het bi lang van enkelen het genot van eenige groote heeren. Daar moet verandering komen en wij her halen het bier voor de zooveelste maal dat, daar waar er vet leden jaar middel was de sui kerfabriek van Vt-urne te redden, het nu ook moet mogelijk zijn onze scheepvaarten onzen handel in het leven te houdtn Verscheidene orzer handelaars die hunne koopwaar hier te Yper regelmaiig per schip deden inkomen, moeten thans van dit goed koop vervoermiddel afzien. Andere, die hier ter kaai zelf een zuiger, ophaler of andere kostelijke inrichtingen hebben, zijn nu eedwon gen de voor hen bestemde schepen te Waasten of te Rousselare te doen lossen, en vervolgens moeten zij hunne koopwaren langs de baan tot aan Yper vervoeren, wat hunr.e onkosten grootelijks verhoogt en hun schier in de onmogelijkheid stelt aan de steeds scherper wordende corcurrentie het hoofd te bieden. Een onzer kolenhandelaars, die sedert een 4tal maanden van hier regelmatig een schip kolen per week deed inkomm, ziet met angst den dag 'te gemoet, en hij is nakend, dat zulks hem onmogelijk zal zijn. Een ander persch han delaar, die zijn graanzuiger van Waasten naar Yper heeft overgebracht in de hoop zijn sche pen voortaan hier te kunnen doen toekomen, ziet zich nu gedwongen ziin schepen te Waas- tm met de hand te doen lossen. Wij zouden nog tientallen andere voorbeelden kunnen aanhalen om de onmogelijkheid te doen uit schijnen waarin onze handelaars, door het te laag waterpeil in de Yzer en door het stilleg gen der scheepvaart, gesteld zijn. Het is met hartzeer dat wij moeten besta tigen dat de schier algemeene vr< ugdedag, waarop het ons gegeven werd onzen bemin den Vorst te ontvangen en toe te juichen, nu reeds een droevigen schaduwkant heeft. Ook durven wij verhopen dat alwie het eenigszins kan. het zich tot plicht zal maken het zijne bij te dragen om aan dezen jammerlij ken toestand een einde te doen stellen. Volgens inlichtingen deze week Donderdag ingewonnen was de toestand in de vaart Yper Yzer als volgt In het boven pand en tusschen pand is er nog water genoeg om de normale scheepvaart toe te laten, daar immers bereikt het waterpeil onderscheidenlijk nog een hoogte van 2 m. 20 en 2 m. o5. In de benedenvaart echter, waar het normaal peil 3m. 08 bedraagt, heeft men nu nog slechts 2 m. 14, zoodat het water er dus o m. 94 onder het peil gezakt is en nog slechts schepen met ten diepgang van hoogstens om 84 er door kunnen varen. Doch zooals hooger gezegd is het in de Yzer zelf dat de waterschaarschte zich meest doet gevoelen en is het da--r dat er dringend maat regelen moeten getroffen worden zoo men de scheepvaart op Yper nog wil mogeli k maken. Handelsregister Kortrijk g52 Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December iq32, in uitvoering van de wei van 25 Juni iq3o. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoor digers gevraagd. 8, .Vfondstrant - Tel- 189 Het onlangs gestichte Comiteit tot verdediging der Scheepvaart in de Yzerkom heeft, in datum van 4" dezer, volgenden brief gericht tot de hee- ren Senatoren en Volksvertegenwoordigers van het Arrondissement Wij hebben de eer de aandacht van Ued. te trekken op den algeheelen stilstand der scheepvaart op de Yzer en het kanaal Yper Yzer, bij gebrek aan water in de Yzer. Deze toestand, die van zeer groot nadeel is voor den handel en den landöouw, zal, indien er niet krachtdadig tusschengekomen wordt, een oneindigen tijd duren en veel schade berok kenen. Wij bidden Ued. te willen tusschenkomen bij den heer Minister van Openbare Werken teneinde er de belangen van handel en land bouw in ons Arrondissement te verdedigen. Wij bedanken Ued. op voorhand en bie den Ued. onze beleefde groeten aan. De Secretaris d d.De Voorzitter (get.)L. Vandevoorde (get.) H. Vermeulen Het Comiteit heeft ook nog in denzelfden zin aan de besturen der belanghebbende ge meenten geschreven. Gevolg op een schrijven der Handelskamer van Yper waarbij sommige verbeteringen van de Yzer ten voordeele der scheepvaart ge vraagd werden, en waarin namelijk geklaagd werd over den slechten toestand van het gedeelte nabij de Hoogebiug te Dixmude, komt de heer E. Verschoore, hoofdingenieur bestuurder van den Bijzonderen dienst der Kust te Oostende, bij zijn schrijven van 7" dezer, te laten weten dat er eet lang tot de baggering van de Yzer nabij de Hoogebrug, te Dixmude, zal overgegaan worden. Binnengevaren Vrijdag 20 ]uli de André (schipper De Fceuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheide- nen de Mijn Gedacht» (schipper De Mey) met 83 ton kolen voor M. De Geest te Yper. Maandag 23 de «Leona» (schipper Deloz) met 75 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper. Dinsdag 24 de «Victor» (schipper Clarys) met 55 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper. Vrijdag 27 de «André» (schipper De Boeuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen. Vrijdag 3 Oogst, de André (schipper De Boeuf) met i5 ton beurtgoed voor verschei denen. Maandag 23 Juli, de «Active» (schipper Vanden Berghej met 40 ton baksteeD, be1 vracht door de Briqueteries Yproises Woensdag 25, de Leona (schipper De loz) bevracht met 60 ton oud-ijzer door de W Vandamme te Yper. Donderdag 2 Oogst, de Active (schip per Vanden Berghe), bevracht met 40- ton baksteen door de Briqueteries Yproises M. Joseph Desbuquoit de Warneton a subi avec succès a lTnstuut St Ignace a Anvers, l'examen de licencié en sciences commer- cialts. M. Henri Boedt de Warneton a réussi avec succès a l'Institut national des Industries de Fermentation de Bruxelles, l'examen d'Ingé- nieur Technicien des Industries de Fermen tation. A tous trois nos sincères félicitations. 35, Zeelaan, 35 COXYDE - BADEN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 4